Bukefalos 28 år!

Hjälp mig i kampen mot bichon

Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

tollare eller en irish red setter eller pudel mix?

jag har en pudel mix cavallier som jag går ut med ibland. hon är världens bästa. jätte mycket energi men älskar också att mysa hemma.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

*kl*

Tycker Bichon är ett trevligt rasval jag :D Men då föredrar jag Havanaisen.

En timmes jogging borde inte vara något problem för en vuxen, min hängde med på en timmes ridtur i variernade tempo :)

Men om man inte klipper ner de så är det en hel del pälsvård.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

*kl
jag och min kille funderade på bullterrier först i våra hundköpartankar, vi fick avskriva det eftersom min kille blev knallallergisk när vi var och hälsade på en. vi hade nog fått avskriva den rasen ändå, de är verkligen underbara, men det krävs en väldigt speciell person, en som uppskattar envisheten och charmen, om det ska funka. hos mig och min kille hade en bullterrier blivit fullständigt odräglig. jag tänker att om 20-30 år kanske jag skulle klara av en, så jag fortsätter att drömma :)
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

säger som två andra nämnt i tråden.
Ni ska ju ha en bedlington! Whippetens graciösa kropp (anningen mer massa), mysig päls åt husse, vinthundens förmåga att vara lugn innomhus men med fart ute, terrierns läraktighet.
En aktiv sällskapshund som följer med på det den får, lättlärda, keliga, älskar sin familj, inte överdrivet "jaktiga"...


Devirse
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Min pojkvän har också suttit och gjort efterforskningar på nätet och nu har vi faktiskt hittat en ras som vi båda tycker om. Miniatyr bullterrier.
Dock har jag inte hunnit läsa på mig så mycket om rasen, men de jag har träffat har varit trevliga. Sen är bara den stora frågan om den klarar av den typen av motion som jag vill kunna utföra. Visst, man måste inte ha hunden med sig på alla sina joggingturer men visst är det bra mycket trevligare om den kan det. Men terrängcykling, kan det fungera eller får man finna sig i att lämna hunden hemma då?

Så, finns det någon här med erfarenhet av miniatyr bullterrier. Kan det vara en ras som passar oss?

Sen är det kanske med minibullar som med många andra olika raser att olika uppfödare föder upp olika typer av hundar.
Men nu är jag bara så jäkla glad över att han har hittat i alla fall en annan ras än bichon frisé som han tycker om. :D

Skulle gissa att joggingen är inga problem men terrängcyklingen kan bli lite väl tufft, men Quickstar här på forumet är nog den som jag hade kollat med. Hon har ju haft med ett antal mini bullar att göra vid det här laget.

/Camilla
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Hurra hurra på din födelsedag.

Om du utgår från vad du skrivit tidigare i tråden, vilken typ av hund som ni vill ha så skulle jag faktiskt överväga Staffen varför M-bullterrier. M-bullterriern är ungefär som en Staff i strl och dom jag har träffat har inte varit fullt så envisa och egensinniga som den vanliga Bullterriern, men ändock bra mindre samarbetsvilliga än Staffen.

Staffen hänger definitivt med på era motionsrundor, både löpning och cykling.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Men staffen är väl ändå ganska långt från vinthundsraserna som Aningsfull tycker om?
Inte är den särskilt fluffig heller :D
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Vi har en jätte härlig liten staffe på min hundklubb och jag ser den verkligen inte som envis, men energisk! :love: Han älskar att jobba och springa och det syns verkligen samtidigt som han har lätt att koppla av när träningen är över. Vet inte hur bullterriern är men jag misstänker att det är samma sak där, den blir säkert jobbig utan motion men av Aningsfulls inlägg att dömma så låter det som om det inte blir mycket soffliggande där inte. Besök olika uppfödare och hör vad dom tror då har du oxå chansen att känna efter om rasen tilltalar sig. Det är inte samma sak att kolla på foton som att känna hur hunden är i verkliga livet.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Bullterrier har jag träffat då jag hade turen att möta en tjej som föder upp såna. Hennes hundar var jättetrevliga! :)
Staffen ska jag faktiskt och hälsa på en uppfödare till veckan och kolla närmare på. Kommer ev att hälsa på en uppfödare av minibull också som verkar ha lite aktivare hundar.
Jag gillar staffarna men min pojkvän kan behöva övertygas. ;)
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

När han har träffat staffarna så blir han nog ganska såld på direkten! :D Jag var faktist lite "anti" mot staffen,men mannen övertalade mig att vi skulle åka och kolla iallafall,och jag vart glatt överaskad,nu när våran kille är 1 ½ år ca så känner jag at vi kunde inte valt en bättre ras! :love:
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Bullterrier är enligt min erfarenhet allergiska döva odågor som går sönder hela tiden.

Jag skulle titta på Tibetansk spaniel eller Petit Brabançon. Båda i mitt tycke trevliga raser i mindre format.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Fast tibbe eller griffon tror jag knappast orkar hänga med på cykelturer eller vandra i skogen några längre sträckor, sen är väl tibben inte någon speciellt tyst ras? Friskare ä bullen? Knappast. Alla tibbar jag träffat har varit oerhört jobbiga, skälliga och hemska hundar. kanske har jag haft otur. Griffarna har haft läskt rinniga ögon.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Ni kan få låna Zaga, då blir han såld direkt av hennes udda charm :D

alenchick: Staffen är definitivt inte envis på det sättet som en bulle är, minibullen är dock lite mildare än originalet sas ;)
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Sällan jag ser min ras i beskrivningar här på buke. Men nu gjorde jag det. Så jag säger schnauzer (fd mellan)
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Jag har alltid gillat bullterrier. Frågade uppfödare på my dog om rasen och ev sjukdomar. Fick ett ärligt svar direkt. De har alla sjukdomar. Säkert lite överdrift, men det räckte för mig och jag har släppt rasen i mina tankar.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Spontant, bedlington terrier :)

Fluffig modell ala vinthund ;). Träffat ett par såna som varit riktigt trevliga. Lagom storlek på det också :)
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Jag förstår verkligen var tipset om bedlingtonterrier kommer från, det är ju verkligen en kombination av det vi gillar (även om det nu börjar komma allt fler korthåriga raser som min pojkvän också gillar).
Men alltså... Jag tilltalas verkligen inte alls av deras exteriör. :o Och jag VET att det egentligen är det sista man ska bry sig om i valet av hund eftersom att utseendet på hunden antagligen inte ska få spela någon roll... Men jag måste ändå erkänna att den rasen ändå väljs bort på grund av sin exteriör hos mig.
Man vågar nästan inte säga det högt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 390
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 579
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 219
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 872
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovlera
  • Födda 2022
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp