Hjälp med vagn, sele, mm!

Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Åh vilket fynd du måste gjort! Gratulerar! :D

Jag får inte riktigt ihop det hur du menar med att "de sitter alltför högt upp", vad sitter för högt upp? Är det draglinorna som kommer för högt upp så att du får en knasig draglinje?
På min vagn så sitter svängeln fram på korgen till vagnen. Jag har gjort ett fäste till svängeln som gör att den kommer ut en liten bit från vagnen, ca 7-8cm (har inte måttet i huvudet). Se bild:
snsn.jpg

Då slår inte svängeln i vagnen när den är i rörelse. För att ytterligare undvika "bank-bank-bank" så kan man ju ha en svängd svängel, men det brukar räcka med att få ut svängeln en bit från vagnen :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Bläddrar neråt i "körning" tills att du kommer fram till Rockard. Ta flik 3.
(jag fixade inte en direkt länk :( )
Där ser man att svängeln är fixade så den är ovanpå skacklarna och sitkorgen (istället för det som är mer vanligt - samma höjd eller under) ...
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jamen, NU fattar jag! Vilken märklig konstruktion, hur tänkte de när de satte svängeln där? :confused:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jamen, NU fattar jag! Vilken märklig konstruktion, hur tänkte de när de satte svängeln där? :confused:

Ja, jag fattade inte heller vad de tänkt på.......

Draglinjen blir jä rak, nästan tom vinklad uppåt när den sitter där.
Iallafall för min lilla, ca 90 cm, shettis :)

Jag tror de tänkte att det inte ska slå i korgen och att man inte ska stjäla utrymme från skaklens längd/utrymmet för hästen framåt.....jag vet inte faktiskt !
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

:idea: Om man kör med loksele (eller bröstsele med fast brösta) hänger skacklarna under dragringarna (i selpinne eller skackelrem). Med svängeln där kan man ha en rak draglinje från bogarna till svängeln med draglinorna parallella med skacklarna fast ovanpå... Bara en tanke...
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Log en aning när jag såg eran diskussion:D
"Globusrockarden" är för en del ganska välkänd med sin veka, nästintill okördugliga konstruktion samt svängeln så högt upp.

Jag tycker att har man en bröstsele kan det väl funka. Bättre de, än om svängeln sitter för lågt. Har man en loksele ska alltid svängeln sitta lågt:)

Fast jag har sett bilder där svängeln är för hög, alltså sitter högre än vad bröstan gör:crazy:

Och den här bilden e väl rolig:angel:
31445696.jpg
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Ja, jag har hört en del kritik gällande Globus vagn men jag har aldrig "känt" på en själv så jag har ingen egen erfarenhet av den.

Men det måste ju ändå finnas en poäng med att de satt svängeln just där? Det kan väl ändå inte vara så att de kom på i efterhand när vagnen var klar att "ja, just ja..svängeln! Var ska vi sätta den då? Äsch, den får hamna här!"? :crazy:

Och bilden, den är bara för tokrolig :D
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

jag känner till två som har haft globusvagn där skakeln har gått av...
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

det är ju inte precis tjockt gods i de där rören så visst kan det hända. som tur var hände det inte i full fart så det gick bra i båda fallen. men ingen vagn jag skulle rekommendera :(
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

TS: när var det du skulle få din svängel?

De skulle göra den vecka 32, men om de ska skicka den kan den ju komma vecka 34. Tror att de har ganska mycket att stå i nu efter semestern! Dock hade jag tänkt åka dit och hämta min svängel, orkar inte vänta, hehe! :angel:
Jag har beställt en olackad, om du ska ha en lackad tror jag hon sa att det tar minst en vecka till!! :cry:
Sen kan det ju hända att de har en sån svängel som du har beställt i lager, och då går det såklart fortare! Men tidigast vecka 32, så vi får hålla ut lite till. :bump:

Ledsen att jag är seg på att svara, har fullt upp med hästarna och måla stalldörrar!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

svara när du hinner, det gör ja... :D

beställt från driveout?
min skulle åxå ta några veckor att få till....

och den där bilden!
den är ju bara så bäst?
kan man mena allvar med att man vill sälja produkten i fråga när man använder sig av en sån bild? :angel::confused:

här målas det för fullt. på söndag får ni se en nymålad kuskbock. :love:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Japp, beställde den från Drive Out! :) Jag tycker det är väldigt bra, trevliga, kunniga och snabb, och så hade de precis vad jag letade efter :d

Spännande och se! Du får visa lite foton :laugh: Jag är med lite sugen på att rusta upp min gamla vagn, som jag faktiskt har fått (gratis!) av en vän. Så jag kan inte klaga på den.
Men tror allt jag ska fixa till den och måla den. Dessutom kommer ju svängeln snart på och jag måste nog bredda den lite. Min shettis är för fet, haha :D
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jag såg det! Tänkte lägga upp en bild på min vagn med! :) Riktigt rolig tråd, klart du ska länka till den! :D
Den här tråden lär jag skriva mer på när jag väl fått min svängel! Gäller ju att få det rätt!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Just det, igår kom jag att tänka på en sak.
Jag tycker skaklarna är för trånga, de går emot på sidorna av min häst. Finns det något mått på hur mycket mellanrum det ska vara mellan skaklarna och hästens sidor? :confused:
Jag funderar med på att korta av skaklarna, då jag tycker de kommer lite väl långt fram.

Så vad tror ni, körkunnigt folk? :laugh: Är det någon ide att jag kortar av skaklarna och breddar mellan skaklarna?

(Här kan ni se en bild på att det är väldigt trångt emellan skaklarna; http://www.pixbox.se/pic_show_id31354737.html Dock inte jättebra bild!)

Tack på förhande!!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Branog sådär ser det ut hos mig med, det blir lätt så med en ponny av det mer rundlagda måttet :p

Jag tänker inte böka med att bredda mellan skaklarna på min vagn, jag lägger hellre den energin på att minska bredden på min ponny så att hon passar bättre mellan skaklarna :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jag tänker inte böka med att bredda mellan skaklarna på min vagn, jag lägger hellre den energin på att minska bredden på min ponny så att hon passar bättre mellan skaklarna :)

Dock så är vagnen gjord för en mindre shettis, tror hon var cirka 85-90 centimeter och min shettis är 1,06 och ganska kraftig! Så det är antagligen så att skaklarna alltid kommer vara för trånga. :(
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 409
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 409
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har ingen att bolla med och tänkte därför höra med er. Jag har nyss beställt sele till Malte, men vet inte riktigt hur de ska sitta...
Svar
4
· Visningar
864
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 866
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp