Hjälp ang. export!

C

Catania

Hej KÄRA vänner!
Har sålt 3 av våra valpar uomlands(2 till Danmark och 1 till Cypern) och jag undrar hur man går tillväga.Har fixat exportstamtavla,pass,vaccinationer,chip:confused::confused: och vet.besiktning.
Valpen till Cypern ska flygas dit och det är kollat om han går som handbagage och det är OK.
Vad mer ska jag kolla upp så jag slipper problem på vägen?

Nästa kull(senare) ska till Spanien,Canada och USA.Är det andra regler där eller?Tacksam för all hjälp vi kan få.Vår första kull, så vi famlar lite i blindo men försöker ha koll.
Tack på förhand!!!
 
Sv: Hjälp ang. export!

Du får kolla på Jordbruksverket och motsvarande sidor för respektive land.

När jag hämtade min valp från Sverige till Danmark var det jag som kollade upp allt, så kanske dina valpköpare har koll på det om dom själva kommer och hämtar valparna?
Det är ju dom som ska söka om dispens för import av icke färdig vaccinerade valpar m.m.
 
Sv: Hjälp ang. export!

Check Jordbruksdepartementets hemsida, dar har dom svar pa vad man ska gora. Vissa saker ar svara att forsta, men det borde finnas nagon att ringa och fraga i sa fall.

Good Luck!
 
Sv: Hjälp ang. export!

Tyvärr visste jag inte det innan de var sålda!Fick det slutgiltiga resultat idag. Köparen måste bestämma sig först.Därför en akut fråga.Sorry!!
Men nästa kull så är jag mer förberedd.
 
Sv: Hjälp ang. export!

Om det första gången man har valpar behöver man kanske lite hjälp.Vi todde aldrig att vi skulle exportera valpar på första kullen,men.....Ska man ta reda på allt eller man kan be om hjälp?
 
Sv: Hjälp ang. export!

Enklast är att köparna själva kontrollerar vad som krävs för införsel till respektive land!

Reglerna skiljer sej i alla fall i Usa från delstat till delstat.

Normalt är dessutom att man som köpare bekostar alla "omkostnader" som uppfödaren får - ex pass, exportstamtavla, ev. transport till flyget osv.

/swat
 
Sv: Hjälp ang. export!

Okey!
Måste verkligen kolla upp allt!
Hade ingen aning om att vi skulle exportera valpar på första kullen.Inget man förväntar sig!
Men som någon sa ´kolla sådant innan`.Lär oss hela tiden!

Så när man skaffar valpar ska man utgå från att de kommer att exporteras,så man är förberedd.Vi var inte alls förberedda på att det skulle bli sån drive på våra bebisar så att folk står i kö.

Tack för de goda råden och vi har lärt oss att man "kollar sånt innan"!
Ska man kolla innan man parar,under dräktigheten eller när valparna är födda?
JAG VET INTE???
 
Sv: Hjälp ang. export!

Enligt Buke sa maste man veta allt och lite mer dartill innan man visste att man behovde det. Sa sjalvklart bor varje serios uppfodare veta inforsreglerna till Cypern. Pa fall att... ;)

Skamt o sido.

Det enklaste ar nog att koparen kollar upp da foreskrifter bor finnas pa dennes sprak hos berord myndighet.

Min man har bade importerat och exporterat till Cypern men det var 10 ar sen. Reglerna har sakert andrats. Det var dock enkelt att exportera, bara vaccineringar behovdes medan importerade hundar fick sitta i karantan nar de kom hem.
 
Sv: Hjälp ang. export!

Ja, låt valpköparna göra jobbet och handla utifrån vad de säger att du skall göra. Alla länder har olika regler och det ligger i valpköparens intresse att få hem hunden. Ring SKK och fråga dem hur man beställer en exportsstamtavla och ta reda på vad det kostar. Ofta läggs den avgiften på köpeskillingen för den hund som skall exporteras.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp ang. export!

Jag säger som princessfeminist - låt valpköparna göra jobbet! Varför ska du sitta och kolla alla länders regler när de kan göra det själva? Det är ju knappast så att du ska leverera valparna och behöver följa med och veta just vad valpen behöver.

Kommer köparna och hämtar valparna är det ju ingenting du behöver oroa dig för alls, däremot är det ju värre om du ska lämna av valparna på fraktavdelningen på flygplatsen. Men de på flygplatsen vet vad valpen behöver och det är sällan de tar emot hundar som inte har all dokumentation med sig.
 
Sv: Hjälp ang. export!

Ny dag ,nya tag med allt.Valparna som ska till Danmark hämtas hos oss men den till Cypern ska vi flyga ner med.Och naturligtvis betalar köparen resa+uppehälle under 4 dagar.Exportstamtavlan är på väg,har chipnr..Ska vaccinera och vet,bes. den 27 nov.Veterinären vet kanske oxå hur man ska gå till väga.
Vill ju göra allt rättare än rätt!Ska ringa Jordbruksverket så fort de öppnar.
TACK :D
 
Sv: Hjälp ang. export!

För att göra dej lite lugnare så kan jag ju säga att för nästan alla länder - utom UK och Australien/Nya Zeeland - så är det "fritt fram" att köpa hund från Sverige utan några andra "kontroller" än den Svenska stamtavlan, de vanliga vaccinationerna och en besiktning.

Passet krävs ju egentligen inte förrän valpen skall rabiesvaccineras och det sker ju inte före 12 veckor.

Detta tackvare att vi varken har rabies, dvärgbandmask eller några andra smittsamma sjukdomar.

/Swat
 
Sv: Hjälp ang. export!

Tack gode Gud för internet,telefoner och er!

Man får inte ta in hundar under 3 månader till Cypern.Så vi får ha kvar honom och rabiesvaccinera osv.
Men det känns som om allt börjar falla på plats!

TACK än en gång för alla goda råd:banana:banana:
 
Sv: Hjälp ang. export!

Exportstamtavlan är gratis enligt SKK och den är redan på väg.
Allt är klart,bara flygbiljetter och kontakt med flygbolaget som fattas. Men nu har vi iaf lite tid på oss.
 
Sv: Hjälp ang. export!

det var inte det catania frågade.verkar som om du bara är nyfiken?
 
Sv: Hjälp ang. export!

Tack Ramona. All kunskap är av godo. Ju mer man vet dessto bättre känns det.
Det är ung. som brandsläckaren.Man vill aldrig andvända den men ändå har man den.
Har printat ut sidan så nu har jag den i handen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag går nu i valpköpartankar då jag kommer att studera på distans och alltså vara hemma i 3 år framöver, känner att inget tillfälle är...
2
Svar
34
· Visningar
3 892
Hundavel & Ras Vi har nu beslutat att köpa hund (äntligen!! :banana:). Men... vi har stora problem att välja ras. Vi är lika kluvna allihopa...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 254
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp