Bukefalos 28 år!

Hjälp mig med körkortet!

Sv: Hjälp mig med körkortet!

Hoppade på ett paket med massa körlektioner utan att ha tagit testlektion. Det skulle jag inte ha gjort.
Min ordinarie lärare var ok, lugn och så men inte mycket mer. Jag vantrivdes inte men trivdes inte heller.

När utbildningskontrollen kom fick jag köra en helt annorlunda bil med en snubbe som tjatade på mig för dom minsta grejerna. Jag blir hysterisk eftersom biljäveln dör titt som tätt (helt annat dragläge jämfört med den andra) och gubben skäller på mig för att jag HAR MER ÄN 20 CM FRÅN TROTTOARKANTEN när jag backar runt ett hörn (ja, han skrek på mig för det) och han säger mer eller mindre att allt jag lärt mig är fel. I slutet av utbildningskontrollen håller jag till och med på att åka av motorvägen bara av ren stress från gubbfan.

Ett tag senare kommer uppkörningen. Vaknar upp natten innan med världens feber och allt som hör till en riktigt duktig förkylning. Nåja, bara att åka iväg. Börjar med en kort lektion innan uppkörningen, det går ganska bra, läraren tyckte att körningen var helt godkänd. Tyvärr blev min feber och skit värre under tiden vi väntade på min uppkörning så när det avr dags för den riktiga uppkörningen så var jag nästan som full, jag hade noll koll på någonting typ. Missade att stanna för gångtrafikanter, trängde mig ut i en rondell, missade en 30-skylt osv. Ja, det gick ju åt helvete. Det enda jag gjorde bra var att backa runt hörnet tydligen, även om det var mer än 20cm från kanten :P . (jag slutade gå på bilskola efter första uppkörningen, övningskörde privat bara efter det).

Bokar in en ny uppkörning en vecka senare i hopp om att det kanske blev bättre om jag var frisk och pigg. Får samma kontrollanten som gången innan. Blev då kuggade för att jag inte kunde följa skyltar mot mål och hon kommenterade även att jag fokuserade på fel saker, och detta var antagligen för att jag pratade högt med mig själv typ "ja men vi är ju här.... och där var skylten dit... bla bla bla". Så som jag är van vid att göra, jag pratar med mig själv när jag kör och många andra jag åkt med gör det också. Och visst kom vi dit vi skulle, men men..

Tredje gången fick jag en annan kontrollant. Hon kollade upp vilka moment jag kuggade på sist och så gick vi igenom dem, mer eller mindre. Denna dam var hästintresserad så vi pratade häst under hela turen. Jag fick typ fyra motorstopp under denna uppkörning för att jag var såååå himla nervös att mitt ben skakade (det syntes på långa vägar och jag fick be om ursäkt för mitt skakande ben :P ). Klarade uppkörningen och det kändes totalt overkligt.

För att sammanfatta det hela litegrann. Att ta körkortet är en av de värsta saker jag gjort, jag mådde så dåligt under hela den perioden, men tillslut fick jag min dyra plastbit. Är väldigt glad att det är över, men jag hatar att köra bil efter den där utbildningskontrollen då den tog död på alla körglädje som fanns.

Ta det lugnt, världen går inte under om du inte klarar uppkörningen på en gång. Min syster klarade sitt körkort på fjärde, och det finns nog dom som har fler än så i bagaget.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Jag var livrädd för min körskolelärare, grinade efter första lektionen för att jag tyckte han var så läskig. :p Det fanns inga lediga tider med andra lärare så jag tänkte att kan jag köra med honom, då kan jag köra med alla.

När jag väl kom till uppkörningen visste jag att jag skulle klara det annars hade jag inte fått köra upp.

Du kanske borde tänka liknande? Visst du avskyr din körskolelärare men faktum är att du kommer hamna i situationer som inte alltid är jätteroliga även när du har körkort. :)
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Tog mitt körkort för ett år sen 53 år gammal!! Klarade faktiskt både skrivning och uppkörning på första försöket, tänkte bara går det inte denna gång så försöker jag igen. Fast visst var jag sjukt nervös ändå och som sagt dyrt är det. Men självklart kommer du att klara det:)
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Min ena dotter hade problem med lärarkontakten. Hon flyttade hem ngn månad o körde mig i jobbet. Inte helt utan kontroverser men det gav resultat.
PL
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Ja du, jag körde upp fyra gånger. Jag vet inte hur många körlektioner jag tog men många blev det. Min pappa är körskolelärare så jag kände att jag borde prestera. Hade tydligen inte ärvt någon begåvning för bilkörning av honom i alla fall.
Fjärde gången var jag så nervös att jag nästan grinade. Det var fullt med snö ute och jag körde på en trottoarkant så att bilen krängde. Jag var så säker på att jag var kuggad så när jag fick reda på att jag hade klarat mig så gav jag henne en stor kram och började grina.:arghh: Nu tycker jag att jag kör bil hyfsat...
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

KL

Ts min morbror körde upp 43 gånger innan han klarade det ;) :D
Jag håller på med kortet nu, är så trött så jag kan spy på allt som har med det och göra. Men nu är jag snart klar och jag hoppas verkligen att jag klarar allt.
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Min mormor tog körkort i 50-årsåldern, tror det tog 4 uppkörningar innan hon klarade det men bara för automatväxlad bil. Hon började med växlad men körskolan sa ifrån när hon till sist hade sönder växellådan på en bil att hon bara fick köra automat i fortsättningen om hon ville vara kvar på den skolan. Min ena styvsyster körde också upp flera gånger, hon blev för nervös och gjorde bort sig helt enkelt.
Jag själv hade det nog annars så bra man bara kan få det när jag tog körkort. Hade två lärare, ett par, som gjorde allt för att jag skulle behöva så få lektioner som möjligt. Jättebra planerat, visste precis vad jag behövde lära mig och fick läxor mellan lektionerna. De var båda väldigt lugna och trevliga och nästan alla deras elever fick körkort på 1a uppkörningen. Jag tror jag tog 15 lektioner sammanlagt innan jag klarade uppkörningen på 1a försöket med en äldre kontrollant som var väldigt lugn och bra. Jag fick intrycket av att man bedömdes mer efter om man skulle bli en lugn och säker bilförare än att man var kung på att köra själva bilen. Tyvärr är det ju inte så det går till för alla :(
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Om du kuggar uppkörningen den här gången så tycker jag att du borde se till att gå den där handedarkursen och sen ut och köra, köra, köra!
Och byt körskola för de där människorna du har kört med borde inte få jobba som lärare!

När jag höll på med körkortet så var jag ute och körde jämt (stackars mamma..) Det gjorde att jag blev väldigt trygg bakom ratten och det tror jag är väldigt viktigt för personligen så blir jag än idag lite nervös när nån jag inte känner så bra ska åka med mig och om den personen dessutom ska bedöma HUR jag kör så blir det ju värre :)

Sen hade jag världens lättaste uppkörning om man bortser från att jag var sjuk, fick en hostattack när jag skulle börja och körde med en man som kallades ButterOla.... :D
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

*KL*

Litet tips för de som precis tagit kortet, kör mycket bil!!! Jag fick en bil nästan direkt efteråt och körde massor, till stall, utflykter, längre bilturer mm. Det gav väldigt mycket!
Man kan ju framföra en bil i trafiken när man fått körkort, men det är efter man tagit körkortet man verkligen lär sig köra, jag blev lugnare och säkrare ju fler mil bakom ratten jag fick!
I år har jag haft kortet i 11 år, mc-kort i 4 år!:) Mc har jag tyvärr inte kört förra året, så jag är väldigt sugen på att köpa och sen ha den hemma hos mamma på landet där man kan köra mysiga skogsturer :)
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

... och sen babblade jag hela uppkörningen, körde 90 på motorvägen (det är i ett område där det pendlar 90-110 och jag blev osäker och tänkte då att det är bättre att köra långsammare :p ) och så pratar jag typ "inga bilar där, ingen cykel" osv när jag kör (inte nu längre) och det uppmuntrade bilskolan.

Haha jag satt också och pratade med mig själv på uppkörningen :D
Om vad jag såg, hur jag skulle köra etc. Det är bra att prata om vad man ser och upplever, då håller hjärnan bättre fokus :)
Hade en skitstram gubbe som jag inte gillade så jag trodde det gick skit men helt underbart skönt att han godkände mig ändå.


Jag var också överdrivet tydlig när jag tittade i backspeglarna, vred heeela huvudet tydligt värre för att visa att jag kollade i dem. (har för mig att körskolelärare gnällt på mig att jag inte kollade i backspeglarna när jag visst gjorde det men tydligen inte så tydligt att han lade märke till det).
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Fast det borde man väl göra innan man tar körkortet? Bara för att man övningskör så behöver man ju inte bara träna på "krångliga" saker som start i backe, fickparkering osv.
Jag körde som sagt JÄMT. Det var väldigt mycket "vardagskörning" och lite längre resor också, det finns inte många vägar häruppe som jag inte kört på :D

Sen så är det ju såklart en annan känsla när man har körkortet och kan köra själv :)
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Jag tog 12 lektioner och två långkörningar med pappa. Det är inte alltid möjligt att få till mängdkörning.
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Jag begriper fortfarande inte att jag har körkort. Tog på två månader och blev klar i juli. Skitnervös vid uppkörning men världens bästa inspektör som tyckte han tjatade ihjäl mig om gamla mopeder. Han blev i extas att jag hade en sambo som hamstrade gammal skrot som jag kallade det så uppkörningen blev väldigt lugn. En hel del skratt också!
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Tog ju också körkortet i fjol, dock tog det bara två veckor från lektion 1 tills jag hade klarat uppkörningen, men gemensamt för alla är nog den där nervositeten inför uppkörningen :nailbiting:

Här har de satt i system att den allra sista körlektionen kör man direkt innan uppkörningen och på de 45 minutrarna hinner man göra sina småmissar due to nerverna och sen är också uppkörningen i samma bil och det underlättar nog det med.

Själv hade jag en hundintresserad uppkörningsman, så det blev hundsnack genom hela uppkörningen och det passade mig finfint :D

Sen håller jag med om: Ut och kör så mycket du kan när du väl klarat körkortet, för att få in körvana. Bara för att man tagit körkortet så är man inte direkt avspänd och en suverän bilförare, det kan bara mängdkörning åstadkomma :)

Ts: Hur gick det igår?
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Som lil-sis säger,alla har inte möjlighet att köra privat utan bara kör på körskolan :)

Jag hade dock tur, kunde köra med mamma och pappa och körde såfort jag fick chans att göra det :) 4 lektioner på körskola, klarade uppkörningen på första.
MC, hade inte kört innan, och körde ytterst lite privat, 14 lektioner och klarade det på första, sjukt stolt över mig själv!:)
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

*kl*

Jag inser att jag hade tur, jag kom fantastiskt bra överens med min körlärare, han förstod när jag var skraj och när han skulle säga till mig att skärpa mig. Jag gick intensivkurs så jag hade samma lärare hela tiden förutom en gång (han vabbade) och hon jag fick då var inte alls lika bra fast inte katastrof.

Uppkörningen trodde körläraren att jag hade sumpat för inspektören satt kvar i bilen med mig så länge och gick igenom protokollet. Inspektören var inte glad för min ena rondellkörning men tyckte att jag kunde släppas ut på vägarna själv ändå :p Efteråt när vi skulle tillbaka till körskolan tittade läraren bara på mig och sa: "Jag kör tillbaka, va?" Pumpade liite adrenalin då :D

Instämmer med flera tidigare att när man väl fått lappen är det bara att ut och köra. Man behöver vanan, bara för att man klarat uppkörningen betyder inte att man är en fullfjädrad förare.
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Som lil-sis säger,alla har inte möjlighet att köra privat utan bara kör på körskolan :)


Nä det förstår jag också men som TS skrev verkar det som att enda anledningen till att hon inte kör utanför bilskolan är för att de inte gått handledarutbildningen. Om man då har kuggat flera gånger så kanske man borde börja fundera på att gå den utbildningen och försöka köra mer.

:up:
 
Sv: Hjälp mig med körkortet!

Jag tror det var för att den stod på Vägverkets p-plats :p

Jag sade att jag var nervös (vem är inte det...) och sen babblade jag hela uppkörningen, körde 90 på motorvägen (det är i ett område där det pendlar 90-110 och jag blev osäker och tänkte då att det är bättre att köra långsammare :p ) och så pratar jag typ "inga bilar där, ingen cykel" osv när jag kör (inte nu längre) och det uppmuntrade bilskolan.
Så gjorde även jag. Jag pratade med mig själv i princip konstant pg av nervositeten, och missade att stoppa vid ett tillfälle för att det var så fruktansvärt halt och jag körde för fort. Men ett nervöst "jäklar vad halt det var, jag borde inte ha kört så fort" räddade situationen, den snälla trafikskolegubben sa något i stil med att ja nr det är halt måste man planera körningen extra noga, men vad bra att du är medveten om vad du gör fel.

Min syster kuggade på att hon touchade en stolpe när hon parkerade bilen efter uppkörningen. I protokollet var det ikryssat OK, men det ströks över med motiveringen att stolpen kunnat vara en människa! NITISK! Hade det varit en människa hade den förmodligen tagit ett steg åt sidan. Den hade i vart fall inte tagit skada även om den blivit touchad.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 493
Senast: Soapbubble
·
Hästmänniskan Hur hanterar ni er irritation kopplat till hästen? Har haft min häst sedan februari i år och hon är så fruktansvärt pillig med mulen...
2
Svar
27
· Visningar
2 456
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 632
Senast: Hazel
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 129
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp