Bukefalos 28 år!

Hjälp med att lista ut passande hundras

Faller nog på: "så den ska helst inte instinktivt vilja sticka på hare eller annat smått."
Jag missade just den biten, men eftersom det bara verkar ha med cyklandet att göra tycker jag inte att det borde vara omöjligt. Jag har sällan sett vinthundar tokdyka efter vilt när de är kopplade. :) Annars känns det som en ganska bra fit!
 
Faller nog på: "så den ska helst inte instinktivt vilja sticka på hare eller annat smått."
Pudeln vi hade när jag var barn var definitivt inte "viltsäker", han jagade gärna både hare och rådjur. Men han funkade fint att cykla med i koppel - pappa gjorde det ganska frekvent.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Faller nog på: "så den ska helst inte instinktivt vilja sticka på hare eller annat smått."
Inte ens min Bichon är 100% viltsäker. Hon är ju inte helt fullvuxen och jag kan bryta henne. Men hon tycker det är askul att springa efter harar och katter. Sedan skulle hon ju inte göra något mot dem om hon kom ikapp och hon är för långsam för att komma ikapp 🙄
 
Faller nog på: "så den ska helst inte instinktivt vilja sticka på hare eller annat smått."
Cyklar regelbundet med min whippet men då i full galopp och inget mystrav. Min är dock inte superförtjust i barn, vet inte hur andras whippets är gällande familjens egna barn och andras barn.
 
De whippar jag känner är jättefina familjehundar och mysproppar. :)
Kontorshunden är en whippet och hon är riktigt trevlig! Så mjuk päls också :love: En riktig myspropp som du säger (älskar att kramas och klias!) och mera lydig än vad jag hade trott tidigare, alltså hon lyssnar ju ibland bättre än hunden hemma :o:angel: Och då är hon ändå ännu ung, numera stannar hon ofta innanför öppen dörr till kontoret trots ingen tillsägelse :up:
Otrolig tålig på jobbet, jag vet inte ens hur ofta hon går ut men om det inte händer något så ligger hon bara och sover. Med myspauser. Väldigt passande som kontorshund skulle jag säga.
Dock är hon matpigg och tiggar gärna med gnäll om husse har maten vid datorn :angel: Skäller inte men gnäller istället. Där är det upp till var och en vad som är bättre :p
 
Kontorshunden är en whippet och hon är riktigt trevlig! Så mjuk päls också :love: En riktig myspropp som du säger (älskar att kramas och klias!) och mera lydig än vad jag hade trott tidigare, alltså hon lyssnar ju ibland bättre än hunden hemma :o:angel: Och då är hon ändå ännu ung, numera stannar hon ofta innanför öppen dörr till kontoret trots ingen tillsägelse :up:
Otrolig tålig på jobbet, jag vet inte ens hur ofta hon går ut men om det inte händer något så ligger hon bara och sover. Med myspauser. Väldigt passande som kontorshund skulle jag säga.
Dock är hon matpigg och tiggar gärna med gnäll om husse har maten vid datorn :angel: Skäller inte men gnäller istället. Där är det upp till var och en vad som är bättre :p
Ja whippets passar på alla önskemål ts sa, förutom mina erfarenheter kring barn men jag har sett i whippetgruppen hur mycket de myser med barn hos andra!

Ts. Det är en lätt ras, uppfostrar nästan sig själva. Hanarna är större men tikar runt 10kg (8-12) och hanar 12-18(20), så ha koll på föräldrar för att uppskatta storlek. De är starka och tåligare än de ser ut. Gnällisar men skäller sällan, fäller ytterst lite, mjuka och lena trots sin spinkighet. Hänger med på allt och så länge det finns nått mjukt att ligga på så är de nöjda på kontoret, restaurangen, trädgården. Vid första anblick ser de kanske lite konstiga ut, min man sa ”så ser inte en hund ut” när jag visade första gången men det var en hund som passade oss perfekt. De är glada att hänga med på kurs och kan tränas men blir kanske inte bäst 😅
 
Jag missade just den biten, men eftersom det bara verkar ha med cyklandet att göra tycker jag inte att det borde vara omöjligt. Jag har sällan sett vinthundar tokdyka efter vilt när de är kopplade. :) Annars känns det som en ganska bra fit!
Själv har jag just nu brännskador från koppel på ena handen eftersom Lily (saluki) såg ekorre igår och jag blev mer upptagen med att fotografera henne än att hålla ordentligt i kopplet :angel: Har också minnen från när en saluki på kenneln jag var vid förut drog ett barn en bit längs en väg. De hade varit ute på koppelpromenad, en katt hade dykt upp, hunden ville jaga och barnet hade lyssnat noga på de vuxna som innan promenaden sagt att man absolut inte fick släppa kopplet.

Nu är ju förvisso saluki och whippet olika, men jag vågar då inte släppa ut barn på promenad med vinthundar, just för att det kan dyka upp vilt. Tonåringar och större barn som är tex vana vid stökiga hästar, ok. Men inte annars. På cykelturer är det trevligt att själv hålla i kopplet och att ha bra bromsar :p
 
Väldigt insiktsfullt med alla svar, förslag och tankar. Tack för er input! 🙏 Definitivt ett par raser som vi inte funderat på tidigare heller, och vi håller med er alla om att vi mycket hellre hittar en renrasig hund med alla de fördelar som följer med + att man själv bidrar till en hållbar avel.

Vi har funderat oavbrutet sen vi bad om era tips och erfarenheter, och nu känns det ganska självklart att det är just pudlar vi ska träffa först och få en känsla för öga mot öga.

Mellanpudeln låter också som den mest självklara storleken med tanke på barnen. Hade jag och frun bara valt till oss själva hade vi säkert börjat med att träffa den stora. Kanske att man kan komma undan med en individ åt det mindre storleksspannet av modell stor (en tik)? 😳 Men då är kanske resonemanget att sikta in sig på en hane av storlek mellan desto bättre?

Jag har inte erfarenhet nog att luta mig mot gällande val av tik/hane generellt, och där är ju mer än bara löp och markering av revir att ta hänsyn till, men mina spontana tankar är att vi nog lutar mer mot en hane.

Om det är någon som vill rekommendera en uppfödare, antingen här i tråden eller via pm, vore det kanon! Vi bor i norra Skåne men tar oss gärna en bit åt olika väderstreck för att ordna så bra förutsättningar som möjligt.

Väldigt spännande det här! 🙂
 
Mellanpudeln låter också som den mest självklara storleken med tanke på barnen. Hade jag och frun bara valt till oss själva hade vi säkert börjat med att träffa den stora. Kanske att man kan komma undan med en individ åt det mindre storleksspannet av modell stor (en tik)? 😳 Men då är kanske resonemanget att sikta in sig på en hane av storlek mellan desto bättre?
Värt att notera i sammanhanget kan vara att storpudel och mellan/dvärgpudel är två "olika raser", dvs storpudeln är en ras som inte korsas med de mindre varianterna, medan mellan/dvärg är en och samma ras som bara delas in i olika storlekar. Jag uppfattar dem som lite olika mentalt, där jag ser storpudeln som mer "lugn och värdig" och mindre skällig, och dvärg/mellan som mer "glad och studsig" men oftare skällig. Vet inte om det ÄR så generellt, men det är min observation. Tror att mellanpudeln passar er och barnen bäst storleksmässigt och att den kanske också är "roligare" för dem vad gäller att leka och träna? :)
 
Väldigt insiktsfullt med alla svar, förslag och tankar. Tack för er input! 🙏 Definitivt ett par raser som vi inte funderat på tidigare heller, och vi håller med er alla om att vi mycket hellre hittar en renrasig hund med alla de fördelar som följer med + att man själv bidrar till en hållbar avel.

Vi har funderat oavbrutet sen vi bad om era tips och erfarenheter, och nu känns det ganska självklart att det är just pudlar vi ska träffa först och få en känsla för öga mot öga.

Mellanpudeln låter också som den mest självklara storleken med tanke på barnen. Hade jag och frun bara valt till oss själva hade vi säkert börjat med att träffa den stora. Kanske att man kan komma undan med en individ åt det mindre storleksspannet av modell stor (en tik)? 😳 Men då är kanske resonemanget att sikta in sig på en hane av storlek mellan desto bättre?

Jag har inte erfarenhet nog att luta mig mot gällande val av tik/hane generellt, och där är ju mer än bara löp och markering av revir att ta hänsyn till, men mina spontana tankar är att vi nog lutar mer mot en hane.

Om det är någon som vill rekommendera en uppfödare, antingen här i tråden eller via pm, vore det kanon! Vi bor i norra Skåne men tar oss gärna en bit åt olika väderstreck för att ordna så bra förutsättningar som möjligt.

Väldigt spännande det här! 🙂
Nu finns det ju betydligt fler pudel- än Bichon Frisé-uppfödare Men vi hamnade i sitsen antingen tik eller ingen alls. Så stirra er inte blinda på könet. En annan detalj där, sikta in er på sällskapssavlade med linjer som gjort bph.

Jag vet också att de är mindre än ni önskar, men Bichonraserna (de som heter Bichon plus malteser, löwchen och Cotton du tulear) är eventuellt riktigt passande hundar för er om ni kan acceptera en mindre hund.
 
Värt att notera i sammanhanget kan vara att storpudel och mellan/dvärgpudel är två "olika raser", dvs storpudeln är en ras som inte korsas med de mindre varianterna, medan mellan/dvärg är en och samma ras som bara delas in i olika storlekar. Jag uppfattar dem som lite olika mentalt, där jag ser storpudeln som mer "lugn och värdig" och mindre skällig, och dvärg/mellan som mer "glad och studsig" men oftare skällig. Vet inte om det ÄR så generellt, men det är min observation. Tror att mellanpudeln passar er och barnen bäst storleksmässigt och att den kanske också är "roligare" för dem vad gäller att leka och träna? :)

Jag har träffat två pudlar. En stor och en mindre. De två individerna var/är precis så som du beskriver. Den stora var lugnare och värdigare men älskade människor och var expert på att mingla när de hade besök/fest! Den lilla är mer studsig, mer energi, mer skällig, mer fart. Men båda var/är mycket trevliga hundar!

Nä, nu kom jag på! Jag har träffat en till stor. Den var väldigt studsig!! Mycket energi!! Men den känner jag inte alls lika bra som de andra två, bara träffat den några enstaka gånger.
 
Själv har jag just nu brännskador från koppel på ena handen eftersom Lily (saluki) såg ekorre igår och jag blev mer upptagen med att fotografera henne än att hålla ordentligt i kopplet :angel: Har också minnen från när en saluki på kenneln jag var vid förut drog ett barn en bit längs en väg. De hade varit ute på koppelpromenad, en katt hade dykt upp, hunden ville jaga och barnet hade lyssnat noga på de vuxna som innan promenaden sagt att man absolut inte fick släppa kopplet.

Nu är ju förvisso saluki och whippet olika, men jag vågar då inte släppa ut barn på promenad med vinthundar, just för att det kan dyka upp vilt. Tonåringar och större barn som är tex vana vid stökiga hästar, ok. Men inte annars. På cykelturer är det trevligt att själv hålla i kopplet och att ha bra bromsar :p
Jag har i och för sig fått brännskador efter en promenad med min lilla terrier också, så det finns nog inga garantier. :D Jag upplever alltid whipparna och även greyhoundarna här som otroligt artiga i sina koppel och många whippar går även lösa, men jag ser dem förstås inte hela tiden utan mest i parken och där finns det inga kaniner. :)

Det närmaste en saluki vi har i byn är i och för sig ganska stollig, men den är korsad med en BC. :D
 
Sorry att jag spammar lösryckt, men jag tänker på det här att låta barnen gå ut med hunden. När jag var i lågstadieåldern så brukade vi passa en Jack Russell och en hund av någon sorts lite lätt odefinierad ras/ blandning på knappt 10 kg. Jack Russelln gick jag på promenad med ensam, lekte med, försökte träna tricks med etc. Den andra hunden kunde jag inte gå på promenad med själv trots ett mycket mildare temperament då den helt enkelt kunde släpa med mig om den hade lust och jag inte var beredd. Och då var jag ändå van vid att försök hindra min shettis från att släpa iväg med mig. Så med en medelstor hund och även då en stor mellanpudel så kommer det ta lång tid innan era barn kommer kunna hantera de självständigt.
 
En annan sak man ska tänka på angående att låta barn promenera är att något kan hända oavsett hur bra barnet kan kontrollera den egna hunden. En lös hund som rusar fram och skrämmer eller i värsta fall anfaller ens hund är jobbigt nog att hantera som vuxen.
 
Jag tycker som många andra att pudel är en trevlig ras. Men min uppfattning är att de kräver sin ägare för att bli riktigt trevliga. Annars kan de lätt bli skälliga och nervösa. De behöver motion och mental stimulans för att bli harmoniska. Jag tror inte alls att de är de där renodlade sällskapshundarna som många verkar tro. Häromkring finns flera tanter med småpudlar. Alla de pudlarna skäller och beter sig illa i kopplet vid hundmöten. Förmodligen för att tanterna inte har nån som helst koll på hundträning och att deras hund behöver mer motion än att bara gå korta promenader några gånger om dagen.

Men jag tycker att deras kroppsbyggnad är väldigt trevlig och jag har träffat flera väldigt trevliga pudlar! Långbenta och atletiska kan de definitivt springa vid cykel! Med sin nätta kroppsbyggnad så borde de hålla långt upp i åldern också. En mindre pudel kan man även ha i en korg på cykeln också om den inte orkar springa hela vägen (valp eller sen när den är gammal), vilket kan vara en fördel för er som cykelpendlar till jobbet. Men det gäller ju många små raser.

Skaffa inget extremt åt nåt håll. Varken mentalt eller fysiskt.

Och håll er till renraserna då de individer som används inom blandrasaveln inte är de bästa exemplaren av rasen. De bästa individerna (mentalt, hälsa osv) används inom renrasaveln.

Jag tycker ändå att de beskrivs som just aktiva sällskapshundar och inga soffliggare? Vilket ts inte heller verkar vilja ha ändå.

Just det där med skällande vid mötande i koppel tycker jag säger rätt lite om en ras/hund. Iaf om de beter sig så hos någon som inte tränar den/är så kunnig och hunden är understimulerad. Beter sig majoriteten så hos någon som har koll och där den får utlopp mentalt och fysiskt däremot så är det en annan sak.

Men ja, jag håller med annars. Pudlar generellt passar inte hos någon som vill masa sig långsamt runt kvarteret 3-4 ggr om dagen 😅
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 400
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 315
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 674
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp