Bukefalos 28 år!

hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

mn om den ska upp e det klassiskdressyr.. o om men tästar att låta hästen gå på lång tygel efter T.ex ett dressyr pss.. så kommer du att känna hur vinglig din häst är.. :devil:
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

antar att du skämtar...

Nirak
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Mycket negativt här tycker jag! förstår inte vitsen med att angripa varandras sätt att rida! :confused:
Mina hörn stenar när jag rider en häst är ett enkelt A, B, C
Tycker inte man ska fokusera för mkt på var hästen håller sitt huvud.

A står för framåt bjudning. Dvs ÄRLIG framåtbjudning. Ett lätt sätt att kolla om man har en ärlig bjudning är att ta tyglarna och hålla ett lätt stöd i dem, skänkla sedan på..går hästen då bakåt har du ingen ärlig bjudning.

B står för rakriktning. Hästen ska altid spåra, dvs. gå i samma språr med fram och bakben (Förutom vid sidvärtes etc) Många hästar är tyvärr inte raka i kroppen.

C står för balans. Du ska sjäv vara i god balans med bra kroppskontroll. Hästen får inte trilla iväg om du ger eftergift då är den inte i balans.

D står för formen. Denna bokstaven behöver man inte bekymmra sig så mycket över, för om a, b och c funkar så kommer d av sig själv. Många ryttare börjar med bokstaven d och då blir det inte så bra!

Träna på det mycket i skritt till man känner att man har koll, Gör mycket halter för att kolla av att hästen lyssnar. Var hästen har sitt huvud är inte så viktigt. Jämför danska Lineéa Eriksson eller Beezie Maden med Jos Lansink. Deras hästar håller huvudet i olka position pga olika ridstilar men alla deras hästar jobbar i rätt FORM! :banana:
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

.
Även uttrycket gå på tygeln är diffust. Alla har olika definitioner.

Kanske för att man aldrig får HÖRA vad definitionen är? Kanske ridlärarna missar det i sin utbildning och inte för det vidare till sina elever?

Hästen är på tygeln när den är fysiskt och psykiskt avspänd, har engagerat muskelringen och svarar lätt och villigt på hjälperna.
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Ett enkelt sätt för mig är att man kramar t.ex vänster tygel två gånger och höger en gång, vänster en gång, höger tre o.s.v. Blir bettet lite rörligt så brukar de ta form när man har hästen där så blir man stilla i handen som belöning. Tar de upp huvudet igen så brukar det räcka med lite "pill" så bettet kommer i rörelse. det viktiga är att man är mjuk i handen så att man inte drar och sliter.
Du får då en häst som bara går och böjer på nacken men inte jobbar för fem öre. Det tragiska är att det är precis det som lärs ut på dem flesta ridskolor idag:crazy:
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Man behöver inte rida akademiskt för att kunna samla en häst:D

Det kan man lära sig både i westernridning, klassiskt osv;)

:angel: Samma grundprincip i både Akademiskt och klassiskt:smirk: Inlärningen är lite annorlunda på högre nivå...;)
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Ett enkelt sätt för mig är att man kramar t.ex vänster tygel två gånger och höger en gång, vänster en gång, höger tre o.s.v. Blir bettet lite rörligt så brukar de ta form när man har hästen där så blir man stilla i handen som belöning. Tar de upp huvudet igen så brukar det räcka med lite "pill" så bettet kommer i rörelse. det viktiga är att man är mjuk i handen så att man inte drar och sliter.

Det där är som övriga säger inte ett sätt att få hästen att gå i form. Genom att sitta och plocka i tyglarna får du bara hästen att dra in huvudet lite och kröka på nacken. Men då har du fortfarande bakbenen efter hästen. För att få hästen att gå i form krävs det lite bakbensaktion. Alltså hästen måste trampa under sig och då kan den jobba i rätt form och "gå på tygeln".
Som någon klok individ sagt tidigare så är motorn och sitsen a och o i hela ridningen.
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

:eek: Du skojar va?:crazy:
En häst som bara böjer på nacken jobbar inte som den ska med rygg och bakdel och ryttaren sitter direkt på ryggraden.
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Hästen är på tygeln när den är fysiskt och psykiskt avspänd, har engagerat muskelringen och svarar lätt och villigt på hjälperna.

Jaa, vad menas igentligen, när man säger att hästen går på tygel?

Det du beskriver tolka jag mer som åt hållet samling:smirk:

:angel: På tygel kan du få vilken häst som helst att gå på, men det betyder inte att den är samlad en del tvingas ner hästen på tygel:cry: och en del rider fram sin häst på tygel, finns lite olika varianter:D men det är inte samma sak som samling(hästen bär sig själv) som vissa kanske lätt förknippa;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Jaa, vad menas igentligen, när man säger att hästen går på tygel?

Det du beskriver tolka jag mer som åt hållet samling

På tygel kan du få vilken häst som helst att gå på, men det betyder inte att den är samlad en del tvingas ner hästen på tygel och en del rider fram sin häst på tygel, finns lite olika varianter men det är inte samma sak som samling(hästen bär sig själv) som vissa kanske lätt förknippa

Håller helt med ovanstående skribent!

Själv har jag omskolat mig (och hästarna) enligt westernridningens teknik och filosofi. Dessa grunder kan enligt min uppfattning tillämpas på alla hästar oavsett inriktning inom ridsporten. Fördelen med att träna enligt denna metod är att den är så enkel att förstå, logisk och självklar när polletten trillat ner.

Istället för att "gå på tygeln" lär jag hästen "soft feel" (sänka/ta in huvud på signal). Detta gör jag både från marken och i sadeln. Målet är att hästen själv tar in huvudet utan stöd på tygeln. När hästen har förstått principen ber jag alltid hästen ta in huvudet innan jag går in i en ny övning, tex rygga ett steg. Sedan ber jag om "soft feel" något/några steg i taget och ökar succesivt. Denna princip gäller i alla övningar, framåt, bakåt, sidledes, i skritt, trav och gallop. "Soft feel" är alltså i sig själv ingen samling, utan bestämmer endast hästens huvudposition. Dessutom är det en signal till hästen att vara extra uppmärksam.

All kraft kommer från hästens bakdel, det är tex med bakdelen som man styr hästen i olika riktningar, huvudet (tyglarna) bara visar vägen. Man kan likna det hela med att skjuta omkring på en "skottkärra", där framhjulet är hästens framdel och benen på den som "kör" skottkärran är hästens bakben. Testa detta så får ni se.....hur man måste gå med "bakbenen" för att styra skottkärran....

Att kontrollera hästens bakdel måste därför vara a.o för att någonsin kunna uppnå samling. Detta kan omöjligt åstadkommas med hjälp av tyglarna, hur mycket man än "kramar" och "duttar" inte ens med en "mjuk hand" är det möjligt.

Carina
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

För en herrans massa år sedan frågade jag naivt min ridlärare hur jag lär mig att rida på tygeln. "Det märker du när du har lärt dig" sa hon. Knepigt svar, tyckte jag. Men något år senare förstod jag vad hon menade när jag fick min första aha-upplevelse. "det känns som om den ska bajsa!" "det är så det SKA kännas" blev svaret.

Många ryttare fokuserar på huvudets placering, om det går med böjd nacke, framför, bakom eller under. Visst ska målet vara att ha huvudet i lodplan, men så länge hästen höjer ryggen och trampar på med bakbenen, så jobbar den rätt. Vart huvudet placeras efter den ryggverksamheten beror ju på hur stark den är i sin kropp.
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Att kontrollera hästens bakdel måste därför vara a.o för att någonsin kunna uppnå samling. Detta kan omöjligt åstadkommas med hjälp av tyglarna, hur mycket man än "kramar" och "duttar" inte ens med en "mjuk hand" är det möjligt.

:banana: :bow: ;)
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

"det känns som om den ska bajsa!" "det är så det SKA kännas" blev svaret.


Haha! :D

En fundering ang. detta : KAN hästen verkligen höja ryggen så mycket "så plötsligt" att man tycker det känns som att den "ska bajsa" utan att den spänner ryggen? För var den avslappnad i ryggen innan skulle den ju redan haft höjd rygg, ergo: ingen skillnad, om den bara -plötsligt- höjde ryggen, kan man verkligen säga att hästen går i form? :confused:

Till alla:
Min definition av "på tygeln" är ju som sagt helt enkelt att man har ärlig sökning framåt nedåt. Vilket man får när hästen är avslappnad i hals, nacke och rygglinje. Eftersom nacke och underkäke hänger ihop med resten, varför skulle man INTE kunna påverka hästen i munnen och få resultat även i övriga delar? Såklart kan man också få negativt resultat av det - men hey! Går hästen med nosen i backen så GÅR den framåt nedåt! ;) (Mao den går "på tygeln" enligt min definition och har då ett utgångsläge att jobba ifrån).

Det som de flesta andra här verkar definera "på tygeln" är ju att hästen ska gå i en mer eller mindre samlad/lite högre form. DÄR tycker jag det kan bli svårt att hitta ett gemensamt svar, för vi har ju ofta olika prioriteringsordningar - vad kom först, hönan eller ägget? (=vad kom först, avslappningen eller rakriktningen?) :p
Att jag definerar "på tygeln" som avslappnad lång och låg är helt enkelt för att har man hästen i det läget och den är hyfsat rakriktad så brukar hästen i regel samla sig lite mer ju mer man jobbar, så länge man inte försöker "positionera" hästen själv. Jobbar man samlade övningar med bibehållen avslappning, lite halvhalter, lite övergånger, så brukar hästarna i regel höja sin form själv när de är redo.
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Att kontrollera hästens bakdel måste därför vara a.o för att någonsin kunna uppnå samling. Detta kan omöjligt åstadkommas med hjälp av tyglarna, hur mycket man än "kramar" och "duttar" inte ens med en "mjuk hand" är det möjligt.

Carina

Det här skulle INTE Jean-Claude Racinet hålla med om! ;) (Och den häst-ortoped som han lärt sig mycket från).

Nu är det inget direkt jag vill förespråka eftersom det lätt blir felanvänt eller misslyckat, MEN eftersom underkäken är via nerver sammanknippat med hela rygglinjen inklusive hals och nacke så kommer allt man gör i handen påverka rygg/hals och nacke. Oftast negativt, men självklart KAN det även påverka positivt. JC själv använder sig av "flexion of the lower jaw", (även ibland använt av kiropraktorer t ex för att få bort låsningar) för att få hästen avslappnad i hela rygglinjen. Vilket i princip går ur på att man ger hästen motstånd i handen och väntar tills hästen "ger efter" (inte drar in nosen utan mjuknar i munnen vilket resulterar i att den ger sig själv eftergift eftersom bettet kommer kännas mjukare i munnen).
På en häst med låsningar eller snedheter fungerar detta INTE när hästen väl sätts i rörelse, på en fräsch häst upprepas övningen tills den kan göras enbart som en halvhalt. Tecknet på att det fungerar är att hästen har lite stöd i bettet men känns som ett moln i handen (vilket den inte kan göra med stöd i bettet om den har spänningar i ryggen).
När rygglinjen är lång och avslappnad kommer bäckenet automatiskt vinklas något - och vips! Hästen är "på tygeln".

Som sagt, inget jag förespråkar, men i rätt händer fungerar det och bevisar mer eller mindre att kommentaren "allt man gör i handen är meningslöst" inte stämmer. Sen måste man såklart ha en stadig och bra sits för att kunna hålla detta, så ENBART handen kan inte heller avgöra.
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

En fundering ang. detta : KAN hästen verkligen höja ryggen så mycket "så plötsligt" att man tycker det känns som att den "ska bajsa" utan att den spänner ryggen? För var den avslappnad i ryggen innan skulle den ju redan haft höjd rygg, ergo: ingen skillnad, om den bara -plötsligt- höjde ryggen, kan man verkligen säga att hästen går i form? :confused:

Hur det var i just det fallet kan jag inte svara på, det är alldeles för länge sedan. Men jag skulle nog vilja påstå att man kan få en liknande känsla, iaf. Visst kan man sitta på en häst som inte är eftergiven, och plötsligt känna "DÄR var det!!" Kanske efter en väl genomförd förhållning eller en omställning eller vad som helst. Sedan kan det ju försvinna lika fort. :smirk:
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Ja, jag känner igen känslan av att "få upp ryggen", risken är ju bara att hästen gör det för att den spände sig i det läget ;)
Gör man det däremot för att man lyckades få hästen länga överlinjen och samtidigt samla sig är det ju kanon!
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Ta hjälp av en duktig tränare! Mickla inte själv, chansen är inte så stor att det blir bra från början då.
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Följdfrågor...

1. Hur föreslår du att man värmer upp hästen? Jag anser att böjt spår och sidförande rörelser ÄR en del av uppvärmningen i samarbete med övergångar, halvhalter och tempoväxlingar.

2. "Sitt med bra sits". Kan du beskriva en bra sits? Den är inte självklar för alla. Den lodräta sitsen är, axel, höft och häl i en rak linje, känn sittbenen. Huvudet och näsan i den riktning man är på väg, upp med hakan, fram med "hyllan frampå" man ska se mallig ut. Överarmen ska vila lätt vid kroppens sida, från armbågen, ska det kännas som att man har "gummiarmar" ända fram till hästens mun, som mjukt följer med i hästens rörelse. Handen sluten om tygeln,"tänk dig att du har en tvättsvamp, som du ska krama vattnet ur i vardera handen och tummen överst.

3. "Försök inte dra ner hästen i form med tygeln... ha ett bra grepp om den bara", vad menar du här? Ska man sitta med sträckt tygel till hästens mun och bara vara stenhård, eller? Jag har fått lära mig, att man ska ha en mjuk kontakt med hästens mun och fånga upp den framåtdrivande energin i ett mjukt stöd på tygeln. Men jag kanske har missförstått...

4. "Krama om med skänkeln" och vad betyder det, att man ska sitta och knipa hela tiden? Jag har fått lära mig att man kan få driva i varje steg, när det behövs för att "starta motorn" men när hästen har lytt framåtdrivande hjälper, då ska den rätteligen hålla igång till den får en "ny order".

Återigen, det GÅR INTE att förklara på ett enkelt sätt hur man lär sig att simma på fyra rader. Det går inte att förklara på ett enkelt sätt hur man lär hästen att gå på tygeln heller.

Mvh

IH

:bow: :bow: :bow: :banana: BRA SAGT!
 
Sv: hjälp mej, hur gör jag får o få hästen på tygeln??

Att förklara hur man får hästen att gå på tygel, endast genom att beskriva det i skrift... Det är lika lätt som att lära någon simma, eller cykla, enbart genom att förklara det i skrift. :rofl:

Väldigt bra liknelse, den ska jag komma ihåg :) :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
587
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 086
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp