Bukefalos 28 år!

hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

kenneth skrev:
Är det en unghäst du har så ska du inte försöka få den och gå i form än. Den ska ridas med bjudning framåt och fokusera på balans och rakriktning. Att försöka få en häst att gå i form som inte orkar bära sig ännu är att förstöra hästens gångarter och vips så har den kotledsinflammation pga för mycket vikt på framdelen om du sitter och försöker hålla den i munnen. Unghästar ska inte "gå på tygeln".



det är ingen unghäst.
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

HannaSwenson skrev:
först satt jag oxå och "drog" i tyglarna och min pålle böjde på nacken. underbart tänkte jag. men det är ingen stadig form. när hästen går i form så bär den ju sig.

idag så gör jag på ett helt annat sätt. precis som det står i alla böcker:
balanserande halvhalter, tempoväxlingar lösgörande arbeten ligger till grund för att få hästen mjuk.
sen är det bara att exakt: rida hästen framåt och fånga upp kraften i tygeln istället för att låta den "rinna" av hästen.

svårt först, men väldigt enkel logik när man väl kommer på det:idea:

hur fångar jag upp kraften med tyglarna, att hästen inte bara rinner iväg ?
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Det finns många sätt att "få hästen på tygeln", många oaccepterade, andra kontroversiella! I början tycker jag att du ska ignorera att hästen ska bära sig och bara koncentrera dig på böjen i nacken. Som ryttare tar det flera år innan man kan koppla ihop vissa moment med ett visst resultat! Det samma gäller med hästar, de provar sig planlöst fram tills den får ett positivt gensvar på vad de gjorde. Du ger ett kommando och hästen svarar med vad han tror är rätt! Oftast när det går "fel" är det ryttaren som inte är tydlig nog med sina hjälper eller hästen som inte är färdigutbildad.

Nu till "gå på tygeln"-frågan: hästen står stilla, ryttaren kortar upp tyglarna så att händerna är vid hästens manke. Att ha tyglarna i denna längd får du automatiskt en framåtböjd sits, korrigera detta genom att räta upp dig (lodrät sits som IngelaH förklarade). Bredda på händerna en aning och vänta på reaktion från hästen! När den reagerar är det ABSOLUT SUPERVIKTIGT att du ger en eftergift (för fram handen/händerna mot hästens mungipa) och berömmer! Detta är grunden, efter hand kommer det till miljontals grejer (i lod, skänklar, burna händer och jag vet inte vad), det viktiga är att inte upprepa för din skull, hästar tycker det är tjatigt :)

Tycker du det är svårt, fråga då om du får låna en häst som är "född på tygeln" för att öva in känslan. Det tar år av övning tills det känns naturligt! Det finns många fler tips som jag skulle vilja skriva men det får jag nog ta en annan gång! (==
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

allt beror ju på vad man har för häst! Det bästa är väl att ta hjälp av en duktig dressyrtränare för det är ju svårt att sitta och försöka själv när man inte vet hur man gör. Då är det ju lätt att man tror hästen är i form om den bara böjer på nacken, om man inte vet hur det ska kännas..
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

kenneth skrev:
Är det en unghäst du har så ska du inte försöka få den och gå i form än. ..Att försöka få en häst att gå i form som inte orkar bära sig ännu är att förstöra hästens gångarter och vips så har den kotledsinflammation pga för mycket vikt på framdelen... Unghästar ska inte "gå på tygeln".

Varför inte? Unghästar ska väl arbeta i en korrekt form, precis som alla andra hästar. Dock bör ju formen vara anpassad efter hästens utbildningsståndpunkt.

Nirak
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

"I början tycker jag att du ska ignorera att hästen ska bära sig och bara koncentrera dig på böjen i nacken."

Inte för att vara otrevlig men jag måste verkligen få fråga om det var seriöst menat?:confused: Jag citerar en mycket känd ridprofil:

"Enda anledningen till att man bryr sig om var hästens huvud befinner sig är att det råkar vara en förlängning på ryggraden."

Alltså, att börja med att försöka få hästen att böja på nacken och sen försöka engagera bakdelen är som att köra bil med parkeringsbromsen ilagd på det hårdaste...:smirk: Det enda du får ut av det är en häst som lär sig att knäcka av halsen på mitten och lämna resten av kroppen några mil bakom sig. Man stryper energin istället för att samla upp den och göra något av den.

Och som säkert många har skrivit innan mig: Den så eftertraktade "böjen på nacken" (obs! menar inte avknäckt vid tredje nackkotan i det här fallet...) är en följd av att hästen arbetar korrekt med bakdel och rygg, den kommer när hästen har framåt-neråtsökning och sträcker ut ryggraden, vilket är en förutsättning för äkta samling. Jag vet inte hur och när men någonstans under de senaste hundra åren bildades missuppfattningen att bara man får hästen att böja på halsen så arbetar den automatiskt rätt:crazy: . Men vem som helst som har en liten uppfattning om hur hästens kropp är byggd borde väl inse att så enkelt är det inte:angel:
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

ehm, jag tror inte att vi svarar på det här för att läxa upp folks ridning. utanför att en tjej behövde hjälp me en grej, folk får väl rida hur fan dom vill!
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Och jag tyckte inte att det svaret var ett bra svar till trådskaparen, därför bemöter jag det så att hon även kan fundera på baksidan med det ridsättet.:idea:
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Det är väldigt svårt att förklara i skrift men jag försöker bara bli ett med hästen så går hästen i form automatiskt, det skall ju kännas mjukt och följsamt, dessutom skall hästen villa gå i form, man skall inte "tvinga" ner den som vissa gör - sågar.
Men försök bara ha den rätta sitsen och slappna av, krama, lätta i tylgarna och lirka lite. Det är ju olika från häst till häst också, vissa går när jättelätt medan vissa är stela som pinnar. Jag har dock alltid kunnat anpassa mig till olika hästar, fast travare har jag haft väldigt svårt med, har träffat EN travare som kan gå ner i form.
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Jag har inte läst igenom hela tråden, men jag antar att jag inte är den första att skriva dethär.
Det går inte att beskriva i skrift då alla hästar är individer och fungerar olika, vissa trampar under sig på ett par halvhalter och vissa kan man rida i veckor utan resultat.
Även uttrycket gå på tygeln är diffust. Alla har olika definitioner.
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

HannaSwenson skrev:
först satt jag oxå och "drog" i tyglarna och min pålle böjde på nacken. underbart tänkte jag. men det är ingen stadig form. när hästen går i form så bär den ju sig.

idag så gör jag på ett helt annat sätt. precis som det står i alla böcker:
balanserande halvhalter, tempoväxlingar lösgörande arbeten ligger till grund för att få hästen mjuk.
sen är det bara att exakt: rida hästen framåt och fånga upp kraften i tygeln istället för att låta den "rinna" av hästen.

svårt först, men väldigt enkel logik när man väl kommer på det:idea:


ska man alltså först lösgöra hästen, och sen ha ett stöd på tyglarna och börja fånga upp kraften??:confused:
Jag kan inte jätte mycket om detta men vill jättegärna lära mig mera!
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Mandiizen skrev:
ska man alltså först lösgöra hästen, och sen ha ett stöd på tyglarna och börja fånga upp kraften??:confused:
Jag kan inte jätte mycket om detta men vill jättegärna lära mig mera!

Saken är den att man lär sig aldrig om man inte får det praktiserat och med instruktioner.
Går du på ridskola?
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Lättast är att jobba på en volt. Ha konstant kontakt med hästens mun i ytterhanden, utan att dra, slita eller rycka, bara en jämn kontakt - om det hjälper kan du sänka handen och stödja den mot hästens nacke en aning. Innerhanden ska vara givande och ledande, men inte slapp, ge och ta och led.. Ditt mål: att få hästen att söka sig framåt och nedåt (utan att hänga i tygeln). Självklart krävs det ben här också. Innerskänkeln är viktig, speciellt eftersom du vill att hästen ska böja sig runt din innerskänkel. Ytterskänkeln får du inte glömma bort, den måste du använda för att hålla reda på hästens bakdel (kan ju hända att den vill slinka ut en aning när den går på volten).

Allt handlar om känsla - tänk dig vad du vill att hästen ska göra, hur den ska gå -
Du vill även att hästen ska komma under sig och jobba med bakdelen, det är ett måste för att få hästen att gå på tygeln och trampa under sig, som man säger. Har du en lite slöare häst får du väcka den genom att driva kraftigare - få den att vilja framåt!! Har du en lite piggare häst gäller motsatsen - du vill få den lugn o mjuk, genom att göra halvhalter och bromsa med sätet.

Det är dom främsta tipsen jag kan ge såhär skrivande...lite svårt. Att få hästen att gå ordentligt och riktigt på tygeln är ingen lätt konst, det krävs faktiskt mer ridning än man kan tro. Så träna och träna, det är allt jag kan råda dig till, och när hästen väl kommer i den rätta positionen så kommer du känna det (kan hända ibland att det blir lite skumpigare än vanligt...), men det är en härlig känsla! =)

Sittandes eller lätt sits...gör du som du känner själv. Personligen föredrar jag sittandes, får mer känsla då tycker jag.

Nyckelord: Ge och ta....hela tiden
Lycka till! =)
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Måste tillägga en sak;

På den ridskolan jag just slutade på pratade man aldrig om formen/hr man skulle bära sig åt etc.

Det var som om det var "förbjudet" för då skulle alla börja såga hästen i munnen för att få till böjen på nacken.

Men det blir ju bara tvärtom om man inte pratar om det på ridskolan. Vissa i min grupp sågade ner hästen så de fick en böj på nacken. Resten av kroppen släpade efter, och det såg allmänt otrevligt ut.
Men, det värsta av allt är att ridläraren jag hade kollade bara på böjen på nacken! Så fort en häst böjde på nacken (även fast den kanske var "nersågad") så var det direkt "braaa där" från hennes sida.

Och jag gick ändå i den näst bästa gruppen på hela ridskolan, där folk borde ha lite vett i skallen?! Men icke.
Jag fick rida en ponny som heter Tango hela terminen. Han var en hejare att gå bakom lod för han hade lärt sig att det var "rätt".
Han var också seg som kola att få igång och jobba med baken, oc det krävdes mycket jobb från ryttarens sida. Jag tyckte alltid det hade gått jättebra på lektionen om han hade haft framåtvilja och mjuk kontakt i munnen , även om hela formen inte gått igenom.
Så småningom när jag kommit underfund med hur han fungerade så blev det en bra form på honom också, och det kändes helt underbart att rida när han svävade fram med jättelätt kontakt och mmm.. :love:

Men men, min ridlärare var som hon var, så nu har jag slutat på ridskolan. Jag tar privatlektioner för tränare istället.
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Suuz skrev:
Tycker du det är svårt, fråga då om du får låna en häst som är "född på tygeln" för att öva in känslan. Det tar år av övning tills det känns naturligt! Det finns många fler tips som jag skulle vilja skriva men det får jag nog ta en annan gång! (==

Skämtar du, finns det hästar som är födda på tygeln ;) Är det inte bättre att dom är födda i form då?? :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Unghästar är väldigt lättdistraherade! Om man bara jobbar på att hästen ska gå i form så är de typ de ända hästen gör, den glömmer bort att gå framåt... De går i några minuter och några minuter är allt man ska begära av en unghäst. det är ju inte som om du sätter dig på en helt okunnig häst och begär att den ska gå i form direkt. Man tar saker och ting i rätt ordning.
Innan man börjar tänka på att gå i form så är de andra mål som ska uppnås först.
*hästen ska ha framåtbjudning, (utan den har man inget att jobba utifrån)
*hästen ska gå balanserat (De är ju grunden till att rida, vill man ha en häst som ska gå i form måste den ju kunna detta om nått!)
*sen kan du börja begära lite mer av hästen, att de ska gå helt i form kommer inte på många år, men man jobbar succesift upp hästen och dess förmåga.
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Jävlar vad det klagas! Man kan kommentera saker utan att klanka ner på andras kunskaper / erfarenheter...
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

zillax89 skrev:
Det är väldigt svårt att förklara i skrift men jag försöker bara bli ett med hästen så går hästen i form automatiskt, det skall ju kännas mjukt och följsamt, dessutom skall hästen villa gå i form, man skall inte "tvinga" ner den som vissa gör - sågar.
Men försök bara ha den rätta sitsen och slappna av, krama, lätta i tylgarna och lirka lite. Det är ju olika från häst till häst också, vissa går när jättelätt medan vissa är stela som pinnar. Jag har dock alltid kunnat anpassa mig till olika hästar, fast travare har jag haft väldigt svårt med, har träffat EN travare som kan gå ner i form.

Hästen ska inte NER i form.. snarare UPP! Av ditt resonemang att döma tror jag inte riktigt att du har förstått dethär med ridning bakifrån och fram..

Nirak
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Frostis skrev:
Unghästar är väldigt lättdistraherade! Om man bara jobbar på att hästen ska gå i form så är de typ de ända hästen gör, den glömmer bort att gå framåt... .

Jag håller inte med! Utesluter det ena det andra? Framåtbjudning är ju den vitkigaste hörnstenen i en korrekt form! En unghäst ska alltid gå i en korrekt form! Men den måste naturligtvis anpassas efter utbildningsståndpunkten, du kan ju inte jämföra unghästens form med tävlingshästen som tävlar MSV dressyr!

Nirak
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Börja ta akademisklärkonst, där lär man sig T.ex hästen att gå på tygeln.. :)

plocka lite med inertygeln o låt yter tygen bara hänga slappt... hästen ska söka sig neråt..
och när man väl börjar ta akademiskakurser så är det enkelt!

Det är det bästa sättet att arbeta hästen inom akademisk.:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
587
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 086
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp