Hjälp! Min hund vill inte gå!

Har inga tips eller råd, men måste bara tala om att jag känt EN Bullterrier i hela mitt liv och den gjorde exakt så. Eller, den var oftast lös (detta var på den engelska landsbygden) och efter en mycket liten bit stannade den helt enkelt och gick hem igen.

OM den tvingades att följa med, minns jag att den hade stora svårigheter med terräng; stenig mark etc. Vi fick intrycket att den inte såg så bra och därför blev osäker. Är inte detta nåt som just Bullterriern dras med ibland, besvär med synen pga de små ögonen...? Eller vad det nu är?
 
Min hund gör likadant i perioder (dogo/ambull) det är inga fysiska fel på honom, det är bara envishet. Han vill inte gå den tråkiga vägen som matte har valt utan då går han hellre hem. Jag har slutat dalta och försöka locka med godis osv utan drar bara med honom, ibland räcker det med en gång ibland blir det 2-3 ggr. Sen när vi väl kommer fram till hundrastgård/naturområde så är han så glad och springer och busar och leker.
Bara ren bulldog-envishet.
 
Det är inget fel på hunden- det är bara ruggigt rastypiskt ;)

Mm svägerska har en mini bulle som är precis lika dan, men när hon är här ute på landet och hälsar på och får hänga med sina hundkompisar, då går hon med ultrafart framåt. Men i stan- där är motivationen inre hög till promenader. ;)
 
Jag har väldigt begränsad erfarenhet av bullterrier, men bodde granne med en förut. Den gjorde exakt samma sak, satt eller la sig ner och sen kunde matte göra vad som helst men hundskrället rörde sig inte en millimeter :cautious:
Men det är också absolut möjligt, som flera andra nämnt, att hunden har ont någonstans. Bullterrier är tyvärr inte den friskaste av raser.
 
Det är inget fel på hunden- det är bara ruggigt rastypiskt ;)

Mm svägerska har en mini bulle som är precis lika dan, men när hon är här ute på landet och hälsar på och får hänga med sina hundkompisar, då går hon med ultrafart framåt. Men i stan- där är motivationen inre hög till promenader. ;)

Fast det där kan ju gälla en hund som har ont också.
Klart att mindre motivation gör att smärtan får mer plats, så är det ju för oss också.
 
Fast det där kan ju gälla en hund som har ont också.
Klart att mindre motivation gör att smärtan får mer plats, så är det ju för oss också.
Tänkte just skriva det. Visst är det stor chans att hunden bara är rastypisk, men jag hade aldrig vågat påstå att hunden bara är lat. I första hand vill i alla fall jag kolla upp hunden (och rasttypiska hälsoproblem) innan jag skyller på hunden.
 
Eftersom vetten kollat vissa saker hos hunden så hade jag fortsatt där. Det kan vara något med tassarna och/eller klorna. T ex stenar i trampdynorna som @em-pirre säger. Eller problem med klorna, det finns olika klosjukdomar som gör ont, bl a kan klorna splittra sig eller vara ömma. Oftast är det ju grus eller asfalt där man koppelrastar och gräs där hundarna springer runt i hage o leker.
 
Tror ni inte att veterinären känt igenom tassarna? Det handlar ju förutom att den inte vill gå om en ras som ofta har hudproblem som inte sällan visar sig i tassarna. TS bör väl förhoppningsvis kunna titta och känna i tassarna själv.
Har hunden kollats av veterinär hade jag också sagt att TS har en bullterrier.
 
Tror ni inte att veterinären känt igenom tassarna? Det handlar ju förutom att den inte vill gå om en ras som ofta har hudproblem som inte sällan visar sig i tassarna. TS bör väl förhoppningsvis kunna titta och känna i tassarna själv.
Har hunden kollats av veterinär hade jag också sagt att TS har en bullterrier.
@SandraM s hund blev också kollad flera gånger
 
Jag tycker ju att det är bra att man kollar upp sin hund, men sen kan det bli överdrivet. Man kollar upp allt och tillslut tror jag man börjar inbilla sig saker.
Lite is i magen tycker jag inte är fel. Chansen att hunden helt enkelt bara sätter sig av pur envishet är större än att det är stenar i tassarna.
Att ge det en vecka och testa att bara gå men vara observant på om hunden visar obehag tycker jag är helt ok.
 
Jag tycker ju att det är bra att man kollar upp sin hund, men sen kan det bli överdrivet. Man kollar upp allt och tillslut tror jag man börjar inbilla sig saker.
Lite is i magen tycker jag inte är fel. Chansen att hunden helt enkelt bara sätter sig av pur envishet är större än att det är stenar i tassarna.
Att ge det en vecka och testa att bara gå men vara observant på om hunden visar obehag tycker jag är helt ok.
Det är inte fel att ha lite is i magen, men en stor andel hundägare är urusla på att läsa sina hundar och behöver en rejält halt hund för att ens upptäcka att något inte står rätt till. Sen finns det ju många väldigt smärttåliga hundar som endast en expert skulle se tecken på smärta hos.

Jag tycker nog ändå att det är en bra idé att gå till en ortoped och om denne säger samma sak som första veterinären, ja då får man väl testa sig fram med promenaderna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 660
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp