Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Mli

Trådstartare
Vi har nu beslutat att köpa hund (äntligen!! :banana:).

Men... vi har stora problem att välja ras. Vi är lika kluvna allihopa eftersom vi inte vill ha de raser vi har haft innan (tax = jakt, boxer = för stor). När vi läser i böcker och tar tester på nätet hamnar vi alltid på Fransk Bulldog och Mops.
Om man ser till både utseende och mentalt så är ju dessa två raser helt fantastiska. Men det är ju det där med sjukdomarna... därför faller nog mopsen bort. Valet hade varit så mkt enklare om frallorna vägde lite mindre. Vi flyger en del inrikes och det skulle helt klart underlätta om hunden + bur vägde under 8 kg så att vi kunde ta med den som handbagage. Alternativet är att checka in hunden och då flyga till arlanda istället för bromma vilket faktiskt skulle funka.

Vi har haft tikar innan och förut kändes det självklart att ha en igen. Men det är ju bara intressant ifall man vill ta valpar. Annars går det ju lika bra med en hane. Våra barn är 2 och 3 år, så det känns ganska avlägset att ta en kull innan barnen är betydligt äldre. För jag antar att det tar en del tid i anspråk med en kull... Nackdelen med tikar är att de löper, nackdelen med hanhundar är att tikar löper.

Det vore ganska praktiskt att köpa en hund som redan vore rumsren, men jag är lite rädd att man inte vågar lita på att hunden skulle vara snäll mot barnen.
Jag och barnen är borta varje vecka tis-tors 9-12, om man köper en valp, hur skulle det funka att vara borta dessa tider direkt? Hur fort vänjer man en valp med att vara själv?

Det sägs ju att man ska låta andra bestämma vilken hund man ska ha utifrån ens vardag, är det nån som vill hjälpa oss med lite input, för/nackdelar och rasval vore jag jätteglad!

Såhär fungerar vår familj:
Två hundvana vuxna, två små barn. Bor på hästgård med ponnysar, hästar, grisar, kaniner och katter. Är ute en hel del och vill att hunden ska kunna vara ganska nöjd med att bara vara ute på gården med oss. Visst går vi promenader, men inte långa varje dag. Vi vill inte ha en hund med jaktinstinkt. Vi vill inte heller ha en bjäbbig liten hund utan helst en liten hund med storhundspsyke (typ en miniboxer). Det spelar ingen större roll om det är en renrasig hund. Hundens behov ska inte sticka ut för mkt från vår vardag.

Detta blev ett långt inlägg, hoppas att nån orkar läsa och svara :-)

/
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

För att förtydliga litegrann.. jag menar inte att vi ska lämna valpen ensam 3 timmar om dagen direkt när vi köpt den, utan direkt efter vi tränat den till att vara själv. Alltså att man tränar den direkt när man köpt den. Jag har aldrig behövt att träna hundar till att vara själva då de tidigare alltid har löst sig av sig självt.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Bostonterriern? Den är liten men påminner lite om en fralla. Jag har dock ingen aning om hur den står sig hälsomässigt, för frallan är inte direkt de friskaste hundarna.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Japanese chin?

Är en liten lätt ha attgöra med och inga kännda sjukdomar mer en att dom kan snarka väldigt högt:p

Fäller knappt nå om man sköter pälsen, jag borstar min sammanband med kloklippnigen.

kymaro1.jpg


kymaro3.jpg
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Jag tänkte det samma faktiskt. Med en liten, nätt tik klarar man nog 8 kg gränsen på flyget också. Det är ju dock svårt att veta innan, så det är inget jag skulle räkna med, de flesta Bostonterriers väger nog runt 7-11 kg beroende på kön och storlek.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

svarar alla:
Tack för att ni svarar!

Jag skulle ju ha angivit i TS att jag inte vill ha någon långhårig hund.. det måste jag ha missat. Bostonterriern är ju ovanlig och en hel del dyrare... de exemplar jag har sett ligger på ca 20 000 och det tycker jag är vansinniga priser för en sällskapshund. Och sen behöver den mer aktivering än vad jag känner att jag kan erbjuda just nu.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Är inte så bra på det här men... men en Papillon då? eller typ Chihuahua?
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Yorkshireterrier?? Ifs långhårig men går bra att klippa om man ej vill ställa ut. Liten! (klarar flygvikten). Min uppfattning (kan inte rasen så bra) är att de passar bra som sällskaps/"vara med hundar".
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Vänta lite nu... Kräver en bostonterrier för mycket aktivering än vad ni kan ge?

Har ni verkligen funderat igenom om ni har tid för en hund?
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Kanske en Cihuahua, Dvärg Schnauzer eller en Jack Russel terrier skulle va något? JR har kanske lite jakt i sig? (dålig på småhundar) xD
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Kanske en Cihuahua, Dvärg Schnauzer eller en Jack Russel terrier skulle va något? JR har kanske lite jakt i sig? (dålig på småhundar) xD

Du har missat att de inte tänker lägga ner nån tid på träning och motionering av hunden? Hur kan man rekommendera vare sig dvärg schnauzer eller Jr då?
Varför svarar man ens i en tråd där man erkänner att man inte har koll?
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Är det en lite plattare nos ni är ute efter?
Frallor är väl lika "sjuka" som mopsar... Om ni gillar dem så se till att hitta från friska linjer.
Petit Brabancon väger mindre än 10 kg, käck hund, typ miniboxer i utseendet. De jag har träffat har varit glada fjantar utan bjäbb. Å andra sidan anser jag att bjäbb är en träningssak att få bort.

Jag undrar också lite över detta med Boston terriern och aktivering....
Jack Russell har absolut en massa jakt i sig.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Du har missat att de inte tänker lägga ner nån tid på träning och motionering av hunden? Hur kan man rekommendera vare sig dvärg schnauzer eller Jr då?
Varför svarar man ens i en tråd där man erkänner att man inte har koll?


Jag ber om ursäkt om jag gjorde dig upprörd ;)
Jag menade inget illa, jag tänkte bara komma med lite förslag.. Men Cihuahua kanske man inte behöver träna så fruktansvärt mkt?
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

*KL*

Har inte plattnosade hundar problem med andning?
(om jag inte är helt ute o cyklar i det blå...)
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Rätta mig gärna om jag har fel, men har inte terrier överlag ett större behov av stimulans än tex mops, frallor och andra sällskapshundar? Jag har tidigare haft tax och boxer så jag är inte alls bekant med små sällskapshundar, det är därför jag har så svårt att välja.

Jag är ju ärlig här och förklarar att vi vill ha en sällskapshund som inte mår dåligt över att inte få gå långa promenader _varje_ dag utan kan klara sig på att hänga med runt på gården.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Är tacksam för all input.

Men Cihuahua kanske inte är ett så bra val, tror inte att den skulle må särskilt bra på en hästgård i ur och skur..
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Jag har funderat lite på Petit Brabancon, men jag tycker dom är mindre vackra.. gillar inte när det ser ut som om ögonen ska trilla ut om den blir skrämd.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Är tacksam för all input.

Men Cihuahua kanske inte är ett så bra val, tror inte att den skulle må särskilt bra på en hästgård i ur och skur..

Helt ärligt, en chi är för mycket för er.
Bara för hunden är liten, betyder det inte att den behöver aktivering..

Mitt tips till er är:
En katt kanske skulle vara något för er i stället?
Kräver ingen vidare aktivering om den har en kompis som den kan busa med. (dvs, man skaffar två katter.. )

För hund, det vet jag inte om ni är lämpade för alls om ni inte alls är villiga att aktivera den öht..
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Vart har jag skrivit att vi inte kommer att aktivera en hund? Vi vill inte ha ett krav på oss att gå långa promenader _varje_ dag för hundens välbefinnande. Att aktivera hunden med lydnad eller bus och agility är ju en annan sak.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 494
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 007
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 568
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 910
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp