Hönstråden 2015

Milene

Trådstartare
Japp, kände att det är dags för en ny tråd att kläckas fram såhär på vårkanten!

Bättre sent än aldrig, eller hur? :)


Börjar med att berätta om mina underbara små vaktelbebisar;
Inatt när jag var uppe och gick förbi deras lilla låda så sov de så sött allihop, och såg ut som om nån tagit en näve popcorn och slängt ut...:love:

Ska fixa bilder så snart jag får tummen ur...
 
Jag har gett mina lite solrosfrön som extra godsak under vintern men säcken tog slut för några dagar sedan och nu nästan drar jag mig för att gå ut för varenda gång jag visar mig kommer hela flocken springande och kräver solrosfrön :) tycker egentligen att de borde klara sig nu på säd och det de hittar men det får nog bli en säck till när jag ändå skall till stan imorgon.
 
Här njuts det av våren. Snön tog nättaket i vintras så jag har skurit ner det, och luckan står öppen dygnet runt så när jag åker till jobbet vid halv sju är hönsen redan ute i trädgården och sprätter.

Väntar på april, då ska jag kontakta Jonas o fråga om det finns några bjurholmare till mig. Just nu känns det ganska skönt med bara en handfull höns i hönshuset. :)
 
Någon, jag säger inte vem, var uppe inatt vid 02 och kollade om hygrometern fungerade. Det gjorde den. :)
Samma någon förstod först inte varför klockan ringde, men sen kom någon på att kolla om kläckaren hade kommit upp i temperatur efter att någon hade gjort i ordning den igår. Det gjorde den. :)
Efter att någon fått på sig kläderna, matat fyrfotingarna och lastat in hunden i bilen åkte någon och hämtade ägg, som någon sedan la i kläckaren. :)

Till påsk, om påskharen är nådig, så kommer någon förhoppningsvis att ha massor med alldeles egna små påskkycklingar! :love:
 
Jag har gett mina lite solrosfrön som extra godsak under vintern men säcken tog slut för några dagar sedan och nu nästan drar jag mig för att gå ut för varenda gång jag visar mig kommer hela flocken springande och kräver solrosfrön :) tycker egentligen att de borde klara sig nu på säd och det de hittar men det får nog bli en säck till när jag ändå skall till stan imorgon.
Ha ha, ja de små liven kan vara ganska övertygande emellanåt...:D
 
Någon, jag säger inte vem, var uppe inatt vid 02 och kollade om hygrometern fungerade. Det gjorde den. :)
Samma någon förstod först inte varför klockan ringde, men sen kom någon på att kolla om kläckaren hade kommit upp i temperatur efter att någon hade gjort i ordning den igår. Det gjorde den. :)
Efter att någon fått på sig kläderna, matat fyrfotingarna och lastat in hunden i bilen åkte någon och hämtade ägg, som någon sedan la i kläckaren. :)

Till påsk, om påskharen är nådig, så kommer någon förhoppningsvis att ha massor med alldeles egna små påskkycklingar! :love:
Åh så spännande!!!!!!!

Du får säga till någon att rapportera hur det går framöver!! Hur många ägg blev det?
 
Åh så spännande!!!!!!!

Du får säga till någon att rapportera hur det går framöver!! Hur många ägg blev det?
Det blev 30 och om någon nånsin orkar lära sig hur man lägger in bilder kommer det på både de som blev stulna i höstas :cry: och på äggen. :)

I morgon ska de vändas första gången när jag vaknat och sedan innan jag åker och jobbar natt. Det kommer bli rigorösa noteringar om klockslag på vändningarna, luftfuktigheten dag för dag, första lysningen och de som kasseras för att till sist förhoppningsvis kunna notera när den första kläckts och när den sista är kläckt! :bump:
 
Intresseklubben noterar; 57% luftfuktighet och 37 - 38 grader vid morgonvändningen. X uppåt och de vändes åt höger, ikväll före jobbet kommer de vändas åt vänster med O uppåt. :angel:
 
:cool:
Intresseklubben noterar; 57% luftfuktighet och 37 - 38 grader vid morgonvändningen. X uppåt och de vändes åt höger, ikväll före jobbet kommer de vändas åt vänster med O uppåt. :angel:
Så spännande, det allra mest spännande är första lysningen!:bump:

Rekommendationer för höns: 40 - 50 %, 37,4 - 37,6 grader
Vad är det för maskin?
 
:cool:
Så spännande, det allra mest spännande är första lysningen!:bump:

Rekommendationer för höns: 40 - 50 %, 37,4 - 37,6 grader
Vad är det för maskin?
Jag har ingen aning, får kolla i morgon när jag kommit hem igen. Den var på 52% nu ikväll innan jag åkte till jobbet. Tempmätaren är inte så finkalibrig, den visar bara hela grader så ca 37 har de. Läste tidigare att man ska hålla koll på äggblåsan så den inte blir liten innan kläckningen men att luftfuktigheten skulle vara högre sista dygnen så de lättare kan picka hål på skalet.

Jag tänker lysa dem i veckan. :nailbiting: Vad ska jag ha för strö i buren till dem när de, förhoppningsvis, har kläckts?
 
Gah, är rädd att de har blivit kokta under natten! :eek: :crazy:
För hög temp nu när jag skulle vända dem på morgonen, luftfuktigheten låg på 45% men nu hällde jag i kallare vatten för att få lite svalare. Hoppas de lever, läste att det var farligare med för hög värme än att det blir lite lågt ibland. :(

Luftfuktigheten ska ligga på 55 - 60% under större delen av kläckningen för att ökas till 70 - 80% de sista tre dagarna enligt den info jag hittade på nätet. :idea:
 
Här hemma har båda grupperna börjat värpa så smått. Härlig känsla! :D
Idag får jag hem en grupp ankor som tillsvidare ska få bo i den lilla hönsflocken. Spännande!

På tisdag får jag hem 4 små kycklingar, två creme legbar (garanterat hönor) och två blandisar. Tänker mig att försiktigt fråga fröken hönsmamma från i höstas om hon vill adoptera dem. :)
 
Gah, är rädd att de har blivit kokta under natten! :eek: :crazy:
För hög temp nu när jag skulle vända dem på morgonen, luftfuktigheten låg på 45% men nu hällde jag i kallare vatten för att få lite svalare. Hoppas de lever, läste att det var farligare med för hög värme än att det blir lite lågt ibland. :(

Luftfuktigheten ska ligga på 55 - 60% under större delen av kläckningen för att ökas till 70 - 80% de sista tre dagarna enligt den info jag hittade på nätet. :idea:

Ja, det är ett ständigt pyssel...:D
Om äggen har blivit kokta så lär du se det när du lyser dom, då lever dom ju inte. Om det är för hög temp hela tiden (inte dödligt hög) så kan det ju ge vissa "skador" på kycklingarna.

Underlag i buren; Jag kör frottéhanddukar hela första veckan, det ger dom bra grepp så dom inte fläker sig. Sen kör jag tidning ganska länge, lägger i en hel tidning och sen bara plockar bort översta lagret ett par ggr per dag så det är rent och snyggt. När de sen börjar fjädra till sig så blir det spån.
 
Jaag ska lysa dem i morgon kväll så får vi se. Vaknade till och kollade igen, för varmt. :cry:
Nu ligger de under en fuktig handduk med locket av, jag har vridit termostaten åt andra hållet så i morgon bitti efter jobbet är det väl istället för kallt. :banghead: :arghh:
 
Kläckaren heter ECoSTAT. Har hört av mig till säljaren och bett att få köpa nya ägg om de här har dött. Nu ska jag iaf inte jobba fler 12-timmarspass på ett tag och kan trimma in kläckaren tills/om jag får tag på andra ägg om de här inte blir något. :down:
 
vi ska skaffa höns så tänker bombadera med lite hönshus frågor :),
× hur stort hus behöver 5-6 hönor?
× hur stor hönsgård behöver de då de kommer att få gå fritt ute under dagen?
× hur många reden och hur stora?

ska vara lite blandade raser, både små och stora. har haft höns tidigare men det är några år sedan och nu ska vi bygga helt nytt hönshus med gjuten platta och hage med både högt staket, nedgrävt en bra bit och nät på marken (under jorden/gräset, haft stora problem med räv).
 
Nu är dom äntligen här!
IMG_20150315_135431_zpsgjwsp0cr.jpg~320x480

Redan i morse hade det första ankägget (det vita) anlänt. Min grönvärpare har lagt sitt första ägg och Agata (som jag misstänker är delvis dinosaurie) levererar sina monsterstora ägg!
IMG_20150316_081950_zpstdyqmp1e.jpg~320x480

Agata:
IMG_20150315_140007_zpshsfauahq.jpg~320x480
 
vi ska skaffa höns så tänker bombadera med lite hönshus frågor :),
× hur stort hus behöver 5-6 hönor?
× hur stor hönsgård behöver de då de kommer att få gå fritt ute under dagen?
× hur många reden och hur stora?

ska vara lite blandade raser, både små och stora. har haft höns tidigare men det är några år sedan och nu ska vi bygga helt nytt hönshus med gjuten platta och hage med både högt staket, nedgrävt en bra bit och nät på marken (under jorden/gräset, haft stora problem med räv).
Mitt råd är att se till att hönshuset där de skall vara inlåsta nattetid är garanterat rovdjurssäkert, det behövs inte ett stort hål för en liten iller eller vessla och då ryker alla hönsen direkt. Inget är tristare än att öppna dörren och se alla ligga döda på golvet med ett bett i halsen. De flesta som är ute efter höns kan klättra så en hönsgård bör också helst vara med nättak. Jag har mina helt fria och fördelen är att om de angrips dagtid så blir det förhoppningsvis bara någon enstaka och inte alla, men än så länge har de klarat sig som frigående och de är väldigt trevliga djur att ha i trädgården.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 300
Senast: Andromedae
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 359
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp