HJÄLP måste bestämma mig ikväll! pris? (hästköp)

6000 i månaden är lågt räknat i storstadsområden, inkl träning, tävling, skoning och försäkring.
 
eller köp en häst som det var några år sedan utbildningen var färdig på.

Det är just detta... Uppfödarna ska tjäna pengar, de andra kan tydligen gå minus på sin hobby, men ve den uppfödare som gör det... Det är det som rimmar väldigt dåligt i mina öron...

Marknaden förändras inom alla branscher, bara för att jag investerat i en VHS-uthyrningsbutik betyder inte det att jag kommer att gå runt bara för att jag tycker det och att folk ska sluta se film på CD.

Jag är självklart för att uppfödare ska tjäna pengar på sin uppfödning, men lite verklighet hade inte suttit fel heller. Jag anser att hästar är en hobby för de allra flesta, hobbys har man för att det är roligt, pengar kommer i andra hand. Har man inte hästar som hobby så får man ha ett sådant material att folk betalar det som efterfrågas. Medioker avel + höga priser = hästar som inte efterfrågas av marknaden= gnäll som är tröttsamt i längden.
 
Senast ändrad:
@sarawi; Nu ser jag att du tackade nej men här kommer min åsikt ändå!:D
25' hade jag nog gett om jag gillade hästen.

Att den föll lite inåt på volt och vad svår att förflytta sidledes har nog med rakriktningen att göra dvs den är nog lite innertygelsriden men sånt går att rätta till.

Bättre lycka med nästa häst!
 
6000 i månaden är lågt räknat i storstadsområden, inkl träning, tävling, skoning och försäkring.

Tja man ska nog tänka lite till om man köper en måg miljon gård med moster traktorer att ta in foder med när man tänkt föda upp och/eller förädla runt 5 hästar i taget lika lite som en ko eller får bonde med få djur kan det.
 
Jag håller med ang detta att uppfödare vill ha igen sina utgifter och att det är orimligt att tro att de flesta hästar ökar i värde med x antal tusen per månad bara för att de blir äldre.
Jag har precis själv börjat med avel och har två avelsston. Jag förstår inte var ni får summor som 40.000 ifrån innan fölet ens är fött? Ok om man har dyra språng/dräktighetsavgifter men de flesta hingstar ligger ändå inte där i skalan. Jag räknar med att mina båda föl tillsammans kommer att ha kostat 40.000. Jag kommer inte ta några fantastisummor för dem vid försäljning heller. Jag föder upp hästar med inriktning till allround-tävlingsryttaren.
 
Intressant debatt angående vad en häst borde kosta. Nu har jag själv bara två ston i avel, inga mediokra ston i mina ögon, båda är tävlade högre klasser innan de sattes i avel och med ett meriterat möderne, en är inköpt när hon tävlades för en större summa, det andra stoet har jag tagit över från en äldre uppfödare. Jag försöker välja bra sporthingstar som kan passa dem. Innan fölet är fött har jag i runda slängar lagt ut 30-40000 kronor, sedan har jag egen gård och är självförsörjande med det mesta, så jag har nog en ganska billig hästhållning hemma. Det är när jag skickar iväg hästarna på utbildning de börjar kosta mer, en del kan jag göra själv, men ska de visas vill jag anlita duktiga visare. Hade jag inte gått +/- 0, eller helst med + så varför föda upp hästar till andra? Då är det bättre att bara ha de hästar man själv vill ha hemma och inte gå back. Alla hästar blir inte stjärnor, det gäller även de med goda stammar, men de normala hästarna skänker jag inte bort, det finns en marknad för dem och det finns de som uppskattar de egenskaper de hästarna har för en summa som täcker mina kostnader. Den dagen jag inte får kostnadstäckning vid försäljning för mina uppfödningar kommer jag sluta betäcka stona.

Räknar du med inköpspriset på stona då?
 
angående 100000 att föda upp en treåring. Nu sticker jag ut hakan och hukar mig...

Jag förstår att många uppfödare får lägga ner. En treåring är inte var-köpares-häst, varmed köpekretsen är mindre. Det finns många fyra-femåringar till runt halva det priset, 50´-60´ och då har de åtminstone gjort någonting. På något vis kan man som uppfödare idag inte räkna med att få igen alla kostnader. Ska man alltid gå med vinst ska ju en 15-åring kosta runt en halv miljon då, oavsett hur medioker den än är, om alla kostnader alltid ska täckas.

Jag tror att de flesta uppfödarna måste inse att de håller på med uppfödning för hobby, och en hobby går nästan aldrig med vinst, och rätta mun efter matsäck. Jag förstår att man drömmer om att föda upp nya Flippan, men det är en promilles chans att ens uppfödning blir det. Lägger man på en dyr hingst på sitt mediokra sto, så får du ändå oftast inte tillbaka alla pengar, som det ser ut idag. Det är verkligheten och någonstans kan inte uppfödare gnälla på den hur länge som helst utan att ändra sin inriktning.


Varför skulle man ta för givet att stona är mediokra, nu diskuterar man väl inte vem som helst utan uppfödare som lever på detta dvs har stomaterial med prestationer eller med en säker stam.

Idag vill ingen betala för en bra häst oavsett vem det är och så länge det finns billiga hästar att plocka hem så lär det aldrig ändra sig. Och varför skall en uppfödare sponsra en häst till en ryttare? Utan uppfödarna så finns det inga hästar.

Jag vet ju vad det tex kostar i rena pengar att bygga en TV, högtalare, bil etc men där är det inte en jäkel som opponerar sig utan betalar gladeligen flera hundra tusen för en bil tex.

Bra hästar kostar pengar utomlands med och du skall ha tur om du fixar att köpa en "billig" häst som blir svårklassämne.

Tycker inte att det är att sticka ut hakan jag tycker det är ren elakhet och dumhet att skriva som du gör.
 
Gäller samma beräkningsmodell även sen? T ex om jag köper en nybliven treåring i januari år X som är inriden men inte mer, har den i ett år och grundutbildar den, och sen säljer den i januari året efter som nybliven fyraåring. Då har priset automatiskt ökat med 12 * månadskostnad för att hålla den samt värdeökningen av utbildningen?

Det brukar nämligen de flesta inte hålla med om, och jag tycker det haltar där ang att en uppfödare ska ha tillbaka även vad den kostat att hålla - men inte säljarna därefter som bara "har rätt" att ta ut värdeökningen som kommer med utbildning och meriter.

Jag är HELT för att uppfödare ska kunna få tillbaka själva tillverkningen, men allt efter avvänjning ser jag på samma vis som om man köper en häst och sen säljer. Dvs man får räkna med att själv stå själva kostnaden för att hålla hästen. Skulle det visa sig vara ett himla bra exemplar så den ökar såpass i värde att även dessa utgifter täcks så suveränt - men man kan inte räkna med att för varje månad äldre hästen blir ökar priset motsvarande kostnaden att hålla den.

Kvaliten på hästen avgör priset och en bra fölunge kostar nästan 50 000kr att ta fram med alla avgifter som finns.

Jo unghästar stiger snabbt i pris om de är kapabla och går de dessutom championaten så ökar priset ännu mer, vet inte vilken värld ni lever i men en bra unghäst som går tex Falsterbo (5åring) kostar i runda slängar allt från 200 000kr och uppåt
 
Fast riktigt bra hästar finns det alltid en plånbok för. Och de hästar som uppfödaren inte anser är säljbara till rätt pris, kanske aldrig skulle blivit framavlade?

Finns det ingen marknad, är det ju inte lönt att producera. Saab är väl ett lysande exempel?

Hästnäringen skulle tjäna på att fler uppfödare lade ner verksamheten, det producerad för mycket häst i Sverige. Tydligen går det inte att få sålt hästar till vettiga priser, och det förstår jag med tanke på att hästfolk i ridgenren är vansinnigt snåla, generellt sett. Det ska inte kosta något att varken köpa eller hålla häst. Och då får man ju lite vad man betalar för (ridtravare, trasiga importer, svart hästhållning, svart foderproducering, svarta löner etc).

Om alla icke-seriösa hade rensats ut hade det gått att få betalt för det som produceras. De som inte har råd EGENTLIGEN sållas nämligen bort med den olagliga och/eller oseriösa hanteringen.
 
Absolut är det så. Men en genomsnittligt treåring ökar då alltså med t ex 12 * 3000 (räknar lågt) = 36 000 kr i pris på ett år, bara iom vad den kostat att hålla - såtillvida att den går från inriden till normalt grundutbildad för åldern? Vi kan för enkelhetens skull säga att den nyblivna fyraåringen är startklar för att debutera lätt klass dressyr och hopp och att vi i spåkulan kommer att se att den kommer att genomföra detta med godkänt resultat.

Ingen stjärna, men en genomsnittlig bussig häst som utvecklas som en normal fyraåring. Varken mer eller mindre, en "dussinhäst" om man så vill.

Alltså, såsom du tycker det ska vara då (hur det är eller inte är i verkligheten kan vi ju lämna just nu) så är en ökning med 36 000 (i vårt ex) klart motiverad? Tillkommer något för utbildningen, alltså någon värdeökning/pengar tillbaka där?

Jag är inte ute efter att vara ironisk eller kritisera, jag är nyfiken. Jag tycker inte resonemanget är rimligt, men jag vill gärna höra hur någon som tycker det är rimligt resonerar - och är beredd att ändra åsikt om jag skulle känna att "Ah, det är ju sant, har jag inte tänkt på"

Ja prisökning med den summan låter helt normalt enl mig dock så ligger den största prisökningen på unghästar om de går championaten då kan de öka över 100 000kr i pris på ett år
 
Ja, räknar man så är det få av oss som skulle ha råd att köpa häst, varmed marknaden skulle stanna av helt och alla uppfödare skulle få sluta. Nu pratar vi normalhästarna:

Jag köper min treåring för 100 000. Stallar in, rider in, skor, försäkrar, kör runt på träning och tävling för 6000 i månaden. När jag säljer fyraåringen ska jag alltså ha ut 172 000. Väntar jag ett år till och säljer som femåring ska jag ha ut 244 000. Sexåring 316 000. Och om hästen varit sjuk och kostat i veterinärvård ska jag ha ut ännu mer...

Det är något orimligt i detta. Framförallt som andra raser, och hästar från andra länder inte kostar 100 för en treåring.

Absolut, jag köper gärna svenskt, men jag betalar inte 316 000 för en sexåring när jag kan få motsvarande för 40, men annan ras eller född i Danmark, Irland eller Tyskland. Danmark, Irland och Tyskland har också lösdrifter och uppfödare som bryr sig. Att vara svenskfödd är per automatik inte lika med uppfödd på kuperad lösdrift med anpassat foder och bra start i livet. Jag vet fler motsatsen till uppfödare än de som har det så.

Ibland måste marknaden självsanera. Det enda som är säkert är att det finns gott om hästar till salu och att stora massan av hästköparna inte rider OS utan vill ha en trevlig familjehäst utan större olater.

För SAMMA kvalitet lär du få betala det dubbla i tex Tyskland, tro inte att de är billigare då som är bra. Jag har köpt Irländare för över 150 000kr för att göra en jämförelse och unghästar i Tyskland för över 60 000kr. Samtliga har varit hästar som gått höga klasser senare men varit i början av sin utbildning då.

Det är väl ingen som säger att alla uppfödda hästar går med plus, men däremot unghästar borde göra det och blir de inte sålda då så sänks priset.

Om man inte har den ambitionen att man vill ut och tävla så är det fritt att göra precis som du skriver leta kanske i en annan ras.

För att göra en jämförelse så är tex fullbloden betydligt dyrare i tex England (ridhästutbildade) och inbringar samma pris som ett halvblod i samma klasser vilket är omöjligt i detta land..
 
Det är just detta... Uppfödarna ska tjäna pengar, de andra kan tydligen gå minus på sin hobby, men ve den uppfödare som gör det... Det är det som rimmar väldigt dåligt i mina öron...

Marknaden förändras inom alla branscher, bara för att jag investerat i en VHS-uthyrningsbutik betyder inte det att jag kommer att gå runt bara för att jag tycker det och att folk ska sluta se film på CD.

Jag är självklart för att uppfödare ska tjäna pengar på sin uppfödning, men lite verklighet hade inte suttit fel heller. Jag anser att hästar är en hobby för de allra flesta, hobbys har man för att det är roligt, pengar kommer i andra hand. Har man inte hästar som hobby så får man ha ett sådant material att folk betalar det som efterfrågas. Medioker avel + höga priser = hästar som inte efterfrågas av marknaden= gnäll som är tröttsamt i längden.

Så du menar att Svensk avel är som VHS band? Fast t det är ju klart är man inte insatt och ser hur den svenska hästen idag presterar så kan man ju tro det..

Och nä du har fel den gemensamma marknaden i Sverige vill inte betala för BRA hästar, varför tror du att de säljs från landet!
 
Jag håller med ang detta att uppfödare vill ha igen sina utgifter och att det är orimligt att tro att de flesta hästar ökar i värde med x antal tusen per månad bara för att de blir äldre.
Jag har precis själv börjat med avel och har två avelsston. Jag förstår inte var ni får summor som 40.000 ifrån innan fölet ens är fött? Ok om man har dyra språng/dräktighetsavgifter men de flesta hingstar ligger ändå inte där i skalan. Jag räknar med att mina båda föl tillsammans kommer att ha kostat 40.000. Jag kommer inte ta några fantastisummor för dem vid försäljning heller. Jag föder upp hästar med inriktning till allround-tävlingsryttaren.

Men det för ju inte aveln vidare heller! Använder du mediokra hingstar till mediokra ston så är ju priset helt annorlunda på avkommorna. De bra stona och de bra hingstarna kostar betydligt mer.
 
Fast riktigt bra hästar finns det alltid en plånbok för. Och de hästar som uppfödaren inte anser är säljbara till rätt pris, kanske aldrig skulle blivit framavlade?

Finns det ingen marknad, är det ju inte lönt att producera. Saab är väl ett lysande exempel?

Hästnäringen skulle tjäna på att fler uppfödare lade ner verksamheten, det producerad för mycket häst i Sverige. Tydligen går det inte att få sålt hästar till vettiga priser, och det förstår jag med tanke på att hästfolk i ridgenren är vansinnigt snåla, generellt sett. Det ska inte kosta något att varken köpa eller hålla häst. Och då får man ju lite vad man betalar för (ridtravare, trasiga importer, svart hästhållning, svart foderproducering, svarta löner etc).

Om alla icke-seriösa hade rensats ut hade det gått att få betalt för det som produceras. De som inte har råd EGENTLIGEN sållas nämligen bort med den olagliga och/eller oseriösa hanteringen.

Saken är ju inte uppfödarna i Sverige, jo de minskar drastiskt, utan det är alla oseriösa skattesmitande förmedlare av hästar utifrån som förstör marknaden med hästar som redan försökts att säljas i tex Tyskland, Holland. De friska bar hästarna kostar betydligt mer där än motsvarande gör i Sverige
 
Den marknaden kommer att sanera sig själv, och har redan börjat. Fler och fler står där med sina trasiga importer och inser att man får vad man betalar för.

Det är dyrt att äga import, försäkringspremierna är höga och försäkringsskyddet urholkat. Och i slutänden är det väldigt dyrt att betala för en ridhäst men stå med en slakthäst.

Många av de oseriösa har redan fått slå igen butiken, dels för att olika myndigheter intresserat sig för verksamheten, men främst för marknaden sviktar. Fortfarande går det att göra enstaka affärer, men i parti & minut som tidigare är betydligt färre.

Om två år har vi en helt annan marknad för importer, drastiskt minskad.
 
Rubytoo, nu pratar jag inte om elithästar, som de facto de flesta uppfödningar aldrig blir. Men som en del uppfödare verkar tro att de ska bli i alla fall... Där har du en stor skillnad i våra synsätt.
 
Det är dyrt att äga import, försäkringspremierna är höga och försäkringsskyddet urholkat. Och i slutänden är det väldigt dyrt att betala för en ridhäst men stå med en slakthäst.

Det är det väl inte. Jag har en nu och har haft flera importhästar, och det är inte ett dugg dyrare än när jag har haft svenska uppfödningar. Försäkringarna har fungerat utmärkt varenda gång jag har använt dem.
 
Det är det väl inte. Jag har en nu och har haft flera importhästar, och det är inte ett dugg dyrare än när jag har haft svenska uppfödningar. Försäkringarna har fungerat utmärkt varenda gång jag har använt dem.

Jag har inte heller märkt någon skillnad på importerna till de svenskfödda. Har både och hemma
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
27
· Visningar
1 034
Senast: Niyama
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 219
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 206
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp