Bukefalos 28 år!

Hjälp med vagn, sele, mm!

Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Va ni e gulliga :o
Ja hon e min lilla sagohäst :p

Nu ska jag fortsätta leta efter rockard!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Var i Sundsvall håller du till? Det är ju bara fem mil in till stenstaden för mig så det är ju inte alls drygt att åka. Jag har förstått att du har flera fina hästar och vagnar (noterade det i hästrallytråden), det skulle vara skoj att få göra ett studiebesök :D
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jag har inget stopp alls på min svängel, men så använder jag den sortens säkerhetsfäste & "konverter" som Cilla länkar till längre bak i tråden. Alltså har jag gjort det enkelt för mig och bara borrat hål i svängeln för fästena. Har man omslagslinor till selen så bör man ha ngt form av stopp för dem, men det kan ju i enklaste fall bara vara en bit gummi som man fäster med en slangklammer (så såg det ut på min provisoriska bank-bank-svängel).

Okej, men jag fattar inte riktigt hur du har gjort.. Hur har du gjort det med fästena? Jag har ju min Berta sele, samma som din. Fungerar det med fästen till den? :confused:

Men ungefär hur ska måtten vara (om jag inte gör som dig)? Det är det jag tycker är svårast... Har gjort en bild, som vanligt! ;)

Det är punkt 1 och 2 som jag undrar måtten till, om svängeln är 65 cm lång och för en shettis! :)

Bilden: http://www.pixbox.se/pic_show_id31396709.html
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Igårkväll när jag byggde om fästet till min svängel ( den skramlade lite innan, det gjorde mig galen) så bytte jag draglinor och tog istället de linor som följde med Berta. Då upptäckte jag en dum grej; Bertas linor går inte att öppna längst bak, det går alltså inte att använda dem ihop med adaptern som Driveout säljer :(

Jag ville dock promt använda de linorna eftersom de går att ställa in i båda ändar och jag behöver ha kanske korta linor till min lilltjej. Jag får se om jag kan lösa linproblemet framöver, i annat fall så får jag väl lämna in de andra linorna till sadelmakaren så de får korta av dem. Jag vill inte mixtra med att kapa linor på egen hand. Iaf så gjorde jag helt enkelt så att jag satte linan direkt i säkerhetsfästet, utan adaptern. Det är inte alls ultimat misstänker jag, jag får nog hålla sträng kontroll på linan så att den inte slits. Dock har jag ju de andra linorna med i vagnen som reserv, men det vore ändå skönt att slippa ställa sig och byta linor mitt under en körtur pga att en lina gått sönder.

Iaf, din bild och dina mått:

Mått nr 1 hade jag satt draglinans bredd plus ngn halv centimeter.
Mått nr 2 hade jagsatt svängelns ljup plus i bakkant linans tjocklek + en halv centimeter och framkant linans tjocklek + 10-15mm till för att kunna göra ett hål för snabbfäste utifall jag får för mig att använda sådana.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Åh tack, jag sparar ditt nummer så kan jag ringa när jag åker uppöver nästa gång. Det vore ju väldigt skoj att få komma på besök :laugh:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Igårkväll när jag byggde om fästet till min svängel ( den skramlade lite innan, det gjorde mig galen) så bytte jag draglinor och tog istället de linor som följde med Berta. Då upptäckte jag en dum grej; Bertas linor går inte att öppna längst bak, det går alltså inte att använda dem ihop med adaptern som Driveout säljer :(

använda en sånnhär då?

sån har ja beställt tillsammans med adaptern, hoppas det ska funka. mina draglinor kan inte heller öppnas längst bak.

hur ser fästet till draglinan ut på din svängel?
vi kanske kan komma p nån bra lösning till dig? :idea:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

fin häst, fin sele!
kul att hn drar däcket såbra!

ett litet oops att tänka på är att det blir en helt annan sak för hästen att dra med skackel, så lär henne på en sida i taget, med en lång stör som du sen drara ihop.
först när hon klarar att gå med det, så är hon redo att dra vagn.

50+ har du ju fått svar på redan!
min Karisma är 153 cm och hennes rockard har ca 205 cm skackel.
hopas det ska räcka. väntar ju på min svängel och letar febrilt virke till bänk och golv i den!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Tack för tipset med skacklarna! kan man ta två långa slanor och sätta i skackelfästerna kanske? eller ska det va metall för att likna skacklar så mkt som möjligt?
kan skacklar vara för långa förresten?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Glömde skriva att jag köpt den på falsterbo.. så vet inte vilken affär det egentligen va från, och jag fick den för 400kr för det va överflödigt lim på den... VÄLDIGT NÖJD! :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jag har satt linan direkt i snabbkopplingen just nu, men jag oroar mig lite att det blir lite för mkt punktbelastning på linan då, jag vill nog ändå slå linan runt en jämn cylinder för att den skall skonas under belastning.

Faktiskt har jag kanske kommit på en lösning tror jag :D

Jag skall kapa till två cylindrar av det rör som jag har kvar sedan jag byggde min förra svängel. Dessa kan jag sedan skjuta in i linan från sidan och när det är gjort så sätter jag ett rejält schackel i cylindern som jag fäster i snabbkopplingen på svängeln. Det blir exakt samma princip som adapern, bara det att fästet för snabbkopplingen (dvs schackeln) är löstagbar från cylindern. Jag har en rejäl gummislang som jag kan sätta invändigt på cylindern, kapar jag till den 5mm bredare än cylindern så borde det utesluta att schackeln nöts mot cylindern och därmed riskerar att försvagas?

Gick det att förstå ens lite av min förklaring? Jag är inte lika bra på att göra ritningar som du så jag har inget att illustrera min idé med :o
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

När jag körde in min lilltjej så lånade jag två långa plaströr, sådana som man använder för att rakrikta travhästar i sulkyn med. Det funkade alldeles utmärkt :)
Jag tror inte materialet på "skakeln" har ngn som helst betydelse faktiskt.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jag skall kapa till två cylindrar av det rör som jag har kvar sedan jag byggde min förra svängel. Dessa kan jag sedan skjuta in i linan från sidan och när det är gjort så sätter jag ett rejält schackel i cylindern som jag fäster i snabbkopplingen på svängeln. Det blir exakt samma princip som adapern, bara det att fästet för snabbkopplingen (dvs schackeln) är löstagbar från cylindern. Jag har en rejäl gummislang som jag kan sätta invändigt på cylindern, kapar jag till den 5mm bredare än cylindern så borde det utesluta att schackeln nöts mot cylindern och därmed riskerar att försvagas?

Gick det att förstå ens lite av min förklaring? Jag är inte lika bra på att göra ritningar som du så jag har inget att illustrera min idé med :o

Oj... Jag är hemskt ledsen, men någonstans bland cylindrarna slutade min hjärna att hänga med. Jag är så dålig på att förstå när det bara är text. Tror kanske det är lättast att sätta en metall"ögla" på, som på svänglarna från Drive Out!
Men tusen tack i alla fall! :D
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

NU har jag totat ihop en illustration för hur jag tänkte med min egenbyggda adapter :D

Först kapa en lagom lång bit rör som passar i gapet på vald schackel. På bilden är en vanlig schackel, men det bästa vore nog att hitta en nyckelschakel (tror jag det är de heter, de som har en sprint). Då får vi dessa delar:

oppfinning1.jpg


För in röret i draglinan:

dragl-cylinder.jpg


Öppna schackel och montera rör & draglina-Klart!:

oppfinning_klar.jpg


Jag grunnar ju på om det finns en risk att kanten på röret (cylindern alltså) kan skava på schackeln invändigt. Kanske kan man undvika det genom att "klä" röret både invändigt och utvändigt med en kraftig gummislang som kapas några millimeter bredare än själva röret. Det borde dessutom minska ev skrammel (jag avskyr skrammel!).

Vad tror ni? Kan detta funka? :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

absolut! :)

men hur ska du få fast schakeln i svängeln?
dina bilder är ju jättebra! har du mutat någon att hjälpa dig? ;)

sarawi:
så länge träningsskacklen är oböjlig, så spelar det ingen roll vad det är, hästen ska bara få in snitsen att vända mer med frambenen och inte få panik när den märker att den inte kan svänga ut rumpan.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Hihi, jag har faktiskt snickrat ihop bilderna själv *superstolt* :D

Schackeln fäster jag precis som man gör med adaptern som Driveout säljer, i snabbfästet. Precis som bilden på deras hemsida illustrerar:

http://www.driveout.se/selkammaren/images/uploads/Jenny.JPG

Jag måste banne mig ha mig in till stan och köpa schackel för nu blev jag sugen att testa om min teori håller i praktiken :p
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

ser ingen anledning till varför det inte skulle funka!
möjligen ett litet varningsfinger på den bärande delen på schakeln, men va fasen.... dessa är väl gjorda för att hålla en del!!!
om man kollar på Biltema, så ligger brottgränsen på den minska på strax under 500 kg, så det borde ju hålla tycker man...
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Har du fått hjälp än?

Du är varmt välkommen till öland på lite semester och hästkörning så ska jag visa dig allt du behöver. Kör inte förrän du tagit hjälp av mig eller någon annan. För hästens och din skull, och när du ska köra sen så använd hjälm. jag hade inte suttit här om jag inte haft hjälm vid min senaste körolycka. MVH Jenny på Öland
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

bra inlägg, man tror ju inte att man ska behöva hjälm bakpå, "man sitter ju inte på hästen...."

men det borde ju vara lika självklart att ha den i kärran!!!!!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 385
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 544
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har ingen att bolla med och tänkte därför höra med er. Jag har nyss beställt sele till Malte, men vet inte riktigt hur de ska sitta...
Svar
4
· Visningar
872
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 954
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp