Hönstråden 2013

Sv: Hönstråden 2013

jag förespråkar isolering från början av några anledningar.

1 Slippa använda el för att hålla tempen över nollan.
2 Ljudet hålls inne om det behövs
3 slipper kondens på väggarna som annars kan bli på väggar som är kalla
 
Sv: Hönstråden 2013

Oavsett isolerat så behöver vi iaf en värmelampa för att hålla bra temp där inne, annars fryser det nog ändå.

Men isolerat låter bäst oavsett så vi kör nog på det.
 
Sv: Hönstråden 2013

KL*

Svarthönan Freja provar det höga dubbelredet. Denna månad blir hon 6 månader - matte väntar och väntar, blir det ägg snart tro? Älskar mina fina svarthöns, överväger att kanske bli genbank när jag botaniserat klart bland övriga raser.
2013-10-01+18.51.03.jpg
 
Sv: Hönstråden 2013

kl

Här är lite bilder på våra höns.

Det här är dom första vi skaffade i början av sommaren. Är osäker på ras, men 2 påminner ju om Hedemora. Det är bara den lilla ljusbruna som lägger ägg :/
20130901_144645.jpg

Dom är väldigt nyfikna och sällskapliga, kommer in ibland om dörren är öppen.
20130901_144303.jpg


Sen kom dom här för någon vecka sedan, dom är lite mindre. Minns inte exakt raserna nu men det var 4 raser i dom. 2 av dom lägger ägg (en är mamma till kycklingen) och dom andra 2 bör väl komma igång i vinter.
20130928_183731.jpg

Den här lilla rackaren följde med dom nya och han börjar bli riktigt tam med mig :love:
20131001_204652.jpg

20131001_204752.jpg
[/URL]
 
Sv: Hönstråden 2013

Jättefina höns! :) Den mörkbruna färgen var väldigt fin. Och den lilla vita kycklingen var himla gullig. :D Hur gammal är den?
 
Sv: Hönstråden 2013

Ja dom bruna har fin färg :) Synd att dom inte värper bara, vet inte varför. När vi köpte dom sa hon att dom värper alla 3.

Kycklingen kläcktes den 10 september om jag minns rätt!
 
Sv: Hönstråden 2013

Det ser ut som dom går fritt, du tror inte att dom kan ha en egen liten ägg-gömma någonstans..? Hände med mina förra sommaren...:p:D

Sista kläckningen gick faktiskt riktigt bra, när jag väl kommit över chocken att bara fem av sexton ägg var befruktade och ett inte utvecklades, så nådde nästan alla fyra kvarvarande ända fram. Tre små dunbollar blev det, den fjärde hade börjat picka hål men orkade inte ut :(

Men dessa tre finns nu i vårt... kök...:D



Rapunzel, Gullan och Hugo


och jag tror alla tre är tuppar...:meh: (men SÖÖÖÖTA sådana...!)
 
Sv: Hönstråden 2013

Det ser ut som dom går fritt, du tror inte att dom kan ha en egen liten ägg-gömma någonstans..? Hände med mina förra sommaren...:p:D
Dom är inne på nätterna och var inne första veckorna. Har bra koll på var dom ligger när dom är ute, inga ägg :(
 
Sv: Hönstråden 2013

Oj va fina kycklingar! :) Mys att ha dom inne. Ikväll flyttar min höna Malva in hos oss. Hon har ett sår på ena foten som jag vill se om ordentligt. Hon kommer att ge mig onda ögat för hon är en riktig utehöna och har sovit på pinne från 6 veckors ålder. Men i natt blir det bur. Tycker lite synd om henne faktiskt men det ska bli mysigt att ha henne inne.

Lychantrope - Hur gamla är dom då? Kan det inte vara ruggningen? Det brukar ju vara dåligt med ägg den här tiden på året.
 
Sv: Hönstråden 2013

Vet inte hur gamla dom är :/ Några år tror jag hon sa.

Dom har inte värpt på hela sommaren, haft dom nästan 4 månader.
 
Sv: Hönstråden 2013

Okej, om dom inte värpt på hela sommaren är det ju nåt annat. Vore ju tråkigt om du fått höns som inte värper längre när säljaren sagt att dom gör det. Ingen ohyra på dom eller så?
 
Sv: Hönstråden 2013

Våra hönsuslingar slutade nästan helt värpa för 2-3 veckor sedan, så nu får vi ca 1 ägg/dag, och då har vi ca 15 hönor. Är det fler som har samma bekymmer?
 
Sv: Hönstråden 2013

Lycanthrope: Konstigt. :/ Får hoppas att nån med mer erfarenhet kan svara. Men det brukar ju allmänt vara så att höns värper dåligt när: dom ruggar/har höst- och vintervila, när dom mår dåligt (tex ohyra, sjukdom, stress), eller när dom blivit för gamla.

Läste om nån nys som får typ 3 ägg i veckan på 20 höns, så vad gäller dina höns Amk så kan det väl vara ruggningen och vintervilan? :)
 
Sv: Hönstråden 2013

Jaha då är man utan höns för första gången på många år. Trist!
Alla utom en blev tagna av mård för några veckor sen och då gick liksom luften ur mig. Så nu har sista hönan flyttat dvs tomt i hönshuset över vintern.

Tar nya friska tag till våren då vi har säkrat utegården ännu bättre och gjort snyggt i hönshuset. Dessutom tänker jag försöka få ihop en liten rolig grupp med olika färger på äggen.

Men saknar hönsen redan :(
 
Sv: Hönstråden 2013

kl

Nugget ( :p ) börjar bli riktigt tam och hoppar självmant upp på axlar och åker med lite i huset, i det här fallet håller hen sambon sällskap när han pluggar.

emilampnugget.jpg


Jag avskyr för övrigt ordet hen och vägrar använda det, men just i det här fallet passar det ju ;)
 
Sv: Hönstråden 2013

Åh va mysigt. :) Det är fördelen med att ha hönsen från de att dom är små. Dom är nyfikna och orädda, och lätta att få tama.

KL*

Idag ska vi åka och titta på höns! Till min stora förvåning Gotlandshöns. Dom engelska araucanorna jag tänkt mig visade sig bli för dyra (500kr/st+18 mil enkel resa) så jag bestämde mig för att titta runt efter nån lantras istället - tänkte först Hedemora eller Kinda då det verkar lagom stora. Men så ramlade jag över en annons med gotlandshöns från genbank som visade sig bo granne med mina föräldrar bara 20 min bort. Har tyckt att dom verkar lite stora när jag läst om dom men nu ger vi det en chans. Han har många unghöns kvar så vi har lite att välj på vilket känns roligt - iof är nog alla ungefär lika i färgen då gotlandshöns inte verkar vara så varierande men det är kul ändå. :)

Så om ungefär en timme åker vi. Spännande! :D Det blir mitt första möte med rasen.
 
Sv: Hönstråden 2013

Våra har också slutat värpa(från att ha fått ca 11 ägg om dan) men de ruggar nu, så det är säkert därför.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp