Bukefalos 28 år!

Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

lite off topic....


Ååh, detta har jag grunnat på länge. Kan någon vänlig själ förklara?

Har lärt mig att förhållandet ska vara 3:3.3:1, Järn:Mangan:Zink:Koppar

Men i "Nutrient Requirements of Horses" http://nrc88.nas.edu/nrh/ står det att min häst på 600 kg ska ha 480mg av järn, mangan och zink och 120mg koppar. Det får jag till 4:4:4:1.
 
Sv: Höanalys 2013

Jag har lärt mig att det skall vara 4:3:3:1 :)

För en helt frisk häst så kan järnet vara upp till 10.
 
Sv: Höanalys 2013

Gaah! Var har du lärt dig det?

Då stämmer ju NRC ännu sämre??? Vem kan man lita på? Ska hem o lusläsa Planck-bibeln.
 
Sv: Höanalys 2013

Det är nog så att det finns olika åsikter. :crazy:

Kl
Letade fram förra årets analys, det är slagit på samma tid, ser likadant ut och det hade bara 0.7% stärkelse! Kan resultatet vara fel??
 
Sv: Höanalys 2013

När jag vägt potatisprotein har det hamnat på ca 50 gram / dl. Ditt pp verkar vara väldigt lätt!

För att få mer tuggtid kan du byta ut en del av höet och lucernhacket mot halm + Kvarnbys Vitafor Lucernpellets tex!

När jag väger mitt potatisprotein på hushållsvåg får jag det till 35g per dl. Tyvärr äter inte mina halm utan ratar den bara även om det blandas med hö.
 
Sv: Höanalys 2013

lite off topic....


Ååh, detta har jag grunnat på länge. Kan någon vänlig själ förklara?

Har lärt mig att förhållandet ska vara 3:3.3:1, Järn:Mangan:Zink:Koppar

Men i "Nutrient Requirements of Horses" http://nrc88.nas.edu/nrh/ står det att min häst på 600 kg ska ha 480mg av järn, mangan och zink och 120mg koppar. Det får jag till 4:4:4:1.

Ja, relationen mellan järn, mangan, zink och koppar är 4:4:4:1 i NRC 2007. Det är dock många foderexperter som menar att kopparbehovet i NRC är för lågt satt och att relationen istället bör vara 3:3:3:1.

Man måste dock komma ihåg att relationen mellan mikromineralerna är beroende av mängden mineraler i foderstaten. Relationen 4:4:4:1 eller 3:3:3:1 gäller vid de minimimängder som NRC anger. Ger man mer mineraler kan man tänja på dessa kvoter.

I USA har man mycket större problem med höga järnhalter i fodret än vad vi har, särskilt i vissa områden. Det skulle helt enkelt krävas för mycket tillskott av zink och koppar för att komma upp i relationen Fe:Cu = 3:1. Ofta ger man upp till 4 gånger så mycket koppar som NRC anger. Då kan man också tänja lite på Fe:Cu-kvoten och tillåta en högre kvot utan risk för att hästen ska få kopparbrist. Vid väldigt höga järnhalter som ibland förekommer i USA behöver man ge mer än 4 gånger minimibehovet av koppar och då kan man tänja på relationen Fe:Cu ända upp till 10:1 i vissa extrema fall. Järnupptaget kommer emellertid då att vara högt så detta rekommenderas inte för hästar med ”iron overload” eller hästar med IR och/eller PPID. För dessa hästar är rekommendationen Fe:Cu högst 4:1 dock helst 3:1.

Det finns således egentligen inga fasta, absoluta kvoter utan dessa beror på mängden mineraler man ger och på vilken typ av häst man har. Hur man hanterar mangan i foderstaten är en annan komplicerad fråga.

Jag avråder därför från att själv försöka balansera mikromineralerna i foderstaten om man inte har kunskap och erfarenhet av detta. Jag har utbildning i detta och lång erfarenhet av att balansera foderstater så skicka mig ett PM om du vill ha hjälp med att balansera mikromineralerna i foderstaten. Hellre det än att du gör något som kan skada din häst.
 
Sv: Höanalys 2013

Tackar allra mjukast för svar :bow:

Jag skickar ett mail.

Blir lite rädd när du skriver så där i sista stycket. Tyckte att om jag ökar på en ungefärlig, försiktig mängd koppar, mangan och zink i foderstaten så kan det ju inte bli sämre än om hästen inte får något alls.
 
Sv: Höanalys 2013

Min tanke är att räkna ut hur mycket järn totalt som finns i foderstaten (borde bli något över hästens behov) och fylla upp till samma mängd med mangan och zink och sen en tredjedel koppar.

Kan det bli så himla fel?
 
Sv: Höanalys 2013

*kl*

Nu har jag fått analysen på höet och det var inte så muntert. 7 MJ och 27 g smb. rp. :crazy: Jag har ett höglakterande sto och en äldre valack, sedan kommer ju även fölet och fölets lekkompis (kommer om en månad) så småningom också äta höet.

Nu får vi hålla tummarna för att hösilaget är bättre, men den analysen tar jag inte förrän det är dags att börja fodra med det.
 
Sv: Höanalys 2013

*knapp*
TS 87,9%
Råprotein 94 g/kg TS
Smb.protein 50 g/kg vara
Energi 8,8 MJ/kg vara

Är ganska nöjd. Visst inga toppen värden men det duger!
 
Sv: Höanalys 2013

Hoppas att jag får vår analys på mailen snart, blev lovad av stallägaren att få den så fort som möjligt. Men det lät bra, en kvot på 10 :D
 
Sv: Höanalys 2013

Jag är helt klart nöjd.

Per kg foder, TS är 64%

Energi 6,9 MJ
Råprotein 97 g
Smbrp 71 g
Ca 2,8 g
P 1,7 g
Mg 0,6 g

Socker 68 g per kg TS
 
Sv: Höanalys 2013

Skulle jag också varit nöjd med! :)

Kl

Ja, mitt första hö som jag fick hem var ju inte roligt.. Hade bokat upp för hela vintern..
Värden per kg foder:
Energi 7,5
Smältbart råprotein 9
Kalcium 0,7
Fosfor 1,2
Magnesium 0,5
Kan det bli värre.. :crazy:

Har nu lyckats fått tag på ett parti som var lite bättre:
Värden per kg foder:
Energi 9,9
Smältbart råprotein 64
Kalcium 4,2
Fosfor 2,2
Magnesium 1,6
Detta kommer dock inte att räcka hela vintern, så det är bara att fortsätta jaga hö... suck..
 
Sv: Höanalys 2013

*kl*

Fick analys av bonden idag:


88% TS

Per KG/foder
Energi 8 MJ/Kg
SMRP 46 g/kg
Ca 2,6 g/kg
P 1,7 g/kg
Mg 0,8 g/kg
K 15 g/kg

Per kg TS
råprotein 89 g/kg
smrp 52 g/kg
energi 9,1 MJ/kg
socker 125 g/Kg
NDF 628 g/kg (vad är detta?)
Ca 2,9 g
P 1,9 g
Mg 0,9 g
K 17 g
S 1,4 g

Känner mig nöjd. Ger bara grovfoder, 14 kg, och Pavo start, 0,5 kg, och Granngårdens E-Selen.
Verkar dock hamna för dåligt på selenet. Hur fasen ska jag få upp det? Ger 2 mått nu enl. burkens anvisning. Tror det är msk men osäker.

Har en normal/något svårfödd häst 170 cm och 600 kg
 
Sv: Höanalys 2013

Protein och socker är ju super men det har väldigt högt energiinnehåll så är inget för en lättfödd häst.

Det där vore perfekt för min svårfödda gamla ponny men katastrof för mitt halvblod, han skulle rulla fram. :p
 
Sv: Höanalys 2013

Okej. Hur vet man om det är bra eller inte? Känns som det kommer nya grejer hela tiden :D

Förr i tiden, typ 10 år tillbaks, kollade man bara på energi och protein men nu ska det vara alla mineraler, socker och NDF.
Är detta något som endast är intressant för hästar med olika diagnoser? Alltså mineralerna är ju intressant och viktigt för alla hästar men socker och NDF?
 
Sv: Höanalys 2013

NDF är ett mått på hur grovt höet är. Det ska inte vara för fint och inte för grovt ;)

Bör ligga över 500. Extra viktigt för fånghästar. Socker vet jag inte om alla är intresserade av.
 
Sv: Höanalys 2013

Fick upp selenet med 1 dl miner blå och då var alla mineraler fortfarande okej också.

Skönt!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 616
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 637
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 262
Foder & Strö Jahopp, nu har man fått analyssvar på årets hösilage. Ingen upplyftande läsning precis... Går det överhuvudtaget att fodra med detta...
Svar
3
· Visningar
741
Senast: Tillis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp