HJÄLP måste bestämma mig ikväll! pris? (hästköp)

sarawi

Trådstartare
Hur mycket ska jag ge för honom utan att bli lurad? (Måste bestämma mig ikväll !!!!)

Jag har varit och provridit en häst som är blandning halvblod/irländsk ponny och är ca 155 cm hög (vill ha en liten häst :D) och 11 år

Han är inte igångsatt och bara riden nån gång i månaden i skogen det senaste två åren.

Innan dess har han blivit riden lite för tränare och hoppats lite också, enligt dom upp till 1 meter (inte tävlad någonting). Är en äldre man som ridit honom mest.

Väldigt överviktig kan inte känna revbenen hur mycket jag än försöker men däremot fettvalkar:(

Tycker ju om honom i lynnet och så, han verkar vara en go häst, som är ärlig, testade hoppa ett litet kryss, och efter några gånger gick det väldigt bra, när vi förstått varandra, han har det temperament jag vill ha och vi känns som om vi passar varandra rätt bra, men svårt att veta hur han är när han är igång!:nailbiting:

Han var väldigt kännslig för skänklarna, vilket säljarna tyckte var positivt, men jag tyckte var svårt då min sidförande skänkel var hans framåt, så jag kunde inte ”trycka ut honom” (använde väldigt lite ben) när han föll innåt när vi red på en volt, för då kutade han bara på snabbare istället. Gick att få honom gå skänkelvikning genom att lyfta upp benet bakåt ganska mycket, vilket inte kändes helt optimalt…Är det svårt att lära om sådant?

Jag letar efter en kompis som jag kan rida lite dressyr och hoppträningar ibland och nån pay and jump och mycket ute i skogen.

De tyckte det va positivt att han stått så länge för då är han ”inte sliten på” men hur mycket slits det på hästen om han går i hagen överviktig?

Aldrig varit sjuk eller kollad av veterinär eller vaccinerad sen de köpte honom som 4-5åring


Så vad tycker ni är ett vettigt pris? Vill kolla innan jag skriver va de vill ha för honom.. J
 
Jag vet inte hur marknaden ser ut, men personligen hade nog 10'-15'000 varit max för vad jag skulle vilja betala för en sådan häst.

Som sagt mitt svar är inte grundat på vad marknaden anser en sån häst vara värd så jag kan vara helt ute och cykla :)
 
Jag gav 25 000:- för en 168cm hög 16-åring som tävlats LA dressyr/110 hopp, var i full träningskondition, helt okomplicerad men hade mycket lindrig åldersspatt och är lite dammkänslig. Dessutom gott stammad och helt utan sjukhistorik. Var han helt frisk hade han kostat det dubbla eller så.

Denna häst är 11 år. Jag utgår från (och det bör nog du också göra) att den är helt outbildad, finns inga tävlingsresultat finns det liksom inget som styrker att denne är utbildad då han är helt ur form och du således inte kan provrida ordentligt. Alla friska stora hästar (alltså inte ponny) tar sig över 90 cm, det är inget märkvärdigt. Han är liten (passar dig med påverkar marknadspriset), helt ur kondis och inte i så gott skick (övervikt) men till synes frisk och oförstörd. Och så är han till synes okomplicerad. Jag säger max 20 000:- om det är en häst av god ridhästtyp som har ok ridbarhet/samarbetsvilja och ärlig på hinder med godtagbar hoppkap. (att den alltså faktiskt tar sig över 90-100cm). Detta pris säger jag pga. att den inte har kondition att visa något på provridning, och inga resultat som kan visa något heller. Det blir alltså lite av ett "grisen i säcken"-köp.
 
Håller med föregående talare. Det är en relativt gammal, i förhållande till utbildning och kondition, häst med rätt så oattraktiv ras och dessutom inte i kondition. Den verkar vara tvivelaktigt grundutbildad dessutom. Dessutom är det inte en storlek som många efterfrågar, och den verkar inte direkt genomkollad regelbundet. Grundvaccinering måste göras om och kostar en slant.

Några varningstecken är ju också följande:
* Det är så bråttom för dig att bestämma dig - varför? Den lär knappast sälja sig själv med den historiken så det känns som ett stressknep från säljaren.
* Varför har hästen inte använts på ett antal år?
* Att hästen inte använts är inte alls positivt. Det skick den är i nu visar inte att den håller för träning (som du uttrycker det "inte slitits på"), utan att den håller för att gå i hagen och skrota.
* Konditionen (eller bristen av kondition) visar inte hur hästen är i lynnet när den är i full kondition - återigen kan det vara nåt lurt med att den inte använts.



Även om den är billig skulle jag ha gjort en ordentlig besiktning, gärna på klinik. Det brukar finnas en orsak till att hästen knappt ridits på ett antal år. Som sagt.
 
Han ska säljas för att de inte har tid med de två hästar de har, de rid s helt enkelt inte... Å Att det är brottom att sälja är för att de redan fått sålt den andra och de vill ju ha hem sin häst.. (De står på deras gård)

Men de ville ha 32000 för honom! Jag sa 25000, men tycker nog igentligen 20. Då sa de 27000...
 
Jag har svårt att säga hur mycket jag skulle ha gett, eftersom jag i ärlighetens namn skulle tveka inför att köpa en 11årig häst som i princip stått i två år. Men nja, jag hade nog inte gett mer än 15', om jag hade köpt.

Varför skulle jag ha tvekat? För att efter två års (i princip) vila, får man räkna med en lång igångsättning och sedan en lång tid för att bygga upp hållbarhet, styrka och kondition. Konditionen bör inte ta "för evigt", men hållbarhet i senor, ligament etc tar tid. I det här fallet är hästen dessutom överviktig, vilket innebär att den måste bantas - vilket i sin tur också kan ta tid (är det "bara" bukfetma, eller har hästen fettdepåer på t.ex. halsen/nacken/mankammen? Bukfetma är det som, oftast, är lättast att bli av med medan andra depåer är betydligt kämpigare. Talar av egen erfarenhet - min egen är nu efter mycket kämpande fin i hullet, men den där förbannade "späcknacken" hänger i sedan två år och vägrar släppa taget..) Hästen är dessutom så gott som helt outbildad - grundutbildningen verkar tveksam.. - så jag skulle räkna med att behöva rida en del för tränare om du inte är riktigt duktig på att utbilda hästar (och även då kan en behöva ett extra par ögon, förstås).

Jag skulle vilja råda dig till att kolla hästen ordentligt på klinik innan ett eventuellt köp. Hästen bör vaccineras, klinikbesiktigas och kollas i munhålan (där kan mycket hända på 6år..).

EDIT: Det pris du nu skrivit ut hade jag aldrig betalat utifrån vad du beskriver här. Det är inte överdrivet mycket pengar för en häst, men för den summan finns det fortfarande hästar till salu som är igång, hela o fräscha och definitivt kan användas till det du beskriver att du vill "ha hästen till" (tolkar det som fritidsridning och lätta klasser hoppning/dressyr).
 
Jag skulle ge max 15.000 kr om hästen går igenom besiktningen ua och jag känner att hästen har potential att bli det jag vill att den ska bli.
Du har ju inte så höga krav på vad du är ute efter, vilket gör det enklare att få hästen till det du vill ha den till. Det är ju ingen GP häst men det är du ju medveten om :)
 
Han ska säljas för att de inte har tid med de två hästar de har, de rid s helt enkelt inte... Å Att det är brottom att sälja är för att de redan fått sålt den andra och de vill ju ha hem sin häst.. (De står på deras gård)

Men de ville ha 32000 för honom! Jag sa 25000, men tycker nog igentligen 20. Då sa de 27000...

Inte mer än 20.

Om de nu har så bråttom så är ju det deras problem och inte ditt. Är han ordentligt veterinärbesiktigad och försäkrad?
 
Förutsatt att den är frisk i veterinärbesiktningen och inte har några olater vad gäller lastning, uteridning och skoning hade jag nog hostat upp 32. Helst hade jag nog gett 27- 30, men det verkar ju vara en trevlig häst utan några direkta problem (åtminstone har du inte skrivit om några olater) och det är värt en del det med. Snälla, vänliga hästar finns det inte jättegott om heller tyvärr, så gillar du den, varför inte?
 
Skulle aldrig köpa en 11-åring som i princip stått i två år. Men vettigt pris? 15.000:- kanske, förutsatt att den ser vettig ut bortsett från övervikten + går igenom klinikbesiktning.
 
Han ska säljas för att de inte har tid med de två hästar de har, de rid s helt enkelt inte... Å Att det är brottom att sälja är för att de redan fått sålt den andra och de vill ju ha hem sin häst.. (De står på deras gård)

Men de ville ha 32000 för honom! Jag sa 25000, men tycker nog igentligen 20. Då sa de 27000...

Om de har bråttom pga. att han kommer mista sin kompis sitter du i maktsitsen. Ge ditt bud så får de ta det om de vill.

Det finns INGENTING med den hästen som motiverar 32 000:-, och inte 27 000:- heller såvida du inte får med täcken, träns och antingen en bra kvalitetssadel eller två helt ok sadlar (hopp/dress).

Har de dessutom bråttom så LYCKA TILL för dem att få någon annan att betala det priset! Det låter som att de försöker stressa dig till att betala för mycket utan att tänka, ful taktik! Gå inte på den.
 
Förutsatt att den går igenom besiktning är absolut högsta pris det bud du lagt. Enligt mig.

Du säger: "Jag har tittat lite på andra hästar, mitt bud står fast: 25 000 kr om han går igenom veterinärbesiktning. Det är egentligen mer än jag tycker han är värd". Öva framför spegeln.
 
Som jämförelse kan jag säga att jag (visserligen för några år sedan) sålde ett supertrevligt och okomplicerat halvblodssto på 5 år, bra stam, för 25.000:- pga en skada som var utredd på klinik och till 99.9% säkerhet inte skulle lämna några men.
 
Förutsatt att den är frisk i veterinärbesiktningen och inte har några olater vad gäller lastning, uteridning och skoning hade jag nog hostat upp 32. Helst hade jag nog gett 27- 30, men det verkar ju vara en trevlig häst utan några direkta problem (åtminstone har du inte skrivit om några olater) och det är värt en del det med. Snälla, vänliga hästar finns det inte jättegott om heller tyvärr, så gillar du den, varför inte?

Skojar du? Ska man inte ha en häst med kapacitet att gå lite större klasser så fullständigt dräller det ju av trevliga hästar.
 
Nej, jag skojar inte. Det finns en marknad för snälla, okomplicerade hästar som inte är några stjärnor. Se priser på tinker, haflinger, am curly etc. Sedan vet jag inte om den här är snäll, men av det som angetts...
 
Tycker nog absolut att hästen är värd 25000 förutsatt att den är frisk. Visst dräller det av hästar till salu men knappast annat än travare och fullblod i 15000-klassen. Har precis köpt häst och suttit och letat, vid första anblicken så finns det massor men de för 10-15 är faktiskt bara avelsmärrar och skadade hästar. Ska man ha något som det går att rida på får man hosta upp minst 25000, vilket faktiskt inte är några pengar alls när det gäller en frisk och snäll häst.
 
Skojar du? Ska man inte ha en häst med kapacitet att gå lite större klasser så fullständigt dräller det ju av trevliga hästar.

Det håller jag inte med om. Det kanske ser ut så på ytan men skrapar du lite hittar du väldigt mycket fel mellan raderna sas
 
@rtf Se på priserna på t.ex. fjordhäst och arabiskt fullblod..
"Snäll" är ju dessutom en definitionsfråga. Min egen (kostade 20k inkl moms, dock fick jag honom billigare på säljarens eget initiativ efter provridningen) är snäll - det finns inget ont i honom och han var poppis som ridlägerhäst - men jag skulle inte drista mig till att kalla honom "lätt" då han också är väldigt reaktiv. Och hästen i tråden är inte igång - det finns alltid en risk att den är betydligt vassare när den får muskler och kondis (tänker på att TS skriver att den är känslig för skänkeln bl.a.).

Självklart är det upp till var och en vad man vill betala för en häst. Men för 30-35k är det ju faktiskt inte omöjligt att hitta en trevlig häst för de lätta klasserna. En "trevlig häst" för mig är en häst med vettig exteriör, ok gång och trevligt lynne. Och (om hästen är vuxen) en ok grundutbildning att bygga vidare på.
 
Vill tillägga att den storlek på häst som TS verkar vara ute efter (som jag fattat det 149-155 cm) så är det inte det minsta svårt att hitta en häst i samma ålder, som dock har kondition och vettig utbildning för ändamålet, för 30.000. Det är som sagt ingen attraktiv storlek på häst, och TS verkar ju inte uteslutande söka efter ett välstammat halvblod.

En kompis till mig köpte i höstas en valack 12 år, 155 cm, korsning med okänd härstamning, import. Köpt av dåvarande ägare som 5-åring och inriden av dem, grundutbildad och tävlad i hoppning upp till 1m. Jättesnäll och trygg häst, bussig ut i hovspetsarna. I kondition, visat att den håller, snäll mot alla både ute och på bana.
Min kompis och hennes man är hobbyryttare som ville ha en idiotsäker snäll förstahäst. Och denna är helt perfekt, ingen gångartshäst men det är inte vad de söker. Jag har ridit den lite nu på semestern och nog kan den med en helt okej ryttare iaf gå ett LB-program i dagsläget enligt min bedömning. De gav 35´för den. Vad jag menar är att det går att hitta både trevliga, friska, ok utbildade och helt igång hästar för de pengarna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 206
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 499
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp