Bukefalos 28 år!

Hingstvalsfunderingar inför 2018

Råkade av en händelse se Hannover verbands auktionskollektion på Facebook och döm om min förvåning när den första dressyrhästen var e Don Frederic- Escudo I. Lite roligt då jag funderar på just Donnerhall på henne. När man söker på lite tyska sidor efter Escudo I står det att han har använts även inom dressyraveln och morfar Argentan har ju lämnat bägge delar också.
Det lär bli en koloss som kommer ut då mitt sto är rejält, blir det ett stoföl lär jag få ägna 4 generationer för att förädla. :p
 
Jag ska skicka iväg mitt sto i vår till Cover Boy S tänkte jag.
Red Rainbow - National Zenith, hoppar m bra teknik o väl genom kroppen. Bra skritt o galopp, tråkig trav. Rejäl i modellen o mkt bra i psyket.

Är jag ute o cyklar?
 
Råkade av en händelse se Hannover verbands auktionskollektion på Facebook och döm om min förvåning när den första dressyrhästen var e Don Frederic- Escudo I. Lite roligt då jag funderar på just Donnerhall på henne. När man söker på lite tyska sidor efter Escudo I står det att han har använts även inom dressyraveln och morfar Argentan har ju lämnat bägge delar också.
Det lär bli en koloss som kommer ut då mitt sto är rejält, blir det ett stoföl lär jag få ägna 4 generationer för att förädla. :p

Dressyraveln är så pass liten att jag tror multitalang-blod kommer vara högaktuellt inom kort. Titta bara på hästarna i världstoppen, hälften av dem är 50-100% hopp/multistammade :up:
 
Dressyraveln är så pass liten att jag tror multitalang-blod kommer vara högaktuellt inom kort. Titta bara på hästarna i världstoppen, hälften av dem är 50-100% hopp/multistammade :up:
Tack, just på det här stoet tror jag att det kan bli bra (skulle aldrig drömma om att dressyravla på Last Libertyn dock, då hon rör sig som en symaskin). T.o.m stallägaren som är totalt ointresserad av ridhästar kommenterade nån gång att hon rör sig riktigt bra framför allt bak. :)
 
Någon som har några tips på hingst?

Har ett sto som är e: Quebec DVH 730 ee: Quidam de revel och ue: Lobster DH 458

Hon är väldigt högställd och kvadratisk nästan som en frieser i kropp och form, grova rejäla ben, tråkig galopp.
Jag vill ha är en avkomma som skall användas till främst hobbyridning och tävling i lägre klasser i främst fälttävlan.

Är därför sugen på att ta ett föl på henne, då hon är en hållbar häst med ett fruktansvärt trevligt temperament.

Det jag vill förbättra är: en betydligt längre kropp och hals, gärna högre mankhöjd men ej ett måste (hon är runt 163), en bättre galopp som är framförallt större och gärna lite mer smäckerhet.

Så något med en del fullblod vore nog inte fel. Gör inget om det är något med en del temperament i då det kan behövas lite mer "jävlar anamma" :D
 
Någon som har några tips på hingst?

Har ett sto som är e: Quebec DVH 730 ee: Quidam de revel och ue: Lobster DH 458

Hon är väldigt högställd och kvadratisk nästan som en frieser i kropp och form, grova rejäla ben, tråkig galopp.
Jag vill ha är en avkomma som skall användas till främst hobbyridning och tävling i lägre klasser i främst fälttävlan.

Är därför sugen på att ta ett föl på henne, då hon är en hållbar häst med ett fruktansvärt trevligt temperament.

Det jag vill förbättra är: en betydligt längre kropp och hals, gärna högre mankhöjd men ej ett måste (hon är runt 163), en bättre galopp som är framförallt större och gärna lite mer smäckerhet.

Så något med en del fullblod vore nog inte fel. Gör inget om det är något med en del temperament i då det kan behövas lite mer "jävlar anamma" :D

Leprince de Bois möjligtvis? Blir väl lite linjeavel på Almè om jag minns stammen korrekt, borde ge det temperament du söker... ;)
 
Blir förmodligen båda stona som betäcks i år. Ena e Florencio ue Davignon l. Känslig häst med lite humör, inte okontrollerbart men är en häst som behöver arbeta för att må bra. Överlag nöjd med exteriör, men om man får vara petig har hon lite raka bakben och hovkvalitet kan förbättras. Hon har fruktansvärt stor skritt, bra trav och okej galopp. Bra påskjut och sämre samling. Viktigt med bra ridbarhet!

Sto nr två. E Hermes ue Belamour. Tre år gammal men slutar nog på 160-162 i mankhöjd. Lågställd och grövre typen av häst, tänk lite gamla modellen av swb. Behöver hingst som ger höjd och lättar upp. Rör sig trevligt, plus för skritt och galopp.

Båda är maidenston och hingstarna måste finnas på TAI.
 
Nu har jag till slut börjat släppa nederlaget om att jag inte har något föl att se fram emot 2018 och har istället siktet inställt på föl 2019. Jag hoppas så innerligt att jag kan få mitt sto e.Briar ue.Uttini dräktigt. Hon är född 2005 och har inte haft föl innan så det känns som det brinner lite i knutarna.

Jag gör nästan inget annat än att googla på hingstar just nu, och än känns det som det är jättelång tid kvar innan det är dags.

En hingst med bra rörlighet och hög ridbarhet som inte är alltför stor står på önskelistan. Gärna D-blod. Formalin som jag försökte med i somras står fortfarande högt på listan. Sen har jag fått upp ögonen lite för Harlem D. Och jag gillar BH st Schufro, men han känns lite i dyraste laget på ett äldre maidensto. Sökandet går vidare :).

Har tänkt byta station till 2018 också då jag inte riktigt fick gehör för mina önskemål i somras. För mig som är nybörjare inser jag dock att det är svårt att hitta bra info om stationerna. Det känns som att det är ganska mycket ”locket på” när det gäller stationer. Har man haft problem med en station är det få som pratar om det. Man får bara höra om de som är nöjda och fått dräktigt direkt typ :).
 
@Marty jag har en kompis i din trakt (tror jag) och kan kolla vilken station hon anlitar - jag vet att hon är nöjd.
Gör gärna det. Det finns inte jättemånga stationer i området. Den enda som är lite mer känd och lite större hade jag kontakt med förra året men de tog inte emot ston för uppstallning innan juni. Lite sent när jag vill börja tidigt för att ha gott om tid. Har tyvärr inte möjlighet att köra hur mycket som helst :(.
 
Darina går nog till Zafferano eller Luxus. Om jag inte lånar ut henne för avel istället. Men en sak är säkert och det är att det blir en dressyravkomma som kan hoppa nästa gång.
Jag vill inte heller kompromissa med hoppförmågan. Funderar på Rubin Royal i år eftersom jag fegade ur förra året.
Kommer Zafferano stå på TAI eller FAI?
 
Tai från Tyskland är det jag hört också :) Men det spelar ingen större roll, tyskarna brukar vara bättre på att ordna fram semin även vid helgdagar.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 468
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 207
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp