Hjälp en tekniskt obegåvad stenålderstant...!

Tongue

Trådstartare
Hej!

Jag skäms. Har flyttat till en ny lägenhet och känner mig som en idiot, men hur får man igång så att man kan titta på TV?

I alla tidigare lägenheter har det funnits en liten box som går att koppla in, och då har det ju inte varit så mycket att fundera på. Men nu finns ingen sådan. Köper man en sådan i en TV-butik? Spelar det någon roll vilken man väljer? Funkar alla boxar till alla TV-apparater och i alla hus? Kanaler väljer man väl genom att skaffa ett avtal hos något kanalbolag, eller väljer man det när man köper boxen? Kan man byta kanalbolag utan att byta box? Om man bara vill titta på SVT och 4:an, måste man ändå ha box och kanalavtal? Enligt min internetleverantör kan ett specifikt bolag leverera TV via deras bredbandskablar, men hur levereras TV-sändningarna annars? Är det som ett nät som med elen, så jag MÅSTE gå via nätägaren, eller kan jag välja vilket bolag som helst? Hur vet man vad som ger billigast kanaler utifrån mina behov? (SVT, 3, 4, 5 och gärna någon djurkanal :) )

Vad är skillnaden på analog TV, digital TV, bredbands-TV och alla andra TV-varianter som finns? Hur vet man vad man ska ha?

Tacksam för pedagogisk förklaring tack! :) (Jag har en gammal tjock-TV om det spelar någon roll)
 
Sv: Hjälp en tekniskt obegåvad stenålderstant...!

I min lägenhet finns bredband. Har också tjock- TV. Jag stack in tv:ns elkabel i väggkontakten, sen antennkabeln i uttagen. Kanalplanen kunde jag hämta på hyresvärdens hemsida och sen sökte min tv reda på kanalerna själv! :)
 
Sv: Hjälp en tekniskt obegåvad stenålderstant...!

Aha, det kanske kan vara så enkelt alltså...han jag pratade med hos min internetleverantör sa dock att jag var tvungen att beställa hos en av de stora kanalleverantörerna (en specifik) och visste inte om jag kunde beställa hos någon annan. Så jag antog att jag själv måste skaffa in kanalerna i väggen så att säga? Jag bor i bostadrätt, vilket också gör att jag misstänker att jag måste fixa det själv. Jag fattar ju dock inget av allt TV-snack, jag har ju alltid bara pluggat in den i väggen eller i boxen som getts mig :)
 
Sv: Hjälp en tekniskt obegåvad stenålderstant...!

Kontakta din bostadrättsförening och fråga hur de gör! De kan ju ha avtal med någon leverantör.
 
Sv: Hjälp en tekniskt obegåvad stenålderstant...!

Brukar stå i trappuppgången i många fall, vem som är kabeltv-leverantör.

Ett visst utbud brukar man ändå ha tillgång till bara genom en vanlig antennkabel in i väggen.
 
Sv: Hjälp en tekniskt obegåvad stenålderstant...!

Kontakta din bostadrättsförening och fråga hur de gör! De kan ju ha avtal med någon leverantör.

Ja, jag får försöka göra det. Eller fråga en Granne som Karfitsa föreslog. Är Jag känner mig lite dum bara, men det kanske är standard att fråga sina grannar dumma frågor :)
 
Sv: Hjälp en tekniskt obegåvad stenålderstant...!

Brukar stå i trappuppgången i många fall, vem som är kabeltv-leverantör.

Tyvärr inte hos oss :(

Ett visst utbud brukar man ändå ha tillgång till bara genom en vanlig antennkabel in i väggen.

Jag satte in kabeln från tidigare boende, och lät TV:n söka fram kanaler men den hittade inga :( Jag misstänker starkt att han som bodde här innan hade mycket nyare och flashigare grejer än min gamla tjock-TV så därför tänkte jag att det kanske spelade roll...men jag vet ju inte skillnaden mellan alla TV-typer, analog, digital, HD, Bredband, kabel, IP m.m....
 
Sv: Hjälp en tekniskt obegåvad stenålderstant...!

Även en tjockTV ska fungera. Men som du själv var inne på kan det behövas en box för att ta emot det. Då kan vissa nya TVapparater ha det inbyggt i sig så på det sättet kan den förra hyresgästen haft en "finare" TV.
Men när du får reda på vem som levererar till ditt hus så ta kontakt med dom, för en ev box brukar ingå eller finnas till bra pris när man blir ny kund.
 
Sv: Hjälp en tekniskt obegåvad stenålderstant...!

Jag ska göra mitt bästa för att förklara för dig :)
Eftersom du bor i BR och har antennuttag i väggen så förutsätter jag att det är kabel-TV som är aktuellt. (Marksänd TV kräver en vanlig TV-antenn, satellit-/parabol-TV kräver parabol och bredbands-TV får man från sitt internet-uttag.)

Om det finns ett analogt utbud så räcker det att sätta in antennkabeln i väggen och in i TV:n. Det kan vara så att det enbart finns digitalt utbud och då krävs en digitalbox, antingen fristående eller inbyggd i TV:n.
Du kan hos de olika leverantörerna söka på din adress på hemsidorna, för att se om just din adress finns i deras nät. Bolag att söka hos är t.ex. ComHem, Telia, Bredbandsbolaget och Canal Digital. (Givetvis finns det andra också men de är nog de största på kabel-TV-sidan.)

På hemsidorna kan du dessutom se de olika kanalpaket som finns men börja med att ta reda på vilken leverantör som är aktuell. Många av leverantörerna har någon form av "mini-paket" med typ kanalerna 1-11 samt ytterligare några. Ibland finns också möjligen att ha "mini-paketet" plus 4-6-8 kanaler extra. Där hade du säkert kunnat välja t.ex. Animal Planet.

Fråga gärna om du undrar något mer. Jag har jobbat på tekniksupporten hos en TV-leverantör i 2,5 år och ska ha hygglig koll :)
 
Sv: Hjälp en tekniskt obegåvad stenålderstant...!

Åh, tack för ditt informativa svar! Tyvärr fungerar inte ComHems adresstjänst just nu och på canaldigital hittade jag ingen sådan sökfunktion...? Telia och bredbandsbolaget är inte aktuella eftersom vi har en annan internetleverantör redan. Efter att ha letat runt på dessa sidor verkar det som att det hör ihop. Internetsupporten sa nämligen att via en särskilt bolag kan man få TV via internetleverantörens nät, så det kanske är den enda leverantören då? Tänkte att det hade varit trevligt att kunna välja, så kan man ju ta det som passar en själv...

Analog TV är alltså med antennsladd mellan TV och det runda hålet i väggen, digital-TV med box och sladd till väggen (till särskilt uttag eller till internetuttaget?) och IPTV är TV via bredband? Vad är skillnaden mellan digital-TV och bredbands-TV då? Box måste man väl ha i båda fallen? (men ingen box krävs för analog TV?) Och parabol är med sån där stor rund platta på balkongen? :)

Det är verkligen snurrigt det där med så många olika begrepp :crazy:

Jag bor i ett 50-talshus mitt i en storstad, om det säger något.
 
Sv: Hjälp en tekniskt obegåvad stenålderstant...!

På Canal Digitals kabel-TV:s hemsida ligger sök-funktionen direkt på startsidan. "Sök på din adress och beställ här" står det precis under ett erbjudande om att man får prova det största kanalpaketet fritt i tre månader.

Analog kabel-TV är direkt med antennsladd mellan TV och antennuttag. Förut fanns det även ett analogt marknät (det som "alla" hade förr) men marknätet är sen några år tillbaka helt digitaliserat.
Digital-TV är både digital kabel-TV, parabol-TV, digitala marknätet och bredbands-TV. Bredbands-TV är alltså en sorts digital-TV. Har du digital kabel-TV (som jag gissar är aktuellt i ditt fall) så är det en antennsladd från antennuttaget i väggen till en digital-box och sen en antennsladd från boxen in till TV:n.

Det är alltså analogt och digitalt som är de två första "grenarna" och de delar sedan upp sig i fler grenar. Separat box krävs alltid för digital-TV (om det inte finns inbyggt i TV:n).
Och ja, parabol är en sån tallrik som folk har på balkonger eller på hustak.

Jag vet att många tycker att det är snurrigt och det handlar nog främst om att det finns olika namn för samma sak och att begreppen rätt ofta blandas om :)
 
Sv: Hjälp en tekniskt obegåvad stenålderstant...!

Jag bor i ett 50-talshus mitt i en storstad, om det säger något.
Bor du i en storstad i en brf så finns det garanterat något avtal. Fråga någon i styrelsen om du inte fått något välkomstpaket med papper när du flyttade in som beskriver hur allting i föreningen fungerar.
 

Liknande trådar

Tjatter Efter att SVT hade den dåliga smaken (sic!) att lägga ner det bästa TV-programmet ever har ni tagit saken i egna händer. Ni är nu...
67 68 69
Svar
1 366
· Visningar
38 016
Senast: Artline
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 111
Tjatter Tisdagskväll. TV-apparater slås på och SVT Play går varm. - Hej och mycket varmt välkomna till "Veckans brott"! Hej Leif, hur är läget...
61 62 63
Svar
1 241
· Visningar
48 155
Senast: Klara
·
Hästmänniskan Skriver den här tråden både för att få nerskrivet för- och nackdelar med de olika stallen samt kanske få några fler infallsvinklar av er...
Svar
15
· Visningar
1 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp