Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2015

Hos mig går det sådär.
Blev av med två av fyra hönor och tuppen krigsskadad för ett tag sen - troligen hök. Tuppen klarade sig och nu är dom i hönsgården i tryggt förvar. Dom är så få nu så dom klarar sig inte mot rovdjur, för få ögon som håller koll. Jag har tre nya hönor på gång men inväntar transport i månadsskiftet så jag hoppas att de inte blir sålda innan dess. Vi flyttar till gård om ett par veckor så vi håller just nu på med renovering där. Hönsen kommer att få bo i stallet i vinter - med utgång såklart - kommer att slå upp hönsgården och ha dem frigående.
 
Hos mig går det sådär.
Blev av med två av fyra hönor och tuppen krigsskadad för ett tag sen - troligen hök. Tuppen klarade sig och nu är dom i hönsgården i tryggt förvar. Dom är så få nu så dom klarar sig inte mot rovdjur, för få ögon som håller koll. Jag har tre nya hönor på gång men inväntar transport i månadsskiftet så jag hoppas att de inte blir sålda innan dess. Vi flyttar till gård om ett par veckor så vi håller just nu på med renovering där. Hönsen kommer att få bo i stallet i vinter - med utgång såklart - kommer att slå upp hönsgården och ha dem frigående.
Så tråkigt :( rovdjuren är gissel när man har höns.
 
Grattis! :) Vilka roliga stegar du har gjort, alltid kul att få lite idéer!
Härlig färg på den ljusgrå hönan, tror du den kommer att behålla sin färg?
Tack :)! Ja, stegarna blev bra! Ja, hon kommer vara ljusgrå. Min favorit ;). Tuppen vet jag dock inte hur han kommer utvecklas, spännande! Dom är nog den bästa underhållningen, kan sitta i hönshuset och titta på dom hur länge som helst!
 
@Lillstrumpa nu blev jag lite avis, så vackra! Jag har själv jagat efter grå hedemora men utan nåt vidare resultat. Väldigt vackra djur du har :)



För övrigt har jag tydligen valt att behålla vaktlarna tilsl vidare :angel: En ny har dessutom kommit hit som skulle ha varut en tupp, men nog är en höna :cautious: .....men det gör inget men den får bo i egen bur i den faktiska buren tills dom andra vant sig vid den. Hoppas det ska gå och släppa ihop dom sen. :nailbiting:

Jag börja bli sugen på kycklingar igen :o Nu har jag bara en suris för tillfället men vill gärna ha lite fler hönor så antingen ska jag jaga grå hedemora igen eller kläcka fram egna igen....
 
@Lillstrumpa nu blev jag lite avis, så vackra! Jag har själv jagat efter grå hedemora men utan nåt vidare resultat. Väldigt vackra djur du har :)



För övrigt har jag tydligen valt att behålla vaktlarna tilsl vidare :angel: En ny har dessutom kommit hit som skulle ha varut en tupp, men nog är en höna :cautious: .....men det gör inget men den får bo i egen bur i den faktiska buren tills dom andra vant sig vid den. Hoppas det ska gå och släppa ihop dom sen. :nailbiting:

Jag börja bli sugen på kycklingar igen :o Nu har jag bara en suris för tillfället men vill gärna ha lite fler hönor så antingen ska jag jaga grå hedemora igen eller kläcka fram egna igen....
Tack, ja jag är jätteglad att jag fick tag i så fina höns :).
Såklart du ska ha gråa Hedemora!

Vaktlar verkar minst sagt spännande ;)
 
Vad kul och tack! Ja, änsålänge är jag himla nöjd med rasvalet :).

Grattis till att ha blivit med Hedemorahøns! Ær du genbanksansluten? Annars kan du bli det om du køpt din lilla flock från en genbank. Som ansluten får man ett litet bidrag en gång om året, sist var det på 800 kr, før att bevara rasen. Jag har rætt många olika færger och det hoppas jag du också får så småningom. Lycka till.
 
Kontakta genbanksansvarige och fråga! :)
Jag mailade flera gånger i våras men fick aldrig några svar... Via annons på alternativ.nu hittade jag en tjej som hade svarthöns med genbank men just då kunde jag inte köpa några då hönshus/rastgård inte var klara. Henne ska jag kontakta igen framåt våren för att se om det är möjligt att få köpa.
 
Min Dino är död :cry:
När jag kom hem från jobbet igår hade mamma stängt och hon går inte ner förrän det är mörkt så hon räknade aldrig in dem. :banghead:

Jag skulle gått ner och räknat dem. Jag har gjort det förr men jag var trött och hade ont i ryggen så jag åt och gick isäng istället. :down:

Nu ikväll när jag stängde såg jag ju att han saknades så jag och varulven har varit ute i regnet och mörkret och letat.

Jag hittade en mindre hög fjädrar vid nätet och ett par meter längre ut på åkern var en stor hög. :( Min fina, jättestora, snälla vita Dino. :cry: Det var ju han och Elvis som garanterat skulle vara kvar. :heart

I morse vid 04 var varulven rasande och när jag släppte ut honom stog han och vrålade där jag hittade fjädrarna ikväll. :cautious:

Fan, nu får ingen annan än jag stänga. :banghead: :banghead: :banghead:
 
Min Dino är död :cry:
När jag kom hem från jobbet igår hade mamma stängt och hon går inte ner förrän det är mörkt så hon räknade aldrig in dem. :banghead:

Jag skulle gått ner och räknat dem. Jag har gjort det förr men jag var trött och hade ont i ryggen så jag åt och gick isäng istället. :down:

Nu ikväll när jag stängde såg jag ju att han saknades så jag och varulven har varit ute i regnet och mörkret och letat.

Jag hittade en mindre hög fjädrar vid nätet och ett par meter längre ut på åkern var en stor hög. :( Min fina, jättestora, snälla vita Dino. :cry: Det var ju han och Elvis som garanterat skulle vara kvar. :heart

I morse vid 04 var varulven rasande och när jag släppte ut honom stog han och vrålade där jag hittade fjädrarna ikväll. :cautious:

Fan, nu får ingen annan än jag stänga. :banghead: :banghead: :banghead:
Fy så trist! :(
 
Dom två ungtupparna har blivit för hårdhänta och hönorna är för få och det verkar ju onekligen dröja innan jag hittar några nya höns som jag vill ha så nu har jag flyttat över tupparna till en annan inhägnad och hoppas på att nån vill ha dom. Känns synd att ta bort så trevliga och fina tuppar.

Min favotupp han är en sån gentleman :love: Så försiktig med hönorna att det värmer i hjärtat. Silkes tuppen är kvar på nåder men han verkar ha skärpt till sig. :devil:
Hoppas det ska lugna sig lite nu i flocken. Avskyr att se hönorna fly för att tupparna inte är snälla .
 
Ja, det var tråkigt. Han var speciell redan som liten kyckling, hade sån härlig attityd. När de andra små fjunen sprang och hoppade på varandra så stannade han en bit ifrån med sidan mot mig, huvudet på sned och spände ögonen i mig. "Hörredudu, man ska vara snäll om man är stor". O_o

Och det var han, blev en jätte med blå stjärt och så snäll, så snäll mot både andra fåglar, djur och människor. Han var en jätte redan som liten. Jag hade inte alls blivit lika ledsen om det hade varit Gylle. :(
 
Ja, det var tråkigt. Han var speciell redan som liten kyckling, hade sån härlig attityd. När de andra små fjunen sprang och hoppade på varandra så stannade han en bit ifrån med sidan mot mig, huvudet på sned och spände ögonen i mig. "Hörredudu, man ska vara snäll om man är stor". O_o

Och det var han, blev en jätte med blå stjärt och så snäll, så snäll mot både andra fåglar, djur och människor. Han var en jätte redan som liten. Jag hade inte alls blivit lika ledsen om det hade varit Gylle. :(
En del springer verkligen rakt in hjärtat på en och blir så där ruskigt speciella. Beklagar verkligen, det är ju dom där tupparna man verkligen vill behålla.
 
Min Dino är död :cry:
När jag kom hem från jobbet igår hade mamma stängt och hon går inte ner förrän det är mörkt så hon räknade aldrig in dem. :banghead:

Jag skulle gått ner och räknat dem. Jag har gjort det förr men jag var trött och hade ont i ryggen så jag åt och gick isäng istället. :down:

Nu ikväll när jag stängde såg jag ju att han saknades så jag och varulven har varit ute i regnet och mörkret och letat.

Jag hittade en mindre hög fjädrar vid nätet och ett par meter längre ut på åkern var en stor hög. :( Min fina, jättestora, snälla vita Dino. :cry: Det var ju han och Elvis som garanterat skulle vara kvar. :heart

I morse vid 04 var varulven rasande och när jag släppte ut honom stog han och vrålade där jag hittade fjädrarna ikväll. :cautious:

Fan, nu får ingen annan än jag stänga. :banghead: :banghead: :banghead:

Inte kul alls, särskilt inte när de speciella tas :(
 
Ja, det var tråkigt. Han var speciell redan som liten kyckling, hade sån härlig attityd. När de andra små fjunen sprang och hoppade på varandra så stannade han en bit ifrån med sidan mot mig, huvudet på sned och spände ögonen i mig. "Hörredudu, man ska vara snäll om man är stor". O_o

Och det var han, blev en jätte med blå stjärt och så snäll, så snäll mot både andra fåglar, djur och människor. Han var en jätte redan som liten. Jag hade inte alls blivit lika ledsen om det hade varit Gylle. :(
Beklagar! Det verkar som om det alltid är favoriterna som tas, kanske är dom lite tamare än de andra och inte flyr undan lika snabbt..?
 
Jag mailade flera gånger i våras men fick aldrig några svar... Via annons på alternativ.nu hittade jag en tjej som hade svarthöns med genbank men just då kunde jag inte köpa några då hönshus/rastgård inte var klara. Henne ska jag kontakta igen framåt våren för att se om det är möjligt att få köpa.
Men oj, va konstigt! Undrar om mailen hamnat i skräpposten eller nåt. Prova att ringa istället, det finns telefonnummer till henne på kackel.se. Då får du svar direkt istället. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 537
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 751
Senast: Andromedae
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 037
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 404
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp