Hjälp med vagn, sele, mm!

Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

:rofl: såklart menar ja vågrätt, blir lite svårt annars. :D

tror åxå att adet blir bäst med helt vågrätt, men hur högt ska man sitta? :confused: måste i vilket fall bygga upp kuskpallen underifrån, så ja kan lika gärna bygga så det blir bra från start.
hur mycket påverkas belensen på kärran m man bygger upp den 40-50 cm? måste väl sätta på ett fotstöd åxå antar jag, blir lite långt ner till golvet annars...
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Åh hjälp, nu ställer du svåra frågor för mig! :crazy:

Jag har faktiskt inte en aning hur det kan påverkas, men det borde väl man kunna räkna ut med ngn fiffig matematisk formel kanske?

Men när det gäller höjden så är det ju trevligt om man kan se över pålle när man är ute och kör. Hur vacker rumpa pålle än har så finns det gränser för hur länge man vill sitta och glo in i den, för att inte ens nämna trafiksäkerheten :p
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

mätte rockarden förut.
den är ca 60 cm upp till sätet, men jag bygger nog upp minst till 80 tror ja.
jag är 175 cm och mäter 75 cm upp till ögat när jag sitter.
då hamnar jag 155 upp i luften med ögat och hästen är typ 153. räcker det? :confused:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Spontant så låter det precis på gränsen tycker jag...men jag är ju som sagt värdelös på sånt där. Jag har ju ponnysar framför mig jag, så jag har ju aldrig behövt ens sträcka på mig :p

Men....när jag tänker efter, när man körde travhästar så satt man aldrig särskilt högt men jag minns inte att man någonsin upplevde det som ett problem. Om du har 155cm upp till ögat när du sitter på platta sitsen, då borde du ju kunna komma upp ca 2dm till med hjälp av en kil. DÅ borde du ju absolut inte ha ngt problem med siken tycker jag :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

har åkt "normalhöga" rockards flera gånger och faktiskt aldrig upplevt som problem heller....
tar det som känns bäst tror ja! :D

här är förresten mitt projekt:
31425847.jpg

31425857.jpg

när allt är kapat som är uptill, så åker korgen på! :banana:
usch, ska slipas ch m¨las och lägga nytt golv och front och ett trappsteg upp till korgen.
kommer väl bli klar maj 2013 känns det som!!!!

svängeln planerar jag att sätta i rambalken som är mellan skaklarna, borde funka finfint!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Såg ut som ett gott projekt det där, den fixar du innan hösten kommer :)
Det kommer bli toppenfin när den är klar!


Själv har jag varit in till stan och köpt nya däck till min vagn eftersom corden tittat fram på ett av de gamla. Jag hade ingen som helst lust att stå med en punktering på en körtur, så det vara bara att ge sig in och handla. Åkte med gubben in när han skulle på jobbet och tog bussen hem. Fem minuter in på åkturen hem så blev jag påmind om varför jag undviker bussar: Jag blev grymt åksjuk! :(

Bara jag kräkts klart så ska jag ge mig ned till stallet och skifta däck, dessutom skall jag piffa till det nya ryggstödet som jag gjorde igår. Återkommer med bilder senare :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

*Lånar min egen knapp*

Sådär, nu är det däckat & piffat färdigt :)
Tog ett par bilder nu ikväll innan jag körde in vagnen för natten. Så här blev ryggstödet när jag gjort en förhöjning (det är alltså den lite mörkare gröna som är den nya delen):

(ignorera den grå linslusen :p)

snrs.jpg


Med kuskkilen:

snkk.jpg


Och så en bild på min fantastiska "designsvängel" som jag äntligen kommit mig för att lacka :D:

snsn.jpg


Nu skall jag hoppa isäng, åksjukan tog helt musten ur mig, jag är fortfarande tjyvens :(

Over and Out kära vänner!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Roligt, snyggt!:banana:
Ser fram emot fler bilder, å så söt vovve:D
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Det ser jätte fint ut :)
Och så en bild på min fantastiska "designsvängel" som jag äntligen kommit mig för att lacka :
Jag undrar bara en sak...har du någon förstärkning bakom brädet. Du drar ju hela alltet på mitten av en träbit - som det ser ut i bilden. Kanske det finns en jarnstång bakom, som inte syns framifrån?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

den där svängeln går minsann inte av för hackor!

du kan ju ta med dig verktyg ut på turarna, ifall hästapållen skulle tappa en sko.
ja menar, du har ju redan materiel till ny sko med dig. :p

fina kärran har du ju åxå!

ligger i startgroparna för att måla om korgen nu.
den blir valnötsbrun, fick en burk av samma älskvärda svärfar som jag fick korgen av - gratis =jättebra!

golvet i rockarden blir samma bruna och alla metallsaker på rockard och korg blir svart.
å lite ny fräsch gul färg på korgdelen på korgen.

men jag har ju denna lilla skrutta som sträng och effektivt bestämmer aktiviteter om dagarna.
jag tror inte hon skulle uppskatta att sitta fast i sin kärra medans jag kletar färg på min kärra.
men ikväll, startar projket måla-korg. :banana::bump::banana:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Det ser jätte fint ut :)

Jag undrar bara en sak...har du någon förstärkning bakom brädet. Du drar ju hela alltet på mitten av en träbit - som det ser ut i bilden. Kanske det finns en jarnstång bakom, som inte syns framifrån?

Oh ja, det finns en förstärkning bakom. Det sitter ett järn som monterat mellan korgens lodräta plattjärn :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Haha, ja jag kan ju det. Fast nu är iofs mina poonies barfota, så svängeln får fortsätta sitt liv som svängel :p

Jag tycker om min kärra, den börjar sakta men säkert att bli som jag vill ha den. Visst, det hade varit toppen med fjädring i sitsen samt ett par kraftigare hjul men nu får jag nöja mig med dessa en tid, de har ju iaf fått snajsiga MTB-däck :D. Ibland funderar jag lite på om det blitt både enkare och billigare att köpa en färdig kärra istället för att köpa en begagnad och göra om den, men så får man nog inte tänka. Det är ju skoj att greja själv också :)
Nästa projekt blir att fixa ett par skärmar till hjulen, det ser så märkligt ut att vara utan. Jag hittar inga färdiga (i rätt prisklass) i butik, så jag tänkte ta skärmarna från min gamla cykel och bygga om dem. Återstår att se om det blir lika bra i praktiken som i teorin *fniss*

Jag tänkte på din korgmålning; Är inte det risk att färgen på korgen spricker om du målar den? Korg rör ju på sig hela tiden. Är den omålad i nuläget så kanske det är lämpligare att betsa den istället? I samma bruna nyans som de övriga bruna detaljerna i vagnen? *grunnar*
Jag är skitnyfiken på slutresultatet, tror det kommer bli skitsnyggt när det är klart. Helt underbart att du fick den korgen, den kommer ju att sätta prägel på hela vagnen :)

Förövrigt; Helt underbar liten skrutt du har! :love:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

korgen är målad och lackad sen förr, så det är bara att fräscha upp. :D

men ja håller med om det för att köpa färdigt.
jag är uppe i nästan 2000 för allt nu och då är inga timmar nerlagda på den. :crazy:
men som sagt, det är kul att grejja själv åxå! :love:

Jag hittar inga färdiga (i rätt prisklass) i butik, så jag tänkte ta skärmarna från min gamla cykel och bygga om dem. Återstår att se om det blir lika bra i praktiken som i teorin *fniss*
biltema is your friend. :D
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Ah, jamen dåså! :D

Jag vågar inte ens räkna samman vad jag lagt ned, men jag har nog passerat iaf vad en "budgetvagn" a`la Globus skulle kostat. Men min vagn är ju unik, det får man väl värdera lite också :)
Nu skall jag trampa ned till stallet och köra igång med "projekt stänkskärm", återkommer om ett par timmar!

Tjingeling!
:laugh:

Edit:

biltema is your friend. :D

Biltema har bara såna där fula i plast som man fäster i ramen :( Jag vill ha i metall, såna som fanns förr i tiden (bakåtsträvare? jag? :p)
Men min gamla cykel har såna, fast de är 28" och vagnens hjul är 20", så jag får bygga om lite :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Borde det inte gå att få tag i skärmar från någon travbutik? På de flesta travrockards är det ju "metall"skärmar. Själva har vi sådan tur att vår far och farfar har en cykelverkstad som är säkert 60 år gammal, o ja dom servar fortfarande cyklar mopeder etc i den, så här finns det massa gamla fina grejer från cykelvärldens alla tidsepoker ;) Kanske ska kolla om det finns några passande skärmar i något hörn :idea:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jo, jag hittade skärmar hos en sulkytillverkare i Sundsvall, men jag fick hicka då jag hörde priset, de kostade lika mkt som jag betalade för hela min vagn :(

MEN, idag har Catherine varit pysslig. Här ser ni resultatet av pysslet:

8264.jpg



Kostnad: 0kr :D


Tycker ni att jag skall lacka dem? Jag är tveksam, men de är ju lite buliga, kanske syns det mindre om jag lackar dem matt grön precis som vagnen?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

jättebra!
framför allt priset. :D

kanske skulle bli bra om du lackade dom gröna, svårt att säga! helt klart snyggt om hela vagnen är i samma färg tycker ja, men det har ju sin charm med att låta de olika delarna behålla "sin" färg åxå....

fast om man ser det såhär: du har ju inte lagt ner en krna på det, så du förlorar ju inget på att testa att måla dom!

TS: när var det du skulle få din svängel?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

KL

Jag fick otroligt nog tag på en typ Globus rockard för 1800 kr :)
Hel och fin och fräsch och nästan aldrig använd !

Nu har jag ju skaffat korrekt sele oxå till shettisen, med draglinor......

Men de sitter alltför högt upp.
Svängeln på min rockard sitter ju uppepå framramen så att säga....

Funderar på att flytta den.
Visst måste det gå att sätta en förstärkning på rätt ställe framför korgen och fästa svängeln i den ?
Hur stor "spännvidd" måste svängeln ha när den rör sig ?
Vill ju inte det ska ta stopp plötsligt.....

Jag antar det är anledningen till att den sitter uppepå idag, för då kan den röra sig fritt.
Sätter jag den framför kommer ju korgen ivägen....men jag för sätta "ut" dne från korgen på något finurligt sätt.....

Förslag ?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 432
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 410
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har ingen att bolla med och tänkte därför höra med er. Jag har nyss beställt sele till Malte, men vet inte riktigt hur de ska sitta...
Svar
4
· Visningar
864
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 866
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp