Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

en nackdel med att ha fralla i stall är ju att många frallor har allergier. tex mot pollen, hö , damm osv...vet uppfödare som ej vill sälja till "stall folk".
sommartid ska en fralal eller mops mest ska vara inne, och gå på promenad på tidig morgon eller senare kväll då det är svalt, för då det blir för varmt får dom svårare att andas och kan kollapsa. tycker inte man ska sticka under stolen problemen dom har..



Jag har en mops som inte har några problem med att gå promenader på sommaren. Precis som med min andra ras så går jag inte när det är stekhett, för de tycker också det är jobbigt.
Var faktiskt det löjligaste jag hört, att en mops ska vara inne för det är sommar.
Enda gången min snarkar är när hon sover eller möjligtvis när hon blir upphetsad i lek, men det är inte samma sorts snarkning.
Promenader fixar hon lätt..
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

om du ahr en mops borde du ju veta att man inte ska plåga dom i onödan då det är varmt. luftrören sväller så det blir trängre att andas. vilket ofta leder till överhettning...men det är ju upp till dig om du vill vara rdd om din hund eller inte...

om d tex söker på internet hittar du massa information om detta..är ju inte för intedom varnar om det


"Bör hållas borta från stark värme eftersom den, liksom alla kortskalliga hundar, lätt drabbas av andnöd. Ögonen är känsliga för damm och måste kontrolleras regelbundet, liksom rynkorna i ansiktet.!"

klart dom inte behlver vara inne hela tiden men mitt på dagen då det ärsom varmast bör dom ju hållas svalare
finns ju kyldukar, kylhalsband osv..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Man märker klart och tydligt om de har ont av att vara ute i värmen. Och det är till att göra det lätt för sig om en ras har problem att vara ute på sommaren och undvika värmen. Avla istället så hundarna kan leva ett normalt liv.


Men man får helt enkelt kolla vem man köper av, så man köper av en uppfödare med friska individer.
Jag vet många uppfödare som kräver att deras avelsdjur ska kunna gå minst en timmes promenad varje dag på sommaren, utan att hundarna ska få problem.

Plåga i onödan, ja vad ska man säga :crazy:
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

om du ahr en mops borde du ju veta att man inte ska plåga dom i onödan då det är varmt. luftrören sväller så det blir trängre att andas. vilket ofta leder till överhettning...men det är ju upp till dig om du vill vara rdd om din hund eller inte...

om d tex söker på internet hittar du massa information om detta..är ju inte för intedom varnar om det


"Bör hållas borta från stark värme eftersom den, liksom alla kortskalliga hundar, lätt drabbas av andnöd. Ögonen är känsliga för damm och måste kontrolleras regelbundet, liksom rynkorna i ansiktet.!"

klart dom inte behlver vara inne hela tiden men mitt på dagen då det ärsom varmast bör dom ju hållas svalare
finns ju kyldukar, kylhalsband osv..

Du jag vet allt det där...
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

du behöver väl inte säganågot om du inte vet vad du ska säga..:p
så är det ju med ALLA raser att man måste efterforska innan man skaffar! vilket TS inte verkar gjort.
Då jag köpte min fralla valde jag en upfödare som avlar på hundar med lite längrenosrygg för att slippa onödiga andningsproblem. dvs hon kommer inte vinna lika mycket i utställningsringen som dom riktigt intryckta nosarna. men hon mår bättre. nog orkar mina hudnar gå långprommenad i sommarvärmen men jag skälv liksom dom flesta med samma raser utsätter inte mina djur för det. då jag vet att dessa raser ÄR överkänsliga mot det. trist att du ska sätta dig på tvären, man ska inte förneka rasernas problem.
min mops kommer från en av nordens största och mest kompetenta uppfödare så du behöver inte oroa dig att hon är avlad fram på fel sätt :D:p
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

så är det ju med ALLA raser att man måste efterforska innan man skaffar! vilket TS inte verkar gjort.
Har jag redan köpt hund?

Om jag redan hade bestämt mig för en fralla så hade jag ju köpt den. Den har (enligt mig) ett av de bästa utseenden som en liten hund kan ha, gillar mentaliteten och jag vet folk som har ett liknande liv som jag (fast deras hundar är mkt mer ensamma) vars frallor är skitnöjda. Men eftersom jag har haft boxer innan så vet jag vad det innebär med luftvägsproblem, därför är jag nyfiken på andra alternativ som jag själv inte har kunnat finna.

Kan ni ge mig lite konkreta exempel på varför en fralla skulle vara ett dåligt val för mig? Bortse från alla sjukdomar och se till hundens behov enbart. Jag frågar för att jag är intresserad, inte för att jag vill kasta tårta och motbevisa era påståenden. Er gemensamma kunskap om frallor är med all säkerhet större än min.

För att sammanfatta lite vad vi har tipsat om och vad jag har dissat :grin: :

  • Endast korthåriga hundar
  • Gärna under 8 kg, men inget krav.
  • Ska inte behöva långpromenader dagligen (med långpromenad menar jag över 30 minuter) utöver utevistelse på gården och hänga med på träningspass med häst/ponny (i den mån den orkar) ett par dagar i veckan.
  • Ínte behöva mer mental aktivering än vardagslydnad och liknande bus med barn (agility eller vad de nu hittar på)
  • Inte behöva täcke så fort det är lite kallt ute (normalpälsad/normalfrussen)
  • Inte jakt, kanske på sin höjd lite råttor.

Jag kommer säkert på fler saker men just nu står det stilla.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Kan ni ge mig lite konkreta exempel på varför en fralla skulle vara ett dåligt val för mig?

Nej jag kan inte ge dig några konkreta tips eftersom jag tror att en Fralla skulle passa bra för er rent aktivitetsmässigt ( kanske inte någon hund man dock drar med sig när man är ute och rider ) :)

Däremot ser jag fram emot Cämelas konkreta exempel.

Det enda jag kan tänka mig är att ni kan behöva komma att täcka en Fralla med regntäcke/fodrat täcke viss tid på året, men sålänge det inte är något bekymmer så :)
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Cairnterrier?

Jag är väll inte världsbäst på detta, men man kan ju lätt komma på olika raser, sen kan ju ni argumentera om dom :idea:
För jag kanske kommer på raser som ni kanske inte tänkte på :angel:
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Täcke vid behov är självklart. Men jag slipper gärna att dra på hunden dunstrumpan bara för att gå ut och kvällsfodra..:grin:
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Jag är väldigt tacksam för alla förslag! Men den rasen är ju ganska långhårig..
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Nja inte särskilt jätte, och den är ju ganska så strävhårig så det fastnar ju inte lika mycket :idea:
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Täcke vid behov är självklart. Men jag slipper gärna att dra på hunden dunstrumpan bara för att gå ut och kvällsfodra..:grin:

Frallans päls är ju rätt lik min hunds päls ( staff ) och jag täckar henne enbart när det spöregnar, blåser smådjävlar eller när vi ska vara ute länge på vintern.

Ska vi vara ut mindre än låt säga 20 min går hon utan ( om det inte är värsta busvädret ).

Hunden har ett regntäcke och ett fodrat vintertäcke, no more no less:laugh:
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Griffon belge
Affenpinscher
Tax
Welsh corgi pembroke
schipperke
Norfolk terrier
Dandie dinmont terrier



lite andra förslag :angel:
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

du behöver väl inte säganågot om du inte vet vad du ska säga..:p
så är det ju med ALLA raser att man måste efterforska innan man skaffar! vilket TS inte verkar gjort.
Då jag köpte min fralla valde jag en upfödare som avlar på hundar med lite längrenosrygg för att slippa onödiga andningsproblem. dvs hon kommer inte vinna lika mycket i utställningsringen som dom riktigt intryckta nosarna. men hon mår bättre. nog orkar mina hudnar gå långprommenad i sommarvärmen men jag skälv liksom dom flesta med samma raser utsätter inte mina djur för det. då jag vet att dessa raser ÄR överkänsliga mot det. trist att du ska sätta dig på tvären, man ska inte förneka rasernas problem.
min mops kommer från en av nordens största och mest kompetenta uppfödare så du behöver inte oroa dig att hon är avlad fram på fel sätt :D:p


Det där säger inte mig nånting.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Jag trodde inte att denna tråd var menad till att bevisa vem som vet bäst, och har rätt eller inte. Det var en tråd som Mli startade för att få hjälp med att välja hundras...

Och skyll inte på mig eller andra, nån av er. För fortsätter man så är det ju upp till var och en, och då är det ens eget problem om folk blir sura.
Alla kan ju inte ha alla rätt hela tiden :cool:
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Håller med dig helt o fullt. Men är man ovan rasen kan man tycka att de är lite ful-snygga. men de ska ju vara bonnhundar :D

Ett stort plus är deras härliga temperament :love::love::love:

Ja, de är glada, roliga skitar som älskar att umgås och hitta på upptåg. Jag blir pussad och kramad hela tiden.
Fulsnygg pyttsan, min tjej är en äkta skönhet, en frisk och frodig bonnjänta.:d
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Det enda jag med säkerhet kan säga ang rasförslagen är att Schipperken nog behöver mer motion (fysisk/psyksik) än den som TS kan/vill erbjuda. :)
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

till att börja med 2 saker som ts tagit upp FLERA GGR

väger oftast över 8 kilo
behöver täcke vid dåligt väder
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

till att börja med 2 saker som ts tagit upp FLERA GGR

väger oftast över 8 kilo
behöver täcke vid dåligt väder

Då läser du tämligen illa eller så har du bara bestämt dig för att du har rätt och ingen annan.

TS har skrivit:

Mli skrev:
Gärna under 8 kg, men inget krav.

Mli skrev:
Täcke vid behov är självklart.

Vad är det som är problemet liksom:confused:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 492
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 976
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 562
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 909
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp