Hjälp, Köpare vill häva köpet

Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

KL
Vad har du egentligen haft för kontakter om problemen? Är det bara en någon dag efter hästen sålts och sedan i mitten på mars och framåt eller är det fler kontakttillfällen där emellan? Har du då efterfrågat veterinärutlåtande eller vad är det som har sagts?

Först va det ju då dagen efter köp, sen i mars då hon pratade om att göra en gårdsbesiktning igen. Därefter så har vi väl haft kontakt regelbundet. Hon har kommit med hot, påhopp, bedjande och krav på pengar men inte med några papper på något. Bara "[insert horsename] fodervärd sa till mig att veterinären sa till henne..."
Frågade efter journaler i mitten av maj och har faktiskt inte fått några på posten än, eftersom de kom bort (ofta efter all denna skiten, är det nu man ska skratta?) så fick dem på mail för 1½ vecka sedan.
Innan papperna skickades till SLU så talade min veterinär med den som behandlat hästen i fråga, och vad han sa då så va det bara att han kunde inte avgöra hur gammalt eller när något uppkommit och han ansåg att hästen va frisk nu och skulle sättas igång.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Jag vågar inte ens spekulera här, vet för lite om skadan, men vissa defekter får man räkna med om man letar igenom hästen. Vad ska inflammationen ha för effekt? Vad är prognosen?
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Hon va öm och svullen i nacken bakom örat då de hittade detta. Har man ett tight träns som trycker där så skapar det väl spänningar och lite fel ridning på det så är cirkeln sluten och sen snurrar det bara på.
Men vet som sagt inte. Veterinären har inte kunnat säga säkert han heller.
 
Som jag vet (iallafall i danmark) så gällar det att man har undersökningplikt som köper av hästen (dvs om man väljer inte att få gjort röngten på hästen och det sedan uppstår fel som kunna hittas på en röngten, så sittar man med bajsen själv) endast om säljer MED FLID har låtit bli dela info om tidigare skador m-m, då kan man reklamerer köpet, men oftast om man får medhold i rätten kan det bli svårt att få sina pengar (Om man handlat privat, företag är en annan historie)... Det tycker jag också är mest rättvist, det är ganska enkelt att rida sönder en häst, och med den ridningen man ser ibland med folk som fikserar hästens huved med hårde tyglar etc, så är det inte så konstigt att saker som spänninger, svullnader och inflammationer etc upstår.

Så tror du skal vara helt lugn.
 
Som jag vet (iallafall i danmark) så gällar det att man har undersökningplikt som köper av hästen (dvs om man väljer inte att få gjort röngten på hästen och det sedan uppstår fel som kunna hittas på en röngten, så sittar man med bajsen själv) endast om säljer MED FLID har låtit bli dela info om tidigare skador m-m, då kan man reklamerer köpet, men oftast om man får medhold i rätten kan det bli svårt att få sina pengar (Om man handlat privat, företag är en annan historie)... Det tycker jag också är mest rättvist, det är ganska enkelt att rida sönder en häst, och med den ridningen man ser ibland med folk som fikserar hästens huved med hårde tyglar etc, så är det inte så konstigt att saker som spänninger, svullnader och inflammationer etc upstår.

Så tror du skal vara helt lugn.
Svensk och dansk lagstiftning skiljer sig åt. Nu vet jag inte hur det är i Danmark, men i Sverige så behöver man inte per automatik undersöka med alla tillgängliga medel (exempelvis röntgen) utan undersökningsplikten kan man uppfylla genom att själv undersöka hästen eller låta en veterinär göra det. Ju dyrare hästen är dess större krav.

Dolt fel är när det inte går att hitta felet med rimliga medel, man ska inte behöva röntga var led och anlita alla möjliga experter för att leta fel. Om ägaren vet om det eller inte spelar ingen roll för om det är dolt, däremot så får ägaren inte lämna vilseledande uppgifter och mörka fel.
 
Så om man köper en häst, handelsundersöker denna, men skippar röntgen och det sedan visar så att hästen har tex. KS som kunna ha upptäckts med röntgen så måste säljer ta tbax hästen?
 
Så om man köper en häst, handelsundersöker denna, men skippar röntgen och det sedan visar så att hästen har tex. KS som kunna ha upptäckts med röntgen så måste säljer ta tbax hästen?

1. Det måste gå till domstol/förlikning för att något ska hända.
2. Vad är handelsundersöker?
3. Det kan skilja om det är köplagen eller konsumentköplagen som är tillämpbar.
4. Övriga omständigheter har betydelse, kan det visas att hästen fungerade innan? Vad kostade hästen? hur gammal är den? Hur fungerar den? Vad var anledningen till röntgen? Hur länge har man haft hästen? Vad är det för ras?

Det är inget krav att röntga igenom hela hästen från topp till tå oavsett vad hästen kostar och oavsett om det är ett vanligt eller ovanligt problem. Det är en bedömningsfråga som så mycket annat där många faktorer spelar in.
 
handelsundersökning ;) Det är inte alltid så lätt för mig med svenska (jag är dansk, men bott i sverige i 3år), (handelsundersøgelse heter det på danska). Jag är väldigt nyfiken på skillnader då jag själv letar en häst för tillfället, dock har jag mest tittat i danmark, då jag vet hur marknaden är, och måste säga att jag har försökt hitta i Sverige, men tycker det är mycket svårare. Så all info är hjärtlig välkommen :up:
 
handelsundersökning ;) Det är inte alltid så lätt för mig med svenska (jag är dansk, men bott i sverige i 3år), (handelsundersøgelse heter det på danska). Jag är väldigt nyfiken på skillnader då jag själv letar en häst för tillfället, dock har jag mest tittat i danmark, då jag vet hur marknaden är, och måste säga att jag har försökt hitta i Sverige, men tycker det är mycket svårare. Så all info är hjärtlig välkommen :up:

Kolla i Tyskland, där finns det massor med fina hästar till salu.
 
handelsundersökning ;) Det är inte alltid så lätt för mig med svenska (jag är dansk, men bott i sverige i 3år), (handelsundersøgelse heter det på danska). Jag är väldigt nyfiken på skillnader då jag själv letar en häst för tillfället, dock har jag mest tittat i danmark, då jag vet hur marknaden är, och måste säga att jag har försökt hitta i Sverige, men tycker det är mycket svårare. Så all info är hjärtlig välkommen :up:
Men vad är handelsundersökning, menar du veterinärbesiktning? Jag förstår mycket väl ordet men inte vad du egentligen syftar på, där kan jag bara gissa.
 
handelsundersökning = veterinärbesiktning på svenska :) (dvs veterinären går igennom hästen's hälso tillstånd och gör böjprov m.m)
 
tråden är ett år gammal så även om ämnet är intressant så tror jag inte att TS är aktiv, då denne postade tråden som ny användare denna gång endast för ett år sen.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 691
Senast: fijja
·
Ekonomi & Juridik Jag sålde en häst för 1 månad sen. Ett varmblods sto på 5 år som jag haft i ca. 1 1/2 år och ridit in osv. Så var jag tvungen och sälja...
Svar
11
· Visningar
5 009
Senast: sjoberga
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
22 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp