HJÄLP måste bestämma mig ikväll! pris? (hästköp)

B

Och att bes en häst för runt 15'kr och ua är också underligt. Jag skulle aldrig någonsin gå med på en bes på en häst för 15'kr eller därunder och skulle inte heller själv begära en. Du kan försäkra en häst upp till det priset utan bes dessutom..

Nej du kan inte försäkra en häst för 15' i A1 utan besiktning. Inte alla hästar i alla fall. T ex fullblod från banan kräver bolagen full vetbes på för att försäkra in utan reservationer för hältor t ex.

Jag har köpt två hästar för 15' faktiskt. Båda besiktigades innan köp. Båda gick för den delen u.a. genom besiktningen. I första fallet var det en förutsättning för försäkring, i andra fallet hade de nog gått med på det ändå eftersom jag tog över en befintlig A1 om än med lägre livvärde. Men JAG vill ju veta att jag inte köper på mig problem, att hästen är frisk osv. Det kostar exakt lika mycket hos veterinären med en häst köpt för 15' som en häst köpt för 150' liksom...

Däremot håller jag helt med att man i normalfallet INTE får en frisk, utbildad häst för 15'. Utan då är det endera hälsomässiga tveksamheter, hästen är inte utbildad eller inte helt lätt att hantera, inte igång etc etc. Dvs "nåt" gör att prislappen är låg.
 
Jag tog igår samma svåra beslut, och tackade nej till att köpa hästen jag tittat på och haft på prov då jag efter MYCKET velande landade i att priset helt enkelt var orimligt. Jag gav ett schysst bud (enligt mig) men de tyckte jag vad dum i huvudet och kom och hämtade henne dagen efter.

Jag hoppas att det finns andra hästar där ute till oss!

Hade ni inte kommit överens om priset innan du tog hem hästen på prov? Nu lämnar jag inte ut hästar på prov, de får gärna komma hit och provrida hästarna flera gånger, men hade jag nu lämnat ut en häst på prov så hade jag inte gjort det utan att ha kommit överens om priset på hästen först.

Nu har jag ingen aning om i vilken prisklass den här hästen i fråga var, men jag blir också förundrad över hur lite vissa tycker att hästar är värda. En treårigt halvblod, i mitt fall SWB, har kostat mig i runda slängar 100.000 kronor att föda upp, sedan ska de ridas in och tränas. Själv brukar jag inte sälja förrän de är 4-5 år, och de normalbegåvade hästarna går man oftast back på när de säljs runt 100.000 kronor då, men det får man försöka ta igen på de som har lite mer talang och sälja dem dyrare. Visst är det köparnas marknad, men hade jag bara fått skambud så hade jag slutat betäcka, varför ska man sponsra ryttare? Nej, då behåller jag hellre hästarna längre och försöker hitta goda förvaltare av dem under tiden, tillslut brukar det alltid lösa sig, och man kan få ut det man åtminstone har lagt ner på hästarna.
 
Var dräller alla dessa hästar.
Vet en som letat snäll (inte bock, sticka, stegra eller kasta sig) och förlåtande häst i ridning, det hon vill göra är rida på lb nivå i dressyr för tränare och hoppa max 70 cm men framför allt rida ut.
Hanteringen från marken var det inga krav på.
Hästen skulle vara äldre än 10 år.

Hon fick leta i nästan ett år för att hitta en och ge över 40 000 för en häst på 17 år.

Så dräller nä inte i halland i alla fall

Tittar man på köpesannonser så är det mestadels sådana hästar som eftersöks, plus att de ska vara trafiksäkra, lättlastade och snälla i all hantering. Jag har en sådan till salu, och har svarat på ett par annonser, men då visar det sig att de får inte kosta mer än 15 000.... (och i ett par fall inte ens det) Och ett par har nästan blivit lite förnärmade när jag säger att nej, en fullt frisk, riden och högt bedömd sexåring säljs åtminstone för tredubbla priset. :crazy:
 
Hade ni inte kommit överens om priset innan du tog hem hästen på prov? Nu lämnar jag inte ut hästar på prov, de får gärna komma hit och provrida hästarna flera gånger, men hade jag nu lämnat ut en häst på prov så hade jag inte gjort det utan att ha kommit överens om priset på hästen först.

Nu har jag ingen aning om i vilken prisklass den här hästen i fråga var, men jag blir också förundrad över hur lite vissa tycker att hästar är värda. En treårigt halvblod, i mitt fall SWB, har kostat mig i runda slängar 100.000 kronor att föda upp, sedan ska de ridas in och tränas. Själv brukar jag inte sälja förrän de är 4-5 år, och de normalbegåvade hästarna går man oftast back på när de säljs runt 100.000 kronor då, men det får man försöka ta igen på de som har lite mer talang och sälja dem dyrare. Visst är det köparnas marknad, men hade jag bara fått skambud så hade jag slutat betäcka, varför ska man sponsra ryttare? Nej, då behåller jag hellre hästarna längre och försöker hitta goda förvaltare av dem under tiden, tillslut brukar det alltid lösa sig, och man kan få ut det man åtminstone har lagt ner på hästarna.

Nu blir det ett knapplån bara för att svara på din fråga.

I mitt fall handlade det om en 15-årigt halvblod utbildad 110hoppning/LA men utan några tävlingsresultat alls i princip, som inte varit igång ordentligt sedan innan påsk, som var väldigt överviktig och utan flås, som inte gick igenom besiktningen. Visserligen halvfin stam, men inte haft föl så ingen aning om hur det hade nerärvts eller vilken typ av mamma hon hade varit. Begärt pris 65.000kr inkl. utrustning (som var skabbig och tom trasig vissa grejer). Hon var UNDERBAR, och passade mig perfekt, hon var precis min typ av häst, men jag kan inte skänka bort pengar. Jag tyckte helt enkelt inte att hon var värd så mycket.

Jag lyckades pruta ner priset till 60.000kr, vilket jag egentligen tyckte var för mycket men jag lät hjärtat styra. Hon gick inte igenom besiktningen och då frågade de om jag ville ta hem henne på prov till ombesiktningen. Jag hann aldrig riktigt tänka, återigen tog känslorna överhanden. Jag förstår att de blev sura och rent av arga på mig när jag sedan inte ville köpa hästen till det pris vi kommit överens om. Med facit i hand skulle jag aldrig ens tagit den till besiktningen. Men som jag skrev i min egen tråd så är det lätt att vara efterklok. Det var kanske inte snyggt agerat av mig, men jag menade inget illa.
 
Hur mycket ska jag ge för honom utan att bli lurad? (Måste bestämma mig ikväll !!!!)

Jag har varit och provridit en häst som är blandning halvblod/irländsk ponny och är ca 155 cm hög (vill ha en liten häst :D) och 11 år

Han är inte igångsatt och bara riden nån gång i månaden i skogen det senaste två åren.

Innan dess har han blivit riden lite för tränare och hoppats lite också, enligt dom upp till 1 meter (inte tävlad någonting). Är en äldre man som ridit honom mest.

Väldigt överviktig kan inte känna revbenen hur mycket jag än försöker men däremot fettvalkar:(

Tycker ju om honom i lynnet och så, han verkar vara en go häst, som är ärlig, testade hoppa ett litet kryss, och efter några gånger gick det väldigt bra, när vi förstått varandra, han har det temperament jag vill ha och vi känns som om vi passar varandra rätt bra, men svårt att veta hur han är när han är igång!:nailbiting:

Han var väldigt kännslig för skänklarna, vilket säljarna tyckte var positivt, men jag tyckte var svårt då min sidförande skänkel var hans framåt, så jag kunde inte ”trycka ut honom” (använde väldigt lite ben) när han föll innåt när vi red på en volt, för då kutade han bara på snabbare istället. Gick att få honom gå skänkelvikning genom att lyfta upp benet bakåt ganska mycket, vilket inte kändes helt optimalt…Är det svårt att lära om sådant?

Jag letar efter en kompis som jag kan rida lite dressyr och hoppträningar ibland och nån pay and jump och mycket ute i skogen.

De tyckte det va positivt att han stått så länge för då är han ”inte sliten på” men hur mycket slits det på hästen om han går i hagen överviktig?

Aldrig varit sjuk eller kollad av veterinär eller vaccinerad sen de köpte honom som 4-5åring


Så vad tycker ni är ett vettigt pris? Vill kolla innan jag skriver va de vill ha för honom.. J

15000 skulle jag säga. Men var försiktig med igångsättningen, räkna med minst 15 veckors uppstart så att kroppen hinner med. Du får tänka extra på belastningen pga övervikten dessutom.
Allt för att få en hållbar häst då du vid köpet faktiskt inte vet något om hållbarheten då han inte ridits.
Glöm inte att göra en fullständig veterinärbesiktning, det är en billig försäkring mot eventuella hältor som kan ligga och spöka...
Lycka till med hästen! :)
 
Nej du kan inte försäkra en häst för 15' i A1 utan besiktning. Inte alla hästar i alla fall. T ex fullblod från banan kräver bolagen full vetbes på för att försäkra in utan reservationer för hältor t ex.

Jag har köpt två hästar för 15' faktiskt. Båda besiktigades innan köp. Båda gick för den delen u.a. genom besiktningen. I första fallet var det en förutsättning för försäkring, i andra fallet hade de nog gått med på det ändå eftersom jag tog över en befintlig A1 om än med lägre livvärde. Men JAG vill ju veta att jag inte köper på mig problem, att hästen är frisk osv. Det kostar exakt lika mycket hos veterinären med en häst köpt för 15' som en häst köpt för 150' liksom...

Däremot håller jag helt med att man i normalfallet INTE får en frisk, utbildad häst för 15'. Utan då är det endera hälsomässiga tveksamheter, hästen är inte utbildad eller inte helt lätt att hantera, inte igång etc etc. Dvs "nåt" gör att prislappen är låg.

Av alla de 15st fullblod jag köpt från banan har jag inte blivit nekad en enda gång att försäkra utan bes. De har blivit försäkrade i 10+50vet helt utan bes. Samtliga.

Jag säger inte att det är billigare med en billig häst men hästar med bes kostar betydligt mer än 15'kr

Själv har jag inte bes en enda häst under 40'kr och har inte haft några problem med skador som borde ha synts på en vet bes. Den sista jag köpte och bes blev utdömd pga skada i halskotpelaren som inte upptäcktes på vetbes
 
Av alla de 15st fullblod jag köpt från banan har jag inte blivit nekad en enda gång att försäkra utan bes. De har blivit försäkrade i 10+50vet helt utan bes. Samtliga.

Jag säger inte att det är billigare med en billig häst men hästar med bes kostar betydligt mer än 15'kr

Själv har jag inte bes en enda häst under 40'kr och har inte haft några problem med skador som borde ha synts på en vet bes. Den sista jag köpte och bes blev utdömd pga skada i halskotpelaren som inte upptäcktes på vetbes

Och Agria kräver veterinärbesiktning (vet inte hur det är med övriga) för att det ska täcka hältor, även om du tar över en befintlig racingförsäkring (eller vad de nu heter) och bara gör om den. Kommit som en kalldusch för vissa då det inte alltid framgår tydligt - förrän försäkringsbrevet kommer där de för att inte ge reservation för hältor kräver in veterinärintyg. Har varit skriverier här på Buke med om det, just när det kommit som en otrevlig överraskning i efterhand och inte framgått innan.

En vetbes talar ju om huruvida hästen är halt för dagen/har böjreaktioner för dagen. Det är för mig värt mycket och det jag är ute efter. Så det enda jag INTE besiktigar är i princip åringar och rena sällskapshästar. Det då oavsett vad försäkringsbolaget tycker/vill eller inte.

Så, oftast går det säkerligen bra att försäkra in en tillsynes frisk häst utan skadehistorik i A1 för 15' utan vetbes - men det är inte så att det alltid går. Utan är beroende av bolag, ras mm.
 
Och Agria kräver veterinärbesiktning (vet inte hur det är med övriga) för att det ska täcka hältor, även om du tar över en befintlig racingförsäkring (eller vad de nu heter) och bara gör om den. Kommit som en kalldusch för vissa då det inte alltid framgår tydligt - förrän försäkringsbrevet kommer där de för att inte ge reservation för hältor kräver in veterinärintyg. Har varit skriverier här på Buke med om det, just när det kommit som en otrevlig överraskning i efterhand och inte framgått innan.

En vetbes talar ju om huruvida hästen är halt för dagen/har böjreaktioner för dagen. Det är för mig värt mycket och det jag är ute efter. Så det enda jag INTE besiktigar är i princip åringar och rena sällskapshästar. Det då oavsett vad försäkringsbolaget tycker/vill eller inte.

Så, oftast går det säkerligen bra att försäkra in en tillsynes frisk häst utan skadehistorik i A1 för 15' utan vetbes - men det är inte så att det alltid går. Utan är beroende av bolag, ras mm.

Du skrev alla bolag och så är fallet inte, mitt bolag som självklart inte är agria försäkrar alla hästar upp till en viss nivå beroende på ålder.

Det finns ingen som säger att fullblod skulle vara mer skadebenägen än halvblod i ridhästbranschen.
 
Du skrev alla bolag och så är fallet inte, mitt bolag som självklart inte är agria försäkrar alla hästar upp till en viss nivå beroende på ålder.

Det finns ingen som säger att fullblod skulle vara mer skadebenägen än halvblod i ridhästbranschen.

Nej jag skrev inte alla bolag, läs igen?
 
angående 100000 att föda upp en treåring. Nu sticker jag ut hakan och hukar mig...

Jag förstår att många uppfödare får lägga ner. En treåring är inte var-köpares-häst, varmed köpekretsen är mindre. Det finns många fyra-femåringar till runt halva det priset, 50´-60´ och då har de åtminstone gjort någonting. På något vis kan man som uppfödare idag inte räkna med att få igen alla kostnader. Ska man alltid gå med vinst ska ju en 15-åring kosta runt en halv miljon då, oavsett hur medioker den än är, om alla kostnader alltid ska täckas.

Jag tror att de flesta uppfödarna måste inse att de håller på med uppfödning för hobby, och en hobby går nästan aldrig med vinst, och rätta mun efter matsäck. Jag förstår att man drömmer om att föda upp nya Flippan, men det är en promilles chans att ens uppfödning blir det. Lägger man på en dyr hingst på sitt mediokra sto, så får du ändå oftast inte tillbaka alla pengar, som det ser ut idag. Det är verkligheten och någonstans kan inte uppfödare gnälla på den hur länge som helst utan att ändra sin inriktning.
 
angående 100000 att föda upp en treåring. Nu sticker jag ut hakan och hukar mig...

Jag förstår att många uppfödare får lägga ner. En treåring är inte var-köpares-häst, varmed köpekretsen är mindre. Det finns många fyra-femåringar till runt halva det priset, 50´-60´ och då har de åtminstone gjort någonting. På något vis kan man som uppfödare idag inte räkna med att få igen alla kostnader. Ska man alltid gå med vinst ska ju en 15-åring kosta runt en halv miljon då, oavsett hur medioker den än är, om alla kostnader alltid ska täckas.

Jag tror att de flesta uppfödarna måste inse att de håller på med uppfödning för hobby, och en hobby går nästan aldrig med vinst, och rätta mun efter matsäck. Jag förstår att man drömmer om att föda upp nya Flippan, men det är en promilles chans att ens uppfödning blir det. Lägger man på en dyr hingst på sitt mediokra sto, så får du ändå oftast inte tillbaka alla pengar, som det ser ut idag. Det är verkligheten och någonstans kan inte uppfödare gnälla på den hur länge som helst utan att ändra sin inriktning.

Hur mycket en 3 åring har kostat beror på om man hyr in sina hästar eller egen gård men även om det är en familje gård (arv) eller var i landet man köpt gården spelar oxå in om man köper in allt foder och strö eller odlar allt eller delar själv och hur mycket eu bidrag man får på den maken man har.

Jo jag tycker en häst från föl och under utbildning så länge den följer den nivån som förväntas för sin ålder så tycker jag det är rimligt att inte gå back om man bedriver sin häst hållning som vilken annan bonde som helst och hästen inte har några defekter.

Är hästen efter i sin utbildning eller inte går att utbilda till högre (tex en 8årig hopp häst som går 130) så tycker jag inte man kan räkna med att få ut det hästen kostat.
 
angående 100000 att föda upp en treåring. Nu sticker jag ut hakan och hukar mig...

Jag förstår att många uppfödare får lägga ner. En treåring är inte var-köpares-häst, varmed köpekretsen är mindre. Det finns många fyra-femåringar till runt halva det priset, 50´-60´ och då har de åtminstone gjort någonting. På något vis kan man som uppfödare idag inte räkna med att få igen alla kostnader. Ska man alltid gå med vinst ska ju en 15-åring kosta runt en halv miljon då, oavsett hur medioker den än är, om alla kostnader alltid ska täckas.

Jag tror att de flesta uppfödarna måste inse att de håller på med uppfödning för hobby, och en hobby går nästan aldrig med vinst, och rätta mun efter matsäck. Jag förstår att man drömmer om att föda upp nya Flippan, men det är en promilles chans att ens uppfödning blir det. Lägger man på en dyr hingst på sitt mediokra sto, så får du ändå oftast inte tillbaka alla pengar, som det ser ut idag. Det är verkligheten och någonstans kan inte uppfödare gnälla på den hur länge som helst utan att ändra sin inriktning.

Jag håller helt med!
Och det är sällan man ens kan hålla häst i syfte att kunna ta ut en vinst på en försäljning. Så jag tycker absolut inte att prissättningarna ska styras enb efter hur ev uppfödare lagt ut sina pengar, så fungerar sällan en marknad. Utan det är ju utbud och efterfrågan..

Så nej, en häst som saknar utbildning, inte har några speciella meriter nu eller framtida och stått väldigt länge ska inte alls kosta mycket.

Den är totalt oattraktiv för marknaden och ska jag som köpare förvalta den så nej då tänker jag inte betala samma summa som en mer färdig häst. Precis som en halvkass bil får den ses som ett renoveringsobjekt..
 
Hur mycket en 3 åring har kostat beror på om man hyr in sina hästar eller egen gård men även om det är en familje gård (arv) eller var i landet man köpt gården spelar oxå in om man köper in allt foder och strö eller odlar allt eller delar själv och hur mycket eu bidrag man får på den maken man har.

Jo jag tycker en häst från föl och under utbildning så länge den följer den nivån som förväntas för sin ålder så tycker jag det är rimligt att inte gå back om man bedriver sin häst hållning som vilken annan bonde som helst och hästen inte har några defekter.

Är hästen efter i sin utbildning eller inte går att utbilda till högre (tex en 8årig hopp häst som går 130) så tycker jag inte man kan räkna med att få ut det hästen kostat.

Gäller samma beräkningsmodell även sen? T ex om jag köper en nybliven treåring i januari år X som är inriden men inte mer, har den i ett år och grundutbildar den, och sen säljer den i januari året efter som nybliven fyraåring. Då har priset automatiskt ökat med 12 * månadskostnad för att hålla den samt värdeökningen av utbildningen?

Det brukar nämligen de flesta inte hålla med om, och jag tycker det haltar där ang att en uppfödare ska ha tillbaka även vad den kostat att hålla - men inte säljarna därefter som bara "har rätt" att ta ut värdeökningen som kommer med utbildning och meriter.

Jag är HELT för att uppfödare ska kunna få tillbaka själva tillverkningen, men allt efter avvänjning ser jag på samma vis som om man köper en häst och sen säljer. Dvs man får räkna med att själv stå själva kostnaden för att hålla hästen. Skulle det visa sig vara ett himla bra exemplar så den ökar såpass i värde att även dessa utgifter täcks så suveränt - men man kan inte räkna med att för varje månad äldre hästen blir ökar priset motsvarande kostnaden att hålla den.
 
Gäller samma beräkningsmodell även sen? T ex om jag köper en nybliven treåring i januari år X som är inriden men inte mer, har den i ett år och grundutbildar den, och sen säljer den i januari året efter som nybliven fyraåring. Då har priset automatiskt ökat med 12 * månadskostnad för att hålla den samt värdeökningen av utbildningen?

Det brukar nämligen de flesta inte hålla med om, och jag tycker det haltar där ang att en uppfödare ska ha tillbaka även vad den kostat att hålla - men inte säljarna därefter som bara "har rätt" att ta ut värdeökningen som kommer med utbildning och meriter.

Jag är HELT för att uppfödare ska kunna få tillbaka själva tillverkningen, men allt efter avvänjning ser jag på samma vis som om man köper en häst och sen säljer. Dvs man får räkna med att själv stå själva kostnaden för att hålla hästen. Skulle det visa sig vara ett himla bra exemplar så den ökar såpass i värde att även dessa utgifter täcks så suveränt - men man kan inte räkna med att för varje månad äldre hästen blir ökar priset motsvarande kostnaden att hålla den.

Så länge varan förädlas inom utbildnings trappan inom gen/ras så ja men där kommer risken oxå in att man köpt en häst som tex fått lovord på tex 3 års test och därför tillhör dom dyrare 3 åringarna och sedan som 4 åring inte alls visar detta.
 
Så länge varan förädlas inom utbildnings trappan inom gen/ras så ja men där kommer risken oxå in att man köpt en häst som tex fått lovord på tex 3 års test och därför tillhör dom dyrare 3 åringarna och sedan som 4 åring inte alls visar detta.

Absolut är det så. Men en genomsnittligt treåring ökar då alltså med t ex 12 * 3000 (räknar lågt) = 36 000 kr i pris på ett år, bara iom vad den kostat att hålla - såtillvida att den går från inriden till normalt grundutbildad för åldern? Vi kan för enkelhetens skull säga att den nyblivna fyraåringen är startklar för att debutera lätt klass dressyr och hopp och att vi i spåkulan kommer att se att den kommer att genomföra detta med godkänt resultat.

Ingen stjärna, men en genomsnittlig bussig häst som utvecklas som en normal fyraåring. Varken mer eller mindre, en "dussinhäst" om man så vill.

Alltså, såsom du tycker det ska vara då (hur det är eller inte är i verkligheten kan vi ju lämna just nu) så är en ökning med 36 000 (i vårt ex) klart motiverad? Tillkommer något för utbildningen, alltså någon värdeökning/pengar tillbaka där?

Jag är inte ute efter att vara ironisk eller kritisera, jag är nyfiken. Jag tycker inte resonemanget är rimligt, men jag vill gärna höra hur någon som tycker det är rimligt resonerar - och är beredd att ändra åsikt om jag skulle känna att "Ah, det är ju sant, har jag inte tänkt på"
 
Ja, räknar man så är det få av oss som skulle ha råd att köpa häst, varmed marknaden skulle stanna av helt och alla uppfödare skulle få sluta. Nu pratar vi normalhästarna:

Jag köper min treåring för 100 000. Stallar in, rider in, skor, försäkrar, kör runt på träning och tävling för 6000 i månaden. När jag säljer fyraåringen ska jag alltså ha ut 172 000. Väntar jag ett år till och säljer som femåring ska jag ha ut 244 000. Sexåring 316 000. Och om hästen varit sjuk och kostat i veterinärvård ska jag ha ut ännu mer...

Det är något orimligt i detta. Framförallt som andra raser, och hästar från andra länder inte kostar 100 för en treåring.

Absolut, jag köper gärna svenskt, men jag betalar inte 316 000 för en sexåring när jag kan få motsvarande för 40, men annan ras eller född i Danmark, Irland eller Tyskland. Danmark, Irland och Tyskland har också lösdrifter och uppfödare som bryr sig. Att vara svenskfödd är per automatik inte lika med uppfödd på kuperad lösdrift med anpassat foder och bra start i livet. Jag vet fler motsatsen till uppfödare än de som har det så.

Ibland måste marknaden självsanera. Det enda som är säkert är att det finns gott om hästar till salu och att stora massan av hästköparna inte rider OS utan vill ha en trevlig familjehäst utan större olater.
 
Absolut är det så. Men en genomsnittligt treåring ökar då alltså med t ex 12 * 3000 (räknar lågt) = 36 000 kr i pris på ett år, bara iom vad den kostat att hålla - såtillvida att den går från inriden till normalt grundutbildad för åldern? Vi kan för enkelhetens skull säga att den nyblivna fyraåringen är startklar för att debutera lätt klass dressyr och hopp och att vi i spåkulan kommer att se att den kommer att genomföra detta med godkänt resultat.

Ingen stjärna, men en genomsnittlig bussig häst som utvecklas som en normal fyraåring. Varken mer eller mindre, en "dussinhäst" om man så vill.

Alltså, såsom du tycker det ska vara då (hur det är eller inte är i verkligheten kan vi ju lämna just nu) så är en ökning med 36 000 (i vårt ex) klart motiverad? Tillkommer något för utbildningen, alltså någon värdeökning/pengar tillbaka där?

Jag är inte ute efter att vara ironisk eller kritisera, jag är nyfiken. Jag tycker inte resonemanget är rimligt, men jag vill gärna höra hur någon som tycker det är rimligt resonerar - och är beredd att ändra åsikt om jag skulle känna att "Ah, det är ju sant, har jag inte tänkt på"

Ser inget orimligt i det.
 
Ser inget orimligt i det.

Men du vill inte utveckla?
Jag anser det är orimligt av den anledning som @rtf redan påpekat. Att t ex min treåriga ponny skulle ha ökat i pris med minst 48 000 kr sedan jag köpte honom som åring är inget annat än orimligt. (48' = 2000 kr/månad * 24 månader. Han har givetvis kostat mer än 2' i månaden att hålla, men jag räknade snällt)

Och han kommer inte ha ökat 24' till i värde om ett år heller, det är lika orimligt. Men fasiken vad trevligt det vore OM det var så ;)

Det som ökar värdet är utbildning och meriter. Grundvärde styrs av stam, individ, vad den visar för dagen och förväntad kapacitet (gäller föl/unghästar). Har man en lovande guldklimp kanske man får igen vad man lagt ner i att hålla den, men då hade man tur. Normalt får man räkna med att betala vad det kostar att ha häst/hålla häst. Undantaget då mellan födsel till normal avvänjningstid, det anser jag ingår i "tillverkningskostnad" och där bör uppfödarna kunna få tillbaka även det, så de totalt sett får igen vad de lagt ner och lite till. Men i slutänden styr marknaden. Att då låta sen sexmånaders fölunge går osåld innebär INTE att den ökar i pris för var månad bara för den kostar att hålla...
 
Ja, räknar man så är det få av oss som skulle ha råd att köpa häst, varmed marknaden skulle stanna av helt och alla uppfödare skulle få sluta. Nu pratar vi normalhästarna:

Jag köper min treåring för 100 000. Stallar in, rider in, skor, försäkrar, kör runt på träning och tävling för 6000 i månaden. När jag säljer fyraåringen ska jag alltså ha ut 172 000. Väntar jag ett år till och säljer som femåring ska jag ha ut 244 000. Sexåring 316 000. Och om hästen varit sjuk och kostat i veterinärvård ska jag ha ut ännu mer...

Det är något orimligt i detta. Framförallt som andra raser, och hästar från andra länder inte kostar 100 för en treåring.

Absolut, jag köper gärna svenskt, men jag betalar inte 316 000 för en sexåring när jag kan få motsvarande för 40, men annan ras eller född i Danmark, Irland eller Tyskland. Danmark, Irland och Tyskland har också lösdrifter och uppfödare som bryr sig. Att vara svenskfödd är per automatik inte lika med uppfödd på kuperad lösdrift med anpassat foder och bra start i livet. Jag vet fler motsatsen till uppfödare än de som har det så.

Ibland måste marknaden självsanera. Det enda som är säkert är att det finns gott om hästar till salu och att stora massan av hästköparna inte rider OS utan vill ha en trevlig familjehäst utan större olater.

Om hästen kostar 6000 kr i månaden skulle jag först se efter om jag inte blev lurad på pengar någon stans eller dragit öronen åt mej som köpare för häst som tävlat för mycket.

Vid skador är det en risk vi alla är medvetna om lik väl som stora kostnader när traktorn på gården har pajat så det är något man får tar med beräkningen att det händer och slå ut kostnaden på fler hästar.

Tror du inte en trevlig häst kräver utbildning för att bli det.
Om man inte har råd att betala för jobbet någon gjort köp då ett föl och gör jobbet själv eller köp en häst som det var några år sedan utbildningen var färdig på.
 
Intressant debatt angående vad en häst borde kosta. Nu har jag själv bara två ston i avel, inga mediokra ston i mina ögon, båda är tävlade högre klasser innan de sattes i avel och med ett meriterat möderne, en är inköpt när hon tävlades för en större summa, det andra stoet har jag tagit över från en äldre uppfödare. Jag försöker välja bra sporthingstar som kan passa dem. Innan fölet är fött har jag i runda slängar lagt ut 30-40000 kronor, sedan har jag egen gård och är självförsörjande med det mesta, så jag har nog en ganska billig hästhållning hemma. Det är när jag skickar iväg hästarna på utbildning de börjar kosta mer, en del kan jag göra själv, men ska de visas vill jag anlita duktiga visare. Hade jag inte gått +/- 0, eller helst med + så varför föda upp hästar till andra? Då är det bättre att bara ha de hästar man själv vill ha hemma och inte gå back. Alla hästar blir inte stjärnor, det gäller även de med goda stammar, men de normala hästarna skänker jag inte bort, det finns en marknad för dem och det finns de som uppskattar de egenskaper de hästarna har för en summa som täcker mina kostnader. Den dagen jag inte får kostnadstäckning vid försäljning för mina uppfödningar kommer jag sluta betäcka stona.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
30
· Visningar
1 480
Senast: sasmal
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 320
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 212
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa sms-appen
  • Fototråd del II
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp