Hjälp! Min hund vill inte gå!

Det är ju som många skrivit väldigt typiskt för bullterrier... samtidigt har jag alltid undrat om det verkligen är ett rasdrag eller något som hör ihop med rasens många hälsoproblem?

Jag har känt två olika fall med hundar (ej bullar, två andra raser) som betett sig precis som beskrivet, glada och framåt när det händer något kul, lagt sig och vägrat gå på vanliga "tråkiga" promenader. Båda hundarna var till vet i otaliga omgångar och bedömdes friska och smärtfria, innan man i det ena fallet upptäckte att hunden hade allvarliga diskbråck och den andra hade någon slags magproblem.
 
Jag hade en standard Bullterrier, en hane på 6 månader när jag köpte honom som en omplacering. Han vela inte gå, det gick bara inte, om jag nu inte vela släpa honom en hel runda. Jag upptäckte problem med att han hade förhårdnader på tassarna. det gjorde såklart ont, men ibland blev det relativt bra men han vela ändå inte gå.

Vi skaffade klippkort hos veterinären, med tassar och för smärtutredning (även en Bullterrier ska kunna promenera)! Han hade inga hudproblem eller allergier. Nu efter alla turer vi hade till vet så har jag ju fått upp ögonen och själva problemen till att inte vela promenera satt inte i tassarna utan i ryggen. Har nu röntgad ryggen? En Bullterrier växer länge, men kan även gå för fort och de kan bli tunga..

Jag skulle aldrig skylla detta problemet på rasen i stort. Vist tusan är de envisa och kan sätta/lägga sig när de inte vill mera. Men att aldrig vela promenera är inte normalt, inte ens för en Bullterrier.

Min älskade kille fick sluta sina dagar endast 20 månader gammal när en massa skador uppdagades då vi röntgade ryggen. Skulle jag råka ut för samma igen så skulle jag röntga nacke och rygg! Hittar man inget där, köp ett par skor? De kan ha känsliga fötter och väga mycket.

Idag har jag en Miniatyr Bullterrier som gärna promenerar men som vid regn och snö och annat keligt väder gärna sätter sig och inte vill gå!!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 660
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 079
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp