HJÄLP måste bestämma mig ikväll! pris? (hästköp)

Tycker de vill ha alldeles för mkt för den. Tror inte den hästen är lätt att sälja.och jag tror du kan hitta annat för de pengarna.
Men hur kär är du i hästen? Måste du bara ha denna?
 
Hade gett max 15.000 kr
Tycker inte det är positivt att han stått så länge. frågan är varför? Skadad?
Motivering:
Ej fullt igång, vilket innebär att du inte riktigt kunnat prova honom i kondition
Vem vet om han håller för mer än skogsridning, då han bara blivit sporadiskt riden.
Outbildad
inga meriter.
 
Hej!

Jag tycker inte ens hästen låter som den häst du letar efter.

Du tyckte det var svårt att rida honom eftersom han var så känslig för skänklarna. Han kanske är utbildad eller kanske inte. Inte verkade han veta vad sidförande skänkel var i alla fall. Inte var han igångsatt heller, så han kan mycket väl ändra lynne rätt ordentligt, det "lite känsliga" som är nu kan ju mycket väl bli överdrivet känslig när han är igång. Dessutom var han fet, så du får börja med att banta honom- det är inte det roligaste man kan göra och när han magrat av finns också risken att han blir piggare.

Jag hade inte ens funderat över ett pris på den, att han aldrig blivit kollad av vet känns ju mest läskigt tycker jag. Han kan ju mycket väl varit skadad utan att de märkt nåt? Och inte ens vaccinerad.

Max 15.000 hade jag gett, men jag hade först tagit mig en ordentlig funderare på om detta verkligen är rätt häst för mig för det finns massor med vettiga hästar därute.

/Lavinia
 
Bjud 15000 och så får de ta det eller hitta någon annan... Det är ju till deras fördel ifall du köper fort. Om du inte köper har de ju lika bråttom fortfarande, men ingen köpare.

Säger detsamma, hade inte betalt en krona över 15,000! Jag köpte själv (för några år sen) en supertrevlig korsning på ca 163 cm, hbl/knabstruper/ardenner/nsv 8 år gammal för 15,000kr. Den var också ur kondition, ovaccinerad och utan tävlingsresultat. Provred inte ens för ägarna hade ingen sadel. Men oj vilket kap jag gjorde! Men det visste jag ju inte när jag köpte;) sålde senare för mkt mer pengar än vad jag gett men då i kondition! Men hade inte betalt mer än 15' för det skicket... Finns andra bättre hästar för 32,000kr!
 
Tack så jättemycket för alla bra svar!

Visst vill jag bara ha en hobbyhäst, men jag är ju ändå kräsen, ska ha ett bra steg och härlig galopp och va kul och rida varje dag, vilket jag inte hade tyckt om tex en ridtravare eller de flesta fullblod. Tinker, haflinger och andra tyngre hästar hade nog varit för tunga att rida..
Vill ha en lätt häst inte tung, liksom lite sportmodell inte bruksmodell. Och vill väl helst hitta en under 25000.

Ringde igår och så att jag efter att ha pratat med andra inkl min tränare tyckte att han inte var värd mer än 20000 om han gick igenom vet ua..

Hon sa att de va villiga att gå ner till 25000, men jag sa ändå nej.. först kändes det skönt men nu blir jag velig igen... Huu va jobbigt det är att köpa häst.... Detta att veta vad man klarar av att fixa hos en häst eller inte..

Men tack igen för alla svar! Vilken respons!
 
Tack så jättemycket för alla bra svar!

Visst vill jag bara ha en hobbyhäst, men jag är ju ändå kräsen, ska ha ett bra steg och härlig galopp och va kul och rida varje dag, vilket jag inte hade tyckt om tex en ridtravare eller de flesta fullblod. Tinker, haflinger och andra tyngre hästar hade nog varit för tunga att rida..
Vill ha en lätt häst inte tung, liksom lite sportmodell inte bruksmodell. Och vill väl helst hitta en under 25000.

Ringde igår och så att jag efter att ha pratat med andra inkl min tränare tyckte att han inte var värd mer än 20000 om han gick igenom vet ua..

Hon sa att de va villiga att gå ner till 25000, men jag sa ändå nej.. först kändes det skönt men nu blir jag velig igen... Huu va jobbigt det är att köpa häst.... Detta att veta vad man klarar av att fixa hos en häst eller inte..

Men tack igen för alla svar! Vilken respons!

Finns en häst på en av sveriges stora annonssidor tinker/fullblod för 15,000kr 14 år gammal som ser ut att ha trevlig modell:) kan ju dock va i fel ände av landet, har bara sett annonsen!
 
Finns en häst på en av sveriges stora annonssidor tinker/fullblod för 15,000kr 14 år gammal som ser ut att ha trevlig modell:) kan ju dock va i fel ände av landet, har bara sett annonsen!
Tack vill dock ha en som är högst 11år helst 7-8år...
 
Bra att du stod på dig, vela inte nu!
Angående den där hästen så skulle jag se över försäkringen också, om du tänker köpa.
Med tanke på att den ej är igång kan det betyda alla möjliga risker för att befintliga skador visar sig när den kommer igång, och då kanske försäkringen inte tar dem. OM hästen varit obrutet fullt försäkrad sedan föl så omfattas tex lösa benbitar osv, det är typiskt en sån sak som kan finnas och som kan påverka negativt först när man börjar rida. Kan vara enkelt opererat, men det vill du nog att försäkringen tar isf. Tänk även på att försäkringen gäller som den var när skadan uppstod, även om du tex höjer värdet så kommer den bara gälla för det gamla, lägre, värdet om det visar sig att skadan är gammal.
Om jag skulle köpa den där skulle jag nog velat göra en mycket grundlig undersökning på klinik, och även tagit en del plåtar..
 
Hej!

Jag tycker inte ens hästen låter som den häst du letar efter.

Du tyckte det var svårt att rida honom eftersom han var så känslig för skänklarna. Han kanske är utbildad eller kanske inte. Inte verkade han veta vad sidförande skänkel var i alla fall. Inte var han igångsatt heller, så han kan mycket väl ändra lynne rätt ordentligt, det "lite känsliga" som är nu kan ju mycket väl bli överdrivet känslig när han är igång. Dessutom var han fet, så du får börja med att banta honom- det är inte det roligaste man kan göra och när han magrat av finns också risken att han blir piggare.

Jag hade inte ens funderat över ett pris på den, att han aldrig blivit kollad av vet känns ju mest läskigt tycker jag. Han kan ju mycket väl varit skadad utan att de märkt nåt? Och inte ens vaccinerad.

Max 15.000 hade jag gett, men jag hade först tagit mig en ordentlig funderare på om detta verkligen är rätt häst för mig för det finns massor med vettiga hästar därute.

/Lavinia
Du har nog rätt! Lite kärlek fanns det ju, men vi passade nog inte ihop 100% just det med skänklarna.. eller så är det bara som han har glömt lite när han har stått, så det funkar efter några gånger!? Men det vet man ju liksom inte innan...
Ska å kolla på en annan söt liten häst ikväll! Hoppas hoppas :-)
 
OM hästen varit obrutet fullt försäkrad sedan föl så omfattas tex lösa benbitar.

Nepp, det är inte säkert att lösa benbitar omfattas trots att hästen varit försäkrad sedan föl.


Tänk även på att försäkringen gäller som den var när skadan uppstod, även om du tex höjer värdet så kommer den bara gälla för det gamla, lägre, värdet om det visar sig att skadan är gammal.

Jag vet att det oftast är så, men det finns fall där man fått ut på försäkringen ändå. Men det är ju alltid bäst att tänka "negativt" när det gäller försäkringar.
 
Mitt sto kostade 20000:-. Ett D-ponnysto, fullt frisk och i kondition. Möjligen något i överhull, men snäll och trevlig. 12 år gammal. Grundutbildad skulle jag väl säga att hon är. En del felaktigheter inlärda, men i stort sett en trevlig häst att rida.

Så ja, jag håller nog med om max 15000:-, förutsatt att besiktningen skulle gå igenom. Men ja, det är kanske inte aktuellt nu. Sen är det grymt stressigt att köpa häst, men man lär sig för varje häst man tittar på. Och det finns en uppsjö där ute, så man har ju att välja på. Framförallt om man letar efter det du letar efter, vilket var ungefär samma som jag ;)
 
De tyckte det va positivt att han stått så länge för då är han ”inte sliten på” men hur mycket slits det på hästen om han går i hagen överviktig?
Det är snarare lite negativt sålänge hästen är/var frisk innan vilan. En häst mår inte bra fysiskt av för mycket vila, dom är gjorde för att röra på sig. Sen bör ju ridning bygga upp hästen och inte bryta ner den. Så det är alltid ett litet varningstecken när en häst stått på det sättet.

Pris är jättesvårt att sätta tycker jag utan att ha sett hästen. 20 000kr tycker jag annars kan låta rimligt utifrån din beskrivning.
 
Min gamla uppfödning köpte jag tillbaka för 5000 kr. Då var han 13 år, ur kondition och läskigt fet. Men aldrig varit sjuk eller skadad. Förvisso är han av en oattraktiv ras, men en riktig läromästare på lättare nivå (när han väl kom i form). Hade de inte velat bli av med honom snabbt (ridskola i konkurs) hade de säkert sålt honom för 10-15 000 kr, men när det skall gå fort måste man sänka priset.

Din häst hade jag, om jag blivit blixförälskad, varit beredd att ge 20 000 kr för, under förutsättning att de stod för grundvaccineringen och att han var ua på besiktningen.
 
Det är alltid ett varningstecken när hästen säljs mitt i vila. 1) varför har de ställt av den? Visst kan det vara troligt att hästen "inte hinns med" och därför bara stått, men lika gärna kan den ha varit halvknackig och därför fått vila sig i form 2) större risk att sätta igång, svårare att få en rättvisande hälsostatus.
 
Jag håller med ett par stycken här, aldrig över 15 hade jag betalt för den hästen och då ska den klara vetbes också.

För mig är riskerna ganska stora med en häst som stått så pass länge. Och sedan kan man ju undra varför..samt att de försöker stressa fram ett köp utan att vara speciellt prutbara när de samtidigt tycks ha så bråttom..hur ska de ha det egentligen? En häst man måste bli av med då får man nog räkna med att ge avkall på priset också. Jag hade dragit öronen åt mig en del och lagt ett lågt bud men vill de inte ta det är det deras bekymmer och jag hade letat vidare för mina varningsklockor hade gått på högvarv..
 
Skojar du? Ska man inte ha en häst med kapacitet att gå lite större klasser så fullständigt dräller det ju av trevliga hästar.

Var dräller alla dessa hästar.
Vet en som letat snäll (inte bock, sticka, stegra eller kasta sig) och förlåtande häst i ridning, det hon vill göra är rida på lb nivå i dressyr för tränare och hoppa max 70 cm men framför allt rida ut.
Hanteringen från marken var det inga krav på.
Hästen skulle vara äldre än 10 år.

Hon fick leta i nästan ett år för att hitta en och ge över 40 000 för en häst på 17 år.

Så dräller nä inte i halland i alla fall
 
Tack så jättemycket för alla bra svar!

Visst vill jag bara ha en hobbyhäst, men jag är ju ändå kräsen, ska ha ett bra steg och härlig galopp och va kul och rida varje dag, vilket jag inte hade tyckt om tex en ridtravare eller de flesta fullblod. Tinker, haflinger och andra tyngre hästar hade nog varit för tunga att rida..
Vill ha en lätt häst inte tung, liksom lite sportmodell inte bruksmodell. Och vill väl helst hitta en under 25000.

Ringde igår och så att jag efter att ha pratat med andra inkl min tränare tyckte att han inte var värd mer än 20000 om han gick igenom vet ua..

Hon sa att de va villiga att gå ner till 25000, men jag sa ändå nej.. först kändes det skönt men nu blir jag velig igen... Huu va jobbigt det är att köpa häst.... Detta att veta vad man klarar av att fixa hos en häst eller inte..

Men tack igen för alla svar! Vilken respons!


Jag tog igår samma svåra beslut, och tackade nej till att köpa hästen jag tittat på och haft på prov då jag efter MYCKET velande landade i att priset helt enkelt var orimligt. Jag gav ett schysst bud (enligt mig) men de tyckte jag vad dum i huvudet och kom och hämtade henne dagen efter.

Jag hoppas att det finns andra hästar där ute till oss!
 
Du har nog rätt! Lite kärlek fanns det ju, men vi passade nog inte ihop 100% just det med skänklarna.. eller så är det bara som han har glömt lite när han har stått, så det funkar efter några gånger!? Men det vet man ju liksom inte innan...
Ska å kolla på en annan söt liten häst ikväll! Hoppas hoppas :-)

Ingen av mina utbildade hitills har "glömt" sin utbildning ens om de stått ett år. Däremot, de mer reaktiva, nerviga brukar trubbas av lite. Unghästar under inridning kan "glömma" i så mån att de t ex reagerar lite överdrivet, men det är då 1 - 2 ggr sen "minns" de igen. Men obs att vi då talar mycket gröna hästar som verkligen är under inridning. Så av det du beskrivit tror jag endera det är en extremt reaktiv häst när den är igång - eller att den helt enkelt inte är ordentligt grundutbildad och inte förstod.

Håller tummarna för andra hästen =)
 
Blir lite beklämmande när jag läser dessa trådar ang priser på hästar.

Visst vill man ge så lite som möjligt för sin häst men att säga att fullt friska hästar skulle kosta runt 15'kr känns främmande för mig

Jag tycker att en normal frisk häst i sina bästa år borde kosta minst 25'kr

Och att bes en häst för runt 15'kr och ua är också underligt. Jag skulle aldrig någonsin gå med på en bes på en häst för 15'kr eller därunder och skulle inte heller själv begära en. Du kan försäkra en häst upp till det priset utan bes dessutom.

Sedan undrar jag hur folk tänker eg om man vill att marknaden skall hämta sig och löna sig för de som föder upp och säljer hästar eller om man vill att billiga hästar skall drälla in i landet från div oseriösa okunniga förmedlare.
 
Hur mycket ska jag ge för honom utan att bli lurad? (Måste bestämma mig ikväll !!!!)

Jag har varit och provridit en häst som är blandning halvblod/irländsk ponny och är ca 155 cm hög (vill ha en liten häst :D) och 11 år

Han är inte igångsatt och bara riden nån gång i månaden i skogen det senaste två åren.

Innan dess har han blivit riden lite för tränare och hoppats lite också, enligt dom upp till 1 meter (inte tävlad någonting). Är en äldre man som ridit honom mest.

Väldigt överviktig kan inte känna revbenen hur mycket jag än försöker men däremot fettvalkar:(

Tycker ju om honom i lynnet och så, han verkar vara en go häst, som är ärlig, testade hoppa ett litet kryss, och efter några gånger gick det väldigt bra, när vi förstått varandra, han har det temperament jag vill ha och vi känns som om vi passar varandra rätt bra, men svårt att veta hur han är när han är igång!:nailbiting:

Han var väldigt kännslig för skänklarna, vilket säljarna tyckte var positivt, men jag tyckte var svårt då min sidförande skänkel var hans framåt, så jag kunde inte ”trycka ut honom” (använde väldigt lite ben) när han föll innåt när vi red på en volt, för då kutade han bara på snabbare istället. Gick att få honom gå skänkelvikning genom att lyfta upp benet bakåt ganska mycket, vilket inte kändes helt optimalt…Är det svårt att lära om sådant?

Jag letar efter en kompis som jag kan rida lite dressyr och hoppträningar ibland och nån pay and jump och mycket ute i skogen.

De tyckte det va positivt att han stått så länge för då är han ”inte sliten på” men hur mycket slits det på hästen om han går i hagen överviktig?

Aldrig varit sjuk eller kollad av veterinär eller vaccinerad sen de köpte honom som 4-5åring


Så vad tycker ni är ett vettigt pris? Vill kolla innan jag skriver va de vill ha för honom.. J

Jag är bara nyfiken på stammen på hästen och om den är född i SverigeSverige
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 287
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 638
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 373
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 575
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp