Bukefalos 28 år!

hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Tänk att du ska "fånga upp hästens fart" altså sammla ihop energin i rörelsen, börja med att få upp en bra drivning, se till att hästen svara på dina drivande hjälper och ha en mjuk och stilla sluten hand med tummen som högsta punkt, var noga med att vara avslappnad i dina axlar och ha en rak linje mellan dina armbågar och hästens mun ovavsett hur sammlad hästen är i nacken. Försök att koppla bort alla tankar om att hästen ska kröka på nacken och koncentrera dig istället på framåtbjudningen... hmm flummigt förklarat kanske :angel: Förstod du vad jag menade Ts?
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Alla har nu förstått detta med att bakdelen ska vara aktiva, hästen spänstig och balanserad samt att energin ska fångas upp av en bra handfattning.
MEN.
Hur får man egentligen igång bakbenen?
Är det bara att driva på som sjutton och samtidigt hålla tillbaka? Skapa pigg och alert energi och sedan hålla emot den i handen? Känslan av att hästen exploderar av att den inte bara springer på?

Om man har en bra bakdelsaktivitet så att hästen har gott om energi och arbetar på är det viktigt att, som sagt, samla upp det i tygeln. Det handlar mycket om kontroll och att alla hjälper fungerar som de ska - att hästen inte bara får rusa iväg. Halvhalter, som några har nämnt är ju ett bra sätt att samla hästen. Lägga volter när hästen kommer ur balans är också viktigt.

Am I right? :crazy:
Tycker det lät riktigt bra i alla fall :angel:
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Tror jag såg ett inlägg om formen på gamla travare?
Longering med inspänningar är bra!
Utan inspänningar i longering löper man hög risk att göra mer skada än nytta för hästen.
Börja med att spänna svagt, och allt eftersom hästen förstår vad det går ut på; att söka sig framåt och neråt, kan man spänna in mer och mer.
Från marken är det också mycket lättare att följa hur benen arbetar, och longering har alltid varit a friend of mine ! ;)
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

jag vill också lära mej att få hästen gå på tyglen, har lyckats nångång men eftersom jag nästan aldrig får den tiden på mej att få hästen gå på tyglen. Man kan ju inte lära sej själv bara så där i på nårra minuter, men iallafall!
ja går på ridskola o vad jag vet så använder mina kompisar den "såga" metoden, ja testade det själv men hästen bara vinglade o förstod att det verkligen inte va rätt sett.
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

hej
jag hade med problem med det för många år sen då jag bara trodde det handlade om tygeltagen och handen, men så är det inte. för att hästen ska gå på tyglen måste man driva hästen fram till tyglen/eller driva och sedan fånga upp på tyglen och ha en stark sits(när man sitter ner använda sittbenen.)
mata handen full med skänkel sa min tränare till mig.
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Hej! Jag läste en jättebra artikel på nätet om hjälper och hur det funkar. Sök på Gävle Ridakademi så får du upp deras hemsida och hittar artikeln där. Lycka till.
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

hej!! någon som är duktigt på o förklara i skrift hur jag går till väga för att få hästen o gå på tygeln ??? TACK PÅ FÖRHAND! ;)

Jag har bara testat mig fram, kollat på ryttare som är bättre.
På min ridskola får man inte lära sig sånt, då är det bara att rida på, hoppa på och bara åka med.

Ändå har jag ridit i sex år där.
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

kl

Man pratar en del om att rida hästen i balans men ändå ser man massa ryttare (inklusive mig själv) som slarvar med detta. Då och då låter min tränare mig öva på detta dvs bara sitta och styra och känna efter var jag har bogarna, bakdelen och halsen och sedan korrigera lite, lite med säte, skänkel eller genom att krama tygeln så att hästen går helt i balans. Efter ett tag jobbar hon som sjutton så att det känns som om jag sitter på en boll och då har jag inte tagit ett enda tygeltag.

Fast lite konstigt är det att även erkända tränare verkar fokusera väldigt mycket på var huvudet är någonstans inte låta det komma av sig självt.
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Har sett att du har fått jättemånga bra tips men här är ett till. Det är mynga ryttare som tror att de ska få ner hästen på tygeln genom att ta ner handen men det ger bara motsatt verkning. När du tar handen försvarar hästen sig genom att ta upp huvudet. Så försök att ha handen lagon högt upp och gärna lite breda händer och håll om skänkeln. Hästen måste också acceptera att du har din skänkel nedanför höften. LYCKA TILL!:grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
586
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 086
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp