Hönor som passar nybörjare?

Sv: Hönor som passar nybörjare?

Mask kan jag inte uttala mig om men väl ohyra, och den ser man (spår av) när man sköter sina höns.
Wellpapp är väl bra att ha en bit av i hönshuset som indikator om man är osöker.

Wellpappen är en bra indikator, men måste bytas om en dag eller ett par. Dom äckliga små krypen förökar sig fort i gynnsamma förhållanden
Deras kontakter torde väl bestå i just hönsfabriksanläggningar? Ja det gör det ju eftersom vi hobbyhönsägare enl dom sprider ohyran och sjukdomar iom våran okontrollerade miljö och avel.

Dina fick kanske hönskvalstren via foder/förpackningar/besök mellan anläggningar. På något sätt kom det ju. Ja på nåt sätt måste dom ju ha kommit, men jag vet inte hur förutom att när jag pratade med SLU så sa som att det var ett sånt år med mycket kvalster och sånt just för att det var blött, fuktigt och varmt. Alltså sensommar. Och att dom sa att det kan finnas på hönsen i små mängder, hela tiden och sen blir det ett utbrott under de rätta förhållandena. Numera blir alla höns och hönshus städade från golv till tak och alla springor noga urtvättade och behandlade.


LIA

De tio små..
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Jag gillar de där dvärg brahma. De ska ju vara snälla och lugna också. Men vart vänder man sig för att köpa? Finns det vissa uppfödare som man ska passa sig för eller är de flesta helt ok? Vad ska man tänka på när man köper? Förutom parasitkontrollen då.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Dvärg bramor är ett skit att få tag på, men det går. Om det stämmer att du bor där det står att du bor så finns det uppfödare i närheten. Mina gula kommer därifrån. Jag har lite här med. Dvärg brahmor är inte så många som har. och det mesta nytt blod får komma utifrån, utomlands.

Ska du ha dom riktigt tama så är det kycklingar som gäller och sen hantera dom från början. Mina är fjantiga, men inte helt hysteriska. Men då har jag inte hanterat dom så pass mycket och några är köpta vuxna. Pärlhönsen flyger i taket när man tittar in. Dvärg brahmorna knallar iväg i sakta mak. Medan storbrahmorna knappt flyttar på sig.:)

Vill du ha dvärg brahmor så kan du kontakta rasrepresentanten inom dvärg avdelningen på brahma och kockinklubben. Det var så jag fick tag i mina. Då är det utställningsintresserade som inte tycker att just den individen passar på utställning och då kan säljas, men räkna med mellan 100-200kr/ vuxet djur av dvärgbrahma. Jag gav 500kr för 2 hönor och en tupp för 1½år sen. Dvärg brahmor finns i flera färger med än vad jag har. Jag sålde min dvärgbrahmagrupp av blårapphönsfärgade igår. Men har ev några avkommor går här efter dom med. Men jag bor ju en bra bit från dig.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Jag måste nog åka och kolla på hönor innan det blir någonting. Hur stor skillnad är det i egentlig storlek mellan brahma och dvärgbrahma? Är det lika stor skillnad på äggen, för jag antar att dvärgbrahma värper mindre ägg?
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Jag måste nog åka och kolla på hönor innan det blir någonting. Hur stor skillnad är det i egentlig storlek mellan brahma och dvärgbrahma? Är det lika stor skillnad på äggen, för jag antar att dvärgbrahma värper mindre ägg?

Storleksmässigt är det ganska stor skillnad. Och äggena är det lite skillnad på med. Men storleksmässigt och äggmässigt så har dvärgbrahmorna större ägg. Jag kan fota några olika så du ser skillnaden mellan de olika hönsen.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Vill du ha lugna hönor som inte är flaxiga kan jag rekommendera gul orpington. De är stora och tunga, funkar jättebra som lösgående och är inte alls flaxiga. Inga jätteproducenter av ägg, men värper ändå så pass att en familj klarar sig på tre- fyra hönor.

Bild på vår tupp Herman och en av våra kycklingar:

38535_137704462927792_100000647171720_232311_5923429_n.jpg



38535_137704459594459_100000647171720_232310_2422615_n.jpg
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

*Kl*

Vad är en flaxig höna?
Vilka hönsraser är flaxiga?
:confused:

LIA
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Tja, TS använde själv uttrycket i början av tråden, att hon inte ville ha flaxiga hönor. Jag tolkade det som att hon inte vill ha hönor som är lättskrämda och flaxar i väg när något händer.
Att jag rekommenderar orpington beror på att jag inte heller vill ha lättskrämda yrhönor utan tyngre, lugnare raser.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Jo, jag har ställt frågan tidigare i tråden. Inget svar!

LIA
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Vad är en flaxig höna?
Vilka hönsraser är flaxiga?
Jag läste de andra trådarna på Buke om höns och då användes uttrycket flaxiga om hönor som var lite hispiga och flyktbenägna. Så jag tänkte att det var ett ord som hönsmänniskor använder sig utav. :)

Jag är egentligen inget stort fan av fåglar. Däremot gillar jag idén med egna ägg och några hönor som går omkring i trädgården och pickar. Men huvudansvaret kommer att ligga på min sambo som är betydligt mer fågelvänlig än vad jag är. Hela hönsgrejen är egentligen hans idé.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

*Kl*

Vad är en flaxig höna?
Vilka hönsraser är flaxiga?
:confused:

LIA

Dom raser jag haft som varit flaxiga är Brun Leghorn, Hyline W98, Pärlhöns. Det är såna som jag fått ducka för när man kliver in i hönshuset. Lyfter och klättrar på väggar och galler eller far ut genom luckan i 170knyck så fort man kliver in. Visst lugnar dom sig, men de bruna leghorn jag hade under iaf 2år for runt som tokar så dammet yrde oavsett hur långsamt man rörde sig och vad man än gjorde. Ända sättet att få tag på dom var när det var mörkt ute, men dom kunde även då.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Jag har skaffat en flock genbank Hedemora (1 tupp och 4 hönor). En trevlig ras! Dock behöver man ju inte välja att skaffa genbank finns Hedemora utan genbanksanslutning också eller vad man nu ska kalla det.

Det här med hur hönor är flaxiga tror jag beror mycket på hur hönsen är vana vid människor. Är man där mkt och fixar, matar och "pratar" med dom så är de för det mesta väldigt lugn skock.

Hos mina föräldrar så har man alltid en skock höns runt fötterna oavsett om man befinner sig i hönshuset, hönsgården eller ute på ladugårdsbacken det är nästan åt andra hållet de är påträngande :D
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Det här med hur hönor är flaxiga tror jag beror mycket på hur hönsen är vana vid människor. Är man där mkt och fixar, matar och "pratar" med dom så är de för det mesta väldigt lugn skock.

Hos mina föräldrar så har man alltid en skock höns runt fötterna oavsett om man befinner sig i hönshuset, hönsgården eller ute på ladugårdsbacken det är nästan åt andra hållet de är påträngande :D

Jag umgås ungefär lika mycket med alla hönsen eftersom dom är på samma ställe, men som jag skrev så var de bruna leghornen totalt hysteriska trots att dom sett mig varje dag, flera gånger omdagen i två år. Jag köpte dom när dom var små. De "begagnade" värphönsen förstår jag att dom inte är vana eller om man köper äldre höns. Men även 16veckors Hyline W98, fick spunk, men lugnade sig så man kunde gå in innanför dörren, men när man öppnade dörren in till dom så flaxade dom runt.

Läser man i Hönsrasböcker så står det även där att olika raser är olika benägna att bli tama/spattiga.

Dom som varit påträngande hemma är storbrahma och Brun Lohmann, även ett par Bovan (märkligt nog) Dvärgbrahman, mille fleur och dvärgkockin kommer alltid när man kommer, men inte så att dom sitter på utemöblerna och tittar in när man gått in eller sitter och tigger när man är ute som storbrahman, Bovan och Lohmann gjort.

Lohmann köpte jag som 16veckors och Bovanhönsen fick jag av ett hönseri som lagt ner och dessa höns "blev kvar" under några veckor utan mat och vatten när de andra avlivats och skickats iväg. Dessa höns var i mycket dåligt skick när dom hittades och låg under flera dagar hemma vid mat och vattenautomaterna. Jag trodde aldrig att dom skulle återhämta sig, men det gjorde dom. Kanske därför dom blev som dom blev..
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Lyfter och klättrar på väggar och galler eller far ut genom luckan i 170knyck så fort man kliver in. Visst lugnar dom sig, men de bruna leghorn jag hade under iaf 2år for runt som tokar så dammet yrde oavsett hur långsamt man rörde sig och vad man än gjorde. Ända sättet att få tag på dom var när det var mörkt ute, men dom kunde även då.
Vad du beskriver är lättskrämda och rädda höns utan förtroende för människan. Vad det beror på vet ju inte jag, kanske finns svaret i deras uppväxt?

Min erfarenhet av höns är i stort begränsad till lantraserna, leghorn plus ett par raser till, och jag har alltid sett hönsen som en spegling av deras ägare. Ju mer intresserade dessa varit och ju "naturligare" dom varit med sina djur, desto bättre har hönsen fungerat.
Om jag utgår från våra, så är dom, utan att vi ansträngt oss att få dom tama, lugna när vi är i hönshuset, tillåter att vi tar på dom även om några morrar, tröga med att gå undan på golvet osv. Inget flaxande m a o. Däremot blir oron påtaglig om någon obekant kommer in, även om dom inte heller då börjar flaxa och fara. Mest beroende på att det så sällan är någon obekant därinne, antar jag.

Vi har tidigare på forumet haft heta diskussioner ang "dammande hönor" och jag förstår efter att ha läst dina inlägg varför somliga har den övertygelsen att höns automatiskt innebär dammigt inomhus.
Men så behöver det inte vara. Min uppfattning är att det beror på människorna som har (och föder upp) höns, om dessa ska vara lugna och orädda eller motsatsen, d v s "flaxiga".

LIA
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Fast jag har haft leghorn och de var också väldigt lugna/stabila, men det är klart det finns ju undantag i alla raser :)
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Vad du beskriver är lättskrämda och rädda höns utan förtroende för människan. Vad det beror på vet ju inte jag, kanske finns svaret i deras uppväxt?

Min erfarenhet av höns är i stort begränsad till lantraserna, leghorn plus ett par raser till, och jag har alltid sett hönsen som en spegling av deras ägare. Ju mer intresserade dessa varit och ju "naturligare" dom varit med sina djur, desto bättre har hönsen fungerat.
Om jag utgår från våra, så är dom, utan att vi ansträngt oss att få dom tama, lugna när vi är i hönshuset, tillåter att vi tar på dom även om några morrar, tröga med att gå undan på golvet osv. Inget flaxande m a o. Däremot blir oron påtaglig om någon obekant kommer in, även om dom inte heller då börjar flaxa och fara. Mest beroende på att det så sällan är någon obekant därinne, antar jag.

Vi har tidigare på forumet haft heta diskussioner ang "dammande hönor" och jag förstår efter att ha läst dina inlägg varför somliga har den övertygelsen att höns automatiskt innebär dammigt inomhus.
Men så behöver det inte vara. Min uppfattning är att det beror på människorna som har (och föder upp) höns, om dessa ska vara lugna och orädda eller motsatsen, d v s "flaxiga".

LIA

Om hönsen är spegling av ägaren, varför är då vissa raser mera sävliga och trygga hos samma ägare än andra?


Men nåt som jag märkt är att en lugn och sävlig tupp gör en lugnare grupp. Leghorntuppen var värst av dom alla och gruppen lugnade sig lite när han kom bort, men helt lugna blev dom aldrig..
Hönsena har nåt damm i fjäderdräkten som gör att det damar som attan, likaså fodret rä dammigt och far då hönsen runt så dammar det ju. För städar ur ett hönshus vintertid elerl tidig vår elerl sen höst det göra jag ju inte. Hönsen ska absolut inte ha det fuktigt.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Om hönsen är spegling av ägaren, varför är då vissa raser mera sävliga och trygga hos samma ägare än andra?
Är omöjligt för mig att uttala mig om, har ju inte varit på plats. :)
Olika flockar med olika erfarenheter, hantering etc under uppväxt kanske? Eller olika förhållanden för flockarna?
Jag har ju genom åren sett hur mina egna uppfödningar haft det hos dom nya ägarna, och det skiljer stort hur dom lever och hanteras även om inga missköts. Det återspeglas av hönsen som blir olika mentalt.

Jämför hanteringen av hundar t ex. Samma ägare uppfostrar och hanterar en liten pluttehund på ett sätt och en bamse på ett annat. Tänker nu på attityder!

Absolut att tupp har en lugnande inverkan på en flock, om det är en lugn tupp alltså. Vi har alltid flera tuppar i flocken och man kan tänka sig att det skulle innebära kaos och "flaxande". Men så är inte alls fallet. Dpm håller sig till sina respektive roller och fungerar enligt vad generna påbjuder.

Beträffande dammet, så finns detta i fjäderdräkten av den enkla anledning att dom sandbadar och "matar in" partiklar. Inget som sprids i luften dock, om hönan låter bli att flaxa. I övrigt har dom väl som oss alla en viss partikelavgång? :)

LIA
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu har det äntligen blivit klart att vi blir med höns på halvön i vår! Ingen av oss på gården kan någonting egentligen om höns, jag är...
2
Svar
22
· Visningar
4 581
Senast: Kilauea
·
Lantbruksdjur Jag och min pv har precis flyttat in i ett hus som vi ser efter medan ägarna är på utlandsresa 6 månader. Till det här huset tar vi även...
Svar
4
· Visningar
1 703
Senast: Seabaz
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 422
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 279
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp