Hönstråden 2013

Sv: Hönstråden 2013

Mina nya Gotlandshöns, 3,5 månad.

Tula
2013-10-13+08.01.27.jpg


Irmelin
2013-10-13+07.56.54.jpg
 
Sv: Hönstråden 2013

Kl

Hoppar in i den här tråden. Har 2 hönor (Daggmar o Asta) och 1 tupp (Verner) av spättad leghorn, 6 st sussexkycklingar och 2 st kycklingar av blandras. Flocken har blivit lite mindre, då räven var på besök för en vecka sedan o tog mammahönan Ragna och 3 st kycklingar, sedan låg gammeltuppen Orvar (2 år) stendöd på rygg en kväll. Jaja, så är det att ha höns. Vi får ta nya tag inför vintern o hoppas att inga fler olyckor sker.
 
Sv: Hönstråden 2013

*kl*

jag har ju just nu mina första höns ever i mitt liv, och fy bubblan så kul det är.
planer finns redan på att bygga ut hönshuset och tänker mig även att bygga ur utegården till våren.
Den är ganska stor redan nu men vill ha den större, då kan man ju också skaffa sig några fler hönor ;)

Jag har just nu 3 sussex hönor och 1 sussex tupp.
4 Silkeshönor (vet ej vilka/om någon är tupp där ännu) och 1 dvärgkochin.


Dvärgkochin
Märta

Silkarna
Doris
Ebba
Asta
Rut

Sussexarna
Henry
Hedvig
Hildur
Helga


Lite bilder på mina fina :love:

Märta, Henry, Helga, Hedvig, Rut & Ebba på denna bild


Ebba - Rut - Doris


Hildur - Henry - Ebba


Henry


Glada för lite höstpynt i gården


 
Senast ändrad:
Sv: Hönstråden 2013

Åh vilken fin liten friserad dvärgkochin du har. :) Underbar.

Min lilla blå.
2013-10-18+16.47.55.jpg


Och tuppen.
P1040107.JPG
 
Sv: Hönstråden 2013

Halvt kl

Hörrni! Jag och sambon är sugna på höns till nästa eller nästnästa sommar. Vi har inget uthus som passar att göra om till hönshus så vi tänkte bygga själva. Kan inte ni som vill posta bilder på era hönshus, gärna nån bild på inredning också och inhägnad om en sådan finns!

Vad är bra att tänka på om det ska vara lätt att göra rent?
Vad har ni för nät till inhägnaderna?

Shoot! :bump:
 
Sv: Hönstråden 2013

Va kul att ni ska skaffa höns. :) Jag skaffade mina i somras så någon expert är jag inte men här är mina tips.

Gör hönshuset lättstädat! Inga glipor och vrår som är svåra att göra rent för där kan ohyra gömma sig och vara svårt att bli av med. Vi byggde invändigt med osb-skivor, och gjöt golvet med betong, och målade tak, väggar och golv med våtrumsfärg = Inga glipor, lätt att hålla rent, går att spola av.

All inredning såsom pinnar, bajsbräda, reden, fodertråg etc bör vara uttagbara så att man kan ta ut dom och tvätta, och lättare kommer åt att göra rent i hönshuset också - tex id sanering.

Höns bajsar mycket på natten då de sover på sina pinnar så en bajsbräda eller bajslåda under pinnarna underlättar städningen. Jag har en skiva med vaxduk+lite strö som jag kan skrapa av nattbajset från vid behov (nån gång i veckan för min lilla grupp). Andra har bajslådor som de inte tömmer så ofta utan lägger bara på mer torv med jämna mellanrum, sen tömmer när det behövs. Viktigt att ha nät över bajsbrädan/lådan dock så att inte hönsen går där och sprätter eller sitter där och sover under sina bajsande, sovande, flockmedlemmar. :)

Reden har jag byggt själv - med hjälp av min man.. Vi har gjort en stomme av osb, målat med våtrumsfärg och sen ställt in plastlådor i stommen. Det underlättar städningen att man lätt kan ta ut plastlådan och göra rent den bara.

Våran hönsgård har i byggt av byggstaket och sen satt minknät/putsnät på (det är starkare än hönsnät, svårare för rovdjur att ta sig igenom och håller längre). Som tak har vi bärnät men ensilagenät ska vi nog köpa sen.

Sen skadar det inte att ha inhägnad tomt för man vill gärna kunna ha hönsen frigående och då är ett staket ett bra skydd mot grannhundar som kan få för sig att vilja ha höna till middag.
 
Sv: Hönstråden 2013

knapplån

Måste säga att dessa djur är ganska korkade ibland, just nu är det lite stormigt här och alla djuren var ute under dagen men fram mot eftermiddagen började det blåsa mer och mer.
så de det logiska är då....
inte gå in i hönshuset till mat värme och vindskydd utan man försöker springa i vinden och sen lägger sig ner och inväntar döden istället när man inser att man håller på att blåsa bort.

så det blev till att plocka in dem en och en i huset.
 
Sv: Hönstråden 2013

kl

just nu ser våran grupp ut såhär

2 dvärg sussex
Agda och Gurkan

2 dvärg Wyandotte
Spiderpig och Dorothea

2 dvärg orpington
Nightcrawler och Lilla Masken :D
 
Sv: Hönstråden 2013

Ha ha, ja jag tänker också ganska ofta att höns nog inte är de smartaste djuren precis...:D Lite charmigt är det ju att dom är så fruktansvärt blåsta så dom riskerar livet hur som helst utan att ha en aning, det är ju lite befriande om man jämför med de andra djuren som ska tränas, träningen ska ha ett syfte och meningsfullt ändamål osv. Det är skönt då att gå ut en stund och titta på mina fullfjädrade vänner som verkligen lever i nuet och för stunden och kanske bråkar om en mask som nån har hittat eller så... :love:

(Jag fick också lyfta in hönorna, tuppen fick jag jaga en bra stund innan jag fick tag på honom, men jag ville inte att han skulle vara ute i stormen och blåsa bort...)
 
Sv: Hönstråden 2013

...det är ju lite befriande om man jämför med de andra djuren som ska tränas, träningen ska ha ett syfte och meningsfullt ändamål osv. Det är skönt då att gå ut en stund och titta på mina fullfjädrade vänner som verkligen lever i nuet och för stunden och kanske bråkar om en mask som nån har hittat eller så...
Så sant. :bow:
 
Sv: Hönstråden 2013

Min gotlandshöna Tula får bara mer och rödare kam... hm.. Hon ser ju hönsig ut i kroppen och jag får lugnande ord från säljaren och andra, men jag kan inte låta bli att undra. Hon är 4 månader gammal.

P1040769.JPG
 
Sv: Hönstråden 2013

kl

En märklig fråga. :p

Jag har ju sett klipp på och hört att hönor springer runt utan huvud om det blir avhugget, men bara om dom inte blir bedövade först väl?

Vi slaktade häromdagen, bedövade med slag först och högg sedan huvudet. Det blev lugnt och stilla väldigt fort.
Då frågade sambon om dom inte ska springa runt en stund innan dom lugnar ner sig :cautious::D
 
Sv: Hönstråden 2013

Vi har bara slaktat en tupp. Bedövade först med ett slag mot kubben men den rörde sig en del ändå efter hugget. Även huvudet.
 
Sv: Hönstråden 2013

kl

Nu har Märta (dv. kochin) börjat värpa, och lägger 1 ägg om dagen!
Så fruktansvärt kul! :D
Första ägget någonsin i min lilla hönsgård, såååå kul! :D:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp