Bukefalos 28 år!

hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

bii

hej!! någon som är duktigt på o förklara i skrift hur jag går till väga för att få hästen o gå på tygeln ??? TACK PÅ FÖRHAND! ;)
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Sitt stilla, i balans med mjuk kontakt med hästens mun. Hur enkelt som helst!:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

jaaa om jag ändå hade det så lätt o få till det hehe. ;) hittils har jag inte lyckats! men jag ge rinte upp änn!!
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Ta hjälp av en tränare, gärna någon som är lite inriktad på centrerad ridning.

En kanonbra bok att kolla in är Sally Swifts "Ett Med Hästen"!:idea:
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

bii skrev:
hej!! någon som är duktigt på o förklara i skrift hur jag går till väga för att få hästen o gå på tygeln ??? TACK PÅ FÖRHAND! ;)
Låt dom hänga framför hästen, då går den garanterat på tygeln! :D
/ Bill :cool:
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

rätt sits, mjuk balanserad ridning och halvhalter halvhalter halvhalter:D
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

bii skrev:
hej!! någon som är duktigt på o förklara i skrift hur jag går till väga för att få hästen o gå på tygeln ??? TACK PÅ FÖRHAND! ;)

Att förklara hur man får hästen att gå på tygel, endast genom att beskriva det i skrift... Det är lika lätt som att lära någon simma, eller cykla, enbart genom att förklara det i skrift. :rofl:

Det är något som måste "upplevas på plats", med hjälp av en duktig ridkamrat, eller utbildad tränare.

Mvh

IH
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Är det en unghäst du har så ska du inte försöka få den och gå i form än. Den ska ridas med bjudning framåt och fokusera på balans och rakriktning. Att försöka få en häst att gå i form som inte orkar bära sig ännu är att förstöra hästens gångarter och vips så har den kotledsinflammation pga för mycket vikt på framdelen om du sitter och försöker hålla den i munnen. Unghästar ska inte "gå på tygeln".
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Asså.. först värm upp hästen.. sedan gör sidförande rörelser.. arbeta på böjt spår m.m. ...sit med bra sits och försök inte att dra ner hästen i form med tygeln.. ha ett bra grett om den bara sedan är det skänkeln man ska använda inte banka men krama om med skänkeln...
hoppas det funkar...
Kramizar
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

canto skrev:
Asså.. först värm upp hästen.. sedan gör sidförande rörelser.. arbeta på böjt spår m.m. ...sit med bra sits och försök inte att dra ner hästen i form med tygeln.. ha ett bra grett om den bara sedan är det skänkeln man ska använda inte banka men krama om med skänkeln...
hoppas det funkar...
Kramizar

Följdfrågor...

1. Hur föreslår du att man värmer upp hästen? Jag anser att böjt spår och sidförande rörelser ÄR en del av uppvärmningen i samarbete med övergångar, halvhalter och tempoväxlingar.

2. "Sitt med bra sits". Kan du beskriva en bra sits? Den är inte självklar för alla. Den lodräta sitsen är, axel, höft och häl i en rak linje, känn sittbenen. Huvudet och näsan i den riktning man är på väg, upp med hakan, fram med "hyllan frampå" man ska se mallig ut. Överarmen ska vila lätt vid kroppens sida, från armbågen, ska det kännas som att man har "gummiarmar" ända fram till hästens mun, som mjukt följer med i hästens rörelse. Handen sluten om tygeln,"tänk dig att du har en tvättsvamp, som du ska krama vattnet ur i vardera handen och tummen överst.

3. "Försök inte dra ner hästen i form med tygeln... ha ett bra grepp om den bara", vad menar du här? Ska man sitta med sträckt tygel till hästens mun och bara vara stenhård, eller? Jag har fått lära mig, att man ska ha en mjuk kontakt med hästens mun och fånga upp den framåtdrivande energin i ett mjukt stöd på tygeln. Men jag kanske har missförstått...

4. "Krama om med skänkeln" och vad betyder det, att man ska sitta och knipa hela tiden? Jag har fått lära mig att man kan få driva i varje steg, när det behövs för att "starta motorn" men när hästen har lytt framåtdrivande hjälper, då ska den rätteligen hålla igång till den får en "ny order".

Återigen, det GÅR INTE att förklara på ett enkelt sätt hur man lär sig att simma på fyra rader. Det går inte att förklara på ett enkelt sätt hur man lär hästen att gå på tygeln heller.

Mvh

IH
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Ett enkelt sätt för mig är att man kramar t.ex vänster tygel två gånger och höger en gång, vänster en gång, höger tre o.s.v. Blir bettet lite rörligt så brukar de ta form när man har hästen där så blir man stilla i handen som belöning. Tar de upp huvudet igen så brukar det räcka med lite "pill" så bettet kommer i rörelse. det viktiga är att man är mjuk i handen så att man inte drar och sliter.
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Atta skrev:
Ett enkelt sätt för mig är att man kramar t.ex vänster tygel två gånger och höger en gång, vänster en gång, höger tre o.s.v. Blir bettet lite rörligt så brukar de ta form när man har hästen där så blir man stilla i handen som belöning. Tar de upp huvudet igen så brukar det räcka med lite "pill" så bettet kommer i rörelse. det viktiga är att man är mjuk i handen så att man inte drar och sliter.


Hästen går INTE på tygeln, för att den böjer på nacken. Sitter man och "plockar/pillar" med tygeln, böjer hästen på nacken och TROR att den ser vacker ut och att matte är nöjd.

Nyckeln till att få hästen på tygeln, sitter i att få igång motorn bakifrån, genom framåtdrivande hjälper och att sedan fånga upp framåtbjudningen i ett mjukt stöd på tygeln. Att fånga upp stödet, kan visserligen betyda att man också får vara beredd att "spela med fingrarna" för att "smörja bettet i hästens mun". Men det är "motorn" som är nyckeln i första hand, eftersom det är när hästen trampar in under sig med bakbenen, som ryggen kommer upp och nacken blir högsta punkt, samt hästen tar ett mjukt stöd på bettet. Då först är hästen "riktigt vacker" och kan sägas att den går på tygeln.

Mvh

IH
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Det du förklarade nu var bara hur man får hästen att böja på nacken.. :smirk:
Glöm aldrig att formen ska komma bakifrån! Från skänkel till hand, inte tvärtom.

Och som de andra sagt, det går inte att förklara hur man får en häst att gå på tygeln på några rader. Ta istället hjälp av en duktig instruktör. Vi här på buke vet ju inte på vilken utbildningsnivå din häst ligger på, hur gammal den är osv. Inte heller hur du rider, hur balanserad du är mm. (Detta var riktat till TS)
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Exakt! :D Bra att någon orkade förklara lite mer noggrant ;) :bow:
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Statiskt tagande från sida till sida kallar jag för sågande?

Formen sitter i hela hästen, och kommer av rätt aktivering av bakbenen. När du beskriver det såhär påverkar du bara munnen/huvudet på hästen, vilket bara ger en snygg nackkrök. Jag antar att du inte beskrivit allt du gör, hur du rider i detalj och vilken känsla du har.

Är detta verkligen allt du gör så är du fel ute.:angel:
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

först satt jag oxå och "drog" i tyglarna och min pålle böjde på nacken. underbart tänkte jag. men det är ingen stadig form. när hästen går i form så bär den ju sig.

idag så gör jag på ett helt annat sätt. precis som det står i alla böcker:
balanserande halvhalter, tempoväxlingar lösgörande arbeten ligger till grund för att få hästen mjuk.
sen är det bara att exakt: rida hästen framåt och fånga upp kraften i tygeln istället för att låta den "rinna" av hästen.

svårt först, men väldigt enkel logik när man väl kommer på det:idea:
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Det går inte att förklara en känsla i skrift, men enkelt sätt, sitt korrekt, ha en mjuk följsam hand och lösgör hästen, med fördel med hjälp av bl a skänkelvikningar, öka/minska volten och övergångar. Att harva runt hängandes i innertygeln för att försöka böja in näsan på hästen är ingen god idé, tränare är en god idé...
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

det är ett utmärkt sätt att placera hästen bakom hand och ingenting annat...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
587
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 086
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp