Högskoleprovet 2013!

Wysiwyg

Trådstartare
Nu kör vi igen! :D

Vad har vi för folk här som ska skriva högskoleprovet nu till våren? Berätta om vad ni har för mål, hur ni pluggar och tidigare erfarenheter av högskoleprovet :)

Tänkte att detta kan vara en tråd där vi hjälper, stöttar och tipsar varandra. The more the merrier!
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Mitt mål är att komma in på läkarprogrammet och för detta behöver jag minst 1.7 men gärna 1.8 eller högre. Har skrivit högskoleprovet 4 gånger tidigare med varierande resultat men lägsta poäng 1.1 och högsta 1.5. Har inte direkt satsat och pluggat i någon större utsträckning till något av proven men nu jädrans!

Min svaga punkt har tidigare varit kvantitativa proven medan jag skrivit högt på verbala. Nu senaste provet jag skrev höjde jag mig ordentligt på mattedelen men sänkte mig på verbala så slutresultatet blev för lågt ändå :eek:

Min plan är nu VIP-medlemsskap hos HP-guiden, ungefär en timmes plugg per vardag och en förmiddag eller eftermiddag på helgerna. Därtill tänkte jag minska slö dötid framför TV och dator och sätta som mål att läsa ungefär en bok i veckan.

Jobbar heltid just nu och de låga resultaten har jag skrivit när jag jobbat innan. Mitt 1.5 skrev jag medan jag läste naturvetenskapliga ämnen. Slutsatsen jag drar av detta är att min hjärna sover när jag arbetar och det vill jag ogärna, därav satsningen nurå!
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Jag hade tänkt göra provet men så känner jag att jag har inte pluggat på snart 3 år, dvs 3 år sedan studenten och undrar om jag ens skulle klara av det!
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Mitt mål är att komma in på läkarprogrammet och för detta behöver jag minst 1.7 men gärna 1.8 eller högre. Har skrivit högskoleprovet 4 gånger tidigare med varierande resultat men lägsta poäng 1.1 och högsta 1.5. Har inte direkt satsat och pluggat i någon större utsträckning till något av proven men nu jädrans!

Min svaga punkt har tidigare varit kvantitativa proven medan jag skrivit högt på verbala. Nu senaste provet jag skrev höjde jag mig ordentligt på mattedelen men sänkte mig på verbala så slutresultatet blev för lågt ändå :eek:

Min plan är nu VIP-medlemsskap hos HP-guiden, ungefär en timmes plugg per vardag och en förmiddag eller eftermiddag på helgerna. Därtill tänkte jag minska slö dötid framför TV och dator och sätta som mål att läsa ungefär en bok i veckan.

Jobbar heltid just nu och de låga resultaten har jag skrivit när jag jobbat innan. Mitt 1.5 skrev jag medan jag läste naturvetenskapliga ämnen. Slutsatsen jag drar av detta är att min hjärna sover när jag arbetar och det vill jag ogärna, därav satsningen nurå!

NÄMEN! Vad lika vi är :D
Var ett långt tag inne på läkare, men har numer bytt till veterinär = 1.7-1.8 på HP. Har hittills gjort det 5 (!! :O) gånger men började på 0,7 har jobbat upp mig till 1,5...
Jag ska precis efter jag skrivit det här sätta mig och börja plugga igenom matte A igen, har läst upp till matte E så kunskapen i början av gymnasiet är som bortblåst :D
Har störst problem med NOG, KVA och XYZ. Engelskan rockar jag och svenska fungerar bra, även om jag gärna hade bättrat på ordkunskapen... Ska också försöka läsa lite mer, läser alltid på engelska nu för tiden dock. DTK går av någon anledning ofta bra :D Jag ska börja plugga kurser på högskolan nu i vår, så förhoppningsvis vaknar min hjärna till lite av pluggandet igen. :)

Jag vill också jobba på att dra ner dator och TV... Det behövs! :o
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

kl
Nämen, hade precis tänkt skapa en sån här tråd! Blev VIP-medlem på hpguiden igår faktiskt och hittills ser det mycket lovande ut. Har varit ute och flängt en del men vill komma in på veterinärprogrammet till hösten så behöver 1.7-1.8, har 1.5 nu...
Är väldigt jämn på båda delarna så jag behöver alltså lägga ner lika mycket tid på båda, mitt mål är att plugga två timmar om dagen, 4 timmar en gång i veckan och läsa en bok i veckan. Börjar dessutom läsa någon kurs på universitetet på måndag. Så jag satsar stenhårt nu. Failure is not an option!
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Klart att du klarar av det! Sen kanske man inte kan räkna med ett dundrande resultat, men det finns liksom inga gränser för godkänt osv :)

Har du några mål, någon utbildning du vill komma in på osv?
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Jag ska göra det i år! Sist jag gjorde det var för fem år sedan och jag hade hoppats på att slippa göra det igen. Läser redan nu på högskolan, men söker till polishögskolan och vill ha med det i ansökan dit (tidigare var det ett krav, men nu är det bara meriterande)
Har inte en susning om hur man pluggar till det, men antar att det kommer behövas :crazy: Mitt enda mål är att inte få sämre resultat än sist, men med tanke på att den där otäcka mattedelen är större nu än sist jag skrev är det knappast troligt.
Hej Självförtroende! :angel:
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Låter inte längre helt fel haha. Planen är att läsa till djursjukvårdare! Tänkte att det kan ju inte skada att skicka med det med allt annat, får se hur jag löser detta haha!
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Jag ska göra det för första gången i år då jag ska söka ett program till hösten och vill säkra mina chanser att komma in. Behöver inga hisnande resultat men vill inte behöva skämmas över det heller:D Matten är min svaga sida så jag ska se till att friska upp minnet lite där, jag försökte läsa matte B för ett år sedan men fick hoppa av pga för svårt hehe. Känns bra att mattedelen ska ligga på A-nivå för den kursen klarade jag i alla fall.

I övrigt har jag precis läst en termin engelska på högskolan och ska fortsätta med 30 hp till nu under våren så där har jag mitt på det torra känner jag. Jag läser mycket på både engelska och svenska och tänker inte lägga någon mer tid på det. Det får gå som det går helt enkelt:)
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Jag funderar än på om jag ska göra det.Måste börjar plugga inför det nu isf..
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

*kl*
Jag har bara gjort HP tidigare innan det ändrades, fick 1.4 utan att plugga någonting alls men då var det ord delen som vägde upp.
Tänkte nog skriva HP i vår.
Anser ni att det är svårare att få bra på provet nu än innan?
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Jag tycker att det är mycket lättare nu, men det är säkert bara för att det är mer variation och inte lika många ord :angel:

Har suttit och repeterat matte nu på morgonen, ska fortsätta dagen med ännu mer matte, ordprov (kolla in ordprov.se) samt läsa min bok. Är så sjukt pepp! :D
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Jag har varit provvakt några gånger, så jag kan hålla ett öga på tråden och se om jag kan hjälpa till och besvara några frågor från den vinkeln. :)
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

KL
Gjorde högskoleprovet för 2-3 år sedan, gick nog ok.
Önskar er lycka till och ge lite extra pepp!:bump:
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Haha okej! Får se hur det går för mig, har inte tid att plugga så mycket! Men jag behöver nog inte ha högre än mitt gamla prov, gör det mest för att se hur det nya är :)
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Jag har varit provvakt några gånger, så jag kan hålla ett öga på tråden och se om jag kan hjälpa till och besvara några frågor från den vinkeln. :)

Ah, tack! Påminde mig att jag vill "söka" för att sitta som provledare :)
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Om inte annat väldigt lättförtjänta pengar ;)

Och så lite allmän pepp till er som ska skriva! :bump: Påminner mig om att jag äntligen slipper detta sattyg till prov, vilket gör att jag uppskattar min tentavecka på något märkligt sätt. Håller tummarna för er alla att ni klarar era mål och kommer in på era drömutbildningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Högskoleprovet 2013!

Är det någon som har pluggat idag? :)

Själv har jag suttit med ordprogrammet i 1,5 h (pust) idag, 30 min ska senare spenderas till matterepetition samt NOG introduktion :bump:
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 437
Senast: Bulldoozer
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 133
Senast: zassoo
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 273
Senast: hollypolly
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp