Bukefalos 28 år!

Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

Gäller övriga värden också för halmen? Det ser så ut.

Kan du inte ange alla värden för hösilaget i % ts. Det är procenttalen till höger på analysen under “Dry Matter”.
 
Sv: Höanalys 2013

Här ska vi se. Först halm:
Energi 0,77 Mcal/kg DE (blir väl ca 5,8 MJ om jag inte räknar helt uppåt väggarna)
Rp 3,2 %
Lysin 0,17
ADF 50,2
NDF 77,1
WSC 7,3
ESC 2,4
Stärkelse 0,4
NFC 8,9
RFV 60

Ca 0,24
P 0,09

Ensilage:
Energi 0,85 Mcal/kg DE (4,7 MJ ?)
Rp 5,2 %
Lysin 0,16
Lignin 8,2
ADF 46,2
NDF 69,7
WSC 15,6
ESC 4,1
Stärkelse 3,3
NFC 16,6
Råfett 1,8
Aska 7,4
RFV 71

Ca 0,25
P 0,21
Mg 0,08
K 1,52
Na 0,021

Fe 80 ppm
Zn 14
Cu 4
Mn 90
Mo1,4
 
Senast ändrad:
Sv: Höanalys 2013

Ensilaget har extremt höga värden på ADF och NDF vilket betyder att mängden svårlösliga fibrer är hög. Detta ensilage är inte särskilt smakligt.

Om detta verkligen slogs “strax efter midsommar” som du säger så är det förmodligen fullt med strån från förra året i hösilaget. Tar man ingen andraskörd eller betar vallen så kan det finnas mycket gammalt gräs kvar på vallen. Detta gamla gräs innehåller i princip inget protein och gödslar man inte vallen så blir det inte mycket protein i det nya gräset heller.

SmRp är 17,5 g/kg ts eller 12 g/kg foder.

ME (omsättbar energi) = 4,5 MJ/kg foder

Kvot SmRp/ME = 12/4,5 = 2,7 vilket är föga uppmuntrande!

Om jag minns rätt har du en IR-häst kanske även med PPID. Det här ensilaget kan då fungera istället för halm som komplement till ett grovfoder med betydligt högre proteinhalt. Att skaffa ett grovfoder med högre proteinhalt är bättre än att ge t.ex. en massa lusern.
 
Sv: Höanalys 2013

Jag fick analysen igår på vårt hösilage.

Tacksam om någon här vill slå ett öga på det:)

Enligt foderstats programmet (om jag räknar på 10 kg per häst, vet inte hur mycket åringen orkar tugga i sig) verkar det mesta finnas i överkant utom MJ som är lite i underkant.

Mina hästar har fri tillgång och går på lösdrift:

En åring SWB beräknas bli över 1.70

En halvblod/welsh på 1.55 5 år i lätt träning.

Torrsubstans 85,9%/ kg foder

RP 123,4

Smrp 89,0

MJ 8,1

Smrp g/MJ 10,9


Ca 6,8

P 2,8

Mg 2,0

K 28,7

Ca/P 2,4


Om jag tolkat det rätt behöver jag tillsätta selen (bor i Skåne) och vitaminer. Ev lite mer energi till åringen. Tips på bra vitamin/mineraltillskott?

Är tacksam för hjälp!:bow:
 
Sv: Höanalys 2013

Tja, hästarna äter det utan några invändningar. Till och med de som går på bete tar sig gärna en tugga när de kommer in i stallet.
Jag tror att provet jag tog inte blev så representativt som jag hade önskat, det är inte speciellt grovt överlag. Jag hann bara ta från ena sidan av vallen, där det var mycket grövre än resterande.
Vi tog två skördar förra året, kommer förmodligen ta en till i år med om det går.

Som sagt, analysen från förra året såg nästan exakt lika ut och alla hästar höll sig fint på det. Till och med åringarna. De fick lite betfor vid insläpp och föll inte ur för fem öre. Snarare tvärtom ;)
Min tävlingshäst fick lite extra lucern och höll sig fin hela säsongen.
Min IR-ponny (ej PPID, men nedsatt sköldkörtelfunktion) höll sig med, för bra. Han gick till och med upp i vikt. Fodrade honom max 10 kg/dag när det var som kallast + träning 4 dagar/vecka.

Tror nog vi klarar oss i år med. Nu har vi inga unghästar att fundera på heller.
 
Sv: Höanalys 2013

här är min analys.. har ingen aning om den är bra eller inte.. tacksam om någon kunde tala om för mig hur den ser ut =)

TS 85,8 %
råprotein 81 g/kg TS
smb.protein häst 38 g/kg vara
energi 8,0 MJ/kg vara
Ca 3,3 g/kg TS
P 1,7 g/kg TS
Mg 1,2 g/kg TS
K 9,8 G/kg TS

hästen väger väl runt 630 kg vet inte exakt men där omkring.. just nu är han igång nästan varje dag.. men inte motionsmässigt varje dag utan mycket huvudjobb från marken för att få han mindre harig.. mitt mål är ju att försöka hålla igång honom antingen med huvud eller kropp minst 5 dagar i veckan iaf hela vintern.

vad tror ni?
 
Sv: Höanalys 2013

här är min analys.. har ingen aning om den är bra eller inte.. tacksam om någon kunde tala om för mig hur den ser ut =)

TS 85,8 %
råprotein 81 g/kg TS
smb.protein häst 38 g/kg vara
energi 8,0 MJ/kg vara
Ca 3,3 g/kg TS
P 1,7 g/kg TS
Mg 1,2 g/kg TS
K 9,8 G/kg TS

hästen väger väl runt 630 kg vet inte exakt men där omkring.. just nu är han igång nästan varje dag.. men inte motionsmässigt varje dag utan mycket huvudjobb från marken för att få han mindre harig.. mitt mål är ju att försöka hålla igång honom antingen med huvud eller kropp minst 5 dagar i veckan iaf hela vintern.

vad tror ni?

För en svårfödd ganska ok, men för en lättfödd för mycket MJ. Dvs för låg kvot i mitt tycke.
 
Sv: Höanalys 2013

Fick precis svar på min analys:

540100_10151553817530882_836251821_n.jpg
 
Sv: Höanalys 2013

Fick precis svar på min analys:

540100_10151553817530882_836251821_n.jpg

ESC + starch = 7,3 + 3,1 = 10,4%

Tror du att din PPID och IR-häst klarar att äta detta hö utan blötläggning?

Stärkelsehalten är lite högre än normalt vilket inte är bra för en IR-häst. Har du vitklöver i höet?

När är höet slaget? Värdena på ADF och NDF är rätt höga.

Jag räknade om energi- och proteinvärdena till “svenska värden” åt dig.

ME (omsättbar energi) = 7,1 MJ/kg Ts (6,5 MJ/kg foder)

SmRp = 59 g/kg ts (54 g/kg foder)

Kvot SmRp/ME = 54/6,5 = 8,3

Mikromineralerna brukar se ut så där, höga halter av järn och mangan samt små mängder zink och koppar. Det blir till att tilläggsfodera med en hel del zink och koppar.
 
Sv: Höanalys 2013


Höanalys

Torrsubstans 86,3%/ kg foder

Smrp/kg TS 17,7g

MJ/kg TS 9,2 MJ

Smrp g/MJ 1,9 (!:crazy:)


Ca/kg TS 2,8g

P/kg TS 1,4g

Ca/P 1,9

---------------------------------------------------

Som ni ser inget vidare hö... fick ändå ihop det till våra två islänningar.

Islänning 1
Vikt 280kg, valack, rids lätt 5dagar per vecka. 5år.
4,5kg hö
1kg lucernhack
130gr potatisprotein (4dl)

Islänning 2
Vikt 250kg, sto, rids lätt 5dagar per vecka. 12år.
5kg hö
1kg lucernhack
165gr potatisprotein (5dl)

Frågan är vad jag ska blanda potatisproteinet med? Har alltid blandat med betfor tidigare men finns något annat? Ska vara smakrikt och tillsätta så lite MJ som möjligt.
 
Sv: Höanalys 2013

Kan du inte byta ut lusernhack mot pellets i stället? Kvarnbyfoder har högre kvot på sitt och så kan du blanda potatisproteinet med det.

Har du räknat på vad Ca/P-kvoten blir i hela foderstaten med det luserntillskottet? Jag misstänker att den blir en hel del högre.
 
Sv: Höanalys 2013

Kan du inte byta ut lusernhack mot pellets i stället? Kvarnbyfoder har högre kvot på sitt och så kan du blanda potatisproteinet med det.

Har du räknat på vad Ca/P-kvoten blir i hela foderstaten med det luserntillskottet? Jag misstänker att den blir en hel del högre.

Jo det kan jag göra men tycker det blir för liten grovfodergiva då.. 4,5 respektive 5kg hö enbart. Har räknat på ca/p kvoten, den blir högre än rekommenderat men inte skadligt hög.
 
Sv: Höanalys 2013

Lite OT men finns det så små vuxna hästar?

hehe uppenbarligen :) Han är en stor b-ponny 1,28 hög. Vägd på både klinik och med måttband vilket visar på 280kg. Han är normalviktig. men mkt kort rygg och som sagt inte speciellt hög. Ren islänning.
 
Sv: Höanalys 2013

Jo det kan jag göra men tycker det blir för liten grovfodergiva då.. 4,5 respektive 5kg hö enbart. Har räknat på ca/p kvoten, den blir högre än rekommenderat men inte skadligt hög.

Men pellets är lika mycket grovfoder som strå, bara annan form :)
 
Sv: Höanalys 2013

När jag vägt potatisprotein har det hamnat på ca 50 gram / dl. Ditt pp verkar vara väldigt lätt!

För att få mer tuggtid kan du byta ut en del av höet och lucernhacket mot halm + Kvarnbys Vitafor Lucernpellets tex!
 
Sv: Höanalys 2013

Ingen klöver öht, men mkt ax och långa strån, därav det lägre energiinnehållet. Stärkelsen kommer väl från fröna? Slaget i slutet på juni om jag minns rätt. Jag är nöjd med höet även om jag hade önskat lägre stärkelse, bra kvot och såpass lågt energiinnehåll att båda hästar kan ha fri tillgång, även min lättfödda. :)

Jo, egentligen tror jag att han hade klarat av att äta detta torrt, åtminstone så länge han rids 4-5 ggr i veckan. Men jag blötlägger det lite ändå, bara för att vara på den säkra sidan (och ifall det skulle vara delar av partiet som har högre sockerhalt, provet blir ju ett genomsnitt).

355 mg koppar och 1365 g zink behövs för att få Mn:Zn:Cu = 3:3:1 (betfiber och linfrö inräknad), det är ungefär det samma som förra året. Behöver även lägga till 9 g magnesium pga det höga kalciumet i betfibern, då hamnar kalcium/magnesium på 1.6.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 718
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 648
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 271
Foder & Strö Jahopp, nu har man fått analyssvar på årets hösilage. Ingen upplyftande läsning precis... Går det överhuvudtaget att fodra med detta...
Svar
3
· Visningar
743
Senast: Tillis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp