Bukefalos 28 år!

Hjälp, Köpare vill häva köpet

Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Det har nu gått mer än 5 månader. Hästen är nu behandlad i ryggen, för spänningar. Inte kissing spines eller något sådant utan för att hon vart så spänd i sina muskler. Den är röntgad, rygg hals utan några fynd.
Den nya ägaren vill nu att jag ska betala veterinärräkningar de har haft för behandlingar osv... "Kommer vi inte fram till något så kommer jag kontakta advokat."
Vad kan vi en komma fram till? Att jag ska betala? För att den är spänd? Ska jag betala träningarna med då eller?

Om ägaren har behandlat hästen så har h*n inget att komma med nu. Då skulle hästen reklamerats och du tagit hand om behandlingarna (vilket du inte skulle haft någon skyldighet till i detta fall vad jag kan se).

Låt ägaren kontakta en advokat. Ägaren har gjort allt fel och hade inget att komma med från början. Det blir läropengar för ägaren. Men det är med största sannolikhet ändå bara tomma hot.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Hon påstår iaf att spänningarna fanns där när hon köpte hästen, spänningar som då påverkar hennes rörelser bak, Hon rör sig spattigt och har (nytt påstående) svaga bakknän.
Detta är då något som veterinären som besiktigade hästen U.A har förbisett.

Jag undrar ju verkligen hur man ens kommer på tanken att behandla en häst som man antingen vill reklamera eller få ersättning för innan man kontaktar och har en diskussion med säljaren.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Om spänningarna fanns där redan när hon köpte hästen så borde hon väl i så fall behandlat den redan då och inte ridit en massa på den?
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Jag undrar ju verkligen hur man ens kommer på tanken att behandla en häst som man antingen vill reklamera eller få ersättning för innan man kontaktar och har en diskussion med säljaren.

Det gör man inte om man gör rätt. Om man anser att hästen har något problem som fanns innan köp så reklamerar man. Är man på klinik och uppgifter uppkommer som tyder på scenariot ovan avbryter man och gör inga behandlingar innan man har kontaktat säljaren och antingen kommit till någon överenskommelse eller reklamerat köpet.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Lägg ingen energi på det där du, låt köparen kontakta en advokat.. Däremot så ska du klargöra för köparen om du anser att reklamationen inte har gjorts i tid och att den är utan skälig grund (hästen är röntgad och undersökt utan att påvisa (dolt) fynd som orsakar muskelspänningarna, du har dessutom ett veterinärintyg att hästen var felfri vid avlämnandet).

Det är nog svårt att köparen att få rätt i ditt fall för så diffusa problem, som dessutom med största sannolikhet orsakas av felaktig utrustning eller felaktig ridning/träning. Svaga bakknän behöver inte vara ett problem för hästens framtida ridbarhet med rätt träning.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Om hon ansåg att spänningarna fanns där innan köp så borde hon väl inte köpt den utan att kolla upp om behandling innan.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Det där med svaga bakknän sa de nu när de ringde senast, Att hon inte orkade bära upp sig ordentligt. Men hon har ju lixom bara gått i liten hage och på promenader det senaste (vad jag vet) och de la ju märke till det nu.

Sen började de snacka om hur hon va riden innan mm mm. Typ att hon sprang och inte kunde vila på steget, Svarade bara med att "det är en mkt pigg och framåt häst med mycket nerver och kan man inte hantera det så förstår jag att det kan vara svårt."

Allt känns så himla konstigt och skumt så jag vet inte vad jag ska tro.. Ägaren va varken med på första klinikbesöket eller återbesöket utan det va fodervärden som va där med hästen (hon har tydligen varit på fodervärds kontrakt sedan dag 1)

"Ska kontakta advokat!" okej...Bring it!
Har bett henne maila nu istället för att hålla på att ringa, Om det nu blir advokat indragen så är det väl bra att allt finns nedskrivet och det inte bara är "hon sa och jag sa"
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Det gör du rätt i. Meddela att du inte vill ha någon mer kontakt, isåfall får de stämma och du kommunicerar endast med deras ombud. Finns ingen advokat som kommer gå med på att driva detta åt dem om det stämmer som du har skrivit här. Jag har varit i din situation, fast värre :-)
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Mitt råd är att du ska vägra gå med på någonting alls. Stå på dig. Hon har ingenting att hämta hos dig!! Ta inga diskussioner eller prata med personen. Du är klar med din sida. Vill hon driva det vidare så får hon göra det, men säg ingenting mer till henne och svara absolut inte på några tokiga frågor, du kommer bara att ge information som vid en tvist faktiskt kan användas emot dig.

Så mitt råd är att du nästa gång hon skriver eller ringer förklarar att du är klar och att ifall hon vill driva det vidare får kontakta dig via jurist.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

fyfan fick världens längsta mail igår 95% helt orelevanta saker men endå så sjukt jobbigt att läsa. Alla runt omkring mig säger "hon försöker bara skrämma dig" Ja det har hon lyckats med.

Nu har hon helt plötsligt röntgen bevis på att det är något i nacken och hon vill häva köpet på det. Förra gången då vi talades vid så va hon svullen på ena sidan bakom örat, hade någon mörk skugga på röntgen. Hur kan detta vara bevis nog? Ett slag, en svullnad kan ju uppstå närsom? Jag har inte själv fått ta del av några journaler eller pratat med den veterinären som behandlade hästen ännu.
Hon säger att hon har varit i kontakt med en advokat som säger att hon inte har några problem att häva köpet på detta... Men då måste de ju ha gjort någon utredning som hon inte har meddelat mig om?

Har själv kolla upp lite jurister som har kostnadsfrirådgivning... Jag själv hyr i andrahand så har noll hjälp till rättshjälp när det kommer till hemförsäkring.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Men även om du hyr i andrahand måste du ju ha en hemförsäkring?

F ö hade jag inte gjort något mer än hänvisat till skriftväxling via jurist.

"Jag anser att grund för reklamation saknas" hade jag svarat på mailet. Och inväntat en skrivelse från jurist, och då vänt mig till egen jurist.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Nä, Jag hyr av en kompis som pluggar i en annan stad denna terminen, för att "allt skulle va smidigt" så betalar jag hyra och försäkring till henne...
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Men det är ju som att betala för någon annans livförsäkring - du är ju inte försäkrad av hennes försäkring. Nu är ju ett utmärkt exempel på det.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Om jag fotfarande är folkboksförd hemma hos mina föräldrar? Vad säger deras hemförsäkring om mig?
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Beror lite på ålder och om man varit skriven på annat håll emellan. När våra barn "återkommit" har vi varit tvungna att informera försäkringsbolaget att nu är vi 3/4 personer i hushållet igen. Är det verkigen säkert att myndiga personer som har varit skrivna på annan ort automatiskt ingår i hemförsäkringen om de flyttar tillbaka?
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Beror lite på ålder och om man varit skriven på annat håll emellan. När våra barn "återkommit" har vi varit tvungna att informera försäkringsbolaget att nu är vi 3/4 personer i hushållet igen. Är det verkigen säkert att myndiga personer som har varit skrivna på annan ort automatiskt ingår i hemförsäkringen om de flyttar tillbaka?

Ja vår ena dotter fick använda sig av vår försäkring i samband med ett överfall och skadegörelse, så i hennes fall gällde vår försäkring iom att hon var folkbokförd på vår adress utan knot från försäkringsbolagets sida. Samtidigt försvann en hel del alkohol från oss vilket vi också fick ersättning för, dock inte allt då det handlade om 12 liter och beloppet översteg värdet.

Vår äldsta dotter flyttade tillbaka, blev av med sin handväska genom en sk väskryckning. Plånbok med kontanter, mobil, och annat värdefullt försvann. Även här täckte försäkringen upp, utan att vi informerat om att hon flyttat tillbaka, det räckte med att hon var folkbokförd här.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Meddela köparen om att du inte vill ha mer kontakt med henne. Vill hon stämma dig och få köpet hävt får det ske på rättslig väg, och då ska alla bevis fram.

Troligen försöker köparen skrämma dig att ta tillbaka hästen på falska grunder som det låter, har hon något att komma med så ska hon ta det i rätten, inte skriva långa mail med sådant som är irrelevant för att häva köpet. I stort sett alla jurister man kontaktar säger att det inte är några problem att häva ett köp- för de tjänar bra med pengar på sina klienter, men det är inte många som lyckas få ett köp hävt, då det somsagt krävs bevis på att hästen haft en skada innan köp.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 286
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 779
Senast: fijja
·
Ekonomi & Juridik Jag sålde en häst för 1 månad sen. Ett varmblods sto på 5 år som jag haft i ca. 1 1/2 år och ridit in osv. Så var jag tvungen och sälja...
Svar
11
· Visningar
5 025
Senast: sjoberga
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
22 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp