Bukefalos 28 år!

Hjälp av fiskval

Sv: Hjälp av fiskval

Koldioxiden gör inte så stor skillnad, tycker jag. Största lyftet blev när vi skaffade bättre ljus och började med PMDD, har inte märkt nån jätteskillnad med och utan koldioxid. (vi har iofs inte haft mäsk, utan flytande).

Vad har du för städare i akvariet?

Trist, hoppas att jag märker någon skillnad då. Men man kanske måste trixa lite med doseringen innan man får till rätta nivån? Just nu är det inte mycket fisk i akvariet, har varit borta i tre månader med en snäll men halvdan fiskvakt... Så nu agerar några platy städare. Tänkte dock investera i några siamesiska algätare, kunde vara kul att prova. Har aldrig haft sånna och att de är bra på att städa hörs ju på namnet;).
 
Sv: Hjälp av fiskval

Det finns ju de som tycker de får mirakeleffekter, så det kanske beror på hur mycket växter man har och hur mycket fisk.

Siameser är väl mer allätare än algätare kanske, däremot har de en enorm aptit, så de äter gladeligen allt som går att äta, inklusive alger. Antingen ligger de och vilar, eller också äter de, i princip.:D Tänk på att de blir rätt stora, bara. De är ganska sociala också, så man ska nog helst inte ha dem ensamma.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Siameser?

Vad är det för fisk? Visserligen klingar Siamesisk kampfisk någonstans i huvudet men inte kallas de för siameser? Betta splendis på latin iallafall.:p
 
Sv: Hjälp av fiskval

Jag försöker luska ut via min akvariebok vad jag har för växter. Det ser ut som att jag har Ludwigia repens, två sorters cryptocoryne(en rödgrön och en grön), Nymphaea lotus, Amazonsvärdplanta och criniumlök. Förmodligen någon form av anubias också.

Alla verkar ta sig nu. Jag hoppar högt av glädje. Blågrönsörjan lyser med sin frånvaro och tofsalgerna jublar inte direkt.
Ser små nya blad överallt!!!!:bump:
 
Sv: Hjälp av fiskval

Siameser?

Vad är det för fisk? Visserligen klingar Siamesisk kampfisk någonstans i huvudet men inte kallas de för siameser? Betta splendis på latin iallafall.:p

Nejnej, siamesisk algätare. Stora, silverfärgade med svart streck, och äter allt de kan hitta. Inklusive alger.

Vi har två såna, en clownpleco, 8-9 räkor och sex pansarmalar. Inte mycket alger och matrester kvar sen, mycket praktiskt.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Siameser?

Vad är det för fisk?

Crossocheilus siamensis.
SAE_DSCN4964.jpg


Visserligen klingar Siamesisk kampfisk någonstans i huvudet men inte kallas de för siameser? Betta splendis på latin iallafall.:p

Betta splendens.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Tänkte ha kanske tre st så det borde väl göra någon skillnad, tycker jag. Blir de stora? Hur stora då? Blir de över 10 cm får jag nog ta mig en funderare... Hur är de med växterna då? Äter de upp de också?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp av fiskval

De kan bli uppåt 15 cm och äter inte växter.

Ganska intressanta fiskar, tycker jag. De är roliga att titta på.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Typiskt!:( Tyckte de verkade så trevliga. Kanske får se mig om efter något annat alternativ i en mer passande storlek då.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Vi har haft våra drygt ett år, och de är kanske 10 cm långa. De har inte växt något det sista halvåret drygt, så jag tror inte de kommer bli större.
 
Sv: Hjälp av fiskval

15 cm uppnår de väl lättare om man har ett riktigt stort akvarium, strl badkar i plural.

Har bara sett så stora i akvarium strl 3-400liter o uppåt.
 
Sv: Hjälp av fiskval

kl.

Det blev 10 st neontetron som fick flytta in.

Har också insett att mitt par med palettciklider består av endast honor... :o

Tror ni att det finns plats nog i mitt akvarium om jag köper två hannar, eller hur ska jag göra? Hur stort revir har ett par?
Kan man byta en hona mot en hanne i fiskaffärn?? Eller trivs de kanske bra ändå även om de inte har någon partner?
 
Sv: Hjälp av fiskval

Uppdaterar!
Det har skett ändringar i mitt akvarium!
Lade märke till att malarnas stjärtfenor var lite taggade, drog slutsatsen att mitt lilla 54 liters akvarium var för litet.

Så, jag åkte hem till mormor och hämtade hennes 160 liters akvarium. Fyllde upp det och slängde i fiskarna.
Direkt så tycker jag att fenorna ser bättre ut! :laugh:

Sen, idag, kunde jag inte hålla mig längre, så jag åkte till djuraffären och letade reda på två fiskar som BORDE vara palettciklider-hanar! Hittade en stor rejäl och avlång fisk. Och en lite mindre men ganska mörk, den var också avlång och med spetsig ryggfena. Hoppas jag fått två hanar nu!

Den största och mörkaste honan lade beslag på största hanen. De andra två fiskarna håller sig undan nu, får se om de bildar par så småningom också.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Här alla fyra tillsammans
Palettciklider4st.jpg


Här är den stora nya hanen
storhane.jpg


Lilla hanen tillsammans med röda honan
litenhanerdhona.jpg


De två honorna tillsammans
rdhonalitenhona.jpg


Och till sist "nya" akvariumet
160l.jpg


Vad tycks?
 
Sv: Hjälp av fiskval

Jag har fått ciklidbäbisar! :banana:

Trodde jag skulle få det i det stora akvariumet (160l) eftersom det ciklidparet har varit på G länge.

Men så när jag kikade in i lilla akvariumet (54 l) så tyckte jag det såg ut som en massa jox runt honan *undrar vad hon har för sig?*. När jag kollade närmare var en massor av småfisk där! Skitsöta!

Honan verkar lite smal, är det bara att fodra mer eller hur kan jag underlätta?
 

Liknande trådar

Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 011
Senast: Mabuse
·
Z
Övr. Djur Nu rådfrågar jag er fisk-kunniga människor därute :) Jag har ett akvarium på 220 liter. Däri bor en hel blandning av fiskar, bl.a...
2
Svar
22
· Visningar
4 271
Senast: Gabbi
·
Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 167
Senast: aiquen
·
S
Övr. Djur :confused:Hej !:confused: Jag har en hona som varit tjock länge nu, så imorse så kunde hon inte simma utan var slö så jag trodde hon...
Svar
1
· Visningar
1 284
Senast: Hallonkvist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp