Hjälp, Köpare vill häva köpet

Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Vi vann igen och hon fick betala rättegångskostnader för 540 000:-

Tyvärr kom hon nog undan med att betala runt 100.000 kr eftersom försäkringarna är så tokigt formulerade att de uppmuntrar till att stämma.

Vi blev stämda för en häst som såldes för 35.000 kr (allt var bara trams men till slut orkade vi inte med trakasserierna, de märkliga lögnerna och rättegångsdebaclet så vi gick med på en förlikning, mot vårt ombuds rekommendation, på låg nivå - de enda som tjänade på det hela var advokaterna) så det tycks vara vanligare än man tror att hästköpare stämmer även för hästar man köpt med dokumenterade fel till små belopp.

Det borde vara så hög självrisk att man åtminstone tänker till en extra gång innan man stämmer någon utan att ha ett enda rätt i stämningsansökan.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Hej, för att sälja häst (eller köpa) utan riskera hamna i tvist kräver ett bra köpekontrakt!
Och upplysning, veterinärbesiktning, öppenhet samt fotografering av häst.
Använd inte ett köpt standardavtal!! Det lönar sig oftast göra ett skräddarsytt köpekontrakt.
Sedan är det bra att känna till skillnaden att sälja som privatperson eller företagare och den stora skillnaden att sälja till en privatperson eller en företagare.
Två privatpersoner som affären ovan har det svårare vid vist. Svårt för din köpare att få rätt med det du har informerat om. Mejla mig om du vill veta mer//Ha en fin kväll//Cinalina
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Nu känns det på sin plats att påtala att det är väldigt osäkert att själv snickra ihop ett avtal, om man inte har koll på avtalsrätt.

Härinne har vi sett ett otal formuleringar som verkligen ställt till det vid en tvist. Ska man skriva avtal själv, ska man ha kunskap. Ska man lämna bort det till jurist lär det bli dyrt på riktigt.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Hej, för att sälja häst (eller köpa) utan riskera hamna i tvist kräver ett bra köpekontrakt!
Och upplysning, veterinärbesiktning, öppenhet samt fotografering av häst.
Använd inte ett köpt standardavtal!! Det lönar sig oftast göra ett skräddarsytt köpekontrakt.
Sedan är det bra att känna till skillnaden att sälja som privatperson eller företagare och den stora skillnaden att sälja till en privatperson eller en företagare.
Två privatpersoner som affären ovan har det svårare vid vist. Svårt för din köpare att få rätt med det du har informerat om. Mejla mig om du vill veta mer//Ha en fin kväll//Cinalina

Det hjälps inte alls. Tyvärr. Det beror mest på vem köparen är. Sedan är det ändå viktigt - men det är ingenting som tar bort risken för tvist.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Om hästen säljes 2013-01-05 och jag blir kontaktad redan dagen efter om påstådd spatt/ont i ryggen osv men sen undersöks hästen inte på klinik förrän 2013-04-04? Är inte det märkligt? Är det inom skälig tid?

Och om SLU skriver att "det bör vara minst 4 månader gammalt" Hur säkra kan de då vara på detta?
Bör & kanske är väl ändå sådant man använder sig av när man inte kan vara säker.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Första frågan: har du fått utlåtanden? Har du sett underlag för påståendet att hästen lider av konstaterade krämpor?
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Jag har fått journaler, och papper från UDS.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Om hästen säljes 2013-01-05 och jag blir kontaktad redan dagen efter om påstådd spatt/ont i ryggen osv men sen undersöks hästen inte på klinik förrän 2013-04-04? Är inte det märkligt? Är det inom skälig tid?

Och om SLU skriver att "det bör vara minst 4 månader gammalt" Hur säkra kan de då vara på detta?
Bör & kanske är väl ändå sådant man använder sig av när man inte kan vara säker.

Om du kontaktas dag efter köp om att hästen inte är OK, så har ju köparen varit tillräckligt snabb med att uppmärksamma problemet och det är inte så troligt att det uppstått hos köparen.
Att inte ta hästen till klinik det allra första kanske inte är så konstigt.
Man kan ha tänkt att det beror på miljöombyte.
Vet du om köparen fått hästen bedömd av exempelvis equiterapeut under tiden?

Om jag förstått saken rätt så var hästen veterinärbesiktigad ua vid köp. Då förstår jag om köparen, som dag efter affären påtalat problemet/felet, trott att det inte nödvändigtvis var ett veterinärt fel och kanske har försökt via träning att lösa problemet.
När problemet sedan inte löstes, tog man så småningom hästen till klinik.

SLU kan antagligen vara ganska säkra på att skadan/fyndet funnits i minst fyra månader, beroende på vad det är för karaktär på fyndet.

Jag erkänner att det vore intressant att se köparens version av det hela också.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

KL

Till TS
Historien har ändrats lite efter hand, jag fick först uppfattningen att du blev kontaktad angående problem först i mars, blir du kontaktad redan dagen efter hästen är såld om problem så är det ett helt annat läge, mycket kan hända på ett par månader men efter en dag så är sannolikheten betydligt mindre. Angående köpeskillingen så är det klokt att lägga undan den åtminstone några veckor om problem uppstår, i synnerhet som köparen påtalat problem direkt. Nu finns det papper från SLU att det sannolikt var problem redan innan hästen såldes så köparen har en del på fötterna. Jag håller med om att det vore intressant att se köparens version.

Vad har du egentligen haft för kontakter om problemen? Är det bara en någon dag efter hästen sålts och sedan i mitten på mars och framåt eller är det fler kontakttillfällen där emellan? Har du då efterfrågat veterinärutlåtande eller vad är det som har sagts?
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Har TS sagt att köparen kontaktade efter 1 dag? Jag kan bara se efter 3 månader, men jag kan ha missat :)
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Om hästen säljes 2013-01-05 och jag blir kontaktad redan dagen efter om påstådd spatt/ont i ryggen osv men sen undersöks hästen inte på klinik förrän 2013-04-04? Är inte det märkligt? Är det inom skälig tid?

Hon har skrivit det vid ett tillfälle tidigare men då missade jag det men såg det nu när jag kollade tillbaks (men då var det 2 dagar efter köp). Det är dock en viktig grundfakta, i synnerhet om det varit mer än en kontakt i samband med det problemet. Jag tycker dock att det är onödigt lång tid innan veterinärundersökning (om det inte gjorts) att vänta 3 månader, men vi vet inte vad som hänt i mellantiden.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Men samtidigt skrev väl TS i början att rutan med 'Säljaren friskriver sig från dolda fel' var ikryssad i kontraktet. Då borde väl inte gå att häva köpet med anledning av nackskadan som väl måste ses som dolt fel?
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Men samtidigt skrev väl TS i början att rutan med 'Säljaren friskriver sig från dolda fel' var ikryssad i kontraktet. Då borde väl inte gå att häva köpet med anledning av nackskadan som väl måste ses som dolt fel?

Såvida inte köparen kan bevisa att säljaren visste eller hade anledning att misstänka ett sådant fel.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Men samtidigt skrev väl TS i början att rutan med 'Säljaren friskriver sig från dolda fel' var ikryssad i kontraktet. Då borde väl inte gå att häva köpet med anledning av nackskadan som väl måste ses som dolt fel?

En sådan generell friskrivning betyder inte så jättemycket, blir det en tvist så sätter man priset i relation till det faktiska värdet. Vad jag förstått kan man inte sälja en gravt defekt vara till fullpris och peka på att man friskrivit sig.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Det borde väl hänga på vad hästen sålts som och eftersom den har sålts för 42000 så borde den inte ha presenterats som ett avancerat tävlingslöfte direkt. Så frågan är väl vad hästen kan användas till trots skadan och vad säljaren har utlovat att den ska kunna användas till. Har den tex gått som skogsmullehäst och kan fortsätta med det så borde inte köpet kunna hävas så länge säljaren inte har utlovat något mer.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

I dagsläget så förväntar man sig en frisk häst med begränsad kapacitet i 40.000 kr klassen och inte en häst som bara kan gå rakt fram i skogen, knepigt läge. På problembeskrivningen så verkar hästen långt ifrån frisk dock. Jag vågar inte sia om utfallet.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

I dagsläget så förväntar man sig en frisk häst med begränsad kapacitet i 40.000 kr klassen och inte en häst som bara kan gå rakt fram i skogen, knepigt läge. På problembeskrivningen så verkar hästen långt ifrån frisk dock. Jag vågar inte sia om utfallet.

Fast förväntan ska inte till stor del ligga i priset. Det finns anledningar till att sälja både dyrt och billigt, som inte har med kapacitet, problem eller hälsa att göra.

Framförallt ska förväntan baseras på vad säljaren berättar om hästen, vad säljaren svarar på frågor om hästen och övriga insatser som köparen vidtar för att bilda sig en god uppfattning om hästen.

Man ska alltid kunna förvänta sig en frisk häst om säljaren, veterinären inte förtäljer annat. Eller det är uppenbart att hästen inte är frisk, men då är man som köpare lite dum om man inte frågar om det och får det bekräftat.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Ja hon kontaktade mig dagen efter hon fått hem hästen och sa att hon tyckte det såg ut som att hästen hade tuppspatt.
De hade då motionerat henne på lina i ridhuset med boots. Dagen efter så gjorde de utan boots och då sa hon "hon gick lite konstigt i början men sen försvann det, vi tar ut någon och kollar på henne i morgon och sen hör jag av mig om det är något."
Sen hörde hon av sig 3 månader senare och sa att hästen va så spänd att hon inte kunde vända på sig i stallgången.
Sen åkte de till klinik i i April.
Då i journalerna står det att hästen är tunn och muskelfattig och har svårt att hålla galoppen på volt.
När hon åkte från mig 3 månader tidigare hade jag inga problem med att hålla galoppen på henne och hon va varken tunn eller muskelfattig. Det har jag min veterinär som besiktigade hästen att backa upp mig på.

Det de hittade på röntgen är ingen skeletskada utan en minimalisering i en slemsäck som kan ha uppkommit från 3-flera års tid tillbaka men NU vart den inflammerad.
Men som sagt åk in med en 9-årig häst till en klinik och leta igenom hela hästen med mupp, LOVAR dej att man hittar något. Sen om det har betydelse för hästens användning är ju frågan.
Även om det är något gammalt så har jag aldrig haft problem med henne och med felaktig ridning kan man nog reta upp det mesta i kroppen till att bli inflammerat, speciellt en svag punkt. Men kan detta ses som ett dolt fel, Som man kan kräva att få tillbaka halva köpeskillingen på?

När jag sålde hästen för 42.000.- så beättade jag att det va en pigg och framåt häst som krävde mkt av ryttaren eftersom hon va väldigt speciell i ridningen. Berättade att många hade varit och provridit men inte klarat av henne. Det gör man knappast om man vill "lura" på någon att köpa en häst som man vet att det är fel på.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 691
Senast: fijja
·
Ekonomi & Juridik Jag sålde en häst för 1 månad sen. Ett varmblods sto på 5 år som jag haft i ca. 1 1/2 år och ridit in osv. Så var jag tvungen och sälja...
Svar
11
· Visningar
5 009
Senast: sjoberga
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
22 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp