Hjälp, Köpare vill häva köpet

Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

"Jag kan inte se att det finns någon grund för en hävning av köpet och jag har hellre som säljare inte godkänt någon hävning av köpet.

Hästen är i din ägo och du är i enlighet med djurskyddslagen ansvarig för hästens skötsel. Hur du väljer att ta det ansvaret (stallplats, bete etc) varken kan eller vill jag lägga mig i.

Xstad 2013-06-24

Koma"

Hade jag skrivit....
Välformulerat, kort och koncist! :bow:
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Nej det är inte rimligt, hon lever i en drömvärld.
Jag skulle ha bytt nummer och blockat hennes mail.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Har suttit i liknande sits och kan säga, Håll dig lugn!

Sålde en häst som var gårdsbesiktigad, han visade lite på en bak men köparen ville fullfölja affären. 3 månader senare ville hon att vi skulle köpa tillbaka hästen för att han nu markerade på båda bak. Hon ville även att vi skulle betala för tiden hon haft hästen.
Vi vägrade självklart, hon godkände jag själv att köpa hästen i "det skicket" och ville inte göra en grundligare undersökning. Vi dolde ju inget eftersom vi själv var ovetande om att hästen var född med fel på båda haserna (han hade hållt för skogsridning/dressyr, som vi sålde honom för, men köparen hopptränade och tävlade)
Vi sålde hästen för 38 000:-
Hon valde att driva vidare fallet och då tog vi advokat, vi vann i tingsrätten men hon valde att överklaga till hovrätten, även där vann vi då vi som sagt inte dolde något och hästen hade använts till annat än den var såld för.
Vi vann igen och hon fick betala rättegångskostnader för 540 000:-



Har köpare godkänt att köpa hästen i "det skicket den är i" och den är besiktigad så kan man ju inte komma efter och ångra sig bara för att något problem uppstår. Då får man ha gjort en grundligare undersökning.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Välformulerat, kort och koncist! :bow:

Håller med!

Jag tänker (och obs att jag inte är juridiskt kunnig) är det inte bra att besvara hennes senaste mail med Lovisaeleonoras formulerade brev. Och sedan i all kommunikation endast hänvisa till det. "Frågan är besvarad, se mitt mail XXXX". Typ.

Om hon verkligen anser sig ha grund för att köpet skall gå tillbaka så måste ju hon sammanställa fakta, inte bara förvänta sig att man skall tro rakt av på vad hon säger. Som jag förstår det har hon inte levererat något sådant (läste inte om tråden från början, ursäkta om jag missat) utan allt hon lyfter fram kommer bara från källan henne själv.

Det är kanske viktigt att göra klarare än spadet till Bullens pilsnerkorv att TS inte anser sig ha något ansvar för hästen. Det låter ju som om köparen nu genom frågor om vad TS ska göra med hästen och att köparen inte har någon stallplats, försöker få TS att trots allt ta och därmed medge ansvar för hästen (vilket kanske i förlängningen kan tolkas som ett accepterande av att återta hästen?). Men att besvara allt med brevet/hänvisningar till detta omöjliggör ju ett sådant "medgivande".
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Vi vann igen och hon fick betala rättegångskostnader för 540 000:-
Usch, fy fan vilken jävla skitsits att hamna i! Tur att ni vann! Förstår inte ens att man ger sig in på något sådant för en häst i den prisklassen.
Min såldes för 42.000.- så det är ju typ samma där.

Det där med köpekontrakt är så knivigt. Det finns ju en ruta man kan kryssa i som det står typ "säljaren frånskriver sig ansvar för dolda fel" men den ska visst inte spela någon roll och man kan endå åka dit på dolda fel.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

"Jag kan inte se att det finns någon grund för en hävning av köpet och jag har hellre som säljare inte godkänt någon hävning av köpet.

Hästen är i din ägo och du är i enlighet med djurskyddslagen ansvarig för hästens skötsel. Hur du väljer att ta det ansvaret (stallplats, bete etc) varken kan eller vill jag lägga mig i.

Xstad 2013-06-24

Koma"

Hade jag skrivit....

Bra formulerat! dock så är jag rädd att ett sådant svar till denna människa bara gör hen fly förbannad och jag blir alla redan helt kräkfärdig så fort mobilen eller mailen plingar till
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Om hon verkligen anser sig ha grund för att köpet skall gå tillbaka så måste ju hon sammanställa fakta, inte bara förvänta sig att man skall tro rakt av på vad hon säger. Som jag förstår det har hon inte levererat något sådant (läste inte om tråden från början, ursäkta om jag missat) utan allt hon lyfter fram kommer bara från källan henne själv.

Det är ju detta hon inte har gjort, asså du skulle se mailen jag fått. Hon skriver allt möjligt och så himla konstiga påståenden om vad hästen inte kan och kan göra. Olika saker i varenda mail.
Väldigt mycket "Jag har en vännina som har jobbat som veterinär, ridskolechef, hovslagare osv och hon säger att...."
Och jag har ju bara fått alla uttalanden från veterinär i 3e hand ( inte ens i andra hand eftersom hon själv inte kunde vara med på första klinikbesöket eller ens återbesöket utan skickade någon som visst va fodervärd på hästen)

Så allt som jag fått höra från veterinär har ju varit till hennes fördel eftersom man alltid tolkar det åt det hållet man själv vill.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Vad har du att förlora på det? Du måste sätta ner foten klart och tydligt, annars kommer köparen bara fortsätta och fortsätta tills du viker dig. Du kommer ju inte bli mindre stressad av mail om du inte säger ifrån...
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Vad har du att förlora på det? Du måste sätta ner foten klart och tydligt, annars kommer köparen bara fortsätta och fortsätta tills du viker dig. Du kommer ju inte bli mindre stressad av mail om du inte säger ifrån...

Jag håller med.

Håller det inte för omöjligt att köparen försöker stressa TS så att hen på något sätt ska erkänna någon form av ansvar för hästen.

Jag skulle nog kollat med jurist först. Sedan skulle jag skickat Lovis brev och bara hänvisat till det fortsättningsvis. Då är bollen död över nätet för köparen och hon får komma med något riktigt om hon vill gå vidare.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Använd iallafall aldrig ordet "ja" i samtal med henne. Även "ja" i bemärkelsen "jag hör vad du säger" kan innebära att den andra tror sig veta att man på något sätt går med på eller medger något man inte gör. Det låter som om du måste vara extremt tydlig med att säga nej istället. Även ordet "men" kan signalera "underlägsenhet" så fundera över hur du använder det också. Bemöt hennes argument med dina, inte genom att besvara hennes. Hon vill ta dig på vals, se till att du stannar på din dansbana!
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Bra formulerat! dock så är jag rädd att ett sådant svar till denna människa bara gör hen fly förbannad och jag blir alla redan helt kräkfärdig så fort mobilen eller mailen plingar till

Självlart blir hon förbannad, det lär hon bli så länge du inte går med på hennes krav. Vill du slippa adet så lär du få ta tillbaks hästen och betala alla kostnader för hästen och det vil du väl inte?
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Med tanke på att det nu gått tre månader sen du startade tråden, och ägaren inte drivit saken längre än så här, så inser säkert även denne att det inte finns något att gå på.

Du behöver nog markera (som fler andra skrivit!) att saken är utagerad från din sida.

Hade det funnits grund för påståendena så hade hon knappast suttit kvar i samma sits som tidigare....

Skicka brevet (som Loviselenora föreslog) och bered dig på att denne kan reagera negativt, men vackla INTE! Hon försöker bara komma ur det här på ett (för henne) smidigt sätt!

Lycka till!
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Jag vet ju inte riktigt vad hon faktiskt har att gå på då jag bara fått höra saker i andrahand.
Det som är allra jobbigast är ju att hon inte driver detta på rätt sätt. Säger massa saker men ger mig inga bevis eller fakta utan kommer bara med krav.


Hästen har en kronisk skada i nacken som vid röntgen-tillfället minst va 4 månader gammal (vad jag vet röntgade de i april och de köpte hästen i januari)

Om detta nu stämmer och inget hänt hos dem så är det så jävlajävla förjävligt eftersom jag vet att inget har hänt med hästen hos mig.
Fyfan för att åka på sån här jävla skit,..
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Men om hon kommer fram med något konkret så får du väl ta ställning till det . Ny information kan alltid förändra läget, det är inget konstigt.
Men i nuläget har du inget mer att säga. Jag förstår inte riktigt vad du har att förlora på att understryka det? Visst, köparen blir kanske förbannad (eller inte), men man kan knappast låta bli att föra fram sin sak av rädsla för att göra andra upprörda.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Ja, det är skit. Grejen är dock att det är hon som har ansvaret för att förklara vad som är fel och bevisa det. Är det verkligen den påstådda skadan i nacken som har orsakat de andra problemen, som hästen har behandlats för, eller finns det andra orsaker? På en så pass gammal häst dyker det väl nästan alltid upp olika röntgenfynd, men det behöver inte betyda att det är något fel på hästen i köprättsligt hänseende. Köper man en 9 år gammal häst som har ridits måste man som köpare räkna med att det kan finnas diverse om man röntgar.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Nej, hon driver det inte på rätt sätt, antagligen för att hon inser att det inte finns något konkret att gå på!

Hade hon haft det så vore säkert saken avgjord redan...

Hon känner/vet nog själv att det inte är särskilt gångbara saker hon lagt fram, och att hon måste bevisa att DU har handlat fel.

Alltså försöker hon pressa dig, då det antagligen inte finns något annat alternativ, då hon nog inte skulle få rätt i en tvist.

Skriver med avsikt mycket nog och antagligen, då jag inte har alla fakta, men som du beskrivit det så känns hennes "anklagelser" rätt substanslösa
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Jag vet ju inte riktigt vad hon faktiskt har att gå på då jag bara fått höra saker i andrahand.
Det som är allra jobbigast är ju att hon inte driver detta på rätt sätt. Säger massa saker men ger mig inga bevis eller fakta utan kommer bara med krav.

Hon har ju inget att gå på? Hon försöker nöta ut dig att ge efter och så länge du inte sätter ner foten kommer hon att fortsätta. Förr eller senare måste du sätta stopp och det är väl bättre att göra det nu än innan hon plötsligt en dag står på din stallbacke med hästen och räcker fram grimskaftet...?

Hon hoppas fortfarande på att du ska ta över hästen och all behandling och så länge hon hoppas på det kommer hon själv inte att göra det, så gör hästen en tjänst om inte annat och sätt punkt för hennes förhoppningar på den punkten så att hon får ta tag i det själv.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Bra formulerat! dock så är jag rädd att ett sådant svar till denna människa bara gör hen fly förbannad och jag blir alla redan helt kräkfärdig så fort mobilen eller mailen plingar till

Vad du än gör, utom att acceptera hennes krav, kommer att göra henne fly förbannad. Därför är det viktigt att redan nu vara tydlig med vad din uppfattning är och då tycker jag Lovisaleonoras formulering var mycket bra.

Du kommer liksom ALDRIG att få annat än skit från denna människa tills du accepterar kraven. Därför är det lika bra att få slut på kontakten redan nu.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 691
Senast: fijja
·
Ekonomi & Juridik Jag sålde en häst för 1 månad sen. Ett varmblods sto på 5 år som jag haft i ca. 1 1/2 år och ridit in osv. Så var jag tvungen och sälja...
Svar
11
· Visningar
5 009
Senast: sjoberga
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
22 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp