Bukefalos 28 år!

FrittePower

Trådstartare
Hönsrasen Gallina verkar vara mycket bra i alla avseenden. Men det är väldigt lite information om dom och vad ja förstått är rasen relativt ny.

Hur går man vidare för att få ut mera information om rasen (söka på ex. google funkade inte) och vart man kan köpa Gallina-höns?

//undrande familj som bygger hönshus
 
Sv: HÖns

någon som sysslar med ekologiska höns då? är ju vissa raser som är bättre än andra vad vi hört och läst i våra hönsböcker,. bla. Gallina hönan.

Vilka raser tycker ni är bäst? vad heter raserna som värper blåa och gröna ägg? kram
 
Sv: HÖns

Också nyfiken på vad den rasen heter som värper blå/gröna ägg,haft sådana förr,helt underbar ras...

Mvh Zaria
 
Sv: HÖns

Hej!

Jag har inte hört talas om ekologiska höns. :confused:
Om det är lanthöns (lantraser-genbanksdjur) du tänker på, så finns inget om Gallina i min litteratur, vilket iofs inte säger så mycket, om rasen skulle vara nyligen hittad.

Observera att lantrashöns är tillvaratagna flockar som funnits på en ort under lång tid, och som inte, eller i varje fall bara till liten del, är uppblandad med dagens industrihöns. Dessa flockar har under många, många generationer anpassat sig till livet i sin region, under dom strängare villkor som gällde tidigare, vilket gett mycket tåliga djur.
Dom är alltså inte framavlade!

Kollade på Google och dom flesta träffar gäller en kycklinggryta! Verkar smaskig! :)

Höna= gallina på latin i djurordlistan. Kan det vara det som rört till begreppen?

Om du vill kolla mer om lanthöns, så är hemsidan: www.kackel.se

LIA
 
Sv: HÖns

vi lånade hem en hönsbok, en väldigt lärorik och bra med mycket beteende och studier i. tyvärr är den tillbaka lånad och jag har tappat både namn och författare. O andra sidan är jag 19år o inte vidare intresserad men mina föräldrar är ju. :D :smirk:

Där stod det om rasen Gallina som skulle komma, och den verkade uppfylla alla våra kriterier. Men kanske slog den inte igenom eller så tar det ett tag att få bra ett bra avelsmaterial!?!

Kanske ska låna hem fler hönsböcker,
men om ni vet vilken jag prata om så hade dem gjort tester och "prövat" flera raser som om dem kan gå ute året runt, hur mycket dem värper, hur äggen ser ut, hur dem smakar (ointressant för oss vegetarianer :p ) om dem är aggresiva osv osv.
Väldigt intressant läsning.

Är det någon som vet vad hönsen som värper blåa och gröna ägg heter, och jag menar inte emuer nu, fast dem är ju inte höns heller för den delen :o :D

MVH
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
679
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 825
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 768
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp