Hingstvalsfunderingar inför 2018

Vi har en treåring E: Hasard- Lancet. Var iväg och löshoppade henne för Harald Jönsson som 2-åring och när hon travade runt utbrast han att det här är ju en dressyrhäst :p Nu var ju mamman E Lancet- Zeus så gången kommer troligast därifrån. Men hon travar iaf fint. Förövrigt en väldigt snäll och trevlig individ.
Att Hasard hade sämre dräktighet förra året berodde nog på att han avbröts mitt i säsongen för att Peder Fredricsson tog hem honom på prov. Tidigare år har han haft bra dräktighet.

Tack för info. Alltid bra och veta, även om det är svårt att veta vem som nedärver vad :)
 
SIlvermines Cruising har troligen strukits från min lista efter helgen, cool häst men nja.
Någon som sett från Verden i helgen?
Denver e Dinken - Lennon blev bästa unga hopphäst:
Sedan kom jag och tänka på Ike, någon som har några tankar om honom till det vi vill avla? Såg dessutom att stoets första avkomma e Cabachon slutade på andraplats efter Ike på Elmia i höstas. Den avkomman har 7 på traven på 3-års, så Casall-blodet kanske kan passa bra? :D

Tittade visst lite snabbt på resultaten från Elmia, så avkomman låg efter Ike i resultatlistan i kvalet .

Ingen som tycker något om Denver eller Ike? :)
 
Tittade visst lite snabbt på resultaten från Elmia, så avkomman låg efter Ike i resultatlistan i kvalet .

Ingen som tycker något om Denver eller Ike? :)
Följt den senare sen eklunda köpte in honom efter att han visats för KWPN. Var SÅ nära på att betäcka redan 2016 med honom men stoet fölade sent det året bland annat så avstod i slutändan. Såg honom på Bruks året därpå och var inte direkt förvånad över att han vann. Fantastisk språngkurva, bra stam men lite för ungt möderne (anledningen till varför han inte släpptes igenom i KWPN) och förhållandevis komplett för att vara hopphingst i mina ögon.

Jag var återigen supernära att ta honom förra året men Cristallo II tog hem matchen då han var snäppet vassare stammässigt och hade fått några årgångar, jag hade ett ungt sto. Tycker mycket om Ike.
 
Tittade visst lite snabbt på resultaten från Elmia, så avkomman låg efter Ike i resultatlistan i kvalet .
Ingen som tycker något om Denver eller Ike? :)

Jag har dräktigt med Ike i år och hon fölar redan om en dryg månad - såå spännande!!

Jag har träffat Ike en hel del, mkt komplett hingst tycker jag. Fantastisk galopp, balans och ridbarhet. Möjligen ett minus för mödernet som ngn påtalade ovan men på man kan ju inte få allt.
 
@Fritidsryttare och @christcomet Så himla roligt o höra (speciellt eftersom i princip bestämt mig men ville höra lite vad andra tycker)! Jag tycker precis som ni, väldigt komplett. Gillar verkligen hans energi och aktivitet med bak och hur enkelt och okomplicerad han verkar vara. :)
Christcomet, vet du något om fertiliteten?
 
@Fritidsryttare och @christcomet Så himla roligt o höra (speciellt eftersom i princip bestämt mig men ville höra lite vad andra tycker)! Jag tycker precis som ni, väldigt komplett. Gillar verkligen hans energi och aktivitet med bak och hur enkelt och okomplicerad han verkar vara. :)
Christcomet, vet du något om fertiliteten?
Enligt Eklunda hade han 90% dräktigt förra året. Mitt sto tog sig direkt på första seminering (därav föl nu mitt i ”vintern”.....)
 
@Fritidsryttare och @christcomet Så himla roligt o höra (speciellt eftersom i princip bestämt mig men ville höra lite vad andra tycker)! Jag tycker precis som ni, väldigt komplett. Gillar verkligen hans energi och aktivitet med bak och hur enkelt och okomplicerad han verkar vara. :)
Christcomet, vet du något om fertiliteten?
Han verkar ha så härligt temperament, ridbar och arbetsvillig men ändå med glimten i ögat och positiv energi
 
Vi har en treåring E: Hasard- Lancet. Var iväg och löshoppade henne för Harald Jönsson som 2-åring och när hon travade runt utbrast han att det här är ju en dressyrhäst :p Nu var ju mamman E Lancet- Zeus så gången kommer troligast därifrån. Men hon travar iaf fint. Förövrigt en väldigt snäll och trevlig individ.
Att Hasard hade sämre dräktighet förra året berodde nog på att han avbröts mitt i säsongen för att Peder Fredricsson tog hem honom på prov. Tidigare år har han haft bra dräktighet.

Kul att du också har en Hasard-unge. Min har för övrigt Zeus i fjärde led ;)
 
Tittade visst lite snabbt på resultaten från Elmia, så avkomman låg efter Ike i resultatlistan i kvalet .

Ingen som tycker något om Denver eller Ike? :)

Jag kommer ta Denver om det visar sig att han är högfertil, en god vän har redan bokat honom till ett maidensto så hon får vara testpilot, mitt sto fölar sent så jag kan avvakta och se
 
@christcomet Ok, det är ju bra med tanke på antal ston! Tack :) Tycker det är svårt det där. Vi har med förra stoet haft problem med att få dräktigt, vilket gör att vi gärna börjar tidigt för att gardera men vill ju inte att fölet ska födas för tidigt. Stoet flyttade nyligen hem så hon är igång och brunstar för fullt redan nu.

@cirkus Roligt! Berätta gärna hur det går för er. Jag är definitivt sugen på honom också, är lite orolig att han kanske är i kralligaste laget för mig dock.
 
@christcomet Ok, det är ju bra med tanke på antal ston! Tack :) Tycker det är svårt det där. Vi har med förra stoet haft problem med att få dräktigt, vilket gör att vi gärna börjar tidigt för att gardera men vill ju inte att fölet ska födas för tidigt. Stoet flyttade nyligen hem så hon är igång och brunstar för fullt redan nu.

@cirkus Roligt! Berätta gärna hur det går för er. Jag är definitivt sugen på honom också, är lite orolig att han kanske är i kralligaste laget för mig dock.

Mitt sto verkar ge rätt så ädla ungar - hon är ädel själv även om hon inte har jättestort fullblodsinslag. Hon är liten och jag behöver hitta hingstar som ger storlek. Hittills har hon givit blandad storlek där den minsta är 156 och största 172
 
@christcomet Ok, det är ju bra med tanke på antal ston! Tack :) Tycker det är svårt det där. Vi har med förra stoet haft problem med att få dräktigt, vilket gör att vi gärna börjar tidigt för att gardera men vill ju inte att fölet ska födas för tidigt. Stoet flyttade nyligen hem så hon är igång och brunstar för fullt redan nu.

@cirkus Roligt! Berätta gärna hur det går för er. Jag är definitivt sugen på honom också, är lite orolig att han kanske är i kralligaste laget för mig dock.
Ja vi hade ingen aning då vi lånat stoet bara för denna säsong så vi började tidigt ”för säkerhets skull” - lite fööör tidigt visade det sig.... Hon verkar bara behöva se en hingst så tar det sig :D
 
@Murray NU har jag verkligen inte benkoll på hopp och ft-blod, men en hingst som jag fastnat lite för är Hästaks Kannando. Urvacker, lätt och modern. Såg honom på exteriörbedömningen från bruks nu och tror absolut den traven hade kunnat utvecklats, den är inte så där framtung som många hopphästar är idag tycker jag.
 
@Murray NU har jag verkligen inte benkoll på hopp och ft-blod, men en hingst som jag fastnat lite för är Hästaks Kannando. Urvacker, lätt och modern. Såg honom på exteriörbedömningen från bruks nu och tror absolut den traven hade kunnat utvecklats, den är inte så där framtung som många hopphästar är idag tycker jag.
Håller med, såg inte honom på Bruks i år men Anders visade honom när han precis kommit hem och tycker att han är dösnygg, dock stor. Han var en kandidat till Last Libertyn innan jag bestämde mig för att sälja. Superkvalitet på seminen också, iaf förra säsongen.
 
Senast ändrad:
Är jag dum om jag funderar på att försöka med samma hingst som mitt sto inte tog dig med på 2 försök förra året? Efter det andra misslyckade försöket togs bakterieprov som var positivt och stoet behandlades och inseminerades med en annan hingst. Då tog hon sig direkt, men resorberade tyvärr, och fler försök hann vi inte med. Jag intalar mig själv att hon kanske inte tog sig med hingst 1 pga att hon hade en infektion. Input?
 
Är jag dum om jag funderar på att försöka med samma hingst som mitt sto inte tog dig med på 2 försök förra året? Efter det andra misslyckade försöket togs bakterieprov som var positivt och stoet behandlades och inseminerades med en annan hingst. Då tog hon sig direkt, men resorberade tyvärr, och fler försök hann vi inte med. Jag intalar mig själv att hon kanske inte tog sig med hingst 1 pga att hon hade en infektion. Input?

Det är absolut mer troligt att det berodde på infektionen än vilken hingst skulle jag säga.
 
Är jag dum om jag funderar på att försöka med samma hingst som mitt sto inte tog dig med på 2 försök förra året? Efter det andra misslyckade försöket togs bakterieprov som var positivt och stoet behandlades och inseminerades med en annan hingst. Då tog hon sig direkt, men resorberade tyvärr, och fler försök hann vi inte med. Jag intalar mig själv att hon kanske inte tog sig med hingst 1 pga att hon hade en infektion. Input?
Jag fick i alla fall dräktigt på första försöket året efter när jag gjorde så så är det inte en känd krångelhingst så skulle jag prova.
 
@Fiorano & @Fritidsryttare Tack för tips! Honom missade jag under Bruks :)
Försökte leta efter lite filmer men det verkade dåligt med det, någon som vet?
Att han är stor borde inte göra så mycket för stoet är drygt 160.
 
Tack @Gabby_Ossi och @Angel för uppmuntrande ord :). Era ord lugnar mig lite och kanske vågar jag prova med samma hingst igen. Hingsten hade bra dräktighet i övrigt. Jag hoppas på bättre tur i år. Jag tänkte inleda säsongen med ett bakterieprov för att åtminstone kunna åtgärda det direkt om det är någon infektion.
 
Nu som föder upp föl för att sälja hur resonerar ni vid val av hingst, just med tanke på säljbarheten? Resonerar ni annorlunda än om ni ska behålla själva?
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 387
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 134
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 943
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp