Bukefalos 28 år!

Hjälp med vagn, sele, mm!

Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Slitaget på schaklet torde inte bli stort, du kan väl byta schacklet o röret varje 1000 mil för säkerhets skull.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Slitaget på schaklet torde inte bli stort, du kan väl byta schacklet o röret varje 1000 mil för säkerhets skull.

Det har du rätt i, byter man dem regelbundet så kan man ju försäkra sig att grejorna är friska. Det är ju inte dyra prylar så man kan gott byta dem rätt ofta.

Men du tycker alltså att min idé är hyfsad då? Det var så retsamt när jag upptäckte att inte spännet på draglinan gick att dra igenom "ändspännet" (fyrkantigt rätt litet & rakt beslag, inte D-ring) så att jag kunde öppna linan & få på adaptern.

Jag svor rejält kan jag erkänna :crazy:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

NU har jag totat ihop en illustration för hur jag tänkte med min egenbyggda adapter :D

...

Vad tror ni? Kan detta funka? :)

Åh, tack! Nu fattar jag! :laugh: Jag tror helt klart det kan fungera! Det borde väl inte bli ett så stort slitage på det? Fast det är klart, beror ju på hur mycket du kör!

Det är så tråkigt väder nu, det har ösregnat utan uppehåll i över två dygn! :mad: Mina hästar är inte så pigga på att ge sig ut i ösregnet för en härlig (host) ridtur. Och matte måste erkänna att hon inte heller är så sugen på ridturer i ösregn och blåst! :angel:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Nej, ösregn och blåst är väl inte de bästa förutsättningarna för en trevlig rid/körtur :(

Här är det dock toppenväder för sådana aktiviteter, växlande molninghet och svaga vindar - Me like! Nu blir det en tur med ponnyn & vagnen och senare ikväll en dressyrträning med storpålle :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Hejsan och jag måste också säga att det är en väldigt trevlig ton i denna tråd :love:

Jag är ju inte alls så långt kommna som ni jag ska köpa sele och tittar omkring en hel del, funderar lite på Berta, är det e bra sele för att köra lillkillen 2-4ggr/v?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Välkommen in i tråden, denna uppfinningarnas mecka! :D

Berta är helt ok för de pengarna den kostar. Dock är den inte helt lämpad för enaxlad vagn pga avv däckelmodellen. Förklaring till det finns längre bak i tråden så behöver vi inte fylla den med upprepningar :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Näh det skulle ju vara utav den anledningen då tyvärr :crazy: men drive outs economic måste vara både bra och prisvärd då eller?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Just den selen har jag tyvärr ingen personlig erfarenhet av, men om man söker lite här på Buke så verkar flera vara nöjd med den iaf :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

men hörrni, kolla vad in svärfar har hittat till mig under ladan!!!

31414672.jpg

mitt nya säte till rockarden! :love:
lite ny färg, så kommer den bli jättefin.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

är det OK att sy dyna som är i babyblå fuskmocka eller blir det en BIG-NONO???
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Varför skulle det vara ett NO-NO? Vill du ha en blå dyna så skall du ha det...eller en gredelin, prickig eller allt på samma gång :D

Fuskmocka (här höll det på att bli ett väldigt pinsamt stavfel :o) kan väl dock vara en smula opraktiskt (usch vad jag är präktigt tråkig :crazy:), jag tänker mig att det lätt kan bli flammigt och trist om det utsätts för väta. Eller kanske inte konstgjort mocka blir det? :confused:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Hur går det för vår TS förresten, Har hon tagit sig ut på en körtur eller har hon blivit översvämmad (hemska tanke :eek:) av ösregnet?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Hur går det för vår TS förresten, Har hon tagit sig ut på en körtur eller har hon blivit översvämmad (hemska tanke :eek:) av ösregnet?

Förlåt! Har inte hunnit svara, har haft fullt upp med att göra nya hagar och rida/motionera alla hästar!

Regnet slutade tack och lov igår! :laugh: Jag har fortfarande ingen svängel så jag vågar inte köra mer. :cry: Har blivit longering och tömkörning med den lilla hästen.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Och Cilla, fantastiskt säte!! Kommer bli underbart! :love:
Babyblått kan nog fungera, beror ju lite på hur resten kommer att se ut. :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

å va fin!!!!!:love:
tänk om man kunde hitta nåt sånt här hemma,eller kanske hos svärföräldrarna :angel:
får åka dit och rota lite :cool:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

resten av rockarden kommer att målas med hammarlack, svart, nylagt golv, osäker på vilken färg, antagligen brunt eller färg ÖHT, kanske oljas? :confused:

trädetaljerna på korgen blir svart tror jag, metallen samma hammarlack och korgen väljer ja på den gula som är nu eller vitt... *mottager tacksamt färgförslag*

jag syr bara ett överdrag till dynan, så det blir lätt att ta av och tvätta eller sy nytt. måste ju kunna färgmatcha med underlägget till däckeln. :love: helst vill ja ha samma som jag på denna, men jag har inget kvar av det tyget. kan ju köpa nytt iofs. :D

rockarden ska förvaras inomhus och dynan i säkert förvar i en tunna. vill ogärna utfodra stallmössen med den dynan. :d

väntar åxå på min svängel!!!! hoppas jag hinner klart med allt tills dess bara!
har hittat fina tsäningsskacklar åxå, så nu kan ja börja träna henne på det åxå! :banana:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

*KL*

Vet ni vad jag har gjort idag? En kuskkil :D
Jag blev så less på att få ont i ryggen av varje körtur att jag måste göra ngt åt bekymret. Kikade runt lite efter kilar på internet, men insåg genast att jag är på tok för snål för att betala de pengar de kostar. Så jag trampade runt här hemma och letade lite material för att tillverka min egen kil.

Efter en halvtimme hade jag hittat en frigolitlåda, en rulle liggunderlag, en bit konstskinn/galon, en rulle maskeringtejp samt två rullar vävtejp. Bums ned till stallet för att "prova in" modellen på kilen direkt i vagnen. Det tog en liten stund med en hel del justeringar innan jag var nöjd med uppbyggnaden av den, men då satt jag riktigt bra i sätet med kilen under rumpan.

Så här såg den ut då:

kkil1.jpg


Då var det dags att snygga till den en smula. Fram med liggunderlag och konstskinnet. Klipp till lagoma bitar av liggunderlaget och tejpa så att det sitter, det är krångligt att klä på konstskinnet om liggunderlaget rymmer :p. Momentet med att klä på konstskinnet var nog det krångligaste. Jag ville ju ha någorlunda snygga hörn och helst inga veck alls på sidorna, så det tog mig en stund innan jag var nöjd.

Tadaaaaa!:

kkil2.jpg


Nu skall jag provköra den. Jag hoppas att den skall funka, men gör den inte det så behöver jag inte gräma mig för den kostade mig inte en krona :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

va kul det är att göra saker själv!!!!! :banana:

förresten, hur lutad ska kuskbocken vara? helt lodrät eller framåt/bakåt?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Är det inte lämpligast att ha den helt platt (vågrätt menar du väl?)? Då kan man ju välja position med kilar beroende på vilken kusk som kör utan att röra själva kuskbocken.
Tänker jag dumt då?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 822
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 511
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har ingen att bolla med och tänkte därför höra med er. Jag har nyss beställt sele till Malte, men vet inte riktigt hur de ska sitta...
Svar
4
· Visningar
868
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 910
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp