Bukefalos 28 år!

Hjälp med tips på hundras!

Hunden kommer få 2-3 h motion per dag och jag kommer träna agility och spår regelbundet isf
Har aldrig sagt enbart sällskap 😉
2-3 h motion i form av långa promenader och jogging per dag är vad mina släktingar med en sällskapsamojed ger den för att den inte ska bli knäpp. I övrigt så låter det som att du ligger på samma ambitionsnivå hundsport mässigt som jag (men lite andra sporter, jag är inne på rallydnad och Nosework). Vi valde en Bichon Frisé. Och då kommer vi en vanlig dag ändå kunna promenera i 2 h och träna lite rallylydnad eller trick

För mig så låter en retriver eller engelsk springer spaniel som perfekt för er. Ens första hund ska vara enkel och okomplicerad. Och man ändå misslyckas så ska problemen inte riskera att skapa farliga hundar.
 
Hunden kommer få 2-3 h motion per dag och jag kommer träna agility och spår regelbundet isf
Har aldrig sagt enbart sällskap 😉

Är det så mycket ni är ute och motionerar idag?
Det låter lite tight att hinna med jobb, tre barn med aktiviteter, träna hund och få in 2 - 3 övrig motion.
Men är det så livet ser ut för er idag är det ju inga problem.
Det är annars ganska vanligt att man tänker innan att när jag köper hund ska vi göra det här och det här och sen inser man att tiden och orken till allt det där inte finns.
 
Det är annars ganska vanligt att man tänker innan att när jag köper hund ska vi göra det här och det här och sen inser man att tiden och orken till allt det där inte finns.

En mycket viktig poäng vid val av hundras. Utgå från hur livet ser ut just nu, inte hur det "skulle kunna se ut". Den senare är lätt att överskatta, och så står man där med en hund som inte får vad den behöver. Viktigt också att ta in i beräkning om man har barn, speciellt små sådana, är ju hur mycket tid som kommer finnas till hunden ju äldre barnen blir. Ungen kommer inte att ligga i barnvagn för evigt och man kommer inte att vara föräldraledig för evigt heller.
 
Hunden kommer få 2-3 h motion per dag och jag kommer träna agility och spår regelbundet isf
Har aldrig sagt enbart sällskap 😉
2 timmar motion som en sammahängande långpromenad med rejäl aktivering eller mer "20 min på morgonen, 30 min på lunchen, kanske en timme på kvällen och då slänger vi in att den ska leta efter en godis som jag gömmer"?
 
Är det så mycket ni är ute och motionerar idag?
Det låter lite tight att hinna med jobb, tre barn med aktiviteter, träna hund och få in 2 - 3 övrig motion.
Men är det så livet ser ut för er idag är det ju inga problem.
Det är annars ganska vanligt att man tänker innan att när jag köper hund ska vi göra det här och det här och sen inser man att tiden och orken till allt det där inte finns.
Tack för din oro över min tid men det är inte det jag är här för att diskutera 😉
 
Total motion för vår hund är runt 2 timmar per dag, några korta rundor och en långpromenad, mer på helgen om det är fint väder. Mycket lösspring, lös i skog osv. Ser inte det som mycket aktivering.
Till våren kommer vi börja med agility och nosework samt köra lite kickbike så han får springa ordentligt.
Vi har en Griffon, dvs en ren sällskapshund 😁
 
Nu tycker jag att jag fått trevliga och bra tips och råd av flera kunniga personer, stort tack för det! Är inte så intresserad av att gå in mer i detalj kring exakt hur jag kommer träna, hur jag hinner med mitt jobb och barn etc 😀 Kommer prata vidare med välrenommerade uppfödare och ser fram emot valp.
 
Tack för din oro över min tid men det är inte det jag är här för att diskutera 😉
Det är dock extremt relevant vid val av hund. Ifall ditt svar varit "jag är hemmafru/jobbarhalvtid så jag känner att jag har alldeles för mycket tid" och varje kväll när yngsta blivit nattad så går jag ut och promenerar i 2 h, och min man brukar jogga 2 mil innan jobbet och tänker ta med hunden på det. Då är 2-3 h fysisk motion/dag för hunden realistisk. Då kan du få tips om mer krävande raser än om vi försöker ge tips om lämpliga raser för en genomsnittlig barnfamilj i Stockholm.
 
Alltså va?
Det är väl ändå en rätt relevant fråga i
Det är dock extremt relevant vid val av hund. Ifall ditt svar varit "jag är hemmafru/jobbarhalvtid så jag känner att jag har alldeles för mycket tid" och varje kväll när yngsta blivit nattad så går jag ut och promenerar i 2 h, och min man brukar jogga 2 mil innan jobbet och tänker ta med hunden på det. Då är 2-3 h fysisk motion/dag för hunden realistisk. Då kan du få tips om mer krävande raser än om vi försöker ge tips om lämpliga raser för en genomsnittlig barnfamilj i Stockholm.
Jag har nämnt hur mycket tid som kommer läggas på hundens träning. Ang om jag är hemmafru eller ekonomiskt oberoende så är det inget jag vill diskutera här. Brukar inte skriva i forum men intressant att se skillnaden på dom som ger kloka och genomtänka svar med goda råd, och dom som närs av att ifrågasätta och vilja hitta fel + snarare vill chatta. Jag kommer inte lägga tid mer på såna kommentarer men är glad för alla goda och ärliga råd jag fått! Det har varit till stor hjälp.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 371
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 281
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 853
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp