Bukefalos 28 år!

HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

E

Ellaan

Hej.. Jag har en Fransk vädur på två år. Han är på tok för smal :(
Jag har bara haft han i ca. två veckor. Jag har fått honom gratis från min kusin som hade honom i ca. 3-4 månader.
Han var smal redan när han kom till mig, men det är inte så konstigt, för han har nämligen haft loppor, så pälsen byter han oxå..
Han får gräs, 1-2 morötter, 2 salladsblad, lite päron, och gurka 2 ggr/dag, han får också ca. 2½dl pellets, fri tillgång till hö(självklart) och vatten (också självklart).
I pelletsen så får han solrodfrön också, och det är väl ca. 1/8 dl varje dag.
Hur ska jag få honom tjockare?

Sen har jag en till fråga.
Han står på hö med spån under(han har en kattlåda som han kissar i, men ibland hamnar det utanför). Är det bra att han står på hö?

BEHÖVER HJÄLP!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

Vad konstigt att den är så smal, jag tycker det verkar som den får väldigt mycket mat!
Har du kännt på revbenen, känner du dom väldigt bra?

Jag tycker du borde prata med din veterinär, kanske har kaninen något sjukdom eftersom den är så smal trots att den får bra med mat.
Men föressten, du sa att du bara haft den i två veckor, kanske den inte hunnit lagt på sig helt enkelt? Eller fick den mycket mat hos den tidigate ägaren?
Jag tycker att om den inte blir tjockare snart borde du kontakta veterinär.



Visst varför skulle det inte vara bra att ha kaninen att stå på hö, men se till att det finns en hög med rent och frächt hö någonstans så kaninen kan äta därifrån :)
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

Han var hos veterinären precis innan han kom till mig, typ tre veckor innan, och han fick antibiotika elr något sånt, för han hade typ någon sort av löss/loppor.
Han sover otroligt mycket.. Har flyttat in honom nu, pga att det var så många olika djur som byggde bo i spånet och i höet.
Och ja, man känner revbenen tydligt, plus alla kotor på ryggraden.
han fick mycket mat hos den förra ägaren, men hon mätte det inte på samma sätt som jag gör.. Vet inte hur jga ska göra för att få han lite tjockare. Får ev. två marsvin på måndag också..

PS: Kan marsvin stå på hö?
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

Men du är säker på att han inte har mask i magen?
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

det finns nån pryl på apoteket som man kan köpa för att kolla om djuret har mask, kostade 200-250 kr. kolla så att tänderna ser bra ut
http://www.grevedyrehospital.dk/assets/images/Kanintaender.jpg
äter den upp maten som den får? pelletsen alltså..

visst kan den bo på hö, men halm är ju billigare! dessutom skulle jag rekommendera att du skaffar en hö-häck så att inte höet blir förorenat av kiss å bajs..

samma med marsvinen, men jag skulle även där rekommendera att du har höet för sig :)
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

Okej, tack för alla fina svar. Ska nog testa den där saken på Apoteket när mamma får lön den 16:e. Satt dit hö häcken igår samtidigt som jag tog in han. Ja, han äter upp all mat han får, han äter det mesta på kvällen. När han kom till mig så rann det jätte mycket ur ögonen på han. Men nu har det slutat. Förut stod han enbart på hö, nu på både spån och hö.. Men måste jag ta bort allt hö varje dag? Läste det på en sida på nätet. Han var ju hos veterinären, och då kollade dem tänderna. Dem är fina, och han använder dem varje dag. Han äter väldigt mycket hö, gräs, och pelletsen ska ju slipa tänderna lite också, har jag hört. Han äter ju morötter också, så det borde slipa tänderna lite också. Men varför fäller han så förbaskat mycket? Bara man har bärt honom från buren ut till gräset så blir man full med kaninpäls. Han fäller typ det som grått.. han är ju inte grå förutom den där underpälsen, har glömt vad den heter. Ska dom fälla den? Speciellt eftersom att jag nyss har tagit in honom, och han fällde när han stod ute också..
Vad tycker ni att jag ska göra mer då?
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

men egentligen, varför har du honom på både spån och hö? vore det inte enklare att bara ha spån och så hö i en häck? då behöver du ju inte bry dig så mycket mer än att fylla på hö och göra rent typ 1 gång i veckan.

om jag vore du så skulle jag gå till en djuraffär som har lösviktsmat där man kan blanda själv, be om att få hjälp att blanda en fet mat!

om tänderna är kollade så kan man ju utesluta det.. :)

underull fäller också, endel fäller mer endel mindre.. beror lite på. är det ONORMALT mycket, alltså att han är tunnhårig skulle jag söka för det. annars inte...

lycka till!
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

Tack så mycket för svaret wtf, och alla er andra också för den delen.

Vad smart det där med höet och spånet.. Ska börja med det, bara det inte blir för dammigt?

Det finns en enda djuraffär i stan, coh där säljer dem bara sånt som redan är blandat/pellets. I sånna fall måste jag åka till Örebro elr Marieberg, och till Örebro är det ca. 6 mil. :/

Ja, tänderna är redan uteslutna.

Okej, men tror inte att han fäller onormalt mycket. Det har börjat gått ner väldigt mycket nu, så han fäller alltså inte alls mlika mycket sen han kom in. Fast har läst att kaniner sätter igång fällningsprocessen när dem kommer in, men han slutade att fälla i stället?? Hmm.. Knepigt.
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

det blir inte för dammigt.. :) men om du är orolig kan du använda sån här kattsand.. "toalätt".

mja, men tillsätt lite mer solrosfrön + krossade linfrön! och kolla hurvida han äter upp det eller inte.. :)

är inte så insatt på hur och när kaniner fäller, men jag kan nog garantera att det inte är nån fara! de kan släppa mer om de blir stressade har jag för mig, alltså miljöombyte/hantering.
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

Okej, ska testa med spån när jag ska ta bort allting i buren. annars skaffar jag Toalätt..

Vart får jag tagi krossade linfrön då? Och vf just krossade? :P

Okej, då kanske han vart stressad av att bo ute? Han var ju inte van vid det.

Funderar nu på om jag ska kastrera honom. När han var lös i mitt rum i dag så satt han sig på både mig och katten som han bott med hos min kusin(katten har vi också fått gratis av henne). Men har hört att en del hanar som blir kastrerade förlorar en hel del av sin personlighet, och kan bli VÄLDIGT nerstämda.. Vill ha en hona, men kan man inte kastrera/sterilisera honan ist?

Hehe.. Mer och mer frågor varje gång :P Nybliven kaninägare kanske är sånna?!
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har två kaniner, den lilla är en Lejon kanin & den store är en blandras av Lejonkanin & djvärdur (lite större än den lilla renrasiga)

Min fråga är nu hur mkt mat ska en sådan kanin ha? (i dl form)
Är lite rädd för att dom börjar bli överviktiga, så tänkte väga dom reglebundet men hur mkt ska dom då väga?

idag vet jag inte vad dom väger men dom får ca 1½dl blandat foder tre gånger om dagen (morgon, midda, kväll) samt hö vid dem tillfällena och salladsblad och en morot om dagen.
& man får ju röra sig efter vad man äter & dom är ute ungefär 40minuter om dagen och springer, sedan rör dom sig rätt mkt i buren.

Om någon kan svara hade jag varit tacksam. Dom är ju trots allt mina bebisar. För att tillägga är dom ca 6månader.

Tack!
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

du kan ju köpa vanliga linfrön och krossa själv, krossade bör dom vara eftersom de annars åker rakt genom kroppen. dessutom är dom feta! krossar man dom så frigörs fettet.

mycket möjligt att han blev stressad av att vara ute, men alla kaniner mår bäst av att vara ute (gärna året om!) så ta inte in honom för den sakens skull :)

personligen skulle jag aldrig kastrera en kanin, vill du ha en hona också får du väl ha två burar ;)
när jag hade kaniner så hade jag en jättestor utebur, en stor del på ben och en jätteträdgård som satt ihop med bendelen. i den hade jag en hona och en hane, men buren var ju såklart delad och de hade en varsin identisk del :) dom kaninerna blev 10 och 11 år gamla!
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

beror på vad dom väger..
ger du dom 1½ dl uppdelat på 3 gånger eller får dom 1½ dl varje gång? :crazy:

en kanin ska alltid ha fri tillgång på hö :)

tycker att det känns lite överdramatiserat att mata 3 gånger om dagen, 1 gång räcker gott och väl! möjligtvis två om maten är slut på morgonen.

på en höft skulle jag säga att du kan ge dom 1 dl per dag, speciellt eftersom du tycker att dom börjar bli tjocka. blir dom för smala efter en tid så kan du öka på lite och tvärt om ifall dom fortfarande är tjocka efter nån månad.
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

beror på vad dom väger..
ger du dom 1½ dl uppdelat på 3 gånger eller får dom 1½ dl varje gång? :crazy:

en kanin ska alltid ha fri tillgång på hö :)

tycker att det känns lite överdramatiserat att mata 3 gånger om dagen, 1 gång räcker gott och väl! möjligtvis två om maten är slut på morgonen.

på en höft skulle jag säga att du kan ge dom 1 dl per dag, speciellt eftersom du tycker att dom börjar bli tjocka. blir dom för smala efter en tid så kan du öka på lite och tvärt om ifall dom fortfarande är tjocka efter nån månad.


Jag mätte precis och dom får en dl varje gång och tre gånger om dagen. och de är INTE per kanin utan dom äter ur samma skål vilket fungerar bra, sätter jag in två skålar så äter dom ändå bara ur en och samma. den lilla är fin i hullet men den stora är väl kanske lite rund med inte överdrivet, så därför vill jag kunna väga dom och veta vad dom ska väga typ.

eftersom dom får hö tre gånger om dan (bara om de är slut) så har dom alltid hö i buren. när jag ger dom mat på morgonen innan jag går till jobb så är maten slut innom en halvtimme, därför får dom tre gånger om dan och lite mindre (eller är 1dl gånger tre mkt?) dehär är inte lätt. :d
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

men ge istället 2 ggr om dagen och då 1 dl åt gången :)
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

jag har inte någon kastrerad kanin själv men jag har hört att kaniner och marsvin inte tappar nån personlighet alls, de kan bara inte få ungar mer.
Men jag kan ju ha fel..
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

Dock hög risk för kaniner att inte överleva narkosen, alla vet gör därför inte det ingreppet, men på vissa ställen är det "vardagsmat"...
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

Har en fundering om detta är ett "Fransk vädeur problem" Jag har haft massor med vanliga vädeurar genom åren å ingen har varit smal, köpte i våras två f.vädeurs honor, de har fri tillgång på både hö, pellets och gräs (15m2 bur + barn som matar hela dagarna) och självklart äpplen morötter osv som de ska ha, men ändå känner ja ryggraden, dock inte revbenen... har funderat på om de växer mer än vad dom klarar att äta... och att de får så mycket motion i deras super lyxbur:crazy: tipset med solrosfrön ska testas from imorgon, hoppas de hjälper, har en känsla av att de kan va brist på fett!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 498
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 086
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 507
Senast: Angel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 292
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp