Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2015

Är hönsvakt under höstlovet...
82c4b92d243361d34aac398b0129d5f5.jpg

e426567fb4dab088f8766c63e9b17c5b.jpg

a8283cf684c1f0a9d1e7ab97450fa562.jpg
 
Jag har en grupp på sju vaktlar. Vanliga japanska och jumbo.
Upplever du vaktlarna mer tuffa och aggressiva än höns?

Jag nackade båda tupparna i går (vaktlarna) efter att ha försökt ha hönorna med först den ena och sen den andra. Sen har en försvunnit :( Hittade ett litet hål längst ner i nätet. Känns inte alls bra och har letat massor men hon är och förblir bort verkar det som. Så nu har jag tre små halvskalperade hönor som fått flytta till en annan bur och dom är redan lugnare (tro fasen det utan den galna tuppen! ) Vaktlar kanske inte är min grej helt enkelt så jag funderar på att göra mig av med dom.
Hos hönsen är allt lungt och skönt i alla fall och jag har fått upp en utegård nu som dom bara älskar! Skänns så skönt i mattehjärtat! :)
 
Upplever du vaktlarna mer tuffa och aggressiva än höns?

Jag nackade båda tupparna i går (vaktlarna) efter att ha försökt ha hönorna med först den ena och sen den andra. Sen har en försvunnit :( Hittade ett litet hål längst ner i nätet. Känns inte alls bra och har letat massor men hon är och förblir bort verkar det som. Så nu har jag tre små halvskalperade hönor som fått flytta till en annan bur och dom är redan lugnare (tro fasen det utan den galna tuppen! ) Vaktlar kanske inte är min grej helt enkelt så jag funderar på att göra mig av med dom.
Hos hönsen är allt lungt och skönt i alla fall och jag har fått upp en utegård nu som dom bara älskar! Skänns så skönt i mattehjärtat! :)
kan man inte har vaktlarna med hönsen? (går ju bra med dvärghöns, duvor och papegojor i samma bur :p).
förutsatt att de accepterar varandra då :)
 
kan man inte har vaktlarna med hönsen? (går ju bra med dvärghöns, duvor och papegojor i samma bur :p).
förutsatt att de accepterar varandra då :)
Hönsens utegård är inte vaktelsäker så det funkar inte. Dessutom är mina ena tupp rätt tuff ibland så det känns inte som en bra ide tyvärr.
 
synd, vore praktiskt annars att ha alla i samma flock :).
Ja det hade det utan tvekan varit men då måste jag göra en helt ny utegård och stängsla inne i huset med. Känns som för mycket jobb när jag inte ens tror att tuppen kommer låta dom vara ifred.
 
kan man inte har vaktlarna med hönsen? (går ju bra med dvärghöns, duvor och papegojor i samma bur :p).
förutsatt att de accepterar varandra då :)
Vaktlar är marklevande. Blir nedskitna av de som sitter på pinnarna, och funkar enligt min erfarenhet inte så bra ihop då de får stryk av hönsen. Undantag finns säkert.
 
Upplever du vaktlarna mer tuffa och aggressiva än höns?

Jag nackade båda tupparna i går (vaktlarna) efter att ha försökt ha hönorna med först den ena och sen den andra. Sen har en försvunnit :( Hittade ett litet hål längst ner i nätet. Känns inte alls bra och har letat massor men hon är och förblir bort verkar det som. Så nu har jag tre små halvskalperade hönor som fått flytta till en annan bur och dom är redan lugnare (tro fasen det utan den galna tuppen! ) Vaktlar kanske inte är min grej helt enkelt så jag funderar på att göra mig av med dom.
Hos hönsen är allt lungt och skönt i alla fall och jag har fått upp en utegård nu som dom bara älskar! Skänns så skönt i mattehjärtat! :)
Jag tycker det är svårt att sätta ihop vaktlar från olika grupper. Kräver mycket jobb och planering om det ska funka. Köp gärna de vaktlar du ska ha samtidigt när de är kycklingar, funkar klart bäst.

Den som försvunnit kan mycket väl dyka upp. En av våra rymde och var borta flera veckor, sen hittade sambon den i det höga gräset som skulle trimmas. Var då lätt att fånga, verkade närmast lättad över att bli återförd till flocken... Vi har både katt och räv och rovfåglar i knutorna, så det var en riktig liten överlevare :) som fick namnet Tintin ("På nya äventyr") efter denna händelse.
 
Alltid roligt att se bilder på era fina höns i den här tråden. Hade egna ett år, men kunde tyvärr inte övervintra dem särskilt bra i mitt hönshus, det blev för kallt när de bara var fem stycken. Har planer på att försöka igen, med ombyggnad och eventuellt fler djur.

Intressant att läsa om vaktlarna tillsammans med höns. Låter som de skulle må bäst av egen ingång om inte annat. Vad tror ni om ankor i hönshuset? Andra fjäderfän typ fasaner? Vi gör liksom inte åt ägg för mer än fem hönor och det kändes som om den flocken blev för liten.
 
Alltid roligt att se bilder på era fina höns i den här tråden. Hade egna ett år, men kunde tyvärr inte övervintra dem särskilt bra i mitt hönshus, det blev för kallt när de bara var fem stycken. Har planer på att försöka igen, med ombyggnad och eventuellt fler djur.

Intressant att läsa om vaktlarna tillsammans med höns. Låter som de skulle må bäst av egen ingång om inte annat. Vad tror ni om ankor i hönshuset? Andra fjäderfän typ fasaner? Vi gör liksom inte åt ägg för mer än fem hönor och det kändes som om den flocken blev för liten.
Har en kompis som haft höns som ruvat fram ankor och uppfostrat (höns mamman fick bara en lite chock när bebisarna glatt dök ner i närmsta pöl första gången ute).
De har även haft vaktar i samma bur som deras papegoja och duva, + ngn dvärg höna över vintern. (Duvan hittade de skadad och tog hand om, sen ville den inte lämna sin goja :p, flög tillbaka 2 ggr, dvärg hönan var nog bara den ende räven inte fick fatt i). Gick bra då de bor på olika höjder.
 
Fasaner hade varit roligt att ha :), har dock ingen koll på dem mer än att de envisas att flyga ut på vägen så fort man kommer körandes. .
 
Fasaner hade varit roligt att ha :), har dock ingen koll på dem mer än att de envisas att flyga ut på vägen så fort man kommer körandes. .
Jag hade fasaner i trädgården innan jag skaffade höns, två flockar med som mest runt tjugo-trettio stycken. Inte riktigt lika tama som hönsen men väldigt trevliga och snabba som blixten när de knatade på. Hönorna var aggressiva när de ruvade och hade små kycklingar och attackerade riktigt ordentligt om man kom för nära. Tyvärr tog räven hela flocken under vintern.
 
Gulle riskerar att hamna i grannens gryta, han har vid ett par tillfällen gjort mindre attacker mot mig och vaktar flocken så jag är lite kluven just nu. Han som var en sån snäll liten kyckling! :eek: Samtidigt som jag tycker det är bra att han vaktar så tycker jag ju inte att det är bra att han anfaller, men jag ser ju att han inte gillar mina skor alla gånger så jag vet inte om det är skorna som han blir arg på eller om det är mina fötter? :confused:

Samtidigt kan jag inte låta bli att fundera på om jag letar en orsak att behålla en av de andra med andra färger, jag har fortfarande för många tuppar och minst två till måste bort men jag borde nog ta bort ytterligare två. :cry:

Elvis har hängt på en skör tråd men har piggnat till, han har fått tillbaka färgen och är inte svullen längre, väldigt trevlig med hönorna och han är verkligen kungen i gruppen. Dino är en bjässe och så väldigt snäll, fast det är ju lite synd att han är vit och lavedel när det finns roligare färger. Han är å andra sidan min enda vita fågel efter att Judith troligen blev rävmat och det är ju roligt med variation. :grin:
 
Intressant att läsa om vaktlarna tillsammans med höns. Låter som de skulle må bäst av egen ingång om inte annat. Vad tror ni om ankor i hönshuset? Andra fjäderfän typ fasaner? Vi gör liksom inte åt ägg för mer än fem hönor och det kändes som om den flocken blev för liten.
Har hört att man inte bör ha ankor med höns eftersom behoven skiljer sig åt så mycket. Ankor måste i princip ha vatten att bada i året om medan höns bara vill ha det att dricka av. Vi har en (från början tre) pärlhöns, inte kanske det mest givande fjäderfät men fjädrarna är riktigt fina och när de väl lägger ägg så lägger de väldigt många (på en och samma gång).
tumblr_nreeetL9Eo1rlro60o2_1280.jpg

69471fad333eb9ae220223deca6ffe48.jpg

YNczC29.jpg

SX6XTMl.jpg

I9wUqMu.jpg

Pärlhönsägg vs hyfsat normalstort, om än lite överdrivet runt ägg
 
Nu har vi fått hem våra höns. Blev Maranhönor, dvärgkochin samt en araucanakyckling på 5 dagar. Den sistnämda hade en av kochinhönorna adopterat.
De är så söta och den ena maranhönan är jätte tam, gillar att bli klappad :love:
12189703_10153226274011156_5237943999933265362_n.jpg


Två av invånarna, den friserade är så söt och blir förhoppningsvis mindre skygg med tiden. Båda dessa skal vara ca 3 månader gamla (övriga förutom kycklingen är ca 1år.)
12193622_10153227875166156_162867871525994466_n.jpg
 

Vilken sjyst foderautomat! Byggbeskrivning?

Själv ligger jag i startgroparna till våren för att skaffa höns. Hönshus (fd ankhus) finns men ska inredas och utegård byggas. Jag vill gärna ha ett gäng Bohuslän-Dals svarthöns med genbank... Om ni vet någon som vill och kan sälja i närheten av Östergötland så säg till!
 
Vilken sjyst foderautomat! Byggbeskrivning?

Själv ligger jag i startgroparna till våren för att skaffa höns. Hönshus (fd ankhus) finns men ska inredas och utegård byggas. Jag vill gärna ha ett gäng Bohuslän-Dals svarthöns med genbank... Om ni vet någon som vill och kan sälja i närheten av Östergötland så säg till!

Bara avloppsrör som är satta ihop. Riktigt smidigt :)
 
Vår lilla kyckling. Är typ nervös varje gång jag går ut att det hänt den något. Men bor avskilt med sin styvmamma och verkar äta bra (kräva full) samt är pigg och piper.
12189616_10153230682531156_4439851398566452097_n.jpg
 
Vilken sjyst foderautomat! Byggbeskrivning?

Själv ligger jag i startgroparna till våren för att skaffa höns. Hönshus (fd ankhus) finns men ska inredas och utegård byggas. Jag vill gärna ha ett gäng Bohuslän-Dals svarthöns med genbank... Om ni vet någon som vill och kan sälja i närheten av Östergötland så säg till!
Finns en facebookgrupp med svenska lantraser!
 
Vilken sjyst foderautomat! Byggbeskrivning?

Själv ligger jag i startgroparna till våren för att skaffa höns. Hönshus (fd ankhus) finns men ska inredas och utegård byggas. Jag vill gärna ha ett gäng Bohuslän-Dals svarthöns med genbank... Om ni vet någon som vill och kan sälja i närheten av Östergötland så säg till!
Kontakta genbanksansvarige och fråga! :) Genbanksarbete är jättekul och svarthöns är otroligt speciella och mycket utrotningshotade. Lättast är det att hitta höns på sommaren. På hösten har man oftast inte så många kvar att sälja, men ibland kan man ha tur att hitta någon som vill sälja några st, och man kan också få tillfälle att ta över en färdig besättning från någon som måste avsluta sin genbank.

Genbanksansvarig för svarthöns:
Teresia Moliis
073-417 77 27
svarthona@kackel.se
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 551
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 754
Senast: Andromedae
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 037
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 407
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp