Hönstråden 2015

Någon av mina hönor är lite skum. Hon lägger ljusare ägg än de andra, gulan är väldigt blek och går lätt sönder och skalen är inte lika hårda som på de andra äggen. De övriga äggen har mörkgul seg gula, stenhårda skal och är mörkare ljusbruna. Det senaste jag tog in igår var skadat så jag gav det till varulven tillsammans med hans vanliga mat, men när jag skulle knäcka det kändes skalet mjukt. :confused:

Det är inga skinnägg, hon är antingen framkläckt av mig eller köpt som kyckling från samma ställe, hon får samma foder som de andra men jag undrar om hon har problem att tillgodogöra sig fodret lika bra? Jag ger dem vitaminer i vattnet, de får krossat skal i fodret för kalkens skull, frukt flera gånger i veckan och grönsaker om det blir över samt fullfoder köpt på Granngården. De blir ett år nu vid påsk.

Vad kan det vara? Jag vet inte vem det är, men ska jag sortera ut och få henne avlivad om det här gör att hon inte mår så bra eller går det att "laga"? Jag vill ju helst ha kvar henne, men det är synd med trasig ägg i redena och jag är rädd att de ska börja hacka och äta äggen. :nailbiting:
Jag har hört att det kan vara så när dom är lite i ofas vid tillverkningen men att det ska ge sig med tiden men har aldrig varit med om det själv.
 
Jag gav sambon den här i julklapp
hons-i-tradgard.jpg


Har skummat igenom den själv också. Får se om hur många år vi gör slag i saken och skaffar höns. Bägge vill det, men vi har lite saker vi måste besluta om först.
 
I morgon ska äntligen nya hönshuset byggas. Det blir ett litet till mina 10 dvärghöns. Jag tänker mig att ett 120x160 ska räcka och så ska dom ha en hönsgård med tak på så dom inte tvekar på att gå ut för dom vill gärna ut men inte så länge det är snö på backen och jag gissar att dom uppskattar att ha skydd från regn i framtiden med.
Men jag tvivlar i hur jag ska bygga helt plötsligt. Hade en ide om två lastpallar bredvid varandra och sen 4 pallkragar ovanpå varje pall och sen såga upp i mellan så det blir ett hus och inte två som stomme men sen undrar jag om det inte är lättare att bara använda skivor att bygga med helt enkelt med reglar och skippa pallarna och pallkragarna :confused:
Har kikat runt men lyckas inte bestämma mig. Förslag och input någon? :confused:
 
Om man ger Nezeril hur ofta måste man då upprepa?
Har en höna som det tjuter om när hon andas och inser att något måste göras. Det är en väldgit frisk och stark höna så troligen är det väl den långa kölden som så snabbt bytte av till mildväder och därmed fuktig luft som ställt till det. Igår lät det ingenting alls om henne och hon verkade precis som vanligt.
 
Om man ger Nezeril hur ofta måste man då upprepa?
Har en höna som det tjuter om när hon andas och inser att något måste göras. Det är en väldgit frisk och stark höna så troligen är det väl den långa kölden som så snabbt bytte av till mildväder och därmed fuktig luft som ställt till det. Igår lät det ingenting alls om henne och hon verkade precis som vanligt.
Jag gav 3 gånger per dag när min nös som värst. Så 1-3 gånger per dag.
 
våra höns vill inte gå ut, de tycker fortfarande att det är för o-somrigt väder för att vara ute tydligen :/.

men en liten fråga, hur ger ni vatten? har ni en stående eller hängande behållare? eller ger ni direkt i en bytta på golvet?

har nu en stående som dels rinner över oavsett hur vi ställer eller justerar de, och dels alltid fylls med skit så att man får tömma ur hela behållaren för att diska dagligen.
 
Mina är ute och skuttar mellan pölarna från den smältande snön, nu duger inte frukten de får utan det ska betas från gräsmattan istället, fast när jag släpper ut dem springer de efter mig upp mot huset för att äta upp alla fågelfrön under automaterna. :d

Jag har en stående vattenautomat, stående som i att jag inte har den direkt på golvet utan för närvarande står den på en spånbal, men jag har funderat på att hänga upp den istället. Den håller sig bättre där den står nu, men att ställa den på golvet är bara att glömma för då blir det skitigt på en gång. :wtf:
 
blir nog till att försöka hänga upp den vi har.. eller köpa en mindre sån med tank som droppar ner.. (:rofl: är väldigt bra på att beskriva saker idag känner jag).
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 895
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 300
Senast: Andromedae
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 786
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 356
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp