Bukefalos 28 år!

HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

näe... Efterssom de bara är tre månader så har jag väll inte riktigt tänkt i de banorna:crazy: Kanske är bäst ändå...

Går det att avmaska kanin utan att göra prover först, ifallatt, som man gör me så många andra djur? Eller kan de ta skada av det? Ska erkänna att jag aldrig har avmaskat nån kanin vi har haft...:o
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

det vet jag inget om.. har aldrig heller maskat av nån :p
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

Här får man knappt ut namnet på avmaskningsmedlet
för att de inte tycker att man ska avmaska om man inte är väldigt
säker på att det är det...

Vilka djur tar man inte prover på?
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

Hästar avmaskas ju flera gånger om året! Även hundar å katter är det ju bara att köpa på apoteket och behandla när man vill...:cool:
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

Kolla tänderna hos en veterinär. Ge kvistar att gnaga på så att tänderna hålls korta. Avmaska om du inte har gjort det. Är kaninen lös i magen? Är den van vid att äta så där mycket grönsaker? En kanin klarar sig egentligen på vatten, hö, grönsaker och kvistar, men höet måste vara av bra kvalitet. Höet i många djuraffärer är dammigt och dåligt, så ofta är det bättre att ta hem från stallet om man har ett bra hö där.
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

Imorgon(måndag) köper jag mera solrosfrön, linfrön och även lite kaningodis. Ska se om jag hittar något ännu mer fett, han ska även få äppelskivor som är torkade, havre och ris. Nu blir han säkert glad!

det kan vara mycket möjligt att dem växer mer än dem äter.
Ska inte kastrera Ludde, har läst på mer om just kastreringen, och jag har dragit tillbaka det!

Har ändrat på Luddes matsedel succestift(heller hur det stavas), så nu får han:

HALVA BUREN med GRÄS ( han får rejält mycket över natten, bara för att han står ute nu, på ett bord, eftersom uteburen kommer den 21.)
3 dl pellets
Fri tillgång till hö och vatten.
Ris
Flingor med extra järn och vitaminer, bara för att han älskar dem, men ska ta bort dem och börja klicker träna honom med det ist, gjorde det förut, men han gillade inte godiset tillräckligt.
Och imorgon köper jag som sagt, allt fett jag hittar!!


Och imorgon får han ett riktigt kaninsele, han har ju haft min hunds halband, då selet jag fick med inte ens går runt halsen på honom!!
Gav bort selet till min hyresvärd syster, som har en dvärgvädur, vi hoppas att det passar på den lilla hanen, Murre. Murre och Ludde blir förresten "burkompisar"(!) när jag fått min ute bur. Min bur har ju två våningar, så då får Murre en längst ner, samt så kan han hoppa in och ut ur buren som han vill då vi ska ställa buren i en rasthage.
Den tiden då Murre pker hem till Pålsboda igen, så gör vi en ramp med halkfritt material på så att ludde kan gå ner och upp som han vill, men då har jag en fråga, går det bra att ha skateboardtejp på rampen? Ni vet sån där tejp som sitter på skateboarden så att man typ inte ska glida med fötterna när man åker..!
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

Har faktiskt upptäckt att Ludde troligen har ögoninflammation, både mamma och jag tror det, det rinner vitt slem från ögonen, och jag tar bort det två ggr/dag med Desivon. Vet någon vilken salva/medecin man ska änvända till det?
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

har han inflammation i ögonen ska han ha antibiotika och det får du av veterinären!
skateboard tape borde funka bra, eller så kan du sätta små pinnar på brädan!

står han ute i sin vanliga innebur? har du täckt över minst hälften med nånting? måste finnas en dragfri och skuggig plats, då räcker inte ett hus...
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

jo, men HUR:cool: många gör det 3-4 ggr per år?
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

jag har hittat en medecin mot ögonen så jag ska åka till veterinären som jag känner och vart hos ett par gånger och så ska hon troligen skriva ut den åt mig. den heter typ.. Kommer inte ihåg..

Jag tycker att skateboardtejp borde funka faktiskt!!

Asså jag har en filt över hela buren så att han har skugga när det är varmt..
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

du lär ha filt över, inte nödvändigtvis hela, för att skydda mot drag också.
 
Sv: HJÄLP! Min kanin är för smal !!!

Jag har en ny bur nu, en på ben. Men det är typ "boxar" bredvid varandra, och varje "box" är bara ca. 70x65 och hela buren är dubbelt så stor, så jag måste riva gallren som e mellan boxarna för att hålla honom lagligt. Han trivs i alla fall i den..

Han är jätte rädd när han är ute nu för tiden pga. min lilla gatukorsning till hund var lös, min bror tränade honom, och hunden, Truls, satt sig och kollade på Ludde(kaninen). Då började Ludde skutta lite och då väcktes jaktinstinkterna. Truls började jaga den stackars Ludde överallt, Ludde kom ju inte långt, pga linan han satt fast i. Min bror höll i Luddes koppel och "slog" på Truls med en paddel. Efter att jag hade fått tag på den envisa hunden så spelade Ludde död, jag vart jätte rädd, för jag trodde självklart att han var död! Truls fick stanna inne resten av dagen, och Ludde fick sitta i sin bur. Efter det har Ludde bara följt efter mig så fort jag har satt ut honom, men nu vågar han sig inte ut längre.

Han har fått jätte fin päls och så sen jag började ge honom "Kani-BC" i vattnet, från början var det köpt till fåglarna, men det går gå kanppt åt något till dem, så det gick över till Ludde. Fåglarna får självklart några droppar i vattnet då och då. Här om dagen, när Ludde hade kommit in i sin nya bur och ville ut(KONSTIGT!) så hade han sönder en saltsten som satt på hans galler, den gick av på mitten.

Aja, nu måste jag gå :D Hade så bra!
 
Hej.. Jag har en Fransk vädur på två år. Han är på tok för smal :(
Jag har bara haft han i ca. två veckor. Jag har fått honom gratis från min kusin som hade honom i ca. 3-4 månader.
Han var smal redan när han kom till mig, men det är inte så konstigt, för han har nämligen haft loppor, så pälsen byter han oxå..
Han får gräs, 1-2 morötter, 2 salladsblad, lite päron, och gurka 2 ggr/dag, han får också ca. 2½dl pellets, fri tillgång till hö(självklart) och vatten (också självklart).
I pelletsen så får han solrodfrön också, och det är väl ca. 1/8 dl varje dag.
Hur ska jag få honom tjockare?

Sen har jag en till fråga.
Han står på hö med spån under(han har en kattlåda som han kissar i, men ibland hamnar det utanför). Är det bra att han står på hö?

BEHÖVER H
 
Hej min grane hade en kanin men när dom flyttade lämnade dom den kvar:rage:
Jag bestämde mig att ta hand om den:love: men den var jätte smal och orkade nästan inte stå:cry: börjat mata men är orolig att den ska dö:cry::cry: vad ska jag göra
 
Hej min grane hade en kanin men när dom flyttade lämnade dom den kvar:rage:
Jag bestämde mig att ta hand om den:love: men den var jätte smal och orkade nästan inte stå:cry: börjat mata men är orolig att den ska dö:cry::cry: vad ska jag göra

Om den är så dålig att den inte längre kan stå är det med största sannolikhet snällast att ta bort den (och det nu meddesamma).
Flera inre organ har mest troligt tagit alldeles för stor skada vid det här laget.
 
Hej min grane hade en kanin men när dom flyttade lämnade dom den kvar:rage:
Jag bestämde mig att ta hand om den:love: men den var jätte smal och orkade nästan inte stå:cry: börjat mata men är orolig att den ska dö:cry::cry: vad ska jag göra
En kanin ska först och främst ha tillgång till bra hö, kolla med någon bonde eller hästägare om de har höanalys på ett hö med högt proteinvärde. Det är A-O. Sen kan man ge den lucern i stråform, fri tillgång. Sen vet jag inte om jag vågat gett fri tillgång på pellets med risken att kaninen inte äter hö, men en bra pellets t.ex. Selective eller Cuni Complete är att rekommenera. Sen kan man också ge solrosfrön om den ska gå upp i vikt. Lycka till!
 
Tack för tipsen, har varit hos veterinären och han sa att kaninen skulle klara sig med mycke näring och omsorg:) men vill ha tips om vad man kan ge dom så sen blir tjockare :up:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 498
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 089
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 509
Senast: Angel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 294
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp