Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Kom på en ras som inte nämnts i tråden, terrier brasiliero.

En som har dsg o en brasiliero fick frågan om skillnaden mellan de raserna o här är svaret:
"Brassen är ganska lik våra gårdshundar. Brasiliens svar på DSG, men enklast att förklara är om man jämför dom med hästar. Gårdshunden ska se ut mer som ett kallblod, rejäl o lite "bonnig", Brassen är mer som ett fullblod/arab, lite ädlare o elegantare. Fast Blanca är ganska stor o rejäl för att vara Brasse, hon är större än både dina o mina gårdisar, men inte alls lika grov. Lite vaknare (terrier) och lite mer vaktig, men väldigt väldigt lik i temperament ändå."

Lånad bild:
rasen1.jpg
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Sååå fina.
Har dock aldrig sett dem IRL, rätt ovanliga än så länge.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Sååå fina.
Har dock aldrig sett dem IRL, rätt ovanliga än så länge.

Ja, läste att det finns 10 st registrerade i Sverige. Finns en kennel, Sidbäcks som har 6 st. Därtill är det en dsg-uppfödare, kennel Sofalex, som har en tik på 1 år. Verkar vara en frisk o sund ras, säkert på uppåtgående... :love:
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Jag har läst det, men jag tänkte inte på hur mkt en lapsk vallhund vägde när jag skrev senaste inlägget.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Det håller många ju med om, men det är ju bra om man får veta ev nackdelar. Jag träffar en del frallor, käcka, trevliga och till synes robusta, MEN de låter som kaffebryggare när de leker (andningen), och enl flera av ägarna fixar de inte stark sommarvärme speciellt bra. De kan ofta inte tvätta sig själva i rumpan ;)

Men jag anser också att TS bör skaffa fralla eller mops, framför allt eftersom det verkar vara de enda raser som eg är tänkbara... Det är ju ändå bra att vara medveten om nackdelarna då. Och att se till att skaffa sig ett friskt exemplar.

äntligen EN person so fattar at man börj berätta om eventualla nackdelar. jag har inte någonstans skrivit att ALLA frallor är allergiska men att det är vanligt bland rasen. på samma sät som det är vanligt för både fralla och mops att dom är extra känsliga mot värme. förstår inte varför alla hoppade på mig ang detta :crazy:. det är ju allmänt känt man sak vara extra försiktig med trubbnosar. vill då inte ni lyssna kanske ts kan föra det som ÄR intresserad. hon kommer ju hfinna det själv med lite googlande...är ju i all välmening
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Så många bra och sunda rasförslag som TS fått och förkastat så tycker jag också att de mindre lämpade gårdshundarna mops eller fralla är det hon ska köpa!!

Hundar blir ju mycket vad man gör dem till!

Prata med seriösa uppfödare av frallor/mopsar, gärna de som avlar på lite annat än ENBART utsällningsresultat. Skaffa sedan en valp där avelshundarna verkar ha bäst mentalitet och sundast fysik!

Får du sedan en valp/hund som visar sej ha allergi, andningsproblem och är känlig för värme så kan ju i alla fall många här säga: "Vad var det vi sa!" :grin:

Min röst ligger trots allt på en cairterrier, en DSG eller en norfolk/norwich. Men dessa tilltalar ju inte TS så I rest my case.

/Ulga
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Åh jag "tog" så många av dem jag kunde när jag vetbesiktade på WDS så himla söta och charmiga hundar. Verkar vara ett väldigt bra temperament på dem! Men visst oerhört ovanliga i sverige...
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Svarar alla:

Jag ska iväg och titta på en liten omplacering imorgon, men jag är lite rädd för att den är för liten för oss. Men det var här i närheten så man kan ju alltid kolla.
Det är en korsning papillon och chi, korthårig. Väger ca 3,5kg, pappan var en papillon av den större varianten. Säkert frussen av sig men det kanske inte är hela världen att klä på en hund när man är ute längre stunder de dagar det är för kallt (bor i södra skåne så det är ju inte så ofta). Hellre det än att ha en strävhårig/långhårig. Har insett att jag kanske borde vidga mina vyer efter alla bra tips jag har fått från er.
Vad har ni för spontana synpunkter på en sån korsning? Är såna hundar verkligen så känsliga som man har hört talas om? Typ hoppar ner från soffan och bryter benet?

Har insett att det finns en del fördelar med en sån liten hund. Hur många nackdelar kan ni?
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Har mycket ringa uppfattning då jag själv inte är någon småhundsperson. men vad jag sett så är både chi och papillon ganska bjäbbiga av sig. Papillon har jag fått uppfattningen om att de är robustare än man tror. Chi har jag (främst av att läsa på buke) fått uppfattningen om att de är rättså egensinniga, onödigt kaxiga och har en hel del "kan själv-mentalitet". Inget jag gillar man det är ju olika...

En vuxen omplacering är ju en mycket bra idé! Ett säkrare kort och man kan på ett annat sätt "kasta in" den i ens vardag och se om den funkar där. Nackdelen är att man får "gjuta om" snarare än att börja från scratch.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Kan man inte ha täcke på hunden om den är frussen? Det är ganska smidigt i allmänhet att ha täcke på hunden, för man slipper få in en lerig, blöt och smutsig hund i huset. Bara att klä av den och voila! :D Så det kanske går bra ändå om hunden i övrigt passar era kriterier? :)
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Nu har vi varit och tittat på hunden och givetvis kärat ned oss i massor :love: Hunden totalt anföll oss med pussar i trapphuset och var hur go och snäll som helst mot barnen trots att min dotter försökte ta på den sin jacka. Efter att ha busat med oss somnade den nästan i mitt knä när jag kliade den. Då hoppade den upp i soffan och vilade. Inget stirrigt, bjäbbigt eller skyggt beteende där inte! Sen var den större än vad jag trott, vilket helt klart är en fördel. Den har fått papillonens långa ben och storlek men en chi´s huvud. På det stora hela såg den ut som en späd jack russel. Pälsen var ganska tjock så jag hoppas att den inte behöver ha täcke jämt. Fast det kanske ändå inte är så dumt med täcke ändå.. tur att man kan ändra sig ibland!

Nu ska den besiktigas hos vet snarast. Hoppas att det går bra.
Sen ska jag skriva avtal också, har ingen aning om vad man ska ha med i ett sånt. Kan väl använda liknande som när man köper häst? Startar en ny tråd om det.

Tack alla för er hjälp, ni har varit toppen!
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Så roligt :laugh: såklart måste du ju visa bild! Det säger bukelagen :angel:
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Jag har ingen bild förutom den som ligger ute på annonsen på blocket. Vet inte om man får länka till annons här?
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Nu är handpenningen betald! Den ska besiktigas under nästa vecka eller ev. hos min veterinär under prov-veckan. Hämtas nästa torsdag! :banana::banana:
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Grattis! :laugh: Ska bli roligt att få se bilder på den sen.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

När jag stod idag och klädde på min andra hund sina täcken för att kunna följa med mig ut och kvällsfodra så kom jag att tänka på denna tråd som jag skapade i våras. Kunde inte låta bli att leta upp den och uppdatera.

Citerar mig själv ur tråden:

"För att sammanfatta lite vad vi har tipsat om och vad jag har dissat :

* Endast korthåriga hundar
* Gärna under 8 kg, men inget krav.
* Ska inte behöva långpromenader dagligen (med långpromenad menar jag över 30 minuter) utöver utevistelse på gården och hänga med på träningspass med häst/ponny (i den mån den orkar) ett par dagar i veckan.
* Ínte behöva mer mental aktivering än vardagslydnad och liknande bus med barn (agility eller vad de nu hittar på)
* Inte behöva täcke så fort det är lite kallt ute (normalpälsad/normalfrussen)
* Inte jakt, kanske på sin höjd lite råttor."

(I tråden lade jag även fram att skånsk/danska är mindre vackra :angel: pga sitt lilla huvud.)

Idag har jag två hundar som var 7 månader när jag köpte dem. En pap/chi som de allra flesta - inkl min vet - tror är en skånsk/dansk. Han är otroligt oproportionerlig med sitt lilla huvud. Han är totalt otröttlig och behöver mycket stimulans.
Den andra är en tax/chi som behöver täcke på sig så fort det blåser lite ute, ikväll hade han två täcken bara för att kunna följa med mig ut och fodra. Har gjort av med en förmögenhet på täcken till hundarna.. Inget bling bling, bara funktionella saker. Hundarna får gladeligen en långpromenad om dagen och utöver det tränas det spår för fullt. Agilitybana ska anläggas till våren. Så det enda "krav" som jag inte bröt emot var väl att de båda väger under 8 kg.
Så det kan bli :rofl:
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Hehe! Inte många "rätt" där inte.

Skönt att du är nöjd i alla fall.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Vilken rolig tråd att läsa!
Skönt att du o din familj är nöjda med hundarna.

En del agilityhinder är lätta att bygga själv, t ex bildäcket. Slalomet fixas med snöpinnar á la vägverket.
Tunnlar o lite annat finns billigt på Rusta.

Lycka till med jycksen!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 492
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 973
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 562
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 909
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp