Bukefalos 28 år!

Hjälp, Köpare vill häva köpet

Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Jag kan ingenting om lagar och juridik kring hästköp men min magkänsla säger att du kan vara helt lugn.

Du har sålt en häst som du låtit veterinärbesiktiga. Hästen gick igenom besiktningen utan anmärkningar. Då har du med andra ord på papper, att du sålt en frisk häst. Ni har sedan skrivit ett köpekontrakt och allt ni kommit överrens om finns i kontraktet.

Du har gjort allt rätt.

Köparen får skylla sig själv som köpt hästen osedd. Det är ju verkligen tråkigt att köparen är så himla otrevlig mot dig. Det är ju inte ditt fel att hästen inte verkar fungera hos henne. Hon hade ju möjligheten att komma och titta på hästen innan hon valde att kasta upp plånboken, eller hur? Ta inte åt dig av vad hon säger för du har inte gjort något fel, som sagt.

Mitt tips är att aldrig sälja en häst osedd av köparen. Jag bryr mig så pass mycket om mina hästar att jag vill försäkra mig om att de hamnar rätt.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Hur har det gått?


Hästens röntgenplåtar är skickade till Uppsala där de ska försöka fastställa hur gammal skadan är.
Av den veterinären som behandlat hästen är den nu friskförklarad.
Det är väl ungefär så långt vi har kommit med detta.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Mitt tips är att aldrig sälja en häst osedd av köparen. Jag bryr mig så pass mycket om mina hästar att jag vill försäkra mig om att de hamnar rätt.

Jag brydde mig om min häst jag med, Säg inget annat. Men när man är student och jobbar lite extra och pengarna knappt räcker med mat till mig så måste man sälja när det väl är någon som vill köpa med tanke på hur marknaden ser ut nu.
Även om jag älskade min häst så mår hon ju inte bra hos mig om jag inte har råd att sko henne så ofta som hon behöver eller ge henne sådant foder hon kräver för att hålla bra hull och muskler.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Jag har köpt mitt ena avelssto osett och hon är min hjärtehäst och ett av mina absolut bästa hästköp ngnsin så det behöver inte alls bli fel.. Säljaren var också mkt mån om att hon skulle få det bra.

Bara för att du träffat köparen så behöver det inte betyda att du varit utan problem idag, på ett eller två besök så är man inte alls helt hundra på en person ändå. Men visst är det som säljare trevligt att få ta i hand och sitta ner samt också visa sin häst ordentligt.

Jag hoppas att det löser sig för dig och hästen. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Hästens röntgenplåtar är skickade till Uppsala där de ska försöka fastställa hur gammal skadan är.
Av den veterinären som behandlat hästen är den nu friskförklarad.
Det är väl ungefär så långt vi har kommit med detta.

Frågan är om man ens kommer att hitta en sådan veterinär, det är ytterst sällan som de vill ställa upp på och datum bestämma skador och dessutom skriva edsvurna intyg eller vittna under ed för sakens skull.

Hoppas i varje fall att det löser sig för er, lycka till.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Vi har köpt flera hästar osedda och varit nöjda vid samtliga köp och givetvis tycker vi om och tar lika väl hand om dem som de vi varit och tittat på innan affär.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Vi har köpt flera hästar osedda och varit nöjda vid samtliga köp och givetvis tycker vi om och tar lika väl hand om dem som de vi varit och tittat på innan affär.

Ja men eller hur?

Jag tror TS hade haft exakt samma problem även om köparen varit där och träffat hästen.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Jag det tror jag med. Visserligen finns det fler risker vid köp osett och med det menar jag att man får vara beredd att få hem lite vad som helst och då inte lasta säljaren för detta så tillvida att det inte är uppenbara lögner som uppdagas förstås.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Frågan är om man ens kommer att hitta en sådan veterinär, det är ytterst sällan som de vill ställa upp på och datum bestämma skador och dessutom skriva edsvurna intyg eller vittna under ed för sakens skull.

Hoppas i varje fall att det löser sig för er, lycka till.

Fast det är SLU som anses som experter i sådana här fall. Jag har själv fått röntgenfynd tidsbestämda där (min veterinär skickade vidare dit, detta trots att jag har en ytterst kompetent veterinär).
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Av de hästar jag har i stallet så har jag faktiskt inte provridit en enda...

Connemaran köpte jag direkt av uppfödaren, såg henne första gången jag hämtade henne. Har iofs köpt (osedd) av den uppfödaren en gång förut.
Welsh-stoet åkte vi ner och hämtade efter att ha rådgjort med uppfödaren. Även där såg jag henne första gången när vi lastade.
Det yngre russet hämtade jag dagen efter jag pratat med säljaren.
Och det gamla russet kom säljaren med till sommarbetet.

Connemaran är köpt på stam, welshen för att jag ville ha henne när hon såldes första gången (men inte hade råd), ett tvåårigt russ kan jag hur som helst inte provrida och 22-åringen är pensionär, så det fanns ingenting att testa där heller, hon är dessutom inte utbildad.

Jag älskar mina ponnyer högt och tar mycket väl hand om de, trots att jag köpte de osedda. Och skulle inte drömma om att försöka häva något köp.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Ja så är det, SLU uttalar sig mer än gärna och vittnar gärna om det i domstolsförhandling också ;-) Been there! Fast det hjälpte inte ;-)
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Fast det är SLU som anses som experter i sådana här fall. Jag har själv fått röntgenfynd tidsbestämda där (min veterinär skickade vidare dit, detta trots att jag har en ytterst kompetent veterinär).

Ja men det kvarstår, jag skrev att inte att det aldrig sker utan däremot är de väldigt sparsamma med det. Vid minsta tvekan så avstår dom, har kännedom av 5 st som gjort så och alla 5 fick ingen hjälp i det avseendet. Man förklarade helt enkelt att om det finns en uns av tvekan om skadan skulle kunnat uppstå senare, så avstår man från att tidsbestämma.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Vad är detta SLU och hur kommer man i kontakt med dem?

Har fått svar av köparen nu att de har sagt att skadan är minst 4 månader gammal (då de röntgade hade det gått 4-5månader)
men måste ju verkligen få prata med veterinären som bedömt röntgenbilderna eftersom köparen har sagt väldigt mycket konstiga saker till mig tidigare.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Om skadan är minst 4 månader och de vid röntgentillfället ägt hästen i mer än 4 månader så bevisar röntgenplåtarna just ingenting.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Tack i efterhand!!

Nästa fråga nu då (hehe)
Vad ses egentligen som en hävningsansökan?
Köparen påstår nu att hon "hävt köpet för längesedan" och har till månadsskiftet ingen stallplats till hästen i fråga.
smsar mig och frågar "Vad ska du göra med XXX"
Hon har skrivit vid ett tillfälle i ett mail att hon vill häva köpet. Men där hade hon inga riktiga grunder eller röntgen bevis framme...Och det mailet är 1½-2 månader gammalt.
Men hon har även skrivit vid mer än ett tillfälle att hon vill ha kvar hästen men pengar tillbaka osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Vill klara mig utan juridisk hjälp så länge det går med tanke på kostnaden, Jag har hjälp till rättshjälp i min hemförsäkring men det tar bara om saker går till rätten.

Vad är en skälig tid? Hon tyckte ju att hästen rörde sig konstigt redan dag 2, det är ju nästan 6 månader sedan!?
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Om man vill häva ett köp ska man göra det DIREKT när man upptäcker att något är fel. Detta har jag fått höra av en advokat.

Vill din köpare driva ärendet, låt henne(?) göra det.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

"Jag kan inte se att det finns någon grund för en hävning av köpet och jag har hellre som säljare inte godkänt någon hävning av köpet.

Hästen är i din ägo och du är i enlighet med djurskyddslagen ansvarig för hästens skötsel. Hur du väljer att ta det ansvaret (stallplats, bete etc) varken kan eller vill jag lägga mig i.

Xstad 2013-06-24

Koma"

Hade jag skrivit....
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Om man vill häva ett köp ska man göra det DIREKT när man upptäcker att något är fel. Detta har jag fått höra av en advokat.

Vill din köpare driva ärendet, låt henne(?) göra det.


Lite så jag känner, att det är hennes sak. Jag vill ju INTE köpa tillbaka någon häst. Endå frågar hon mig om jag har kontaktat veterinär osv.. Är inte det hennes sak att se till att jag får journaler mm?
Och dra ut på det så här länge? Hon vill även att jag ska stå för alla kostnader hon har haft under tiden, stallhyra, foder, skoning osv. Är det ens rimligt?!
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 286
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 779
Senast: fijja
·
Ekonomi & Juridik Jag sålde en häst för 1 månad sen. Ett varmblods sto på 5 år som jag haft i ca. 1 1/2 år och ridit in osv. Så var jag tvungen och sälja...
Svar
11
· Visningar
5 025
Senast: sjoberga
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
22 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp