hjälp men den uppgift??

R

rabbe

du har ansvar för ett stall med 15 hästar. 7 tävlingshästar och 8 unghästar. du ska köpa grovfoder och havre åt dessa och har platas för 4 ton hö och två ton havre och skall göra en beräkning av foder åtgången. foder spillet på grovfodrety är 5% på tävlingshästarna och 12% åt unghästarna. utfodringsperioden är 365 resp 240 dagar..


har de båda hästkategorierna samma krav vad gäller näringsinnehåll i fodret? påverkar det ditt foder köp??
hur mycket foder går det åt??


du har tre alternativ när du ska betäma dej för köp av hö

1 en höhandlare erbjuder sig att leverera hö och havre åt dej. du får den kvantitet du vill ha han hämtar hos olika bönder i trakten och han säger dessutom att han e beräd att alltid ligga 10öre lägre i pris än alla andra?

2
en lantbrukare erbjuder sig att kontrakt odla åt dej och lagerföra fodret. du hämtar vid behov ni betämer fast pris före 1:a april vaje år?

3
du köper av läntmännen och dom levererar efter beställning?

välj alternativ och motivera varför..
 
Nr 2

För att
1 fodret odlas till dig
2 Risk för variationer i fodret minimeras(tror jag)
3 Du har möjlighet att förhandla om priset.
 
Jag hade valt alternativ nr 1
För att:
Jag kan bestämma hur höet är, både hyieniskt och näringsmässigt. Jag får det levererat hem och det är det billigaste alternativet.

Inte 2:a därför att jag har ingen aning om vad det blir jag ska betala för, det kan bli svindyrt om höet inte motsvarar min krav, dessutom kan näringsinnehållet variera otroligt mycket på olika vallar och beroende på vädret så då skulle jag själv få analysera titt som tätt. Jag måste dessutom hämta det själv.

Trean går bort eftersom det skulle bli ruskigt dyrt.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
18 532
Senast: Lickety
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 899
Senast: fleur
·
Ekonomi & Juridik Denna tråd hamnar lite mellan stolarna bland underforumen, så moderator - känn dig fri att flytta den! Är just nu arg så jag kokar...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 840
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Har belutat mig för att köpa ett färdig foder till min häst. Hon har inte gått upp i vikt som hon ska (hon är helt frisk) så jag tänkte...
Svar
5
· Visningar
779
Senast: ss5
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp