Hingstvalsfunderingar inför 2018

@Murray Ska du till Flyinge tycker jag du kan spana lite extra på Farinjo des Mec och Edgar d’App des Foret också, vet inte alls hur de travar eller om blodet i kombo med Cardento, men tycker det är intressanta linjer och båda har fullblod i 3e led och mödernen som lämnat svårklasshästar.
 
Tittade lite på tex Heartbeat förut men strök honom pga traven tyvärr. Söker inte någon superflashig trav men måste finnas åtminstone en god grundtrav att jobba med hos fölet för att stå sig i fälttävlan.

Vi har en uppfödning e Canterbury redan med förra stoet. Ser väldigt fin ut och var stencool på terrängbanan i höstas som 3-åring men väldigt mycket nerv och attityd.

Jag har en treåring efter Hasard som har bra trav. Jag dock inte ta gift på att det kommer från pappan, modern har hygglig trav också.
 
@Murray Ska du till Flyinge tycker jag du kan spana lite extra på Farinjo des Mec och Edgar d’App des Foret också, vet inte alls hur de travar eller om blodet i kombo med Cardento, men tycker det är intressanta linjer och båda har fullblod i 3e led och mödernen som lämnat svårklasshästar.
Tack för tipsen! Har 5 min från stallet så tänkt åka dit lite i veckan men har inte möjlighet att vara där hela dagarna så vill gärna veta vilka jag ska hålla utkik efter.

Funderade igår på Dylan N, någon tanke?
 
Bara 26 registrerade föl, men det kanske är missvisande på blup? ☺️
Det är alltid missvisande på blup ;)

Jag kollade via SWB's rapport och språngrulla. Där ser det helt klart annorlunda ut. Det man tyvärr inte kan se är hur många som varit dräktiga från början men som tappat innan 90. I allafall så är det 9 st som är DR- i språngrulla, jag gissar att några av dem blev dräktiga men tappat, några är rapporterade som DR+ men inget föl - gissar på dött sto (vet minst ett som är dött faktiskt) . I SWBs statistik är det 6 gall och 14 som inte rapporterat, 2 kastade 1 dödfödd.
 
@Murray jag skulle inte lägga jättestor vikt vid traven faktiskt, om den bara är taktmässig så kan man förbättra den rätt mycket genom ridningen.

Colmander kanske vore något? Bra hoppblod, och Contender + fullblod på mödernet. Har honom som en aktuell kandidat till min 07-a...
 
@athena och @cirkus Tack snälla för info! Jag lär mig fortfarande och avel är nästan som en ny värld :) Senaste avkomman är född 2015, så vet inte om det är osäkert med fryst på en så pass gammal häst?

@Gabby_Ossi Jag har också tyvärr en del skola mm. Skulle du ha lust att filma lite om du är där och ser något bra och passande? :D Vilken/vilka dagar är bäst om man vill se både lite hoppning och rörelse?
Förutom de två du föreslog tänkte jag hålla utkik efter C-future och Crown Z :)

@sorbifolia Traven behöver förbättras. En superflashig behövs såklart inte men stoets är troligen inte tillräckligt bra utan hingsten behöver ha en bra trav även om det är en hopphingst jag letar efter.
Ja, absolut! Colmander tittade vi en del på inför förra året men valde Cascadelllo till slut.
 
@athena och @cirkus Tack snälla för info! Jag lär mig fortfarande och avel är nästan som en ny värld :) Senaste avkomman är född 2015, så vet inte om det är osäkert med fryst på en så pass gammal häst?

@Gabby_Ossi Jag har också tyvärr en del skola mm. Skulle du ha lust att filma lite om du är där och ser något bra och passande? :D Vilken/vilka dagar är bäst om man vill se både lite hoppning och rörelse?
Förutom de två du föreslog tänkte jag hålla utkik efter C-future och Crown Z :)

@sorbifolia Traven behöver förbättras. En superflashig behövs såklart inte men stoets är troligen inte tillräckligt bra utan hingsten behöver ha en bra trav även om det är en hopphingst jag letar efter.
Ja, absolut! Colmander tittade vi en del på inför förra året men valde Cascadelllo till slut.
Jag har en avk e.Gisborne ue.Most Welcome xx.När vi visade henne sa de att de sett många Gisborne ungar med bra trav.
 
Har inte avlat något tidigare men jag funderar på att betäcka mitt sto i år eller nästa år. Hon är född 2004 e:Marlon u:Zalmeco.

Söker efter något som kan lätta upp i bogen, ge bättre balans och god ridbarhet. Stoet är arbetsvilligt och har ett starkt avstamp men också hög integritet och kan vara känslig. Skulle vilja bevara arbetsviljan, styrkan och uppmärksamheten men undvika stressen och få en lite modernare typ. Fölet skulle främst vara till mig för blandad träning med fokus på hoppning och eventuellt fälttävlan.

Har spanat på DSP Araldik men är fundersam om det blir svårt att få det att ta. Är det svårt att få ett äldre sto som är i arbete dräktigt? Hon har haft föl tidigare. Några förslag på hingstar som finns närmare?
 
Funderar på om det vore dumt att använda en såpass gammal (död?) hingst som Lux Z?

Han är en av mina favorithingstar, så jag blev rätt glad då jag upptäckte att det fortfarande går att få tag på fryst från honom... :love:
 
Vi har precis hämtat hem ett sto inför säsongen som ska bli väldigt spännande att betäcka och jag vill gärna ha input inför kommande bruksprov mm.

Stoet är e cardento u xx, tävlad 140, 18 år och två tidigare föl som ser väldigt fina ut e cabachon och e Im Special de Muze. Jag tävlar fälttävlan och fölet är främst för egen del. Stoet är åt det mindre hållet, verkar ha härlig arbetsvilja, hoppa fint och väldigt enkelt (det jag sett på film och hört).

Betäckte (annat sto!) förra året med Cascadello och bytte sen till Mr Vain men fick inte dräktigt. Stoet dog tyvärr senare i vintras så det kanske fanns en mening med att hon inte tog sig. Hur som ligger de två hingstarna högt i topp för min del sedan förut. Jag har funderat lite på Silvermines Cruising inför i år men har svårt att hitta filmer mm.

Fler förslag på multitalanger? Behöver ffa förbättra trav. Har nära till Flyinge så har möjlighet att åka dit i veckan, någon mer jag ska hålla utkik efter? Finns det någon gyllene kombo med cardento-xx blodet? :)


SIlvermines Cruising har troligen strukits från min lista efter helgen, cool häst men nja.
Någon som sett från Verden i helgen?
Denver e Dinken - Lennon blev bästa unga hopphäst:
Sedan kom jag och tänka på Ike, någon som har några tankar om honom till det vi vill avla? Såg dessutom att stoets första avkomma e Cabachon slutade på andraplats efter Ike på Elmia i höstas. Den avkomman har 7 på traven på 3-års, så Casall-blodet kanske kan passa bra? :D
 
Tack för tips :) kikade snabbt på blup och verkar tyvärr ha lite sämre dräktighetsstatistik?

Vi har en treåring E: Hasard- Lancet. Var iväg och löshoppade henne för Harald Jönsson som 2-åring och när hon travade runt utbrast han att det här är ju en dressyrhäst :p Nu var ju mamman E Lancet- Zeus så gången kommer troligast därifrån. Men hon travar iaf fint. Förövrigt en väldigt snäll och trevlig individ.
Att Hasard hade sämre dräktighet förra året berodde nog på att han avbröts mitt i säsongen för att Peder Fredricsson tog hem honom på prov. Tidigare år har han haft bra dräktighet.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 387
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 136
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 943
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp