Hjälp mig börja rida!

Sv: Hjälp mig börja rida!

Har stått i flera privatstall - de större snobbigare är sällan kul att stå i, där ska det bara tävlas om vem som har dyrast häst/sadel/transport osv... Men de mindre halvvägs ute i skogen brukar det vara kul att vistas i! Jag har haft egen häst sedan -95, har hunnit med ett antal stall...

Red på ridskola -92 till -99 har pratat med andra som ridit på ridskola både som barn, ungdom och vuxen. De fletsa ridskolor stoppar in 8 - 12 hästar per lektion. Du rider i 45 minuter på de flesta ställen, upp till 60 min på några. Enkel matte:
Värsta alternativet 45 min /12 ekipage = 3 minuter och 45 sekunders hjälp av tränare
Då är 60 min / 8 ekipage bättre = du får hela 7 minuter och 30 sekunders uppmärksamhet av en tränare.
Det är dyyyyyyrt att rida på ridskola...

Jag är inte expert men om jag håller en "lektion" i 30 minuter så får eleven 30 minuters uppmärksamhet. Okej, 28, jag kanske förklarar något för någon som tittar på...
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Du kom aldrig till din inbokade lektion så jag utgår från att du löst ditt problem med ridskola och funnit någon nära dig? Din häst stod och väntade.
Nejdå, har inte alls hittat någon RS närmare mig.

Det som hände i lördags var helt enkelt att jag hade missuppfattat tiden. Ringde till stället ~40 min innan lektionen skulle börja, endast för att dubbelkolla. Insåg då mitt misstag och bad om ursäkt! Kvinnan jag pratade med sade att det inte var något problem, och att jag skulle komma förbi nästa vecka istället!
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Hon svarade på Polly_Mulles inlägg inte på ditt. Längst upp till höger i varje inlägg ser du vem man svarar. Lite förvirrande i början men man lär sig snabbt.
Haha, du idiotförklarade mig precis, men tack ändå! :p
HendrewenPrince, ber om ursäkt, misstolkade lite tror jag!


Flytta till Göteborg :D
Finns det något stall i Göteborg som har övernattningsmöjligheter? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig börja rida!

Har stått i flera privatstall - de större snobbigare är sällan kul att stå i, där ska det bara tävlas om vem som har dyrast häst/sadel/transport osv... Men de mindre halvvägs ute i skogen brukar det vara kul att vistas i! Jag har haft egen häst sedan -95, har hunnit med ett antal stall...

Red på ridskola -92 till -99 har pratat med andra som ridit på ridskola både som barn, ungdom och vuxen. De fletsa ridskolor stoppar in 8 - 12 hästar per lektion. Du rider i 45 minuter på de flesta ställen, upp till 60 min på några. Enkel matte:
Värsta alternativet 45 min /12 ekipage = 3 minuter och 45 sekunders hjälp av tränare
Då är 60 min / 8 ekipage bättre = du får hela 7 minuter och 30 sekunders uppmärksamhet av en tränare.
Det är dyyyyyyrt att rida på ridskola...

Jag är inte expert men om jag håller en "lektion" i 30 minuter så får eleven 30 minuters uppmärksamhet. Okej, 28, jag kanske förklarar något för någon som tittar på...

Det är klart det är dyrt att rida pa ridskola - men det är väldigt praktiskt och enkelt för den som inte kan nagonting, och det finns inga krav pa att man ska kunna ta hand om en häst.

Jag har inte samma erfarenheter av dig om hur mysiga sma privatstall är - i alla fall inte som medryttare. Lika ofta kan det vara mycket sneda blickar och konflikter mellan olika grupperingar, även pa ett litet stall. Jag har varit medryttare de senaste 15 aren, med nagra avbrott, och pa den tiden hinner man ju se en del stall - tror jag fick ihop det till tio olika när jag räknade. Plus tre olika ridskolor som elev.

Min asikt är att det helt klart varierar. Det finns sma privatstall som är rena tredje världskriget, och det finns stora ridskolor där varje enskild nybörjare blir sedd och välkomnad. Stämning har inte sa mycket med storlek att göra. Det enda generella man kan säga är väl att som medryttare anses du ha mycket lägre status än hästägarna i ett privatstall, normalt sett.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Har en hel liten inköpslista nu - och det ska ni ha ett STORT tack för, allihopa! :bow: Kommer dock inte köpa någon utrustning än på ett tag, vill ha problemet med ridskolor/hästar/ridlektioner etc etc löst innan man ger sig in på utrustningen! Har kört med mjukisbyxor hittils, och uppenbarligen (?) så har jag bra balans - för än har jag inte ramlat av! :p

Nej, ramlar man av pa en turridning ska man nog ha sämre balans än lovligt! ;) Men ska du sitta ned i trav och galopp kommer du halka runt rätt bra, även om du inte aker av precis.

Nu har dock ordet "balans" nämnts säkert femtioelva gånger i den här tråden - och det känns som om det är på tid att göra en djupdykingn inom detta. Vad exakt är det för balans ni menar (stå på ett ben? :p), NÄR "använder" man balansen, och hur tränar man upp den? Det kan inte vara så att ni menar balans as in följa hästens rytm i olika gångstilar, eller...? :)

Jo, precis det menar vi (eller jag i alla fall). Visst kan man öva lite med balansbrädor etc, men bästa sättet är helt enkelt att rida. Balansen använder du ju hela tiden du sitter pa hästen, sa att du kan sitta stilla fastän hästen rör sig, och vara med i hästens rörelser hela tiden. Balans krävs ocksa för att kunna använda hjälperna oberoende av varandra, dvs att trycka med ena skänkeln utan att sitsen paverkas, använda vikthjälper, ta i tyglarna utan att ändra nagonting annat, och ssa vidare. Det är mycket svarare än man tror!
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

tiotiotiotiotio
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig börja rida!

Nejdå, har inte alls hittat någon RS närmare mig.

Det som hände i lördags var helt enkelt att jag hade missuppfattat tiden. Ringde till stället ~40 min innan lektionen skulle börja, endast för att dubbelkolla. Insåg då mitt misstag och bad om ursäkt! Kvinnan jag pratade med sade att det inte var något problem, och att jag skulle komma förbi nästa vecka istället!

Det kanske passar bättre då eftersom ordinarie instruktör blev tvungen att åka på begravning så gruppen hade vikarie. Men du missade ju uteritten. :p :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
972
Senast: mattson
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 574
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp