Bukefalos 28 år!

Hjälp mig välja ras!

@Lejonelle , vad har du för erfarenhet av eurasier? Blev väldigt nyfiken på det förslaget känner jag! :)

Ingen personlig erfarenhet av den rasen, mer än att det verkar vara bussiga okomplicerade hundar, dem jag träffat. Lugna stora nallebjörnar. Det är väl nån här på buke som har, har jag för mig, men minns inte vem.
 
Klokt inlägg av Monstermom om intelligenta hundar men jag skulle vilja tillägga att de faktiskt kan vara svårare att träna också, i synnerhet om man inte är så van eller är lite kass med sin timing.
De lär sig skitfort men det innebär ju också att de lär sig fel lika fort om man är otydlig i sin träning.
En något långsammare hund - fast fortfarande samarbetsvillig - är ofta mer förlåtande för förarmissar :-).

Ja, helt sant!

En snabb hund är lite som en Ferrari. Det går fort och är underbart så länge man befinner sig på vägen och kontrollen är där.

Det är bra mycket besvärligare när man själv skall lära sig start och broms, att styra och hålla koll på andra hund, förlåt bilar -som kör som de vill.

Min första egna rottweiler var väldigt förlåtande. Det var lite som att köra traktor. Stark som få och stadig med sin egen uppfattning om sig själv men inte mätte vi oss med välooljade Ferraris.

Nu är kanske rottweiler en dum liknelse, eftersom en traktor kan göra vid skada i fel miljö.

Men ändå. För att framföra olika fordon krävs olika typer av förare.

Ingen sätter tex en nybörjare i sadeln på en kapplöpningshäst på banan. (För att ta en annan liknelse)
 
Jag skrev från början att jag sällan rekommenderar BC, men i detta fallet gjorde jag ett undantag, trots att jag visste att någon/ några skulle gå i taket fullständigt, det är ju så en del härinne fungerar.

Jag vet inte vilka BC många av er träffat, men vem som helst. Av er är välkomna hem till oss, eller till ngn av våra BC ägande vänner o tillbringa en dag med oss o våra hundar.

Visst är BC en ras som vill arbeta, som vill vara med.
Får den det så vilar den och sover när den är ledig.
Och rätt fostrad vet den vad den ska valla, våra är inkörda enbart på nöt, vallar inget annat.

Om man går långa rundor varje dag,för mig är det minst fem kilometer. Man tränar/tävlar agility o rallylydnad. Hunden är med flera timmar i stallmiljö, samt under ridturer, då anser jag att det är tillräckligt för en BC mentalt o kroppsligt. För mig är det ett aktivt hem, många hundar får oerhört mkt mindre aktiviteter.

Jag förstår om TS inte tycker att BC passar hennes liv, det kan ju bara hon o hennes pojkvän veta, ingen av oss andra. Men det är oerhört synd om hon bara tar undan BCalternativet pga att några av er här inne har felaktiga åsikter om rasen som helhet.

Det finns dåliga individer inom alla raser!
 
Jag skrev från början att jag sällan rekommenderar BC, men i detta fallet gjorde jag ett undantag, trots att jag visste att någon/ några skulle gå i taket fullständigt, det är ju så en del härinne fungerar.

Jag vet inte vilka BC många av er träffat, men vem som helst. Av er är välkomna hem till oss, eller till ngn av våra BC ägande vänner o tillbringa en dag med oss o våra hundar.

Visst är BC en ras som vill arbeta, som vill vara med.
Får den det så vilar den och sover när den är ledig.
Och rätt fostrad vet den vad den ska valla, våra är inkörda enbart på nöt, vallar inget annat.

Om man går långa rundor varje dag,för mig är det minst fem kilometer. Man tränar/tävlar agility o rallylydnad. Hunden är med flera timmar i stallmiljö, samt under ridturer, då anser jag att det är tillräckligt för en BC mentalt o kroppsligt. För mig är det ett aktivt hem, många hundar får oerhört mkt mindre aktiviteter.

Jag förstår om TS inte tycker att BC passar hennes liv, det kan ju bara hon o hennes pojkvän veta, ingen av oss andra. Men det är oerhört synd om hon bara tar undan BCalternativet pga att några av er här inne har felaktiga åsikter om rasen som helhet.

Det finns dåliga individer inom alla raser!

Det blir lätt extrema ställningstagande när man föreslår något mer okonventionellt.

För egen del så tycker jag att val av uppfödare och valp från rätt kull skall vara det stora arbetet när rasen väl är bestämd. Ändå är det alltid en risk att köpa en valp.

Det blir kanske inte som man tänkt sig och hunden är sin egen individ.

Min rottweiler hade vi i nästan 11 år. Det gick bra men vi fick göra vissa förändringar i livet för att det skulle fungera. Det var mycket jobb med en hund som själv ville vara boss i alla lägen.

Visst visste jag att rottweiler kan vara mycket dominant innan, men ändå. Hon var mer hund än tom uppfödarna hade sett.

Med detta menar jag att dina bc säkert klarar det liv som TS beskriver, men så råkar man på en som behöver mer.

Det finns inga garantier men med bra research, tur och skicklighet är sannolikheten större att lyckas.
 
Måste bara säga att jag verkligen gillar den här tråden, det är hur bra som helst att TS lägger ner tid och energi på att läsa om alla olika hundraser som det tipsas om, att TS verkar vara väldigt ärlig med hur hundens liv kommer bli utan att överskatta varken sig själv eller folk i omgivningen osv. Det är en underbart bra grund för ett i framtiden lyckat hundköp!

Ang intelligenta hundar... Så skönt det vore med en lite korkad, men samarbetsvillig hund :p Själv sitter jag ju med hundras som är otroligt intelligent, men självständig. Visst har jag lärt mig enormt mycket på det, visst skrattar jag mycket åt alla tokiga idéer hundarna fått när de förstått hur saker fungerar, men jag blir också begränsad i vad jag vågar lära hundarna för tricks eftersom de utan tvekan(!) skulle använda tricksen vid "fel tillfälle" och inte heller väntar de på kommando för att göra något.

Skulle jag själv leta efter hund att träna med så hade jag inte ens tänkt på hundens "intelligensnivå", tvärt om hade jag bara tittat på hur samarbetsvillig hunden är (kanske undvikit de mest kvicktänkta raserna, just för att de så lätt "lär fel"). Alla hundar är nämligen så otroligt anpassningsbara, lär sig förstå oss och om vi bara är öppna för att lära oss kommunicera med hunden på ett trevligt sätt så finns det inte en chans att en normal hund är för korkad för att det ska gå att träna och tävla lite på skoj med den eller att få den som en fungerande vardagshund.
 
Måste bara säga att jag verkligen gillar den här tråden, det är hur bra som helst att TS lägger ner tid och energi på att läsa om alla olika hundraser som det tipsas om, att TS verkar vara väldigt ärlig med hur hundens liv kommer bli utan att överskatta varken sig själv eller folk i omgivningen osv. Det är en underbart bra grund för ett i framtiden lyckat hundköp!

Ang intelligenta hundar... Så skönt det vore med en lite korkad, men samarbetsvillig hund :p Själv sitter jag ju med hundras som är otroligt intelligent, men självständig. Visst har jag lärt mig enormt mycket på det, visst skrattar jag mycket åt alla tokiga idéer hundarna fått när de förstått hur saker fungerar, men jag blir också begränsad i vad jag vågar lära hundarna för tricks eftersom de utan tvekan(!) skulle använda tricksen vid "fel tillfälle" och inte heller väntar de på kommando för att göra något.

Skulle jag själv leta efter hund att träna med så hade jag inte ens tänkt på hundens "intelligensnivå", tvärt om hade jag bara tittat på hur samarbetsvillig hunden är (kanske undvikit de mest kvicktänkta raserna, just för att de så lätt "lär fel"). Alla hundar är nämligen så otroligt anpassningsbara, lär sig förstå oss och om vi bara är öppna för att lära oss kommunicera med hunden på ett trevligt sätt så finns det inte en chans att en normal hund är för korkad för att det ska gå att träna och tävla lite på skoj med den eller att få den som en fungerande vardagshund.

Instämmer! :bow:

@Omega kommer helt klart hitta både rätt ras och uppfödare vad tiden lider.

Jätteroligt att få ta del av dessa funderingar och Ts seriösa inställning till hundskaffandet.

Tror som du, en trevlig hund och allt blir bra!

(Underbar beskrivning på vinthundar btw. :D För smarta att träna. ;) )
 
Skulle jag själv leta efter hund att träna med så hade jag inte ens tänkt på hundens "intelligensnivå", tvärt om hade jag bara tittat på hur samarbetsvillig hunden är (kanske undvikit de mest kvicktänkta raserna, just för att de så lätt "lär fel"). Alla hundar är nämligen så otroligt anpassningsbara, lär sig förstå oss och om vi bara är öppna för att lära oss kommunicera med hunden på ett trevligt sätt så finns det inte en chans att en normal hund är för korkad för att det ska gå att träna och tävla lite på skoj med den eller att få den som en fungerande vardagshund.

Jag tror att intelligens = träningsbarhet kanske hänger kvar mycket från äldre träningsmetoder...? En del hundraser funkar verkligen inte bra att "trycka" till lydnad, de har alternativet att helt skita i föraren istället (medan mer förarveka och -orienterade hundar jobbar hårdare för att vara till lags, om man gör rätt). Jag misstänker att tankarna om "dumma" hundar kommer därifrån, att många mer självständiga raser inte funkade att träna på det sätt som "borde" gå. (Det ska funka! :rage: ... *suck*)

Jag skrev från början att jag sällan rekommenderar BC, men i detta fallet gjorde jag ett undantag, trots att jag visste att någon/ några skulle gå i taket fullständigt, det är ju så en del härinne fungerar.

Jag vet inte vilka BC många av er träffat, men vem som helst. Av er är välkomna hem till oss, eller till ngn av våra BC ägande vänner o tillbringa en dag med oss o våra hundar.

Visst är BC en ras som vill arbeta, som vill vara med.
Får den det så vilar den och sover när den är ledig.
Och rätt fostrad vet den vad den ska valla, våra är inkörda enbart på nöt, vallar inget annat.

Om man går långa rundor varje dag,för mig är det minst fem kilometer. Man tränar/tävlar agility o rallylydnad. Hunden är med flera timmar i stallmiljö, samt under ridturer, då anser jag att det är tillräckligt för en BC mentalt o kroppsligt. För mig är det ett aktivt hem, många hundar får oerhört mkt mindre aktiviteter.

Jag förstår om TS inte tycker att BC passar hennes liv, det kan ju bara hon o hennes pojkvän veta, ingen av oss andra. Men det är oerhört synd om hon bara tar undan BCalternativet pga att några av er här inne har felaktiga åsikter om rasen som helhet.

Det finns dåliga individer inom alla raser!

Jag tror säkert du är väldigt erfaren inom din ras, men det betyder ju inte att vi andra inte har erfarenheter också. :)

Min erfarenhet är från bc som jobbar som vallare och funkar bra i både jobb och vardag, bc som "bara" är sällskapshundar och funkar bra, och bc som "bara" är sällskapshundar och är totala nervvrak. Kategori tre är nog ungefär lika stor som kategori två, vilket gör det alldeles för riskfyllt för att jag någonsin skulle rekommendera någon att skaffa bc till sällskap. Och jag pratar inte om dåliga individer (det har jag sett inom alla tre kategorierna, och självklart inom andra raser med!), utan om hundar som helt enkelt hamnat helt fel och inte själva kan göra något åt det. Jag tycker det är tragiskt.

Sen har jag verkligen inte uppfattat "Man tränar/tävlar agility o rallylydnad."... TS skaffar sin första hund! Hon vill prova på hundsporter, men hur pass mycket hon vill satsa vet hon förmodligen inte själv än heller. Hur stimulerande det är att hänga med till stallet vet jag inte så mycket om, och förmodligen varierar det väl också.

Jag står fast vid att man hellre skaffar sig lite för lite hund än lite för mycket. Helst helt rätt såklart. :)
 
Jag skrev från början att jag sällan rekommenderar BC, men i detta fallet gjorde jag ett undantag, trots att jag visste att någon/ några skulle gå i taket fullständigt, det är ju så en del härinne fungerar.

Jag vet inte vilka BC många av er träffat, men vem som helst. Av er är välkomna hem till oss, eller till ngn av våra BC ägande vänner o tillbringa en dag med oss o våra hundar.

Visst är BC en ras som vill arbeta, som vill vara med.
Får den det så vilar den och sover när den är ledig.
Och rätt fostrad vet den vad den ska valla, våra är inkörda enbart på nöt, vallar inget annat.

Om man går långa rundor varje dag,för mig är det minst fem kilometer. Man tränar/tävlar agility o rallylydnad. Hunden är med flera timmar i stallmiljö, samt under ridturer, då anser jag att det är tillräckligt för en BC mentalt o kroppsligt. För mig är det ett aktivt hem, många hundar får oerhört mkt mindre aktiviteter.

Jag förstår om TS inte tycker att BC passar hennes liv, det kan ju bara hon o hennes pojkvän veta, ingen av oss andra. Men det är oerhört synd om hon bara tar undan BCalternativet pga att några av er här inne har felaktiga åsikter om rasen som helhet.

Det finns dåliga individer inom alla raser!

Det är kanske tillräckligt för DIN BC men jag tvivlar på att det är det för alla. Jag är väldigt tveksam till att det ens skulle vara tillräcklig mental stimulans för mina kelpies.
 
Tack @Miedo för info om japansk spets, det är så himla bra att få ta del av andras erfarenheter! :) Nu känner jag ännu mer att det är en stark kandidat!

Som flera uppmärksammat här ovan ( :) ) så vill jag verkligen vara grundlig i "förarbetet" till att köpa hund. Har tyvärr en del dåliga erfarenheter av personer omkring mig som vill ha en viss hund för att "den är ju så söt" typ. Det kan verkligen slå fel och det blir inte kul för hundarna, så vill jag inte ha det, vill ha en hund som trivs och är nöjd och lycklig hos oss och som vi trivs med och som passar in i det liv vi vill leva. Jag har till exempel alltid älskat norrbottenspetsar, men jag är fattar att det inte är en hund för mig, tvivlar starkt på att den skulle vilja leva det liv jag vill leva och då funkar det ju helt enkelt inte. Jag kan tycka om dem på avstånd, det är helt okej, finns ju så många andra fina raser som kan få ett bättre liv hemma hos mig :)
 
TS skaffar sin första hund! Hon vill prova på hundsporter, men hur pass mycket hon vill satsa vet hon förmodligen inte själv än heller.

Detta är ju helt sant, jag har ingen aning om hur mycket jag kommer vilja hålla på med olika hundsporter då jag inte provat i någon hög utsträckning. Och det blir min första egna hund, så självklart kommer jag att ha mycket att lära och det kommer bli "fel" ibland. Förhoppningsvis kan man då rätta till det, men det är klart att det kanske är bättre med en lite mer förlåtande ras då. Det ska oavsett bli kul att få prova på lite olika saker med hunden, vill verkligen att hunden inte bara blir någon man "måste" ut med på promenad några gånger om dagen, utan att man verkligen blir som ett team och kan göra saker ihop, att det blir naturligt att hunden hänger med på det den kan osv.
 
Detta är ju helt sant, jag har ingen aning om hur mycket jag kommer vilja hålla på med olika hundsporter då jag inte provat i någon hög utsträckning. Och det blir min första egna hund, så självklart kommer jag att ha mycket att lära och det kommer bli "fel" ibland. Förhoppningsvis kan man då rätta till det, men det är klart att det kanske är bättre med en lite mer förlåtande ras då. Det ska oavsett bli kul att få prova på lite olika saker med hunden, vill verkligen att hunden inte bara blir någon man "måste" ut med på promenad några gånger om dagen, utan att man verkligen blir som ett team och kan göra saker ihop, att det blir naturligt att hunden hänger med på det den kan osv.

Det är så himla vanligt att förstagångsköpare har långa listor på allt de ska göra med hunden. Till vardags ska de minsann komma igång och motionera massor, inte bara ska de gå flera mil om dagen utan de ska börja springa också. Specifikt med hunden ska de gå massor av kurser, satsa på SM i agility och lydnad, och utbilda hunden till räddningshund också! :up:

Jomenvisst. Så köper de på sig en turbohund i något slags förhoppning att hundstackarn ska förändra vem de är och hur de lever... :meh:

Väldigt trevligt med sådana som dig, som är mer realistisk i dina förväntningar - inte minst på dig själv. Det är väldigt få av oss som är supermänniskor, men av någon anledning finns det många som tror att det enda som fattas för att de ska bli det är att de skaffar en hund.

(Den som skaffar sin första hund och motionerar järnet, tar ett antal SM-titlar, utbildar hunden till allt möjligt osv, den var supermänniska redan innan den fick hund. :D)
 
Måste bara säga att jag verkligen gillar den här tråden, det är hur bra som helst att TS lägger ner tid och energi på att läsa om alla olika hundraser som det tipsas om, att TS verkar vara väldigt ärlig med hur hundens liv kommer bli utan att överskatta varken sig själv eller folk i omgivningen osv. Det är en underbart bra grund för ett i framtiden lyckat hundköp!

Ang intelligenta hundar... Så skönt det vore med en lite korkad, men samarbetsvillig hund :p Själv sitter jag ju med hundras som är otroligt intelligent, men självständig. Visst har jag lärt mig enormt mycket på det, visst skrattar jag mycket åt alla tokiga idéer hundarna fått när de förstått hur saker fungerar, men jag blir också begränsad i vad jag vågar lära hundarna för tricks eftersom de utan tvekan(!) skulle använda tricksen vid "fel tillfälle" och inte heller väntar de på kommando för att göra något.

Skulle jag själv leta efter hund att träna med så hade jag inte ens tänkt på hundens "intelligensnivå", tvärt om hade jag bara tittat på hur samarbetsvillig hunden är (kanske undvikit de mest kvicktänkta raserna, just för att de så lätt "lär fel"). Alla hundar är nämligen så otroligt anpassningsbara, lär sig förstå oss och om vi bara är öppna för att lära oss kommunicera med hunden på ett trevligt sätt så finns det inte en chans att en normal hund är för korkad för att det ska gå att träna och tävla lite på skoj med den eller att få den som en fungerande vardagshund.

Är tacksam över att ni är flera här som bidrar med förslag och tipsar om annat som kan vara bra att veta, jag tar alla förslag på allvar och kollar upp mer om dem, sen kanske jag tar bort vissa från listan av olika skäl, men jag är glad för alla förslag! :) Citerar inte alla här nu, det blir så långt, men tycker att det är jättekul att ni vill hjälpa mig i hur jag ska tänka! :)

Det är flera som tagit upp detta med intelligensnivån. Det känns bra att ha fått lite mer kött på benen angående det, att ha hört folks erfarenheter, nyttigt för mig att höra!

Någon som har någon kommentar/tips angående de hundar jag har med på listan hittills? :)
  • Sheltie
  • Västgötaspets
  • Japansk spets
  • Eurasier
  • Schipperke
  • Golden retriver
 
Det är så himla vanligt att förstagångsköpare har långa listor på allt de ska göra med hunden. Till vardags ska de minsann komma igång och motionera massor, inte bara ska de gå flera mil om dagen utan de ska börja springa också. Specifikt med hunden ska de gå massor av kurser, satsa på SM i agility och lydnad, och utbilda hunden till räddningshund också! :up:

Haha, ja detta har jag också upplevt även om jag inte är riktigt "inne i hundvärlden" än ;)

Jag skulle inte ha mage att köpa en hund som behöver mycket mer än jag kan ge, det skulle ju göra ont i hjärtat sen när den inte får leva ut som den borde.. Nej, jag tänker som så att jag går redan nu långa promenader varje dag, det skulle vara trevligt med lite sällskap på dem, att jag skulle börja springa dessa sträckor istället är inte troligt (även om det händer nån gång)! Har med mig lagotton så ofta jag kan och vi njuter verkligen av att få gå långt, längtar efter att kunna få med mig hundsällskap oftare, men kommer ju ändå fortsätta gå, med eller utan hund! :D
 
Det enda jag kan känna är att eurasiern kanske kan vara lite FÖR avkopplad ifall du vill prova på aktiviteter och ta med jycken ut på ridtur - nu har jag inte träffat på jättemånga, men de vi har mött har verkligen varit gårdshundar med bokstavlig tolkning och många hade nog tyckt att "Okej, ta du en galopp så stannar jag här tills du kommer tillbaka, så kan vi ta sällskap hem." ;)
Har ju funnits ett par eurasier på forumet och de kanske har annan uppfattning.

Jag har nästan lust att rekommendera shiban bara för att du verkar så vettig :p, men den kan lätt falla på jaktlusten om man får hem fel individ.
 
Senast ändrad:
Är tacksam över att ni är flera här som bidrar med förslag och tipsar om annat som kan vara bra att veta, jag tar alla förslag på allvar och kollar upp mer om dem, sen kanske jag tar bort vissa från listan av olika skäl, men jag är glad för alla förslag! :) Citerar inte alla här nu, det blir så långt, men tycker att det är jättekul att ni vill hjälpa mig i hur jag ska tänka! :)

Det är flera som tagit upp detta med intelligensnivån. Det känns bra att ha fått lite mer kött på benen angående det, att ha hört folks erfarenheter, nyttigt för mig att höra!

Någon som har någon kommentar/tips angående de hundar jag har med på listan hittills? :)
  • Sheltie
  • Västgötaspets
  • Japansk spets
  • Eurasier
  • Schipperke
  • Golden retriver

  • Sheltie Om du letar efter en mentalt bra sheltie tror jag det är bästa alternativet för er.
  • Västgötaspets Jag har bara känt hannar på närmare håll, min uppfattning är att de är rätt tuffa och egensinniga hundar - men väldigt, väldigt charmiga!
  • Japansk spets Vet väldigt lite om dem.
  • Eurasier Trevliga, men även de har väl en del mentalitetsproblem i rasen om jag inte är helt galet ute, så återigen väldigt viktigt att kolla upp föräldrarna och uppfödaren (vilket det såklart alltid är ;)). De jag träffat på närmare håll (väldigt ytligt dock!) har inte precis varit så roade av träning eller den sortens organiserade aktivitet, men det vet jag inte om det är så utmärkande för rasen.
  • Schipperke Liten, nervös och skällig. :o Förlåt alla som älskar den rasen, jag har säkert bara träffat måndagsexemplar!
  • Golden retriver Jättetrevliga hundar, kan dock vara enormt jobbiga sina första 3-4 år. I alla fall om man tar efter jaktlinjer, det är sprutt i de hundarna och där krävs det nog att man gillar utmaningen. (Återigen främst hanar jag pratar om.) Utställningsgolden har jag bara känt en på närmre håll, hon var superlugn. (Lite tråkig... :o) De har problem med höfterna, armbågarna, och jag tror de har nåt vajsing med ögonen (superkoll, vem, jag?), hotspots och även allergi tror jag. Det här är ju en klart större hund än de andra på din lista, fast det vet du såklart om. ;)

Bara mina fem ören, och jag är inte någon expert. :D Men många olika tankar kanske kan göra dig lite extra förvirrad, sådär för skojs skull. :laugh:
 
Jag är ganska ny på detta med att välja hund och skulle verkligen uppskatta hjälp från mer erfarna personer! Har läst lite olika trådar här på forumet och kommit fram till vissa avgränsningar, men behöver ändå hjälp!
....
Jag har generellt rätt dålig koll på hundraser, men forskar så mycket jag kan just nu, alla tips och rekommendationer är välkomna!!

Jag tänker direkt två typer av hund, vilken typ beror lite på vilket temperament ni önskar på hunden
Kinesisk nakenhund, Shetland Sheepdog, Japansk spets, Svensk lapphund, Pudel, Papillion, Welsh springer spaniel, Engelsk springer spaniel, Golden retriver är raser jag tycker verkar passa in på det du skriver i första inlägget.
Söker ni ex en mer intensiv hund eller en som är med laid back? En hund som när ni ex ska gå ut nästintill hoppar jämfota eller en som viftar lätt på svansen? En hund som älskar allt och alla eller en hund som är mer ointresserad av främmande och kanske inte ens är särskilt översvallande av glädje ens när ni kommer hem?
 
Senast ändrad:
Någon som har någon kommentar/tips angående de hundar jag har med på listan hittills? :)
  • Sheltie
  • Västgötaspets
  • Japansk spets
  • Eurasier
  • Schipperke
  • Golden retriver

Sheltie uppfattar jag som en rolig liten hund, och lätta att jobba med borde de absolut vara med tanke på hur otroligt vanliga de är i agilitysammanhang. Vet inte hur det ser ut med hälsan på dem, mer än att man ska kolla så att föräldradjuren är ögonlysta u.a. Har för mig att de kan variera rejält i storlek också, även inom samma kullar osv. Till den mentala biten hör väl att en del hundar är obekväma i situationer med människor. Kan vara en mycket god idé att även kolla mentalitetsbeskrivningar innan valpköp där.

Golden retriever har jag väldigt blandade åsikter om. Jag har mött flertalet av utställningsvarianten, främst hanhundar som har varit överkåta, hopplösa dårar med ägare som till sist gett upp hoppet om att få någon kontakt med sin hund om (när) hunden hittat något roligare utomhus. Mina hundar har alltid ogillat hanhundarna av samma anledning, för inte sjutton har goldenhanarna lyssnat när mina tikar (som inte alls varit nära löp) visat övertydligt att de inte vill para sig. Jag har även träffat två goldens jag verkligen har gillat, det var två av jaktvarianten som även användes i jakt. Jag mötte dem på en lydnadstävling och de var verkligen supertrevliga på alla sätt och vis. Ägaren var dock av varianten "hej jag tränar hund dygnet runt" ungefär och hade en tredje hund på väg för att det inte räckte att träna med två ;) Kanske en goldentik från utställningslinjer vore något? Fast jag är egentligen inte alls förtjust i att rekommendera utställningsavlade hundar :p

Schipperke har jag bara träffat en, och jag har pratat med en person som har en också. Min uppfattning av rasen är tokigt skälliga hundar som inte har helt lätt att klara olika miljöer pga stress. Det kan ju dock vara så att just de hundarna jag kommit i kontakt med så inte varit rastypiska. Men ja, skällighet och stress är kanske inte extremt ovanligt i alla fall och då kan det vara klokt att kolla mentaliteten där.

Övriga raser vågar jag inte uttala mig om. Däremot har jag träffat en supertrevlig papillonuppfödare som hade samarbetsvilliga och jätteglada hundar. De var dessutom tysta och hade inte extrema mängder päls ;) Uppfödaren sa att hennes hundar var tysta för att de visste att de skulle få jobba och inte behövde skälla för att få uppmärksamhet osv. Hennes hundar spårade någon gång ibland, tränades och tävlades i rallylydnad och någon gång ibland höll de även på med agility om jag inte minns fel. M.a.o, tycker du inte att papillon är för liten storleksmässigt kanske det kan vara ett lämpligt alternativ också?
 
Jag har träffat ett gäng shipperke som alla varit kavata och käcka små hundar... liksom lite spetshund-light med lagom förighet! Men mentaliteten kanske pendlar där också, så insatt är jag inte.

Måste hålla med om pappisarna dock. Skitroliga små typer om man jobbar lite med dem!
Phalene faller under samma tycker jag.
 
Jag har nästan lust att rekommendera shiban bara för att du verkar så vettig :p, men den kan lätt falla på jaktlusten om man får hem fel individ.

Shiba :love: Helt enkelt ursöta hundar! Har inte tillräckligt bred kunskap om dem för att veta om de skulle nöja sig med det liv vi erbjuder men ska definitivt läsa på! Tack för tipset!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
@Monstermom och @Red_Chili tack för era kommentarer på min lista, så värdefullt! :)
Golden och schipperke föll lite längre ner på listan nu känner jag, men det är ju viktigt att få fram såna här erfarenheter så jag kan ta rätt beslut! Jag har själv ingen nära erfarenhet av schipperke och de golden jag har haft en närmare relation till har (när jag tänker efter) varit några år gamla redan och rätt lugna, dock med energi.

Papillon har jag träffat flera trevliga, de har dock endast fungerat som sällskapshundar och varit fullständigt nöjda med några lagom långa promenader varje dag (har inte upplevt att de haft lust till mer än så). Jag upplever dem som lite små (men inser ju att alla på min lista inte direkt är jättestora heller ;) ). Har nog, när jag tänkt lite på ett tidigt stadie, uteslutit hundar som papillon då jag sett dem som utpräglade sällskapshundar som inte vill göra så mycket mer än få måttlig motion typ. Inser nu när jag läst på lite mer att denna bild nog är ganska felaktig och det kan absolut vara värt att ta en extra titt. Dock är just papillon lite för små för vad jag skulle tycka var optimalt, men som sagt, jag utgår inte enbart från storlek så :)

Måste säga att det hjälper att diskutera i en tråd så här. Flera bra alternativ som jag ska diskutera med sambon nu (han är bortrest, därför jag inte redan gjort det ;) ). Just nu, efter era förslag och när jag känner efter själv så säger magkänslan Sheltie :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 394
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 329
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 922
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 237
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp