Bukefalos 28 år!

Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

KL
Är det lönt att skicka in analys i januari?
Jag vill mest ha det så jag kan räkna ut en ordentlig foderstat. I stallet är det lite så nu, ge lite betfor, mineraler och salt. Oj hons er smal ut, lägg på lite korn. Så jag vill ha en analys nu så jag kan ge henne rätt sorts foder och så.

Sen hur mycket ska man ta från varje bal ungefär? Jag vet att det har stått i hon annan tråd men jag hittar det inte.
 
Sv: Höanalys 2013

smrp: 21
MJ: 7,7

Kvot: 2,8

TS 83%
ca 1,6
p 1,7
m 0,7
k 14,8
ca/p 1

Fint grönt hö, förstaskörd.
Måste få tag på nytt, går inte få ihop foderstat till fölungen alls. :banghead: :arghh: :yuck:
 
Sv: Höanalys 2013

Självklart är det lönt att göra analys nu, du ska väl använda fodret i många månader till om det är tänkt att räcka till nästa skörd? :)

Ca 300-400g totalt brukar funka och från ju fler balar ju bättre. Jag brukar ta en rejälare nypa från många balar. (torrhö)
 
Sv: Höanalys 2013

Kl (använde jag det rätt nu..?)

Fick precis tillbaka höanalysen och värdena verkade väldigt höga :(. Vill ni hjälpa mej tolka?

Ts 85%
Rå 126 g
Smältbart rp 92g
Omsättningsbar energi 9,0 mj
SM. Rp/omsättn. Energi 10,2g/mj
Ca 6,2
P 1,8
Mg 1,8
K 19,8
Ca/p 3,5
Socker 47 g

Kan det stämma?

Detta används nu som ponnyhö.. Tacksam för hjälp! :)
 
Sv: Höanalys 2013

Stämmer att det är högt med energi och väldigt högt protein. Kanske inte det allra bästa höet om man har en lättfödd ponny.
Sen är kalciumet också väldigt högt så du bör balansera upp fosfor och magnesium så de kvoterna blir bra.
Sockret är väldigt lågt och det är jättebra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 555
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 614
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235
Foder & Strö Jahopp, nu har man fått analyssvar på årets hösilage. Ingen upplyftande läsning precis... Går det överhuvudtaget att fodra med detta...
Svar
3
· Visningar
734
Senast: Tillis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp