Bukefalos 28 år!

Höanalys 2013

Buskryttare

Trådstartare
Då startar jag upp tråden om årets höanalyser.

Börjar med mitt hö.
Smrp 71/kg
energi 9.8 mj/kg
Ca 3.4
P 2.1
Mg 1.6

Passar det arab och kallblodstravare?
 
Sv: Höanalys 2013

Oj här var det inte många som skrivit.

Jag är jättebesviken på mina hövärden i år.

TS 90%
Smrp 33 g / kg
Energi 8,5 MJ / kg
Socker 148g = 14,8 %

Mest besviken är jag över sockervärdet, jag har en IR-ponny så henne bör jag ju inte ge av detta hö alls.

Har letat på nätet efter analyserat hö/hösilage att köpa istället men de flesta har sockervärden över 10%

Är det någon mer än jag reagerat på de höga sockervärdena i år ?
 
Sv: Höanalys 2013

Socker 148g = 14,8 %

Mest besviken är jag över sockervärdet, jag har en IR-ponny så henne bör jag ju inte ge av detta hö alls.

Det är troligtvis inte socker som svenska analysföretag analyserar utan socker + en del kortkedjigt fruktan.

Har man en IR-häst och är beroende av en låg sockerhalt i grovfodret så bör man skicka sitt prov till USA för analys. Dessutom blir det mycket billigare.
 
Sv: Höanalys 2013

Ni kan blötlägga höet för att få sockret på en acceptabel nivå.

Det var höga sockervärden förra året också... Ffa höga fruktanvärden. Det är olika åsikter om hur fruktan påverkar hästar med IR/PPID, men min som har PPID verkade reagera på fruktanet. Han fick puls trots att sockret låg på ca 10%, fruktan 11% (21% totalt socker).

Problemet är att bönderna inte alls tänker på det, de slår för att få mest möjligt hö. I år kan jag tänka mig att torkan riskerar ge högre sockervärden, förra året var det minusgrader på natten när många slog (slutet på juni).

Har inte fått svar på årets analys än, hoppas verkligen jag skall slippa blötlägga men blir inte överraskad om det är för högt om man säger så...

Håller med Spaderäss om att man bör skicka till Equi-Analytical om sockret är viktigt! Problemet är att det tar lång tid, mellan 2-3 veckor har det tagit för mig innan det ens kommit fram till labbet. Tills dess får man blötlägga.
 
Senast ändrad:
Sv: Höanalys 2013

Oj, så lång tid har det aldrig tagit för mig att få svar! Inom tio dagar från det jag skickat har jag fått resultat, ibland till och med snabbare.

Vår analys ser nästan på pricken ut som förra året.
Socker 2,9 %

Råprotein 32 g/kg
Beräknad lysin 1,1 g/kg
Kan man göra en uppskattning av smb rp av det?

Energi, DE Mcal/lb 0,59
I svenska mått blir väl det 4,7 MJ om jag inte räknat helt galet.

Mineralerna g/kg
Ca 1,7
P 1,4
Mg 0,6

Fe 56 mg
Co 0,13
Cu 3
I 0,3
Mn 62
Zn 10
 
Sv: Höanalys 2013

Det där kan väl inte vara hö? Ensilage? Vad är värdena per kg ts?

Det tar alltid lång tid, har aldrig tagit mindre än två veckor. Hur skickar du det?
 
Sv: Höanalys 2013

Ensilage, 70 % ts. Glömde skriva det.

Jag skickar som ett vanligt paket, kanske haft tur med posten :p
 
Sv: Höanalys 2013

Ja, jag har alltid skickat så pass mycket att jag inte kan ta det som brev. Brukar skicka flera analyser, både åt mig själv och andra, så det brukar bli paket av det.
 
Sv: Höanalys 2013

Jag skickar vanligt brev ca. 350 g. Det tar mellan 7 – 10 dagar att få analysresultatet om man gör på rätt sätt.

Till sthu:

Du har säkert råproteinhalten angiven i g/lb om du inte har kryssat för att du vill ha svaret i Metric.

Om råproteinhalten är 100 g/kg ts så är SmRp = 63 g/kg ts (44 g/kg foder) enligt svensk praxis (vilket egentligen är SmRp för idisslare).

Om du vill att jag ska räkna om DE till ME så får du ange värdena på CP, ADF, NDF, Crude Fat och Ash i % DM.
 
Sv: Höanalys 2013

Vad är rätt sätt? Jag gör exakt som instruktionerna säger att man skall göra, tejpar fast customs-pappren utanpå.
 
Sv: Höanalys 2013

Ja, jag glömde ju givetvis kryssa i det i år :rage: Använder värdena i procent istället.

Råproteinet är 32 g/kg ts, så katastrofdåligt..
Fullständigt resultat i %:
Lysin 0,11
Lignin 5,7
ADF 32,2
NDF 48,6
WSC 10,9
ESC 2,9
Stärkelse 2,3
NFC 11,6
Crude fat 1,3
Ash 5,1

DM 69,7 %
 
Sv: Höanalys 2013

Strunta i alla papper till tullen. Skaffa ett PN-nummer istället som du anger på brevet tillsammans med en tulldeklaration (grön liten lapp som dom har på posten). Glöm inte att ange avsändare och att klistra på en blå PRIORITAIRE lapp. Klipp också ner höet i ca. 5 cm bitar så att det är färdigt att analyseras.
 
Sv: Höanalys 2013

Råproteinet är 32 g/kg ts, så katastrofdåligt..
Du måste skämta? 3,2% råprotein ger ett negativt värde på SmRp om man använder den beräkningsformel som tillämpas i Sverige. Du kan inte ge detta till en häst. Det är som att fodra med enbart halm. Skaffa nytt grovfoder och kassera detta skräpet!
 
Sv: Höanalys 2013

Vad är ett PN-nummer och hur skaffar jag ett sånt? :)

Grön och blå lapp har jag klistrat på.
 
Sv: Höanalys 2013

Oj vad lågt proteinvärde! Hur lyckas man att få så lågt? Är det väldigt sent skördat?

Blir dyrt för dig att täcka det med proteinfoder.
 
Sv: Höanalys 2013

Jag tror det har blivit något fel i analysen om jag ska vara ärlig. Ska skicka in en till tänkte jag. Rättare sagt; jag hoppas att det ska vara ett fel.

Förra året hade vi 39 rp. Samma vall, samma värden i övrigt. Ingen av hästarna föll ur, snarare tvärtom. :cautious: Vi slog det strax efter midsommar.

Det är sista gången vi tar foder på den vallen, den ska bli hage nästa år. Den börjar bli lite till åren..
 
Sv: Höanalys 2013

Heh, jag råkade visst blanda ihop analyserna. Det där var för halmen :angel:
Det ska vara 50 rp (fortfarande dåligt, men inte lika dåligt). Hade skrivit fel i mina foderstater. Så går det när man har huvudet under armen!
 
Sv: Höanalys 2013

vad tycker ni om detta?
per kg foder per kg torrsubst.
Torrsubstans 49,0 %
Energi häst 5,1 MJ 10,4 MJ
Råprotein 58 gram 118 gram
Sm rpr häst 39 gram 80 gram
NDF 271 gram 554 gram
Socker NIR 22 gram 44 gram

kvot ca 7.7
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 559
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 618
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235
Foder & Strö Jahopp, nu har man fått analyssvar på årets hösilage. Ingen upplyftande läsning precis... Går det överhuvudtaget att fodra med detta...
Svar
3
· Visningar
736
Senast: Tillis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp